De impact van het coronavirus op de transportsector

De uitbraak van het nieuwe coronavirus in China houdt de wereld nu al weken bezig. Er zijn ondertussen meer dan duizend mensen overleden aan het virus, waarvan de symptomen lijken op die van griep. Dit sterftecijfer ligt niet hoger dan dat van ‘gewone’ griep, maar doordat er nog maar zo weinig bekend is over het virus is er toch veel ongerustheid over en worden er drastische maatregelen genomen. In honderden Chinese steden zijn bedrijven gesloten, waardoor honderden miljoenen mensen niet werken. Dit leidt ook tot wereldwijde schade, waaronder in de transportsector. Dit meldt TTM op basis van een analyse van ABN AMRO.

De grote Chinese steden die plat liggen zorgen normaal gesproken voor 90 procent van de Chinese goederenexport. Veel van deze goederen worden naar Europa getransporteerd, met name via zeevracht, maar ook per trein of vliegtuig. Een groot deel van dit transport tussen China en Europa is tot stilstand gekomen doordat er nauwelijks goederen zijn om naar Europa te vervoeren; de Chinese industrie ligt immers vrijwel stil. Sinds 3 februari start de handel en transport weer langzaamaan op en de meeste Chinese zeehavens zijn weer open. Wel varen er nog veel minder schepen dan normaal. Doordat er minder schepen vertrekken en deze ook minder lading vervoeren duurt het langer voordat goederen in Europa aankomen. Voor Nederlandse transporteurs kan dit leiden tot langere levertijden en hogere tarieven.

Containermarkt ontregeld

De forse daling in het aantal goederen dat naar Europa wordt vervoerd werkt in een heleboel branches door. In de Rotterdamse haven worden minder containers afgehandeld en bedrijven die vervolgens de goederen naar het achterland vervoeren, zoals de binnenvaart en het wegvervoer, hebben minder goederen om te vervoeren. Bij distributiecentra komt minder binnen, en de kustvaart heeft minder lading te verwerken. Deze afname in de vraag naar transportdiensten heeft ook een flinke impact op de tarieven. De verwachting is dat de containermarkt past herstelt als de Chinese industrie weer volledig draait, en dat kan nog wel tot het derde kwartaal van 2020 duren.

Luchtvracht

Daarnaast is ook het luchtvervoer van slag. Veel goederen zoals spoedzendingen of internetbestellingen worden in de ruimen van passagiersvliegtuigen vervoerd, maar luchtvaartmaatschappijen hebben bijna alle passagiersvluchten naar het vaste land van China geschrapt vanwege de uitbraak van het coronavirus.

Door: Nationale Transportgids