30 september 2025 om 11:13
< 1 min lezen

Unieke digitale verbinding resulteert in digitale zeekaart met accurate terminal- en ligplaatsinformatie

Door: Nationale Transportgids / Richard Heeres

Havenbedrijf Rotterdam werkt voortdurend aan Port Call Optimalisatie: het zo veilig en efficiënt mogelijk laten verlopen van scheepsbezoeken. Vanaf het vertrek uit de vorige haven tot het verlaten van de Rotterdamse haven. Een belangrijke stap in dit proces is het nauwkeurig positioneren van terminals en ligplaatsen. Dat meldt Port of Rotterdam.

Dankzij een samenwerking tussen Havenbedrijf Rotterdam en de Dienst der Hydrografie van de Koninklijke Marine (Hydrografische Dienst) zijn de locatiegegevens van deze infrastructuur veel nauwkeuriger geworden en voor alle partijen in de maritieme keten toegankelijk. Diverse havengebruikers profiteren hiervan in zowel de contractuele als operationele fase.

Vervolgstappen
Naast locatiegegevens wil het Havenbedrijf ook dieptes en restricties van terminals en ligplaatsen op gestandaardiseerde wijze in kaart brengen. Met deze drie datasets kan in 99% van de gevallen worden beoordeeld of een schip geschikt is voor de Rotterdamse haven. Havenbedrijf Rotterdam roept andere havenbedrijven op om hun locatiedata op dezelfde gestandaardiseerde manier te delen met hun nationale Hydrografische Diensten. De oplossing is goed schaalbaar en wereldwijd toepasbaar.

Relevante artikelen

Alles van scheepvaart
    • Scheepvaart

    Tafelbrug Zuidhorn per direct dicht: schade aan staalkabels legt verkeer stil

    24 december 2025 om 09:33
    • Scheepvaart

    Het belangrijkste scheepvaartnieuws uit 2025 op een rij

    23 december 2025 om 15:08