Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Overslag Rotterdamse haven gedaald door tanende vraag naar kolen

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Overslag Rotterdamse haven gedaald door tanende vraag naar kolen
Via de haven in Rotterdam zijn vorig jaar opnieuw minder goederen vervoerd. De overslag daalde in 2024 met 0,7 procent. Dat kwam vooral doordat er minder kolen en ruwe aardolie via de grootste zeehaven van Europa werd verscheept.

De vraag naar kolen in Nederland en het achterland van de Rotterdamse haven nam af omdat ze als brandstof voor stroomproductie relatief duur zijn geworden. Duurzame energiebronnen zijn vaak voordeliger en ook gas was dankzij gedaalde prijzen weer concurrerend. Dat er minder ruwe aardolie van en naar de haven ging had te maken met onderhoud aan raffinaderijen in Rotterdam. Ook de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) daalde.

Ook in 2023 daalde de overslag. Die afname was met 6 procent veel forser dan het afgelopen jaar, maar dankzij de afgenomen inflatie en toegenomen koopkracht gaven consumenten vorig jaar weer meer uit. Dat leidde tot 2,8 procent meer containervervoer via de Rotterdamse haven.

Cijfers

Volgens topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam is de achterblijvende economische groei van Europa terug te zien in de overslagcijfers. Duitsland, waar veel van de in Rotterdam overgeladen goederen naartoe gaan, kende het tweede jaar van economische krimp op rij.

In de woorden van Siemons is de Rotterdamse haven als "stabiele haven in woelig internationaal vaarwater terechtgekomen". "Geopolitieke spanningen en regionale conflicten hadden impact op de wereldeconomie, wat zorgde voor onzekerheid op de markten", stelt hij.

Houthi-rebellen

Voor het scheepsverkeer hadden aanvallen door Houthi-rebellen in Jemen op schepen in de Rode Zee opnieuw gevolgen. Reders besloten veelal om te varen om het zuidelijkste punt van Afrika, waardoor in Europa minder schepen aankwamen die wel voller beladen waren.

Op de financiële resultaten van het Havenbedrijf Rotterdam had dit geen grote impact. Dankzij hogere inkomsten uit de verhuur van haventerreinen steeg de omzet bijna 5 procent tot 882 miljoen euro. De havengelden daalden juist licht. De winst voor aftrek van belastingen, rentes en afschrijvingen steeg 2,7 procent tot 563,5 miljoen euro.

Het havenbedrijf investeerde ook 11 procent meer, in totaal 320,6 miljoen euro. Dat geld ging naar "traditionele" zaken zoals kademuren en steigers, maar ook naar infrastructuur voor verduurzaming. Zo steekt de haven geld in het CO2-opslagproject Porthos. Daarnaast investeerde het havenbedrijf meer in digitalisering.

02 juli '25 (15:46)

Boete voor bedrijf om fataal ongeval op ponton in Calandkanaal

Een Rotterdams op- en overslagbedrijf heeft een boete gekregen van 50.000 euro voor een ongeluk waarbij in november 2022 een werknemer om het leven kwam. De 47-jarige man werd tijdens zijn werk op een ponton in het Calandkanaal in de Europoort geraakt door een kabel die knapte. De man raakte zwaargewond en overleed dezelfde dag in het ziekenhuis.

02 juli '25 (11:30)

Arcadis gaat Nijkerkersluiscomplex renoveren

Arcadis zet in opdracht van Rijkswaterstaat de eerste stappen voor de renovatie van het Nijkerkersluiscomplex bij Nijkerk en doet dit samen met ingenieursbureau Iv-Infra. Dat meldt Arcadis.

01 juli '25 (11:09)

Radiosystemen van de kustwacht werken niet door storing

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken niet door een storing die dinsdagochtend vroeg ontstond. Hierdoor kan de kustwacht geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. Ook op de uitwijklocatie zijn problemen, aldus de Kustwacht.

01 juli '25 (10:44)

Kustwacht niet te bereiken op noodnummer vanwege een storing

Kustwacht Nederland heeft een probleem met het radiosysteem vanwege een storing. De Kustwacht kan nu geen berichten ontvangen of verzenden. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:11)

Haven Rotterdam luidt dinsdag Nationaal Industrie Alarm

De haven van Rotterdam laat dinsdag het Nationaal Industrie Alarm afgaan om aandacht te vragen voor de problemen waarmee de industrie in de haven kampt. Daarbij wordt op verschillende plekken getoeterd door trucks, gaan alarmsignalen af en worden scheepsbellen geluid.

27 juni '25 (11:19)

Westerscheldetunnel houdt 14 miljoen euro over aan recordjaar

De Westerscheldetunnel heeft 14,2 miljoen euro overgehouden aan het recordjaar 2024, bijna een miljoen meer dan begroot. De winst valt hoger uit, omdat afgelopen jaar meer voertuigen dan verwacht gebruikmaakten van de 6,6 kilometer lange tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. In 2019 was het nettoresultaat nog beter, ruim 15 miljoen euro.

25 juni '25 (14:44)

Schipper vaart onder een te lage brug door en sloopt daarmee de kajuit

Aan het begin van de middag is er een boot tegen de onderkant van de Oosterdoksbrug in Amsterdam gevaren. De schipper dacht dat hij onder de brug bij het Centraal Station kon varen, maar daarbij sloopte hij wel zijn kajuit. Dat meldt NH Nieuws.

24 juni '25 (14:55)

Overeenkomst over baggeren havens Moerdijk

Donderdag 19 juni 2025 hebben havenbedrijf Moerdijk en Van den Herik Sliedrecht een meerjarige overeenkomst ondertekend voor het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerkzaamheden in de havens van Port of Moerdijk. CEO Paul Dirix van het havenbedrijf en directeur Jan Huijbers van Van den Herik markeerden de start van de samenwerking met een tekenmoment. Dat meldt Port of Moerdijk.

20 juni '25 (13:56)

Twee zwaargewonden Waalhaven buiten levensgevaar

De twee mensen die bij het ongeluk in de Rotterdamse Waalhaven donderdag zwaargewond naar het ziekenhuis werden gebracht, zijn vrijdag buiten levensgevaar. Dat meldt hun werkgever, havenbedrijf C. Steinweg Group. Twee andere medewerkers kwamen om bij het ongeval.

20 juni '25 (13:54)

Bijzonder schip Boreas gedoopt in Rotterdam

Woensdag 18 juni 2025 heeft de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten het nieuwe offshorewindinstallatieschip Boreas van maritiem aannemer Van Oord gedoopt. Dat meldt Port of Rotterdam.