Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Topman Havenbedrijf Rotterdam verwacht geen ernstig effect Rode Zee op overslag

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Topman Havenbedrijf Rotterdam verwacht geen ernstig effect Rode Zee op overslag
Topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam verwacht niet dat de totale overslag in de Rotterdamse haven dit jaar "ernstig geraakt" wordt door de situatie in de Rode Zee. "Je ziet dat de markt zich aanpast aan de omstandigheden", licht Siemons toe. De totale overslag in de Rotterdamse haven is de eerste zes maanden vrijwel gelijk gebleven, maakte het Havenbedrijf donderdagochtend bekend. Wel steeg de overslag van containers met 4,2 procent.

Veel schepen gaan sinds het eind van vorig jaar door de aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op de scheepvaart in de Rode Zee niet meer door het Suezkanaal en varen om. Doordat ze een langere route afleggen, is er een tekort aan beschikbare schepen ontstaan. Siemons verwacht wel dat de krapte bij de schepen zich "ietsje oplost", omdat er in de tweede helft van dit jaar ook weer nieuwe vaartuigen bijkomen.

"Dus je ziet dat het er wat langer over doet, maar het komt er uiteindelijk wel", benadrukt Siemons. Hij wijst er ook op dat het aantal containers dat de haven verwerkt, toeneemt. Voor dit hele jaar verwacht de grootste haven van Europa een lichte stijging van de totale overslag.

Prijsontwikkeling

De betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van de vaarschema's nemen door alle aanpassingen wel af. Vorige maand kwam gemiddeld 28 procent van de schepen op tijd aan in de haven. Normaal gesproken mikt de haven erop dat 70 à 80 procent van de schepen arriveert binnen 24 uur van hun vaarschema.

Ook zijn de containerprijzen meer dan verdubbeld ten opzichte van een half jaar geleden en vier tot vijf keer zo hoog als normaal. De prijs voor een container bedraagt nu tegen de 8000 dollar, waar dat normaal gesproken rond de 1500 tot 2000 dollar is. Tijdens de coronapandemie lagen de tarieven nog veel hoger.

Hoe de prijzen zich dit jaar ontwikkelen, weet Siemons niet. "Maar als dezelfde groei langzaam blijft doorzetten en er komen nieuwe schepen bij, zou het niet naar Covid-niveaus moeten gaan." Daarbij houdt hij wel een flinke slag om de arm. "Dat is logisch redenerend en er zijn nog twintig dingen die dat weer zouden kunnen verstoren."

10 februari '25 (14:00)

OM eist werkstraffen tegen schippers rondvaartboot en watertaxi

Het Openbaar Ministerie heeft maandag werkstraffen geëist tegen de schippers van een rondvaartboot en een watertaxi die op de Nieuwe Maas in Rotterdam tegen elkaar aan zijn gevaren. Het OM vindt dat beide schippers het ongeluk hadden moeten voorkomen. Tegen de 75-jarige schipper van de Maastaxi is een taakstraf van 150 uur geëist en een boete van 1000 euro. Tegen de 51-jarige schipper van de rondvaartboot is 120 uur werkstraf geëist, naast een boete van 1000 euro.

10 februari '25 ( 6:00)

Schippers watertaxi en rondvaartboot staan vandaag terecht voor aanvaring Nieuwe Maas

Twee schippers van een watertaxi en een rondvaartboot staan maandag terecht voor een aanvaring op de Nieuwe Maas bij de Erasmusbrug in Rotterdam. De vaartuigen botsten op 21 juli 2022 op elkaar, waarna de watertaxi zonk en zes mensen te water raakten. Het ging om de kapitein, vier volwassen passagiers en een kind. Veel mensen op en rond de Erasmusbrug zagen het ongeluk gebeuren.

05 februari '25 ( 8:15)

Deltalinqs: ondernemers Rotterdamse haven klem door stikstofuitspraken

Door recente stikstofuitspraken van de rechter is grote onzekerheid ontstaan in de haven van Rotterdam over miljarden aan investeringen in schone fabrieken en productieprocessen. Daarvoor waarschuwt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.

04 februari '25 (16:30)

Rotterdamse haven: minder overslag bij importheffingen VS

Als de Verenigde Staten besluiten importheffingen op te leggen aan de Europese Unie, dan zal dat gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam gaan vooral de verladende partijen dit merken. "Als het duurder wordt om producten te exporteren dan zullen we dat in de haven merken aan minder goederen die worden verscheept en dus minder overslag."

04 februari '25 (10:04)

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis werken samen aan groot onderhoud Vondelingenweg

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis Nederland voeren binnenkort groot onderhoud uit aan de Vondelingenweg in Rotterdam. Dat is een belangrijke verbinding tussen de A15 en de haven. Door toenemende slijtage en schade aan de verhardingsconstructies van de Vondelingenweg is levensduurverlengend onderhoud (LVO) nodig. De werkzaamheden staan gepland voor de periode tussen maart en november 2025. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 februari '25 ( 9:15)

Onderzoek naar nieuwe klanten voor lng-terminal Eemshaven

EemsEnergyTerminal, de drijvende terminal voor de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de Groningse Eemshaven, gaat de komende tijd onderzoek doen naar interesse van nieuwe klanten om ook na 2027 in gebruik te blijven. De terminal is voor ieder de helft in handen van Gasunie en Vopak. Een definitief besluit over het operationeel houden van de terminal na 2027 wordt eind dit jaar verwacht.

31 januari '25 ( 8:24)

Iets minder brandstof gebunkerd in Rotterdam: veel vraag naar LNG

Vorig jaar heeft de zeevaart in Rotterdam iets minder brandstof gebunkerd: 9,8 miljoen ton in 2024 tegenover 9,9 miljoen ton in 2023. Daarmee was de vraag naar stookolie, gasolie en andere brandstoffen 0,9 procent lager dan in 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

28 januari '25 ( 8:21)

Douane vindt grote partij cocaïne in haven van Vlissingen

Maandag 27 januari 2025 heeft de douane tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 428 kilo cocaïne gevonden. De drugs zaten verstopt in een lading met fruit afkomstig uit Peru met als eindbestemming een bedrijf in Duitsland. Daarover bericht het Openbaar Ministerie.

27 januari '25 (14:03)

Voorlopig beperkte doorgang sluis Bosscherveld

Sinds maandag 13 januari 2025 werkt de sluis Bosscherveld met bloktijden. Er is voorlopig alleen tussen bepaalde tijdstippen doorgang voor schepen mogelijk. Dat meldt Rijkswaterstaat.

27 januari '25 (13:30)

Maatregelen wenselijk om veiligheid Rotterdamse haven te waarborgen

 De Rotterdamse havenmeester René de Vries wil er met een serie maatregelen voor zorgen dat het op het water in de stad veiliger wordt. Voor de eerste, een snelheidsbeperking bij de Erasmusbrug, heeft De Vries al de goedkeuring van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De wetswijziging moet in de loop van dit jaar ingaan.