Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Gebruiksverbod dreigt voor verschillende historische zeilschepen

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Gebruiksverbod dreigt voor verschillende historische zeilschepen
Verschillende historische zeilschepen hebben mogelijk voor 1 april niet de benodigde papieren om vanaf dan gebruikt te mogen worden. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meldt woensdag dat de schippers van circa tachtig schepen zich nog niet hebben gemeld voor een verplicht aanvullend onderzoek, dat voor die datum afgerond moet zijn. Bij de onderzoeken die al wel zijn gedaan, bleken in verschillende gevallen kostbare reparaties nodig.

Begin december werd bekend dat er een extra inspectie zou komen naar de mast en de tuigage van de boten van de historische bruine vloot. In totaal gaat het om 236 zeilschepen. Voor het nieuwe vaarseizoen begint, op 1 april, moet de controle zijn afgerond. Aanleiding voor de extra inspectie is een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die onderzoek deed na twee dodelijke ongevallen met zeilschepen in 2022. In beide gevallen brak een giek af.

Eind februari is van een derde van de schepen de onderzoeken afgerond en staat een derde gepland. Maar met de rest van de schippers moet er nog contact komen, aldus de projectleider bij de ILT, Lex Borst. "Die gaan we de komende tijd benaderen om te vragen wat de problemen zijn."

Achterstand

Blijven ze in gebreke, dan krijgen de betreffende schepen waarschijnlijk een gebruiksverbod per 1 april, zegt Borst. Dan mag het schip niet meer varen of worden gebruikt als Airbnb. Meerdere partijen kunnen controleren of deze schepen toch stiekem worden gebruikt, zoals de ILT, de waterpolitie en Rijkswaterstaat. Ieder schip heeft een uniek kenteken en wie er toch mee gaat varen, loopt het risico zijn certificaat kwijt te raken, aldus Borst. "En ik heb begrepen dat verzekeringsmaatschappijen het schip dan niet meer verzekeren."

Het slechte weer en de harde wind de afgelopen tijd hebben bij de ILT ook voor achterstand gezorgd. Voor de al ingeplande onderzoeken zal alles op tijd in orde zijn, maar voor de tachtig van wie nog niks is vernomen wordt het mogelijk "kielekiele: hoe langer ze wachten, hoe lastiger het wordt", zegt Borst. Zo is tijd nodig om het zogenoemde tuigboek te beoordelen. En gebreken die bij het onderzoek aan het licht komen, moeten ook tijdig zijn hersteld.

Van de schepen die al zijn gecontroleerd, bleken er volgens Borst tussen de tien en twintig kostbare reparaties nodig te hebben, zoals de vervanging van een mast of giek. Of dat betekent dat vorig jaar sprake was van levensgevaarlijke situaties, durft Borst niet zo te zeggen. "Maar we hebben wel een paar keer een giek moeten afkeuren", zegt hij.

14 februari '25 ( 8:22)

Sluis 13 op Zuid-Willemsvaart langer gestremd voor scheepvaart

Sluis 13 op de Zuid-Willemsvaart kan sinds december vorig jaar niet worden bediend vanwege schade aan de sluisdeuren. Daardoor is de vaarweg tot aan de sluis gestremd voor alle scheepvaart. De stremming van Sluis 13 zou duren tot 1 maart 2025, maar is uitgesteld tot 1 juni 2025. Dat meldt Rijkswaterstaat.

10 februari '25 (14:00)

OM eist werkstraffen tegen schippers rondvaartboot en watertaxi

Het Openbaar Ministerie heeft maandag werkstraffen geëist tegen de schippers van een rondvaartboot en een watertaxi die op de Nieuwe Maas in Rotterdam tegen elkaar aan zijn gevaren. Het OM vindt dat beide schippers het ongeluk hadden moeten voorkomen. Tegen de 75-jarige schipper van de Maastaxi is een taakstraf van 150 uur geëist en een boete van 1000 euro. Tegen de 51-jarige schipper van de rondvaartboot is 120 uur werkstraf geëist, naast een boete van 1000 euro.

10 februari '25 ( 6:00)

Schippers watertaxi en rondvaartboot staan vandaag terecht voor aanvaring Nieuwe Maas

Twee schippers van een watertaxi en een rondvaartboot staan maandag terecht voor een aanvaring op de Nieuwe Maas bij de Erasmusbrug in Rotterdam. De vaartuigen botsten op 21 juli 2022 op elkaar, waarna de watertaxi zonk en zes mensen te water raakten. Het ging om de kapitein, vier volwassen passagiers en een kind. Veel mensen op en rond de Erasmusbrug zagen het ongeluk gebeuren.

05 februari '25 ( 8:15)

Deltalinqs: ondernemers Rotterdamse haven klem door stikstofuitspraken

Door recente stikstofuitspraken van de rechter is grote onzekerheid ontstaan in de haven van Rotterdam over miljarden aan investeringen in schone fabrieken en productieprocessen. Daarvoor waarschuwt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.

04 februari '25 (16:30)

Rotterdamse haven: minder overslag bij importheffingen VS

Als de Verenigde Staten besluiten importheffingen op te leggen aan de Europese Unie, dan zal dat gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam gaan vooral de verladende partijen dit merken. "Als het duurder wordt om producten te exporteren dan zullen we dat in de haven merken aan minder goederen die worden verscheept en dus minder overslag."

04 februari '25 (10:04)

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis werken samen aan groot onderhoud Vondelingenweg

Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis Nederland voeren binnenkort groot onderhoud uit aan de Vondelingenweg in Rotterdam. Dat is een belangrijke verbinding tussen de A15 en de haven. Door toenemende slijtage en schade aan de verhardingsconstructies van de Vondelingenweg is levensduurverlengend onderhoud (LVO) nodig. De werkzaamheden staan gepland voor de periode tussen maart en november 2025. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 februari '25 ( 9:15)

Onderzoek naar nieuwe klanten voor lng-terminal Eemshaven

EemsEnergyTerminal, de drijvende terminal voor de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de Groningse Eemshaven, gaat de komende tijd onderzoek doen naar interesse van nieuwe klanten om ook na 2027 in gebruik te blijven. De terminal is voor ieder de helft in handen van Gasunie en Vopak. Een definitief besluit over het operationeel houden van de terminal na 2027 wordt eind dit jaar verwacht.

31 januari '25 ( 8:24)

Iets minder brandstof gebunkerd in Rotterdam: veel vraag naar LNG

Vorig jaar heeft de zeevaart in Rotterdam iets minder brandstof gebunkerd: 9,8 miljoen ton in 2024 tegenover 9,9 miljoen ton in 2023. Daarmee was de vraag naar stookolie, gasolie en andere brandstoffen 0,9 procent lager dan in 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

28 januari '25 ( 8:21)

Douane vindt grote partij cocaïne in haven van Vlissingen

Maandag 27 januari 2025 heeft de douane tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 428 kilo cocaïne gevonden. De drugs zaten verstopt in een lading met fruit afkomstig uit Peru met als eindbestemming een bedrijf in Duitsland. Daarover bericht het Openbaar Ministerie.

27 januari '25 (14:03)

Voorlopig beperkte doorgang sluis Bosscherveld

Sinds maandag 13 januari 2025 werkt de sluis Bosscherveld met bloktijden. Er is voorlopig alleen tussen bepaalde tijdstippen doorgang voor schepen mogelijk. Dat meldt Rijkswaterstaat.