Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Veel hogere verzekeringspremies voor vrachtschepen Rode Zee

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
Veel hogere verzekeringspremies voor vrachtschepen Rode Zee
De verzekeringspremies voor vrachtschepen in de Rode Zee zijn de afgelopen maanden omhooggeschoten door de aanvallen van Jemenitische Houthi-rebellen. De kosten voor containervervoer over zee, die al onder druk stonden door de stijgende vrachttarieven en langere alternatieve handelsroutes, lopen daardoor verder op.

Vrachtschepen die door de Rode Zee willen varen, moeten hun verzekeringsmaatschappijen daar eerst van op de hoogte stellen. De verzekeraars kunnen dan zowel het schip als de reis beoordelen en een extra oorlogspremie bovenop de normale dekking vragen.

Anonieme bronnen

Volgens verschillende anonieme bronnen in de scheepvaartwereld, geciteerd door persbureau AFP, bedraagt de huidige premie voor oorlogsrisico's tussen de 0,6 en 1,0 procent van de waarde van het schip. Dat kan neerkomen op een aanzienlijk bedrag aangezien sommige schepen meer dan 100 miljoen euro waard zijn. De Franse verzekeringsgroep Ascoma International schat dat de oorlogsverzekeringspremie vijf tot tien keer zo hoog is geworden voor schepen die de Rode Zee oversteken.

Omweg

Veel rederijen laten hun schepen om de Houthi-aanvallen een omweg maken via zuidelijk Afrika. Dit duurt tien tot vijftien dagen langer dan de route via de Rode Zee, soms zelfs twintig dagen langer voor langzame schepen. Reders die dit doen, hoeven dan geen tol te betalen in de Rode Zee maar krijgen wel te maken met hogere brandstof- en arbeidskosten voor de langere reis.

09 oktober '24 ( 8:15)

Bedrijven Rotterdamse haven willen snellere verduurzaming

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op "nieuwe onconventionele maatregelen" om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. "Alleen zo kunnen we de klimaatdoelen halen en dreigende de-industrialisatie afwenden", waarschuwt ondernemersvereniging Deltalinqs in een brief aan de Tweede Kamer.

04 oktober '24 ( 9:00)

Workshops, tijdreis en meer bij FutureLand in herfstvakantie

Bij FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2, vinden ook tijdens de naderende herfstvakantie tal van activiteiten plaats. Van knutselworkshops tot een fossielenexpeditie. En van instappresentaties tot een reis door honderd jaar havenontwikkeling met de FutureLand Experience. Dat meldt Port of Rotterdam.

02 oktober '24 (12:15)

MSC Cruises moet reclames schrappen vanwege misleidende klimaatclaims

MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen over de duurzaamheid van cruisereizen doen. Claims dat passagiers op een verantwoorde en groene wijze kunnen cruisen, zijn volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend.

30 september '24 (15:15)

Nederland tekent voor nieuwe onderzeeboten

Nederland heeft het contract met het Franse Naval Group getekend voor de levering van vier nieuwe onderzeeboten. Die worden binnen tien jaar geleverd. Met het hele project is bijna 6 miljard euro gemoeid, waarvan ongeveer 1 miljard euro naar Nederlandse bedrijven gaat, aldus het ministerie van Defensie.

25 september '24 (10:30)

Raad van State: Amsterdam moet rondvaartbeleid aanpassen

Amsterdamse reders van rondvaartboten krijgen gelijk in hun verzet tegen het vergunningenstelsel van de gemeente. De Raad van State heeft in 28 zaken bepaald dat de wijziging van het systeem "onevenredig bezwarend" is voor met name kleine reders. De gemeente moet beter motiveren dat het stellen van een maximum aantal vergunningen voor de passagiersvaart noodzakelijk is, zo stelt de raad.

20 september '24 ( 8:45)

In Rotterdamse haven al vijfhonderdduizend containers vrijgegeven via Vertrouwensketen

Deze week is in de haven van Rotterdam de vijfhonderdduizendste importcontainer veilig en betrouwbaar digitaal vrijgegeven via de Vertrouwensketen. Een mijlpaal. Voor deze containers verstrekken rederijen geen fraudegevoelige pincodes meer. Dat meldt Port of Rotterdam.

18 september '24 (17:15)

Ook Nederlandse binnenvaartschippers vast in Oostenrijk door hoogwater

Tientallen binnenvaartschepen en riviercruiseschepen zitten vast in Oostenrijk door het hoge water in de Donau. Een deel van die rivier in Oostenrijk is afgesloten voor scheepvaart, meldt het Oostenrijkse ministerie voor Klimaatbescherming en Mobiliteit. Te hoge waterstanden kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen in de scheepvaart, bijvoorbeeld doordat er te weinig ruimte onder bruggen blijft.

13 september '24 ( 9:11)

Dam2Dam Shuttle verbindt havens van Rotterdam en Amsterdam via duurzame spoorverbinding

De havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam verstevigen hun samenwerking. Dit doen ze door de Dam2Dam Shuttle officieel toe te voegen aan het landelijke netwerk van Joint Corridors Off-Road. Deze nieuwe treinservice biedt een efficiënte, duurzame oplossing voor containertransport tussen beide havenregio’s. Dat meldt Port of Rotterdam.

11 september '24 (15:15)

Douane ziet voorlopig af van aankoop containerscanners

De douane ziet voorlopig af van de aankoop van vijf mobiele scanners waarmee drugs kunnen worden opgespoord in containers. De aanbesteding die daarvoor al liep, is ingetrokken. Dat meldt verantwoordelijk staatssecretaris Nora Achahbar aan de Tweede Kamer.

08 september '24 (17:30)

Organisatie Wereldhavendagen tevreden na drukbezochte editie

De Wereldhavendagen in Rotterdam hebben dit weekend ongeveer 400.000 bezoekers getrokken, zo schat de organisatie van het evenement. Daarmee was het ongeveer even druk als vorig jaar. De organisatie kijkt tevreden terug op de 47e editie van "het grootste jaarlijkse maritieme evenement" van het land.