Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Rotterdamse haven kan volgens Deltalinqs niet zonder arbeidsmigranten

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
Rotterdamse haven kan volgens Deltalinqs niet zonder arbeidsmigranten
De haven van Rotterdam kan niet zonder arbeidsmigranten. Dat zegt Victor van der Chijs, voorzitter van Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied. Het is volgens hem "ontzettend lastig" voldoende mensen aan te trekken om de duizenden vacatures in de haven te vervullen. "Nederland moet ook in de toekomst arbeidsmigranten blijven verwelkomen."

Uit een onderzoek van marktonderzoeker Intelligence Group komt naar voren dat Nederland snel minder aantrekkelijk wordt voor kennis- en arbeidsmigranten uit Europa. Volgens Van der Chijs werken er veel internationale werknemers in de haven van Rotterdam, zowel op hoge, specifieke functies, als in de productie, zoals in de logistiek. "Op dit moment hebben we 6000 vacatures die moeilijk zijn in te vullen en we verwachten dat dit nog verder oploopt naar 10.000 tot 15.000", aldus de voorzitter. "Met name mensen voor hoog opgeleide specifieke functies, bijvoorbeeld als gevolg van de energietransitie, zijn lastig te vinden."

Gebrek aan huisvesting

Een van de problemen is volgens Van der Chijs het gebrek aan huisvesting, zowel voor Nederlandse als internationale werknemers. "Nederland is vol en Rotterdam al helemaal." Ook het politieke klimaat, waarin veel discussie is over migratie, speelt een rol. "Dat hoor je wel, al heb ik nog niemand gesproken die dat daadwerkelijk zegt. Maar de hele discussie an sich heeft wel invloed."

Niet voldoende gekwalificeerde mensen in Nederland

Het gebrek aan personeel is niet zonder arbeidsmigranten op te lossen, meent de voorzitter. "Je ziet nu al projecten die minder snel gaan dan bedrijven zouden willen." Volgens hem zijn er niet voldoende gekwalificeerde mensen beschikbaar in Nederland. "Het ligt er niet aan dat er niet goed wordt betaald, want dat is juist wel zo."

18 juli '25 ( 8:37)

Innovatieve chemicaliëntanker Bow Olympus in Rotterdamse haven

Donderdag 17 juli 2025 is de innovatieve chemicaliëntanker Bow Olympus in de haven van Rotterdam aangemeerd. In het oog sprongen de vier 22 meter hoge eSAILs aan boord: geavanceerde windzeilen die het brandstofverbruik verlagen en de CO₂-uitstoot aanzienlijk verminderen. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 juli '25 (14:50)

Storing Calandbrug (A15) voorbij

Sinds donderdag 10 juli 2025 was sprake van een storing aan de Calandbrug (A15). Deze brug kon daardoor niet meer op afstand bediend worden voor de scheepvaart. Hiervan ondervonden de scheepvaart en het wegverkeer hinder. De storing is gistermiddag verholpen. Dat meldt Rijkswaterstaat.

15 juli '25 (11:15)

Burgervlotbrug in Noord-Holland weer in gebruik

Sinds vrijdagavond 11 juli 2025 is de Burgervlotbrug weer in gebruik. De herstelwerkzaamheden en de montage van de vlotbrug op locatie zijn afgerond en de brug is uitgebreid getest. De brugbedieningscentrale in Heerhugowaard kan de brug weer bedienen. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

15 juli '25 ( 9:18)

Leerlingen RGO Beroepscampus helpen circulaire kunststofschepen ontwikkelen

Scheepsbouwbedrijf Padmos heeft RGO Beroepscampus gevraagd mee te werken aan een innovatief demonstratieproject waarin circulaire kunststofschepen worden ontwikkeld. Met onder meer een leverancier van kunststoffen en een mosselvisserijbedrijf werkt de in Middelharnis gevestigde onderwijsinstelling samen aan dit project voor de provincie Zeeland. Dat meldt Eilandennieuws.nl.

14 juli '25 (13:03)

Coenbrug voorlopig nog niet bediend voor hoge scheepvaart

De Coenbrug in de A8 bij Zaanstad zou vrijdag 11 juli 2025 (voor het eerst sinds mei 2021) weer bediend gaan worden voor de hoge scheepvaart. Bij de laatste tests is echter een technisch probleem geconstateerd in het gebruikte materiaal van de veerbuffer. Dat meldt Rijkswaterstaat.

11 juli '25 (15:04)

Tepsa neemt terminal van Global Energy Storage over

Tepsa, een onafhankelijke exploitant van opslagterminals voor vloeibare bulkgoederen, heeft een terminal in de Europoort overgenomen van Global Energy Storage (GES). Deze terminal beschikt over een opslagcapaciteit van 212.000 m³ en circa 18 hectare aan ontwikkelbare grond. De locatie biedt diepzee toegang en is aangesloten op spoor- en pijpleidingnetwerken. Dat meldt Port of Rotterdam.

11 juli '25 (11:59)

Vrouw op boot trekt pistool bij ruzie met voorbijganger

Een vrouw op een boot op de Nieuwe Meer in Amsterdam Nieuw-West heeft donderdagmiddag een pistool getrokken. Ze had ruzie met een passagier van een andere boot en begon diegene te bedreigen. Inmiddels heeft de politie de vrouw aangehouden en meegenomen. Nu blijkt dat het helemaal niet om een echt pistool ging. Dit meldt de Telegraaf.

11 juli '25 ( 8:05)

Provincie Noord-Holland gaat zelf weer sluizen en bruggen bedienen

De provincie Noord-Holland neemt de bediening, planning en sturing van al haar bruggen en sluizen per 1 november 2025 weer in eigen hand. Sinds 2020 is dit al het geval voor de bediening van bruggen en sluizen op afstand. Vanaf 1 november is het provinciepersoneel ook op de bedienhuisjes van bruggen, pontjes en sluizen te vinden. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

10 juli '25 ( 3:25)

Mogelijk goederenoverslag bij Hoek van Holland via water en spoor

De provincie Zuid-Holland onderzoekt of bij Hoek van Holland een terminal kan worden gebouwd voor de overslag van onder meer groente, fruit en bloemen via het water en het spoor. De Provinciale Staten hebben hiervoor 150.000 euro uitgetrokken. Twee keer per dag vaart tussen Hoek van Holland en de Engelse havenstad Harwich een boot met vrachtwagens.

09 juli '25 (15:20)

Tientallen kilo's cocaïne onderschept in Rotterdamse haven

De douane heeft dinsdag 92 kilo cocaïne onderschept in de Rotterdamse haven, met een straatwaarde van ruim 2 miljoen euro. De drugs werden gevonden in twee containers die op hetzelfde schip stonden. De partij is inmiddels vernietigd.