Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

KVNR vreest dat Nederlandse reders doelwit van Houthi's worden

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
KVNR vreest dat Nederlandse reders doelwit van Houthi's worden
Nederlandse rederijen zijn bang ook doelwit te worden van aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee, omdat onder meer Nederland de aanvallen van afgelopen nacht op de Houthi's in Jemen heeft gesteund. Dit zegt directeur Annet Koster van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). Na de aanval zeiden de rebellen uit Jemen namelijk dat ze hard zullen terugslaan.

Koster laat weten wel achter de aanval te staan van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. "We juichen alle bescherming van de vrije doorvaart toe", zegt ze. Tegelijk zijn Nederlandse rederijen volgens haar wel bang voor vergeldingsacties van de Houthi's. "Een zeer kleine coalitie deed die aanvallen vannacht en de Houthi's zeiden dat dit consequenties kan hebben. Dit betekent dat Nederlandse schepen of schepen met een link met Nederland een verhoogd risico lopen."

Beschermingsmissie

Onder leiding van de VS heeft een aantal landen, waaronder Nederland, een beschermingsmissie opgezet in de Rode Zee, Operation Prosperity Guardian. Met deze missie is volgens Koster onlangs een grootschalige aanval afgewend waarbij 21 raketten en drones onklaar zijn gemaakt. Rederijen voelden zich iets veiliger met de bescherming, maar na de aanvallen op de Houthi's is dit veranderd, meldt Kos.

Beveiliging

Koster zegt verder dat de schepen die op dit moment wel door de Rode Zee varen doorgaans extra beveiliging aan boord hebben. Maar dat is volgens haar alleen nog mogelijk voor de rederijen die dit kort na het begin van de aanvallen vorige maand hadden aangevraagd. Bedrijven die nu nog extra beveiliging willen regelen, kunnen dat niet meer doen, stelt ze. Vrijdagmiddag spreekt ze met demissionair minister Liesje Schreinemacher (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) over de situatie in de Rode Zee en de gevolgen voor de Nederlandse scheepshandel.

Onder meer schepen van de Nederlandse baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis varen om via Afrika om aanvallen van de Houthi's te vermijden. Ook buitenlandse containerrederijen als Maersk en Hapag-Lloyd mijden de Rode Zee.

01 juli '25 (11:09)

Radiosystemen van de kustwacht werken niet door storing

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken niet door een storing die dinsdagochtend vroeg ontstond. Hierdoor kan de kustwacht geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. Ook op de uitwijklocatie zijn problemen, aldus de Kustwacht.

01 juli '25 (10:44)

Kustwacht niet te bereiken op noodnummer vanwege een storing

Kustwacht Nederland heeft een probleem met het radiosysteem vanwege een storing. De Kustwacht kan nu geen berichten ontvangen of verzenden. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:11)

Haven Rotterdam luidt dinsdag Nationaal Industrie Alarm

De haven van Rotterdam laat dinsdag het Nationaal Industrie Alarm afgaan om aandacht te vragen voor de problemen waarmee de industrie in de haven kampt. Daarbij wordt op verschillende plekken getoeterd door trucks, gaan alarmsignalen af en worden scheepsbellen geluid.

27 juni '25 (11:19)

Westerscheldetunnel houdt 14 miljoen euro over aan recordjaar

De Westerscheldetunnel heeft 14,2 miljoen euro overgehouden aan het recordjaar 2024, bijna een miljoen meer dan begroot. De winst valt hoger uit, omdat afgelopen jaar meer voertuigen dan verwacht gebruikmaakten van de 6,6 kilometer lange tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. In 2019 was het nettoresultaat nog beter, ruim 15 miljoen euro.

25 juni '25 (14:44)

Schipper vaart onder een te lage brug door en sloopt daarmee de kajuit

Aan het begin van de middag is er een boot tegen de onderkant van de Oosterdoksbrug in Amsterdam gevaren. De schipper dacht dat hij onder de brug bij het Centraal Station kon varen, maar daarbij sloopte hij wel zijn kajuit. Dat meldt NH Nieuws.

24 juni '25 (14:55)

Overeenkomst over baggeren havens Moerdijk

Donderdag 19 juni 2025 hebben havenbedrijf Moerdijk en Van den Herik Sliedrecht een meerjarige overeenkomst ondertekend voor het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerkzaamheden in de havens van Port of Moerdijk. CEO Paul Dirix van het havenbedrijf en directeur Jan Huijbers van Van den Herik markeerden de start van de samenwerking met een tekenmoment. Dat meldt Port of Moerdijk.

20 juni '25 (13:56)

Twee zwaargewonden Waalhaven buiten levensgevaar

De twee mensen die bij het ongeluk in de Rotterdamse Waalhaven donderdag zwaargewond naar het ziekenhuis werden gebracht, zijn vrijdag buiten levensgevaar. Dat meldt hun werkgever, havenbedrijf C. Steinweg Group. Twee andere medewerkers kwamen om bij het ongeval.

20 juni '25 (13:54)

Bijzonder schip Boreas gedoopt in Rotterdam

Woensdag 18 juni 2025 heeft de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten het nieuwe offshorewindinstallatieschip Boreas van maritiem aannemer Van Oord gedoopt. Dat meldt Port of Rotterdam.

19 juni '25 (11:50)

Luxe schepen mochten wel door kapotte sluis varen omdat Rijkswaterstaat bang was voor claim

Rijkswaterstaat heeft eind maart 2025 drie splinternieuwe, luxe jachten door de kapotte sluis bij Lith laten varen. Rijkswaterstaat deed dit vanwege de angst voor een claim van scheepsbouwer Heesen Yachts uit Oss. Al het andere scheepvaartverkeer kan al maanden niet via Lith varen. Voor deze dure jachten werd een speciale constructie gemaakt voor in de kapotte sluis. Dat meldt Omroep Brabant.

19 juni '25 ( 9:33)

Ernstig bedrijfsongeval Waalhaven Rotterdam

In Rotterdam zijn vanochtend vroeg bij een bedrijfsongeval in de Waalhaven twee mensen overleden en twee mensen zwaargewond geraakt. Dat meldt NU.nl na een bericht van de politie op X.