Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

'Internationale scheepvaart moet snel eigen CO2-uitstoot beperken'

Door Johanne Levinsky
schedule 3 min
location_on [xx]km
'Internationale scheepvaart moet snel eigen CO2-uitstoot beperken'
De internationale scheepvaartsector moet snel de eigen CO2-uitstoot beperken, waarschuwt de VN-organisatie voor handel en ontwikkeling UNCTAD. Zeeschepen vervoeren ruim 80 procent van alle wereldwijd verhandelde goederen, maar dat gebeurt nog veelal met oude en vervuilende vaartuigen. Dat de maritieme sector tussen 2020 en 2021 meer is gaan uitstoten is volgens UNCTAD-baas Rebeca Grynspan een slecht teken.

De uitstoot van broeikasgassen door de scheepvaart steeg tussen die twee jaren met 4,7 procent. "Dat is een cijfer in de verkeerde richting", verklaarde Grynspan bij de publicatie van het jaarlijkse rapport over de maritieme sector van UNCTAD.

Belemmeringen voor schonere vloot

De secretaris-generaal riep op tot meer investeringen in technologische en operationele verbeteringen die de uitstoot moeten verminderen. Naar verwachting belemmeren sombere economische vooruitzichten en hogere leenkosten de wil bij scheepvaartbedrijven om te investeren in een schonere vloot. Daarom zouden vooral ontwikkelingslanden meer steun voor een schonere scheepvaart moeten krijgen, in combinatie met voorspelbare regels voor investeringen in CO2-vermindering.

Vervoerskosten

De maritieme sector kromp in het eerste coronajaar met 3,8 procent, maar groeide een jaar later weer met 3,2 procent. De pandemie heeft tegelijkertijd voor voortdurende verstoringen gezorgd, waardoor vervoerskosten hard zijn gestegen. Volgens UNCTAD blijven de prijzen voor het goederenvervoer over zee komende tijd nog wel hoger dan voor de wereldwijde uitbraak van het coronavirus. Daarbij speelt mee dat de markt voor een groot deel in handen is van slechts vier rederijen. Volgens Grynspan blijft het belangrijk dat de scheepvaart een "open en concurrerende markt" blijft.

Door: ANP

08 mei '25 ( 8:50)

Binnenvaart Prins Willem-Alexandersluis op 26 mei gestremd

Maandag 26 mei 2025 is de Prins Willem-Alexandersluis op Sluizencomplex Schellingwoude van 06.00 tot 18.00 uur gestremd voor de scheepvaart. Via een BAS-bericht is de scheepvaart hierover geïnformeerd. Dat meldt Rijkswaterstaat.

06 mei '25 ( 8:22)

Schinkelbrug A10: hinder voor scheepvaart door storing

Een technisch defect aan het bedieningsmechanisme is er de oorzaak van dat de Schinkelbrug in de A10 Zuid tot nader order niet kan worden bediend. Dat meldt Rijkswaterstaat.

02 mei '25 ( 9:19)

Onderzoek Omrop Fryslân: watertaxi's varen 's nachts vaak te hard

Nog steeds varen watertaxi's op de Waddenzee te hard in het duister. Uit onderzoek van Omrop Fryslân blijkt dat tussen september en december boten 's nachts bijna 230 keer de maximumsnelheid overschreden. Dat meldt Omrop Fryslân.

29 april '25 ( 7:34)

Stremming brug Uitwellingerga: waterstewards leiden vaarverkeer door Sneek

De brug bij het Friese Uitwellingerga kan niet bediend worden. Daarom wordt vaarverkeer omgeleid door het centrum van Sneek. Hiervoor zet de gemeente Súdwest-Fryslân sinds 25 april 2025 waterstewards in die het vaarverkeer door Sneek begeleiden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

25 april '25 ( 9:38)

OM vervolgt Damen Shipyards voor onder meer omkoping en witwassen

Het Openbaar Ministerie gaat scheepsbouwer Damen Shipyards en enkele leden van de directie strafrechtelijk vervolgen. Het bedrijf wordt verdacht van omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen. Ook zou Damen sanctiemaatregelen tegen Rusland hebben overtreden. De directieleden worden vervolgd voor het leidinggeven aan "deze strafbare gedragingen", aldus het OM.

25 april '25 ( 8:43)

Totale overslag Rotterdamse haven in eerste kwartaal gedaald

In het eerste kwartaal van 2025 is de totale overslag in de haven van Rotterdam met 5,8% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 103,7 miljoen ton, tegenover 110,1 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2024. Dat meldt Port of Rotterdam.

24 april '25 (13:24)

Pilot: grotere schepen op deel Máximakanaal

Rijkswaterstaat is deze maand van start gegaan met een pilot op de vaarwegen tussen sluis Empel en de haven van Veghel. Het betreft de toelating van schepen met de afmetingen 110 x 11.45 m x maximaal 2 m diepgang. De vaarwegen zijn het Máximakanaal en een deel van de Zuid-Willemsvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

24 april '25 (10:41)

Havenondernemers vrezen vooral indirecte gevolgen beleid VS

Rotterdamse havenondernemers verwachten dat het handelsbeleid van de Verenigde Staten vooral indirect effect zal hebben. Dat melden ondernemersvereniging Deltalinqs en netwerkclub Rotterdam Port Promotion Council (RPPC) op basis van een peiling. De ondernemers vrezen bijvoorbeeld stijgende inflatie en teruglopende wereldhandel.

22 april '25 (11:55)

Goederenoverslag haven Rotterdam gedaald

De goederenoverslag in de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald vergeleken met een jaar eerder. Volgens Havenbedrijf Rotterdam ging het om een afname van de totale overslag met bijna 6 procent tot 103,7 miljoen ton door minder overslag van ijzererts, steenkool, ruwe olie en olieproducten. De Amerikaanse importheffingen op Europese goederen hebben volgens de haven nog geen effect gehad op de overslag.

18 april '25 (12:18)

Visserij voorrang boven windenergie in nieuwe plannen Noordzee

Het kabinet heeft ruimte gereserveerd voor 21 gigawatt aan windenergie op zee - minder dan eerder mogelijk leek. Dat komt doordat het belang van de visserij nadrukkelijk is meegewogen bij de keuze van nieuwe windenergiegebieden, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in de nieuwe ontwerpwijziging van het Programma Noordzee.