Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

'Internationale scheepvaart moet snel eigen CO2-uitstoot beperken'

Door Johanne Levinsky
schedule 3 min
location_on [xx]km
'Internationale scheepvaart moet snel eigen CO2-uitstoot beperken'
De internationale scheepvaartsector moet snel de eigen CO2-uitstoot beperken, waarschuwt de VN-organisatie voor handel en ontwikkeling UNCTAD. Zeeschepen vervoeren ruim 80 procent van alle wereldwijd verhandelde goederen, maar dat gebeurt nog veelal met oude en vervuilende vaartuigen. Dat de maritieme sector tussen 2020 en 2021 meer is gaan uitstoten is volgens UNCTAD-baas Rebeca Grynspan een slecht teken.

De uitstoot van broeikasgassen door de scheepvaart steeg tussen die twee jaren met 4,7 procent. "Dat is een cijfer in de verkeerde richting", verklaarde Grynspan bij de publicatie van het jaarlijkse rapport over de maritieme sector van UNCTAD.

Belemmeringen voor schonere vloot

De secretaris-generaal riep op tot meer investeringen in technologische en operationele verbeteringen die de uitstoot moeten verminderen. Naar verwachting belemmeren sombere economische vooruitzichten en hogere leenkosten de wil bij scheepvaartbedrijven om te investeren in een schonere vloot. Daarom zouden vooral ontwikkelingslanden meer steun voor een schonere scheepvaart moeten krijgen, in combinatie met voorspelbare regels voor investeringen in CO2-vermindering.

Vervoerskosten

De maritieme sector kromp in het eerste coronajaar met 3,8 procent, maar groeide een jaar later weer met 3,2 procent. De pandemie heeft tegelijkertijd voor voortdurende verstoringen gezorgd, waardoor vervoerskosten hard zijn gestegen. Volgens UNCTAD blijven de prijzen voor het goederenvervoer over zee komende tijd nog wel hoger dan voor de wereldwijde uitbraak van het coronavirus. Daarbij speelt mee dat de markt voor een groot deel in handen is van slechts vier rederijen. Volgens Grynspan blijft het belangrijk dat de scheepvaart een "open en concurrerende markt" blijft.

Door: ANP

22 juli '24 (10:15)

Na hevige regen sluizen dicht en advies om niet te varen op de Vecht

Het Waterschap Vechtstromen heeft het advies gegeven voorlopig niet te varen op de Vecht. Na de hevige regenval van zondag in vooral het oosten van het land voert de rivier zoveel water af, dat de hoge snelheid van de stroming kan leiden tot gevaarlijke situaties.

19 juli '24 (13:00)

Rotterdamse haven weinig hinder van computerstoring

Het afwikkelen van de scheepvaart in de Rotterdamse haven ondervindt geen hinder van de computerstoring die wereldwijd voor problemen zorgt. Dat zegt het Havenbedrijf Rotterdam na een inventarisatie van de impact voor de grootste haven van Europa.

18 juli '24 (13:15)

Topman Havenbedrijf Rotterdam verwacht geen ernstig effect Rode Zee op overslag

Topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam verwacht niet dat de totale overslag in de Rotterdamse haven dit jaar "ernstig geraakt" wordt door de situatie in de Rode Zee. "Je ziet dat de markt zich aanpast aan de omstandigheden", licht Siemons toe. De totale overslag in de Rotterdamse haven is de eerste zes maanden vrijwel gelijk gebleven, maakte het Havenbedrijf donderdagochtend bekend. Wel steeg de overslag van containers met 4,2 procent.

18 juli '24 (12:45)

Reddingsdiensten roepen zwemmers op niet alleen water in te gaan

De KNRM en Reddingsbrigade Nederland roepen met de zomerse temperaturen zwemmers op niet alleen het water in te gaan. "We zien helaas toch nog vaak dat iemand alleen aan het zwemmen is en in de problemen komt", zegt een woordvoerder van de Reddingsbrigade. "Dan heb je een groot probleem, want vaak kan dan niemand hulp voor je halen of je komen redden." De reddingsdiensten adviseren samen met andere volwassenen te zwemmen of ergens verkoeling te zoeken waar toezicht is.

16 juli '24 ( 8:35)

Vanaf half oktober ruim halfjaar werkzaamheden aan Kooybrug

Van 14 oktober 2024 tot eind april 2025 en nog een week in de maand daarna wordt de Kooybrug in de N99 bij Den Helder grondig gerenoveerd. Aannemer VolkerWessels voert de werkzaamheden aan de ruim dertig jaar oude brug uit in opdracht van Rijkswaterstaat. Dat meldt Rijkswaterstaat.

12 juli '24 ( 8:56)

Eerste methanolschip van X-press Feeders gedoopt in Rotterdamse haven

In de haven van Rotterdam is deze week de Eco Maestro gedoopt. Dit is het eerste 'dual fuel' containerschip dat vaart op methanol. Rotterdam wordt de thuishaven van de in totaal veertien schepen van X-press Feeders uit Singapore. Dat meldt Port of Rotterdam.

09 juli '24 ( 7:15)

Veel minder cocaïne onderschept in zeehavens in eerste helft 2023

De douane heeft in de eerste zes maanden van dit jaar minder drugs in beslag genomen dan in dezelfde periode vorig jaar. Er is vooral fors minder cocaïne onderschept in Nederlandse zeehavens. Het gaat om 16.000 kilo, terwijl in het eerste half jaar van 2023 nog ruim 28.000 kilo werd gevonden. Voor de douane is dit een bewijs dat maatregelen om de import van drugs tegen te houden werken. Het zou hierdoor voor criminelen minder aantrekkelijk worden om drugs te smokkelen via Nederlandse havens.

05 juli '24 ( 6:50)

Iconen op het water in Het Scheepvaartmuseum tijdens Spelen

Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam organiseert in samenwerking met het Koninklijk Nederlands Watersportverbond (KNWV) en de Koninklijke Nederlandse Roeibond (KNRB) tijdens de Olympische Spelen ‘Iconen op het water’. Daarover bericht Het Scheepvaartmuseum.

02 juli '24 ( 6:45)

Minder drukte voor Nederlandse zeehavens in 2023

De Nederlandse zeehavens hebben het vorig jaar een stuk rustiger gehad dan het jaar ervoor. Nagenoeg alle soorten goederen kwamen minder vaak via de zee binnen en verlieten ons land ook minder op die manier, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De Verenigde Staten wisten ondanks de stagnerende wereldeconomie wel veel meer goederen via de zee te leveren, waardoor dat land nu voor Nederlandse zeehavens de belangrijkste leverancier is.

01 juli '24 (10:00)

Visdeurbel bij Weerdsluis in Utrecht klinkt vaker dan ooit

De visdeurbel bij de Weerdsluis in Utrecht heeft afgelopen voorjaar fors meer belangstelling gehad en is veel vaker ingedrukt dan in voorgaande jaren. Vooral in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië keken veel mensen naar de beelden van de onderwatercamera op visdeurbel.nl.