Rijkswaterstaat zet drones in voor onderzoek naar vaargeul Holwerd-Ameland

Door Johanne Levinsky
3 min
Rijkswaterstaat verricht elk jaar aanvullende metingen. Deze zijn bedoeld om de invloed van stormen op de vaargeul tussen Holwerd en Ameland te onderzoeken. Daarbij wordt dit jaar voor het eerst gebruikgemaakt van droneopnamen. Die opnamen vullen de reguliere dieptemetingen van het meetschip in de Waddenzee aan. Dat schip kan alleen onder water meten. De drone brengt nu ook de wadplaten in kaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

Naast meer kennis over de geulen wil Rijkswaterstaat meer inzicht krijgen in de vorm en hoogte van de hoger gelegen wadplaten. Mogelijk leidt dat tot een beter beeld van het samenspel tussen het verplaatsen van zand en slib en tussen de platen in het Wad en de vaargeul tijdens het stormseizoen.

Pier van Holwerd

Doel van Rijkswaterstaat is om minstens vier droneopnamen te maken tijdens het komende stormseizoen. Maandag 14 november 2022 is de eerste opname gemaakt vanaf de pier van Holwerd. Deze 'nulmeting' is belangrijk, want deze helpt om te kijken naar veranderingen die plaatsvinden in het stormseizoen.

Zandverplaatsingen

De stormen van begin 2022 waren de directe aanleiding voor deze nieuwe manier van onderzoek. Die stormen zorgden voor veel zandverplaatsingen. Een tijd lang kon Rijkswaterstaat daardoor lastig goed onderhoud uitvoeren aan de vaargeul Holwerd-Ameland. Rijkswaterstaat kan nu nog niet voorspellen in hoeverre de droneopnamen het vaargeulbeheer helpen optimaliseren. Het zal de uitkomsten voorjaar 2023 evalueren.

Door: Nationale Transportgids / Richard Heeres