Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Historische schepen zonder geldige papieren geweerd uit haven Harlingen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Historische schepen zonder geldige papieren geweerd uit haven Harlingen
De gemeente Harlingen gaat samen met de gemeente Enkhuizen onderzoeken of historische zeilschepen zonder geldige papieren geweigerd kunnen worden uit hun havens. Daarmee reageert burgemeester van Harlingen Ina Sjerps op het onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) naar historische zeilschepen. Dat werd ingesteld na een dodelijk ongeluk op de Waddenzee eind augustus.

Bij dat ongeluk op een zeilschip kwam tijdens een schoolreisje een 12-jarige meisje uit Den Haag om het leven na het afbreken van een giek. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) concludeerde vorige week dat houtrot de giek had aangetast. De ILT besloot 250 historische schepen, ook wel de bruine vloot genoemd, te controleren. Bij die controle bleken 39 zeilboten geen geldige papieren te hebben. Deze schepen mogen van de inspectie niet meer varen.

In Harlingen en Enkhuizen ligt het grootste deel van de bruine vloot. Burgemeester Sjerps wil met het weren van schepen zonder geldige papieren die vloot "toekomstbestendig" maken. "We vinden het een prachtige sector maar die moet wel veilig zijn. Dat is kennelijk nu onvoldoende want niet elk schip heeft een certificaat. Daarom willen wij als gemeente kijken of we het hebben van een certificaat kunnen koppelen aan de ligplaats."

Vaarverbod

Een aantal van de schepen die van de inspectie niet mogen varen ligt volgens Sjerps in de haven van Harlingen. Hoeveel dat er precies zijn kan ze niet zeggen.

Schepen van de bruine vloot krijgen diverse certificaten, die voor bepaalde tijd geldig zijn. Het certificaat voor de tuigage, waar onder meer de mast, giek en touwen onder vallen is 2,5 jaar geldig. Het hoofdcertificaat geldt vijf jaar.

Door: ANP

11 juli '25 ( 8:05)

Provincie Noord-Holland gaat zelf weer sluizen en bruggen bedienen

De provincie Noord-Holland neemt de bediening, planning en sturing van al haar bruggen en sluizen per 1 november 2025 weer in eigen hand. Sinds 2020 is dit al het geval voor de bediening van bruggen en sluizen op afstand. Vanaf 1 november is het provinciepersoneel ook op de bedienhuisjes van bruggen, pontjes en sluizen te vinden. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

10 juli '25 ( 3:25)

Mogelijk goederenoverslag bij Hoek van Holland via water en spoor

De provincie Zuid-Holland onderzoekt of bij Hoek van Holland een terminal kan worden gebouwd voor de overslag van onder meer groente, fruit en bloemen via het water en het spoor. De Provinciale Staten hebben hiervoor 150.000 euro uitgetrokken. Twee keer per dag vaart tussen Hoek van Holland en de Engelse havenstad Harwich een boot met vrachtwagens.

09 juli '25 (15:20)

Tientallen kilo's cocaïne onderschept in Rotterdamse haven

De douane heeft dinsdag 92 kilo cocaïne onderschept in de Rotterdamse haven, met een straatwaarde van ruim 2 miljoen euro. De drugs werden gevonden in twee containers die op hetzelfde schip stonden. De partij is inmiddels vernietigd.

09 juli '25 (14:04)

Honderden miljoenen overheidssteun voor scheepsbouwer Damen

Scheepsbouwer Damen Naval krijgt 270 miljoen euro aan overheidsgelden om ernstige financiële problemen te voorkomen. Het bedrijf kampt met vertraging bij de bouw van zes Duitse fregatten in opdracht van de Duitse marine. Bij het niet halen van de gestelde deadlines, betaalt de opdrachtgever niet. Het project moet zo’n 7 miljard euro opleveren. Damen Naval heeft ook een Nederlandse Defensie-opdrachten lopen en daarom is het belangrijk dat het bedrijf niet omvalt. Dit meldt NOS.

08 juli '25 (14:01)

Schipper watertaxi kan zich ongeluk niet herinneren

De schipper van watertaxi Stormloper kan zich de aanvaring met de snelboot Tiger op de Waddenzee niet herinneren. Hij lijdt aan een vorm van geheugenverlies. Dit bleek dinsdag bij de start van de strafzaak over de dodelijke aanvaring op de Waddenzee op 21 oktober 2022, die vier opvarenden het leven kostte.

08 juli '25 ( 8:46)

Sluizen Lith en St. Andries gestremd door lekkage

Vanwege lekkage in het bediengebouw zijn de zuidkolk van de Prinses Máximasluizen in Lith en de sluis van St. Andries gestremd. De alternatieve vaarroutes lopen via de Bergsche Maas of via sluis Weurt. Dat leidt voor de scheepvaart tot veel extra reistijd. Daarover bericht Rijkswaterstaat.

08 juli '25 ( 8:01)

Zaak aanvaring Waddenzee van start

Twee families maken gebruik van hun spreekrecht tijdens de strafzaak over de dodelijke aanvaring op de Waddenzee. De zaak tegen de twee schippers van de snelboot en de watertaxi begint dinsdag in de rechtbank in Leeuwarden.

07 juli '25 (12:16)

Dienstregeling Middenkolk Oranjesluizen volledig hervat

Sinds vrijdag 4 juli 2025 is de Middenkolk van de Oranjesluizen weer normaal in gebruik. Deze wordt weer bediend volgens de dienstregeling. Dat meldt Rijkswaterstaat.

04 juli '25 ( 7:31)

Afgelopen halfjaar iets minder coke onderschept in zeehavens

De douane heeft in de eerste zes maanden van dit jaar 15.600 kilo cocaïne in de Nederlandse zeehavens onderschept. Dat is 400 kilo minder dan in de eerste zes maanden van 2024.

02 juli '25 (15:46)

Boete voor bedrijf om fataal ongeval op ponton in Calandkanaal

Een Rotterdams op- en overslagbedrijf heeft een boete gekregen van 50.000 euro voor een ongeluk waarbij in november 2022 een werknemer om het leven kwam. De 47-jarige man werd tijdens zijn werk op een ponton in het Calandkanaal in de Europoort geraakt door een kabel die knapte. De man raakte zwaargewond en overleed dezelfde dag in het ziekenhuis.