Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Historische schepen zonder geldige papieren geweerd uit haven Harlingen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Historische schepen zonder geldige papieren geweerd uit haven Harlingen
De gemeente Harlingen gaat samen met de gemeente Enkhuizen onderzoeken of historische zeilschepen zonder geldige papieren geweigerd kunnen worden uit hun havens. Daarmee reageert burgemeester van Harlingen Ina Sjerps op het onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) naar historische zeilschepen. Dat werd ingesteld na een dodelijk ongeluk op de Waddenzee eind augustus.

Bij dat ongeluk op een zeilschip kwam tijdens een schoolreisje een 12-jarige meisje uit Den Haag om het leven na het afbreken van een giek. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) concludeerde vorige week dat houtrot de giek had aangetast. De ILT besloot 250 historische schepen, ook wel de bruine vloot genoemd, te controleren. Bij die controle bleken 39 zeilboten geen geldige papieren te hebben. Deze schepen mogen van de inspectie niet meer varen.

In Harlingen en Enkhuizen ligt het grootste deel van de bruine vloot. Burgemeester Sjerps wil met het weren van schepen zonder geldige papieren die vloot "toekomstbestendig" maken. "We vinden het een prachtige sector maar die moet wel veilig zijn. Dat is kennelijk nu onvoldoende want niet elk schip heeft een certificaat. Daarom willen wij als gemeente kijken of we het hebben van een certificaat kunnen koppelen aan de ligplaats."

Vaarverbod

Een aantal van de schepen die van de inspectie niet mogen varen ligt volgens Sjerps in de haven van Harlingen. Hoeveel dat er precies zijn kan ze niet zeggen.

Schepen van de bruine vloot krijgen diverse certificaten, die voor bepaalde tijd geldig zijn. Het certificaat voor de tuigage, waar onder meer de mast, giek en touwen onder vallen is 2,5 jaar geldig. Het hoofdcertificaat geldt vijf jaar.

Door: ANP

26 mei '24 (14:45)

Containervervoer in korte tijd flink duurder geworden

De prijzen voor containervervoer tussen Azië en Noord-Europa zijn de afgelopen week omhooggeschoten. Daarmee komen de tarieven dicht bij een eerdere piek dit jaar, toen aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee de internationale scheepvaart in de problemen brachten.

24 mei '24 ( 8:54)

FutureLand viert vijftienjarig bestaan

Zondag 2 juni 2024 wordt de vijftiende verjaardag van FutureLand gevierd. Vanwege het vijftienjarig bestaan van dit informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2 worden verschillende activiteiten voor jong en oud georganiseerd, zoals een creatieve kinderworkshop. Ook is er livemuziek. Dat meldt Port of Rotterdam.

22 mei '24 ( 9:15)

Allianz: wereldwijd minder schepen vergaan

Wereldwijd zijn er in 2023 26 grote schepen verloren gegaan, meldt verzekeraar Allianz. Dat is een daling van een derde op jaarbasis en het laagste aantal in de scheepvaartsector ooit, ondanks de grotere risico's voor de sector door oorlogen en geopolitieke conflicten. Dertig jaar geleden verloor de wereldwijde scheepsvloot nog ongeveer tweehonderd grote schepen per jaar.

16 mei '24 (10:45)

Vissers 'hoopvol gestemd' over plannen nieuwe kabinet

De Nederlandse vissers zijn "hoopvol gestemd" over de plannen die het nieuwe kabinet heeft met de visserij. Zowel VisNed als de Nederlandse Vissersbond is zeer te spreken over het nieuwe coalitieakkoord.

14 mei '24 (16:00)

Russisch visserschip niet meer welkom in Eemshaven

Een Russisch visserschip is niet meer welkom in de Eemshaven in het noorden van Groningen. Dat gebeurt om het risico op spionage te beperken, zei demissionair minister Kajsa Ollongren (Defensie) tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer.

30 april '24 ( 7:54)

Leading Maritime Cities of the World: Rotterdam koploper in Europa

In het rapport 'Leading Maritime Cities of the World' van DNV en Menon Economics is havenstad Rotterdam uitgeroepen tot Europees koploper. Dat gebeurde ook in 2022. Op de wereldranglijst hoeft Rotterdam alleen Singapore voor zich te dulden. Dat meldt Port of Rotterdam.

23 april '24 (13:45)

Havenbedrijf Rotterdam: Nederland wacht grote onderhoudsopgave

Nederland staat "duidelijk voor een grote onderhoudsopgave" als het gaat om verouderde infrastructuur zoals wegen, bruggen en vaarwegen. Dat heeft topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam gezegd over het bericht dat er grote zorgen zijn over de infrastructuur in de regio Rotterdam door achterstallig onderhoud. Daarbij is met name de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam in slechte staat, aldus de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

23 april '24 ( 8:18)

Toename containeroverslag in haven Rotterdam in eerste kwartaal 2024

In de haven van Rotterdam is de totale overslag in het eerste kwartaal van 2024 gedaald met 1,4% ten opzichte van dezelfde periode in 2023. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 110,1 miljoen ton tegenover 111,7 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:28)

Aanleg CO2-transport en -opslagproject Porthos van start

De aanleg van de infrastructuur van het CO2-transport en -opslagproject Porthos is na een voorbereidingsperiode zichtbaar van start gegaan. Zaterdag 13 april 2024 vond de eerste boring plaats. Daarbij maakte de boor een boorgat onder de zeewering op de Maasvlakte. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:23)

Flevolands project Groot onderhoud bruggen en sluizen officieel afgerond

Afgelopen week is het project 'Groot onderhoud bruggen en sluizen' officieel afgerond. Provincie Flevoland heeft gedurende bijna zes jaar elf sluizen en dertien bruggen in de provincie gemoderniseerd. Daarmee was een bedrag van zeventig miljoen euro gemoeid. Daarover bericht Provincie Flevoland.