Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Door Duitse vraag naar kolen capaciteit binnenvaart onder druk

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Door Duitse vraag naar kolen capaciteit binnenvaart onder druk
Door de Duitse vraag naar kolen voor energieopwekking staat de capaciteit van de binnenvaart onder druk. Er zijn minder schepen beschikbaar voor andere droge goederen als graan, zand of erts. Ook de containervaart staat onder druk, omdat dit met dezelfde schepen gebeurt, geeft Koninklijke Binnenvaart Nederland aan.

Containertransporten worden daardoor ook steeds duurder. In plaats van bulkgoederen kunnen de schepen, waarvan de laadruimte een rechthoekige bak is met een maat waar containers precies in passen, ook worden volgeladen met containers.

De capaciteitsproblemen worden verergerd door de huidige lage waterstanden. Daardoor kunnen schepen minder vracht vervoeren omdat ze anders dreigen vast te lopen.

Personeelstekorten

Ook is begin dit jaar een deel van de grootste klasse binnenvaartschepen naar Oost-Europa verkocht om Oekraïens graan Europa in te transporteren. Dat deed de beschikbare capaciteit in Nederland geen goed. Ondanks dat er weer graan over de Zwarte Zee wordt vervoerd, is het onwaarschijnlijk dat die schepen weer naar West-Europa komen.

Dan zijn er nog problemen als personeelstekorten waardoor schepen bijvoorbeeld niet 24 uur per dag kunnen varen, maar een tijd stil moeten leggen. En achterstallig onderhoud van de Nederlandse waterwegen speelt een rol. Zo zijn de sluizen bij Weurt in de buurt van Nijmegen al enige tijd dicht. Schepen moeten dan omvaren via Grave, maar bij de sluizen daar is nu een lange wachttijd. Die situatie blijft nog wel even zo.

Om alle problemen het hoofd te bieden is het zaak om zo efficiënt mogelijk te varen, stelt de branchevereniging. Daarbij kan gedacht worden aan het maken van afspraken voor het laden en lossen zodat dit zo snel mogelijk gebeurt. Ook zijn er nu nog schepen die leeg terugvaren als ze een lading in Rotterdam hebben gebracht, terwijl ze ook vracht mee terug kunnen nemen. Verdere verlichting van de problemen zal vooral moeten komen van meer water in de rivieren.

Door: ANP

01 december '23 (13:15)

Volledig elektrisch schip in gebruik genomen door Damen Shipyards

Scheepsbouwer Damen Shipyards heeft zijn nieuwste en volledig elektrische schip officieel in gebruik genomen. Volgens het bedrijf zorgt het schip voor een aanzienlijk lagere uitstoot tijdens het onderhoud van windparken op zee.

30 november '23 (11:57)

Grote cokevangst in haven van Rotterdam

De douane heeft woensdag in de haven van Rotterdam 976 kilo cocaïne onderschept. De drugs zaten verstopt in een lading bevroren sinaasappelsap afkomstig uit Brazilië en hebben een straatwaarde van ruim 73 miljoen euro, meldt het Openbaar Ministerie (OM).

28 november '23 (15:45)

Haringvlietbrug nog maanden niet opengesteld voor scheepvaart

De openstelling van de Haringvlietbrug voor schepen die 13 meter hoog of hoger zijn, duurt maanden langer dan Rijkswaterstaat voorzag. De brug zou dit najaar weer functioneren, maar de waterbeheerder denkt dat de openstelling nu pas op 29 maart volgend jaar plaatsheeft, net voordat het recreatieve vaarseizoen weer begint. De brug is al sinds 1 januari van dit jaar buiten gebruik voor de scheepvaart.

23 november '23 (12:27)

Rechtszaak tegen schipper van zeilschip waar giek vanaf brak van start

De 49-jarige schipper die wordt verdacht van dood door schuld, staat vandaag voor de rechter. Op zijn historische zeilschip ‘Risico’ kwam vorig jaar augustus een 12-jarig meisje te overlijden nadat de giek afbrak en op haar viel. Dit meldt RTL Nieuws.

15 november '23 ( 6:00)

Douane verscherpt toezicht op haven Vlissingen na grote cokevondst

De douane heeft dinsdagavond een grote partij cocaïne onderschept in de haven van Vlissingen. Om hoeveel kilo het gaat, kan een woordvoerder van de douane niet zeggen. Maar volgens hem gaat het om "zeker meer dan honderden kilo's". Vanwege de vondst houden douane, politie en de marechaussee in de nacht van dinsdag op woensdag verscherpt toezicht in het havengebied.

02 november '23 (15:00)

Stilleggen Westerschelde wekt woede binnenvaartschippers

Koninklijke Binnenvaart Nederland is woedend dat het scheepvaartverkeer op de Westerschelde al in een vroeg stadium is stilgelegd vanwege de storm Ciarán. Volgens de brancheorganisatie was de maatregel niet nodig en zijn tientallen schippers door de beslissing zwaar gedupeerd.

02 november '23 (11:45)

Grote containerterminals Rotterdam gesloten tijdens storm

De haven van Rotterdam heeft alle grote containerterminals gesloten om storm Ciarán. In de kleinere terminals gaat de overslag van goederen voorlopig gewoon door.

31 oktober '23 (14:00)

Provincie Zuid-Holland trekt lering uit probleemveerdienst Maassluis-Rozenburg

De provincie Zuid-Holland heeft lessen getrokken uit alle perikelen rond de veerdienst tussen Maassluis en Rozenburg. Gedeputeerde Jeannette Baljeu (water) schetst in een rapport van zo'n dertig pagina's hoe een herhaling hiervan voorkomen kan worden. "Laten we met zijn allen lering trekken uit de gebeurtenissen rondom het veer Maassluis-Rozenburg, zodat we situaties als deze in de toekomst zoveel mogelijk voorkomen en we beter gesteld staan mochten ze zich toch voordoen", schrijft Baljeu aan Provinciale Staten.

30 oktober '23 (11:56)

Niels Vaessen vanaf 1 november nieuwe CEO van Heesen Yachts

Heesen Yachts uit het Brabantse Oss heeft per 1 november een nieuwe CEO. Niels Vaessen is sinds 2012 werkzaam bij de jachtbouwer, eerst als Finance Manager en een jaar later als CFO. Nu neemt hij het stokje over van Arthur Brouwer en gaat hij aan de slag als CEO. Dit meldt Heesen Yachts. 

26 oktober '23 (15:45)

Nederland moet veel schepen weer zelf gaan bouwen

Het kabinet moet ingrijpen om te voorkomen dat de scheepsbouwsector in Nederland verdwijnt. Gezant 'sectoragenda maritieme maakindustrie' Marja van Bijsterveldt wil dat Nederland weer een land van scheepsbouwers wordt, en denkt dat veel meer typen schepen weer op Nederlandse bodem kunnen worden ontworpen, gebouwd en onderhouden. Daar is nadrukkelijk wel regie door en steun van de overheid voor nodig, want doordat de overheid de afgelopen decennia scheepswerven amper heeft gesteund, zijn de problemen groot.