Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Door Duitse vraag naar kolen capaciteit binnenvaart onder druk

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Door Duitse vraag naar kolen capaciteit binnenvaart onder druk
Door de Duitse vraag naar kolen voor energieopwekking staat de capaciteit van de binnenvaart onder druk. Er zijn minder schepen beschikbaar voor andere droge goederen als graan, zand of erts. Ook de containervaart staat onder druk, omdat dit met dezelfde schepen gebeurt, geeft Koninklijke Binnenvaart Nederland aan.

Containertransporten worden daardoor ook steeds duurder. In plaats van bulkgoederen kunnen de schepen, waarvan de laadruimte een rechthoekige bak is met een maat waar containers precies in passen, ook worden volgeladen met containers.

De capaciteitsproblemen worden verergerd door de huidige lage waterstanden. Daardoor kunnen schepen minder vracht vervoeren omdat ze anders dreigen vast te lopen.

Personeelstekorten

Ook is begin dit jaar een deel van de grootste klasse binnenvaartschepen naar Oost-Europa verkocht om Oekraïens graan Europa in te transporteren. Dat deed de beschikbare capaciteit in Nederland geen goed. Ondanks dat er weer graan over de Zwarte Zee wordt vervoerd, is het onwaarschijnlijk dat die schepen weer naar West-Europa komen.

Dan zijn er nog problemen als personeelstekorten waardoor schepen bijvoorbeeld niet 24 uur per dag kunnen varen, maar een tijd stil moeten leggen. En achterstallig onderhoud van de Nederlandse waterwegen speelt een rol. Zo zijn de sluizen bij Weurt in de buurt van Nijmegen al enige tijd dicht. Schepen moeten dan omvaren via Grave, maar bij de sluizen daar is nu een lange wachttijd. Die situatie blijft nog wel even zo.

Om alle problemen het hoofd te bieden is het zaak om zo efficiënt mogelijk te varen, stelt de branchevereniging. Daarbij kan gedacht worden aan het maken van afspraken voor het laden en lossen zodat dit zo snel mogelijk gebeurt. Ook zijn er nu nog schepen die leeg terugvaren als ze een lading in Rotterdam hebben gebracht, terwijl ze ook vracht mee terug kunnen nemen. Verdere verlichting van de problemen zal vooral moeten komen van meer water in de rivieren.

Door: ANP

08 mei '25 ( 8:50)

Binnenvaart Prins Willem-Alexandersluis op 26 mei gestremd

Maandag 26 mei 2025 is de Prins Willem-Alexandersluis op Sluizencomplex Schellingwoude van 06.00 tot 18.00 uur gestremd voor de scheepvaart. Via een BAS-bericht is de scheepvaart hierover geïnformeerd. Dat meldt Rijkswaterstaat.

06 mei '25 ( 8:22)

Schinkelbrug A10: hinder voor scheepvaart door storing

Een technisch defect aan het bedieningsmechanisme is er de oorzaak van dat de Schinkelbrug in de A10 Zuid tot nader order niet kan worden bediend. Dat meldt Rijkswaterstaat.

02 mei '25 ( 9:19)

Onderzoek Omrop Fryslân: watertaxi's varen 's nachts vaak te hard

Nog steeds varen watertaxi's op de Waddenzee te hard in het duister. Uit onderzoek van Omrop Fryslân blijkt dat tussen september en december boten 's nachts bijna 230 keer de maximumsnelheid overschreden. Dat meldt Omrop Fryslân.

29 april '25 ( 7:34)

Stremming brug Uitwellingerga: waterstewards leiden vaarverkeer door Sneek

De brug bij het Friese Uitwellingerga kan niet bediend worden. Daarom wordt vaarverkeer omgeleid door het centrum van Sneek. Hiervoor zet de gemeente Súdwest-Fryslân sinds 25 april 2025 waterstewards in die het vaarverkeer door Sneek begeleiden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

25 april '25 ( 9:38)

OM vervolgt Damen Shipyards voor onder meer omkoping en witwassen

Het Openbaar Ministerie gaat scheepsbouwer Damen Shipyards en enkele leden van de directie strafrechtelijk vervolgen. Het bedrijf wordt verdacht van omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen. Ook zou Damen sanctiemaatregelen tegen Rusland hebben overtreden. De directieleden worden vervolgd voor het leidinggeven aan "deze strafbare gedragingen", aldus het OM.

25 april '25 ( 8:43)

Totale overslag Rotterdamse haven in eerste kwartaal gedaald

In het eerste kwartaal van 2025 is de totale overslag in de haven van Rotterdam met 5,8% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 103,7 miljoen ton, tegenover 110,1 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2024. Dat meldt Port of Rotterdam.

24 april '25 (13:24)

Pilot: grotere schepen op deel Máximakanaal

Rijkswaterstaat is deze maand van start gegaan met een pilot op de vaarwegen tussen sluis Empel en de haven van Veghel. Het betreft de toelating van schepen met de afmetingen 110 x 11.45 m x maximaal 2 m diepgang. De vaarwegen zijn het Máximakanaal en een deel van de Zuid-Willemsvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

24 april '25 (10:41)

Havenondernemers vrezen vooral indirecte gevolgen beleid VS

Rotterdamse havenondernemers verwachten dat het handelsbeleid van de Verenigde Staten vooral indirect effect zal hebben. Dat melden ondernemersvereniging Deltalinqs en netwerkclub Rotterdam Port Promotion Council (RPPC) op basis van een peiling. De ondernemers vrezen bijvoorbeeld stijgende inflatie en teruglopende wereldhandel.

22 april '25 (11:55)

Goederenoverslag haven Rotterdam gedaald

De goederenoverslag in de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald vergeleken met een jaar eerder. Volgens Havenbedrijf Rotterdam ging het om een afname van de totale overslag met bijna 6 procent tot 103,7 miljoen ton door minder overslag van ijzererts, steenkool, ruwe olie en olieproducten. De Amerikaanse importheffingen op Europese goederen hebben volgens de haven nog geen effect gehad op de overslag.

18 april '25 (12:18)

Visserij voorrang boven windenergie in nieuwe plannen Noordzee

Het kabinet heeft ruimte gereserveerd voor 21 gigawatt aan windenergie op zee - minder dan eerder mogelijk leek. Dat komt doordat het belang van de visserij nadrukkelijk is meegewogen bij de keuze van nieuwe windenergiegebieden, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in de nieuwe ontwerpwijziging van het Programma Noordzee.