Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Door Duitse vraag naar kolen capaciteit binnenvaart onder druk

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Door Duitse vraag naar kolen capaciteit binnenvaart onder druk
Door de Duitse vraag naar kolen voor energieopwekking staat de capaciteit van de binnenvaart onder druk. Er zijn minder schepen beschikbaar voor andere droge goederen als graan, zand of erts. Ook de containervaart staat onder druk, omdat dit met dezelfde schepen gebeurt, geeft Koninklijke Binnenvaart Nederland aan.

Containertransporten worden daardoor ook steeds duurder. In plaats van bulkgoederen kunnen de schepen, waarvan de laadruimte een rechthoekige bak is met een maat waar containers precies in passen, ook worden volgeladen met containers.

De capaciteitsproblemen worden verergerd door de huidige lage waterstanden. Daardoor kunnen schepen minder vracht vervoeren omdat ze anders dreigen vast te lopen.

Personeelstekorten

Ook is begin dit jaar een deel van de grootste klasse binnenvaartschepen naar Oost-Europa verkocht om Oekraïens graan Europa in te transporteren. Dat deed de beschikbare capaciteit in Nederland geen goed. Ondanks dat er weer graan over de Zwarte Zee wordt vervoerd, is het onwaarschijnlijk dat die schepen weer naar West-Europa komen.

Dan zijn er nog problemen als personeelstekorten waardoor schepen bijvoorbeeld niet 24 uur per dag kunnen varen, maar een tijd stil moeten leggen. En achterstallig onderhoud van de Nederlandse waterwegen speelt een rol. Zo zijn de sluizen bij Weurt in de buurt van Nijmegen al enige tijd dicht. Schepen moeten dan omvaren via Grave, maar bij de sluizen daar is nu een lange wachttijd. Die situatie blijft nog wel even zo.

Om alle problemen het hoofd te bieden is het zaak om zo efficiënt mogelijk te varen, stelt de branchevereniging. Daarbij kan gedacht worden aan het maken van afspraken voor het laden en lossen zodat dit zo snel mogelijk gebeurt. Ook zijn er nu nog schepen die leeg terugvaren als ze een lading in Rotterdam hebben gebracht, terwijl ze ook vracht mee terug kunnen nemen. Verdere verlichting van de problemen zal vooral moeten komen van meer water in de rivieren.

Door: ANP

12 juli '24 ( 8:56)

Eerste methanolschip van X-press Feeders gedoopt in Rotterdamse haven

In de haven van Rotterdam is deze week de Eco Maestro gedoopt. Dit is het eerste 'dual fuel' containerschip dat vaart op methanol. Rotterdam wordt de thuishaven van de in totaal veertien schepen van X-press Feeders uit Singapore. Dat meldt Port of Rotterdam.

09 juli '24 ( 7:15)

Veel minder cocaïne onderschept in zeehavens in eerste helft 2023

De douane heeft in de eerste zes maanden van dit jaar minder drugs in beslag genomen dan in dezelfde periode vorig jaar. Er is vooral fors minder cocaïne onderschept in Nederlandse zeehavens. Het gaat om 16.000 kilo, terwijl in het eerste half jaar van 2023 nog ruim 28.000 kilo werd gevonden. Voor de douane is dit een bewijs dat maatregelen om de import van drugs tegen te houden werken. Het zou hierdoor voor criminelen minder aantrekkelijk worden om drugs te smokkelen via Nederlandse havens.

05 juli '24 ( 6:50)

Iconen op het water in Het Scheepvaartmuseum tijdens Spelen

Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam organiseert in samenwerking met het Koninklijk Nederlands Watersportverbond (KNWV) en de Koninklijke Nederlandse Roeibond (KNRB) tijdens de Olympische Spelen ‘Iconen op het water’. Daarover bericht Het Scheepvaartmuseum.

02 juli '24 ( 6:45)

Minder drukte voor Nederlandse zeehavens in 2023

De Nederlandse zeehavens hebben het vorig jaar een stuk rustiger gehad dan het jaar ervoor. Nagenoeg alle soorten goederen kwamen minder vaak via de zee binnen en verlieten ons land ook minder op die manier, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De Verenigde Staten wisten ondanks de stagnerende wereldeconomie wel veel meer goederen via de zee te leveren, waardoor dat land nu voor Nederlandse zeehavens de belangrijkste leverancier is.

01 juli '24 (10:00)

Visdeurbel bij Weerdsluis in Utrecht klinkt vaker dan ooit

De visdeurbel bij de Weerdsluis in Utrecht heeft afgelopen voorjaar fors meer belangstelling gehad en is veel vaker ingedrukt dan in voorgaande jaren. Vooral in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië keken veel mensen naar de beelden van de onderwatercamera op visdeurbel.nl.

26 juni '24 (19:00)

Dode door bedrijfsongeval bij Shell in havengebied Moerdijk

Door een ongeval op het terrein van Shell in Moerdijk is woensdag een persoon om het leven gekomen. Dat gebeurde rond 12.30 uur, meldt de politie. Volgens de Arbeidsinspectie is het slachtoffer bekneld geraakt onder een zwaar voorwerp. Het ging om een industriële schoorsteen.

25 juni '24 ( 9:04)

Geslaagde test bij noodaanlanding veerhaven Den Helder

Samen met Rijkswaterstaat heeft veerdienst TESO de noodaanlanding op het marineterrein van Den Helder getest en aangepast. Daardoor kunnen in het geval van een calamiteit in de reguliere veerhaven de veerboten van TESO blijven varen. Daarover bericht Rijkswaterstaat.

24 juni '24 (20:00)

Brussel wil Nederlandse vissers helpen met quota voor tong

Er is goede hoop dat Nederlandse vissers binnenkort meer tong mogen vangen dan eerder binnen de Europese visquota was afgesproken.

24 juni '24 ( 8:45)

In Kudelstaart overvaren man overleden

De 20-jarige man uit De Lier die zondag werd overvaren op de Westeinderplassen aan de Kudelstaartseweg in Kudelstaart, is overleden aan zijn verwondingen. Dat meldt de politie maandagochtend. Zondag hield de politie de bestuurder van de boot aan, een 21-jarige man uit Aalsmeer.

21 juni '24 (12:00)

Ondanks nieuwe regels daalt stifstofuitstoot zeevaart niet

De zeevaart stoot meer stikstof uit dan verwacht, ondanks strengere emissie-eisen voor nieuwe zeeschepen. Dat baart de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zorgen, omdat luchtvervuiling gezondheidsproblemen geeft bij mensen en slecht is voor het milieu. Stikstof slaat namelijk neer op water en land.