Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Via Rotterdamse haven iets meer goederen vervoerd dan jaar eerder

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Via Rotterdamse haven iets meer goederen vervoer dan jaar eerder
Via de Rotterdamse haven zijn in het eerste halfjaar iets meer goederen vervoerd dan een jaar eerder, ondanks de Russische inval in Oekraïne. In Europa's grootste haven werd onder andere meer Russische ruwe olie overgeslagen dan een jaar eerder, maakte Havenbedrijf Rotterdam bekend bij zijn halfjaarcijfers.

De totale goederenoverslag steeg met 0,8 procent op jaarbasis tot 233,5 miljoen ton. Dat is wel een veel minder sterke stijging dan vorig jaar, toen de wereldhandel zich herstelde van de klap van het coronavirus. In heel 2021 nam het vervoer van goederen via de haven nog met meer dan 7 procent toe.

Schepen vervoerden via Rotterdam 4,3 procent meer ruwe olie. Het ging vaak om olie die door kleinere tankers uit Rusland naar de haven werd gebracht om daar in grotere schepen naar Azië te worden vervoerd. Later dit jaar gaat een EU-breed importverbod op Russische olie in die over zee wordt aangevoerd, dus raffinaderijen zijn hier al grotendeels overgestapt op olie van elders. Maar bijvoorbeeld India en China weigeren zich aan te sluiten bij westerse strafmaatregelen tegen Rusland en importeren meer olie uit het land.

Lng

Door de oorlog steeg de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) met bijna de helft, nu Europa snel alternatieven zoekt voor Russisch gas. Daarnaast gingen er veel meer kolen via de haven naar elektriciteitscentrales om duur gas te vervangen.

Het containervervoer via Rotterdam nam juist af door westerse export- en importverboden tegen Rusland, bijvoorbeeld voor goederen die ook voor militaire doeleinden kunnen worden gebruikt. In aantallen containers gemeten ging het om een daling van 4,4 procent, maar in gewicht was het bijna 9 procent minder. Ook de hoeveelheid vervoerde ijzererts nam af omdat de metaalindustrie in Europa kampt met hoge energieprijzen.

Havengelden

Financieel gingen de zaken voor de Rotterdamse haven goed. De omzet steeg met 24,6 miljoen euro tot 412,2 miljoen euro. Dat was onder andere te danken aan een verhoging van de havengeldtarieven. Ook gaf het havenbedrijf minder vaak kortingen op die havengelden. De kosten daalden juist 2,4 procent tot 124,4 miljoen euro.

Het Havenbedrijf durft zich niet aan voorspellingen voor de tweede jaarhelft te wagen. Daarvoor zijn er door de oorlog in Oekraïne te veel onzekerheden. Mocht een hevigere gascrisis voor een recessie zorgen, dan is dat ook slecht voor de wereldhandel en dus voor de Rotterdamse haven. Economen van ING voorspelden eerder deze maand dat de overslag van goederen later dit jaar zal dalen door de Russische inval.

Door: ANP

14 juni '24 ( 9:38)

Proef met hoogtedetectie schepen bij sluis Gaarkeuken

Bij de sluis Gaarkeuken op de Hoofdvaarweg Lemmer Delfzijl (HLD) voert Rijkswaterstaat de komende periode een proef uit met hoogtedetectie van (beroepsvaart)schepen. Dat meldt Rijkswaterstaat.

13 juni '24 (14:15)

Wereldhavendagen kunnen ook doorgaan zonder bijdrage Rotterdam

Mocht de gemeente Rotterdam definitief besluiten geen financiële bijdrage meer te leveren aan de Wereldhavendagen, dan komt het voortbestaan niet in gevaar. Dat zegt een woordvoerder van het jaarlijkse evenement. "De Port of Rotterdam is bereid gevonden het ontbrekende bedrag bij te passen, zodat we door kunnen blijven gaan", aldus de zegsman. Om welk bedrag het gaat, wil hij niet zeggen.

03 juni '24 (13:15)

Hoge waterstanden: Rijkswaterstaat verwacht geen problemen voor scheepvaart

Rijkswaterstaat verwacht de komende dagen geen problemen voor de scheepvaart door de hoge waterstanden in het land, meldt een woordvoerster. Op dit moment kampt het zuiden van Duitsland met wateroverlast door hevige regenval. "Een deel van de regen is in het stroomgebied van de Rijn gevallen. Dat is doorslaggevend voor hoeveel water er bij Lobith in Nederland binnenkomt. Maar er is heel veel regen gevallen in de Donau, dat is niet direct op ons van toepassing", legt de woordvoerster uit.

03 juni '24 (10:15)

Zoektocht drenkelingen in Maas vanmiddag met sonarboot hervat

De politie hervat maandagmiddag de zoektocht naar twee drenkelingen in de Maas bij Venlo. Eerder gaat volgens een woordvoerster van de politie niet, omdat het zoekteam dat gebruikmaakt van een sonarboot uit Urk moet komen. De rijtijd naar Venlo is relatief lang. De mannen naar wie gezocht wordt, waren zondagochtend vroeg de Maas in gesprongen nadat het mobieltje van een van hen in het water gevallen was.

31 mei '24 (12:15)

Nederlandse zeevissers hadden in 2023 een zorgelijk jaar

Nederlandse zeevissers hebben "een zorgelijk jaar" achter de rug. De kottervisserij leed verlies en met name garnalenvissers hadden het moeilijk, meldt Wageningen University & Research (WUR). Zo werd de vloot kleiner, waardoor er minder gevist werd en in het algemeen vielen de opbrengsten ook tegen. De prijs heeft dat niet kunnen compenseren en de kosten liepen door, legt onderzoeker Kees Taal uit.

26 mei '24 (14:45)

Containervervoer in korte tijd flink duurder geworden

De prijzen voor containervervoer tussen Azië en Noord-Europa zijn de afgelopen week omhooggeschoten. Daarmee komen de tarieven dicht bij een eerdere piek dit jaar, toen aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee de internationale scheepvaart in de problemen brachten.

24 mei '24 ( 8:54)

FutureLand viert vijftienjarig bestaan

Zondag 2 juni 2024 wordt de vijftiende verjaardag van FutureLand gevierd. Vanwege het vijftienjarig bestaan van dit informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2 worden verschillende activiteiten voor jong en oud georganiseerd, zoals een creatieve kinderworkshop. Ook is er livemuziek. Dat meldt Port of Rotterdam.

22 mei '24 ( 9:15)

Allianz: wereldwijd minder schepen vergaan

Wereldwijd zijn er in 2023 26 grote schepen verloren gegaan, meldt verzekeraar Allianz. Dat is een daling van een derde op jaarbasis en het laagste aantal in de scheepvaartsector ooit, ondanks de grotere risico's voor de sector door oorlogen en geopolitieke conflicten. Dertig jaar geleden verloor de wereldwijde scheepsvloot nog ongeveer tweehonderd grote schepen per jaar.

16 mei '24 (10:45)

Vissers 'hoopvol gestemd' over plannen nieuwe kabinet

De Nederlandse vissers zijn "hoopvol gestemd" over de plannen die het nieuwe kabinet heeft met de visserij. Zowel VisNed als de Nederlandse Vissersbond is zeer te spreken over het nieuwe coalitieakkoord.

14 mei '24 (16:00)

Russisch visserschip niet meer welkom in Eemshaven

Een Russisch visserschip is niet meer welkom in de Eemshaven in het noorden van Groningen. Dat gebeurt om het risico op spionage te beperken, zei demissionair minister Kajsa Ollongren (Defensie) tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer.