Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Via Rotterdamse haven iets meer goederen vervoerd dan jaar eerder

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Via Rotterdamse haven iets meer goederen vervoer dan jaar eerder
Via de Rotterdamse haven zijn in het eerste halfjaar iets meer goederen vervoerd dan een jaar eerder, ondanks de Russische inval in Oekraïne. In Europa's grootste haven werd onder andere meer Russische ruwe olie overgeslagen dan een jaar eerder, maakte Havenbedrijf Rotterdam bekend bij zijn halfjaarcijfers.

De totale goederenoverslag steeg met 0,8 procent op jaarbasis tot 233,5 miljoen ton. Dat is wel een veel minder sterke stijging dan vorig jaar, toen de wereldhandel zich herstelde van de klap van het coronavirus. In heel 2021 nam het vervoer van goederen via de haven nog met meer dan 7 procent toe.

Schepen vervoerden via Rotterdam 4,3 procent meer ruwe olie. Het ging vaak om olie die door kleinere tankers uit Rusland naar de haven werd gebracht om daar in grotere schepen naar Azië te worden vervoerd. Later dit jaar gaat een EU-breed importverbod op Russische olie in die over zee wordt aangevoerd, dus raffinaderijen zijn hier al grotendeels overgestapt op olie van elders. Maar bijvoorbeeld India en China weigeren zich aan te sluiten bij westerse strafmaatregelen tegen Rusland en importeren meer olie uit het land.

Lng

Door de oorlog steeg de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) met bijna de helft, nu Europa snel alternatieven zoekt voor Russisch gas. Daarnaast gingen er veel meer kolen via de haven naar elektriciteitscentrales om duur gas te vervangen.

Het containervervoer via Rotterdam nam juist af door westerse export- en importverboden tegen Rusland, bijvoorbeeld voor goederen die ook voor militaire doeleinden kunnen worden gebruikt. In aantallen containers gemeten ging het om een daling van 4,4 procent, maar in gewicht was het bijna 9 procent minder. Ook de hoeveelheid vervoerde ijzererts nam af omdat de metaalindustrie in Europa kampt met hoge energieprijzen.

Havengelden

Financieel gingen de zaken voor de Rotterdamse haven goed. De omzet steeg met 24,6 miljoen euro tot 412,2 miljoen euro. Dat was onder andere te danken aan een verhoging van de havengeldtarieven. Ook gaf het havenbedrijf minder vaak kortingen op die havengelden. De kosten daalden juist 2,4 procent tot 124,4 miljoen euro.

Het Havenbedrijf durft zich niet aan voorspellingen voor de tweede jaarhelft te wagen. Daarvoor zijn er door de oorlog in Oekraïne te veel onzekerheden. Mocht een hevigere gascrisis voor een recessie zorgen, dan is dat ook slecht voor de wereldhandel en dus voor de Rotterdamse haven. Economen van ING voorspelden eerder deze maand dat de overslag van goederen later dit jaar zal dalen door de Russische inval.

Door: ANP

08 mei '25 ( 8:50)

Binnenvaart Prins Willem-Alexandersluis op 26 mei gestremd

Maandag 26 mei 2025 is de Prins Willem-Alexandersluis op Sluizencomplex Schellingwoude van 06.00 tot 18.00 uur gestremd voor de scheepvaart. Via een BAS-bericht is de scheepvaart hierover geïnformeerd. Dat meldt Rijkswaterstaat.

06 mei '25 ( 8:22)

Schinkelbrug A10: hinder voor scheepvaart door storing

Een technisch defect aan het bedieningsmechanisme is er de oorzaak van dat de Schinkelbrug in de A10 Zuid tot nader order niet kan worden bediend. Dat meldt Rijkswaterstaat.

02 mei '25 ( 9:19)

Onderzoek Omrop Fryslân: watertaxi's varen 's nachts vaak te hard

Nog steeds varen watertaxi's op de Waddenzee te hard in het duister. Uit onderzoek van Omrop Fryslân blijkt dat tussen september en december boten 's nachts bijna 230 keer de maximumsnelheid overschreden. Dat meldt Omrop Fryslân.

29 april '25 ( 7:34)

Stremming brug Uitwellingerga: waterstewards leiden vaarverkeer door Sneek

De brug bij het Friese Uitwellingerga kan niet bediend worden. Daarom wordt vaarverkeer omgeleid door het centrum van Sneek. Hiervoor zet de gemeente Súdwest-Fryslân sinds 25 april 2025 waterstewards in die het vaarverkeer door Sneek begeleiden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

25 april '25 ( 9:38)

OM vervolgt Damen Shipyards voor onder meer omkoping en witwassen

Het Openbaar Ministerie gaat scheepsbouwer Damen Shipyards en enkele leden van de directie strafrechtelijk vervolgen. Het bedrijf wordt verdacht van omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen. Ook zou Damen sanctiemaatregelen tegen Rusland hebben overtreden. De directieleden worden vervolgd voor het leidinggeven aan "deze strafbare gedragingen", aldus het OM.

25 april '25 ( 8:43)

Totale overslag Rotterdamse haven in eerste kwartaal gedaald

In het eerste kwartaal van 2025 is de totale overslag in de haven van Rotterdam met 5,8% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 103,7 miljoen ton, tegenover 110,1 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2024. Dat meldt Port of Rotterdam.

24 april '25 (13:24)

Pilot: grotere schepen op deel Máximakanaal

Rijkswaterstaat is deze maand van start gegaan met een pilot op de vaarwegen tussen sluis Empel en de haven van Veghel. Het betreft de toelating van schepen met de afmetingen 110 x 11.45 m x maximaal 2 m diepgang. De vaarwegen zijn het Máximakanaal en een deel van de Zuid-Willemsvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

24 april '25 (10:41)

Havenondernemers vrezen vooral indirecte gevolgen beleid VS

Rotterdamse havenondernemers verwachten dat het handelsbeleid van de Verenigde Staten vooral indirect effect zal hebben. Dat melden ondernemersvereniging Deltalinqs en netwerkclub Rotterdam Port Promotion Council (RPPC) op basis van een peiling. De ondernemers vrezen bijvoorbeeld stijgende inflatie en teruglopende wereldhandel.

22 april '25 (11:55)

Goederenoverslag haven Rotterdam gedaald

De goederenoverslag in de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald vergeleken met een jaar eerder. Volgens Havenbedrijf Rotterdam ging het om een afname van de totale overslag met bijna 6 procent tot 103,7 miljoen ton door minder overslag van ijzererts, steenkool, ruwe olie en olieproducten. De Amerikaanse importheffingen op Europese goederen hebben volgens de haven nog geen effect gehad op de overslag.

18 april '25 (12:18)

Visserij voorrang boven windenergie in nieuwe plannen Noordzee

Het kabinet heeft ruimte gereserveerd voor 21 gigawatt aan windenergie op zee - minder dan eerder mogelijk leek. Dat komt doordat het belang van de visserij nadrukkelijk is meegewogen bij de keuze van nieuwe windenergiegebieden, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in de nieuwe ontwerpwijziging van het Programma Noordzee.