Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Havenbedrijf Rotterdam publiceert overslagcijfers afgelopen maanden

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Het Havenbedrijf Rotterdam komt vrijdag met cijfers over de overslag in de afgelopen maanden naar buiten. Daarbij is het vooral de vraag in hoeverre de sancties tegen Rusland doorwerken in de haven.

In mei waarschuwde haventopman Allard Castelein nog dat de maatregelen meer en meer zou worden gevoeld. Daarbij zei hij ook dat de gevolgen in de loop van het jaar waarschijnlijk significanter zouden zijn.

De omvangrijke import van olie en olieproducten in Rotterdam werd op dat moment nog niet of nauwelijks geraakt door sancties. Maar de export en overslag van containers leed al wel onder de onzekerheid als gevolg van de oorlog en de sancties.

Verbod import Russische olie via zee

De Europese Unie kondigde vorige maand ook echt een verbod aan op de import van Russische olie die via zee wordt aangevoerd. De ban moet nog ingaan, maar veel bedrijven en organisaties bereiden zich er nu al op voor omdat ze het straks toch zonder de Russische olie moeten stellen.

Economen van ING kwamen onlangs met een vergelijkbare voorspelling als Castelein. Ze wezen erop dat de haven een belangrijk doorvoerpunt was voor containers van en naar Rusland. Maar die functie valt naar verwachting steeds verder weg in de loop van dit jaar.

De Rotterdamse haven handelde in het eerste kwartaal van dit jaar nog 1,5 procent minder goederen af dan in de eerste drie maanden van vorig jaar. Na een "uitstekend" begin van het jaar begon het handelsvolume na de oorlogsuitbraak toch af te nemen.

Ijzererts

Ook bleek na de eerste drie maanden dat ijzererts in de haven minder verhandeld werd door een afgenomen vraag vanuit vooral Duitse staalfabrieken. Staalfabrieken produceerden minder door verstoringen in de toeleveringsketen en de flink opgelopen energiekosten, en daarom hadden ze minder ijzererts nodig.

Door: ANP

11 juli '25 (15:04)

Tepsa neemt terminal van Global Energy Storage over

Tepsa, een onafhankelijke exploitant van opslagterminals voor vloeibare bulkgoederen, heeft een terminal in de Europoort overgenomen van Global Energy Storage (GES). Deze terminal beschikt over een opslagcapaciteit van 212.000 m³ en circa 18 hectare aan ontwikkelbare grond. De locatie biedt diepzee toegang en is aangesloten op spoor- en pijpleidingnetwerken. Dat meldt Port of Rotterdam.

11 juli '25 (11:59)

Vrouw op boot trekt pistool bij ruzie met voorbijganger

Een vrouw op een boot op de Nieuwe Meer in Amsterdam Nieuw-West heeft donderdagmiddag een pistool getrokken. Ze had ruzie met een passagier van een andere boot en begon diegene te bedreigen. Inmiddels heeft de politie de vrouw aangehouden en meegenomen. Nu blijkt dat het helemaal niet om een echt pistool ging. Dit meldt de Telegraaf.

11 juli '25 ( 8:05)

Provincie Noord-Holland gaat zelf weer sluizen en bruggen bedienen

De provincie Noord-Holland neemt de bediening, planning en sturing van al haar bruggen en sluizen per 1 november 2025 weer in eigen hand. Sinds 2020 is dit al het geval voor de bediening van bruggen en sluizen op afstand. Vanaf 1 november is het provinciepersoneel ook op de bedienhuisjes van bruggen, pontjes en sluizen te vinden. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

10 juli '25 ( 3:25)

Mogelijk goederenoverslag bij Hoek van Holland via water en spoor

De provincie Zuid-Holland onderzoekt of bij Hoek van Holland een terminal kan worden gebouwd voor de overslag van onder meer groente, fruit en bloemen via het water en het spoor. De Provinciale Staten hebben hiervoor 150.000 euro uitgetrokken. Twee keer per dag vaart tussen Hoek van Holland en de Engelse havenstad Harwich een boot met vrachtwagens.

09 juli '25 (15:20)

Tientallen kilo's cocaïne onderschept in Rotterdamse haven

De douane heeft dinsdag 92 kilo cocaïne onderschept in de Rotterdamse haven, met een straatwaarde van ruim 2 miljoen euro. De drugs werden gevonden in twee containers die op hetzelfde schip stonden. De partij is inmiddels vernietigd.

09 juli '25 (14:04)

Honderden miljoenen overheidssteun voor scheepsbouwer Damen

Scheepsbouwer Damen Naval krijgt 270 miljoen euro aan overheidsgelden om ernstige financiële problemen te voorkomen. Het bedrijf kampt met vertraging bij de bouw van zes Duitse fregatten in opdracht van de Duitse marine. Bij het niet halen van de gestelde deadlines, betaalt de opdrachtgever niet. Het project moet zo’n 7 miljard euro opleveren. Damen Naval heeft ook een Nederlandse Defensie-opdrachten lopen en daarom is het belangrijk dat het bedrijf niet omvalt. Dit meldt NOS.

08 juli '25 (14:01)

Schipper watertaxi kan zich ongeluk niet herinneren

De schipper van watertaxi Stormloper kan zich de aanvaring met de snelboot Tiger op de Waddenzee niet herinneren. Hij lijdt aan een vorm van geheugenverlies. Dit bleek dinsdag bij de start van de strafzaak over de dodelijke aanvaring op de Waddenzee op 21 oktober 2022, die vier opvarenden het leven kostte.

08 juli '25 ( 8:46)

Sluizen Lith en St. Andries gestremd door lekkage

Vanwege lekkage in het bediengebouw zijn de zuidkolk van de Prinses Máximasluizen in Lith en de sluis van St. Andries gestremd. De alternatieve vaarroutes lopen via de Bergsche Maas of via sluis Weurt. Dat leidt voor de scheepvaart tot veel extra reistijd. Daarover bericht Rijkswaterstaat.

08 juli '25 ( 8:01)

Zaak aanvaring Waddenzee van start

Twee families maken gebruik van hun spreekrecht tijdens de strafzaak over de dodelijke aanvaring op de Waddenzee. De zaak tegen de twee schippers van de snelboot en de watertaxi begint dinsdag in de rechtbank in Leeuwarden.

07 juli '25 (12:16)

Dienstregeling Middenkolk Oranjesluizen volledig hervat

Sinds vrijdag 4 juli 2025 is de Middenkolk van de Oranjesluizen weer normaal in gebruik. Deze wordt weer bediend volgens de dienstregeling. Dat meldt Rijkswaterstaat.