Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Havenbedrijf Rotterdam publiceert overslagcijfers afgelopen maanden

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Het Havenbedrijf Rotterdam komt vrijdag met cijfers over de overslag in de afgelopen maanden naar buiten. Daarbij is het vooral de vraag in hoeverre de sancties tegen Rusland doorwerken in de haven.

In mei waarschuwde haventopman Allard Castelein nog dat de maatregelen meer en meer zou worden gevoeld. Daarbij zei hij ook dat de gevolgen in de loop van het jaar waarschijnlijk significanter zouden zijn.

De omvangrijke import van olie en olieproducten in Rotterdam werd op dat moment nog niet of nauwelijks geraakt door sancties. Maar de export en overslag van containers leed al wel onder de onzekerheid als gevolg van de oorlog en de sancties.

Verbod import Russische olie via zee

De Europese Unie kondigde vorige maand ook echt een verbod aan op de import van Russische olie die via zee wordt aangevoerd. De ban moet nog ingaan, maar veel bedrijven en organisaties bereiden zich er nu al op voor omdat ze het straks toch zonder de Russische olie moeten stellen.

Economen van ING kwamen onlangs met een vergelijkbare voorspelling als Castelein. Ze wezen erop dat de haven een belangrijk doorvoerpunt was voor containers van en naar Rusland. Maar die functie valt naar verwachting steeds verder weg in de loop van dit jaar.

De Rotterdamse haven handelde in het eerste kwartaal van dit jaar nog 1,5 procent minder goederen af dan in de eerste drie maanden van vorig jaar. Na een "uitstekend" begin van het jaar begon het handelsvolume na de oorlogsuitbraak toch af te nemen.

Ijzererts

Ook bleek na de eerste drie maanden dat ijzererts in de haven minder verhandeld werd door een afgenomen vraag vanuit vooral Duitse staalfabrieken. Staalfabrieken produceerden minder door verstoringen in de toeleveringsketen en de flink opgelopen energiekosten, en daarom hadden ze minder ijzererts nodig.

Door: ANP

26 mei '24 (14:45)

Containervervoer in korte tijd flink duurder geworden

De prijzen voor containervervoer tussen Azië en Noord-Europa zijn de afgelopen week omhooggeschoten. Daarmee komen de tarieven dicht bij een eerdere piek dit jaar, toen aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee de internationale scheepvaart in de problemen brachten.

24 mei '24 ( 8:54)

FutureLand viert vijftienjarig bestaan

Zondag 2 juni 2024 wordt de vijftiende verjaardag van FutureLand gevierd. Vanwege het vijftienjarig bestaan van dit informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2 worden verschillende activiteiten voor jong en oud georganiseerd, zoals een creatieve kinderworkshop. Ook is er livemuziek. Dat meldt Port of Rotterdam.

22 mei '24 ( 9:15)

Allianz: wereldwijd minder schepen vergaan

Wereldwijd zijn er in 2023 26 grote schepen verloren gegaan, meldt verzekeraar Allianz. Dat is een daling van een derde op jaarbasis en het laagste aantal in de scheepvaartsector ooit, ondanks de grotere risico's voor de sector door oorlogen en geopolitieke conflicten. Dertig jaar geleden verloor de wereldwijde scheepsvloot nog ongeveer tweehonderd grote schepen per jaar.

16 mei '24 (10:45)

Vissers 'hoopvol gestemd' over plannen nieuwe kabinet

De Nederlandse vissers zijn "hoopvol gestemd" over de plannen die het nieuwe kabinet heeft met de visserij. Zowel VisNed als de Nederlandse Vissersbond is zeer te spreken over het nieuwe coalitieakkoord.

14 mei '24 (16:00)

Russisch visserschip niet meer welkom in Eemshaven

Een Russisch visserschip is niet meer welkom in de Eemshaven in het noorden van Groningen. Dat gebeurt om het risico op spionage te beperken, zei demissionair minister Kajsa Ollongren (Defensie) tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer.

30 april '24 ( 7:54)

Leading Maritime Cities of the World: Rotterdam koploper in Europa

In het rapport 'Leading Maritime Cities of the World' van DNV en Menon Economics is havenstad Rotterdam uitgeroepen tot Europees koploper. Dat gebeurde ook in 2022. Op de wereldranglijst hoeft Rotterdam alleen Singapore voor zich te dulden. Dat meldt Port of Rotterdam.

23 april '24 (13:45)

Havenbedrijf Rotterdam: Nederland wacht grote onderhoudsopgave

Nederland staat "duidelijk voor een grote onderhoudsopgave" als het gaat om verouderde infrastructuur zoals wegen, bruggen en vaarwegen. Dat heeft topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam gezegd over het bericht dat er grote zorgen zijn over de infrastructuur in de regio Rotterdam door achterstallig onderhoud. Daarbij is met name de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam in slechte staat, aldus de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

23 april '24 ( 8:18)

Toename containeroverslag in haven Rotterdam in eerste kwartaal 2024

In de haven van Rotterdam is de totale overslag in het eerste kwartaal van 2024 gedaald met 1,4% ten opzichte van dezelfde periode in 2023. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 110,1 miljoen ton tegenover 111,7 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:28)

Aanleg CO2-transport en -opslagproject Porthos van start

De aanleg van de infrastructuur van het CO2-transport en -opslagproject Porthos is na een voorbereidingsperiode zichtbaar van start gegaan. Zaterdag 13 april 2024 vond de eerste boring plaats. Daarbij maakte de boor een boorgat onder de zeewering op de Maasvlakte. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:23)

Flevolands project Groot onderhoud bruggen en sluizen officieel afgerond

Afgelopen week is het project 'Groot onderhoud bruggen en sluizen' officieel afgerond. Provincie Flevoland heeft gedurende bijna zes jaar elf sluizen en dertien bruggen in de provincie gemoderniseerd. Daarmee was een bedrag van zeventig miljoen euro gemoeid. Daarover bericht Provincie Flevoland.