Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Scheepvaart Rotterdam stapt af van NAP na 200 jaar

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 2 min
location_on [xx]km
Scheepvaart Rotterdam stapt af van NAP na 200 jaar
De Rotterdamse haven neemt na 200 jaar afscheid van het Normaal Amsterdams Peil (NAP) als maatstaf voor scheepvaartbegeleiding. Vanaf 1 juli zal de haven gebruik gaan maken van het internationaal gangbare Approximate Lowest Astronomical Tide (ALAT) als referentie voor waterdieptes en waterstanden. Dat het NAP wordt losgelaten past volgens het havenbedrijf in het streven om internationaal dezelfde standaard te gebruiken bij scheepvaartbegeleiding. De komende tijd zullen op verschillende uitgaven van het havenbedrijf de waterdieptes en waterstanden in zowel NAP als ALAT staan.

Het NAP is meer dan 300 jaar geleden ontstaan in Amsterdam. Destijds kwamen overstromingen en wateroverlast vaak voor. De Allerheiligenvloed van 1675, waarbij grote delen van Noordwest-Nederland getroffen werden, was de aanleiding om tot betere bescherming tegen het water te komen. Daarvoor was het wel nodig om te weten wat de waterstanden waren. Een jaar lang werd daarop de waterstand in het IJ gemeten, die toen nog in verbinding stond met de Zuiderzee. Het gemiddelde van deze metingen was de basis van NAP, dat in eerste instantie het Amsterdams Peil werd genoemd. Deze nulmeting werd de basis voor verbeteringen van dijken en waterkeringen.

In de loop van de tijd werd het Amsterdamse Peil ook landelijk steeds meer de standaard. De norm werd door de koning in 1818 bekrachtigd. Latere nauwkeurigheidsaanpassingen zorgden voor een verbetering van het Amsterdamse Peil wat tot het NAP leidde. Deze naam dateert uit 1875. Overigens ligt bijna de helft van Nederland onder het NAP.

Door: ANP 

26 mei '24 (14:45)

Containervervoer in korte tijd flink duurder geworden

De prijzen voor containervervoer tussen Azië en Noord-Europa zijn de afgelopen week omhooggeschoten. Daarmee komen de tarieven dicht bij een eerdere piek dit jaar, toen aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee de internationale scheepvaart in de problemen brachten.

24 mei '24 ( 8:54)

FutureLand viert vijftienjarig bestaan

Zondag 2 juni 2024 wordt de vijftiende verjaardag van FutureLand gevierd. Vanwege het vijftienjarig bestaan van dit informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2 worden verschillende activiteiten voor jong en oud georganiseerd, zoals een creatieve kinderworkshop. Ook is er livemuziek. Dat meldt Port of Rotterdam.

22 mei '24 ( 9:15)

Allianz: wereldwijd minder schepen vergaan

Wereldwijd zijn er in 2023 26 grote schepen verloren gegaan, meldt verzekeraar Allianz. Dat is een daling van een derde op jaarbasis en het laagste aantal in de scheepvaartsector ooit, ondanks de grotere risico's voor de sector door oorlogen en geopolitieke conflicten. Dertig jaar geleden verloor de wereldwijde scheepsvloot nog ongeveer tweehonderd grote schepen per jaar.

16 mei '24 (10:45)

Vissers 'hoopvol gestemd' over plannen nieuwe kabinet

De Nederlandse vissers zijn "hoopvol gestemd" over de plannen die het nieuwe kabinet heeft met de visserij. Zowel VisNed als de Nederlandse Vissersbond is zeer te spreken over het nieuwe coalitieakkoord.

14 mei '24 (16:00)

Russisch visserschip niet meer welkom in Eemshaven

Een Russisch visserschip is niet meer welkom in de Eemshaven in het noorden van Groningen. Dat gebeurt om het risico op spionage te beperken, zei demissionair minister Kajsa Ollongren (Defensie) tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer.

30 april '24 ( 7:54)

Leading Maritime Cities of the World: Rotterdam koploper in Europa

In het rapport 'Leading Maritime Cities of the World' van DNV en Menon Economics is havenstad Rotterdam uitgeroepen tot Europees koploper. Dat gebeurde ook in 2022. Op de wereldranglijst hoeft Rotterdam alleen Singapore voor zich te dulden. Dat meldt Port of Rotterdam.

23 april '24 (13:45)

Havenbedrijf Rotterdam: Nederland wacht grote onderhoudsopgave

Nederland staat "duidelijk voor een grote onderhoudsopgave" als het gaat om verouderde infrastructuur zoals wegen, bruggen en vaarwegen. Dat heeft topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam gezegd over het bericht dat er grote zorgen zijn over de infrastructuur in de regio Rotterdam door achterstallig onderhoud. Daarbij is met name de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam in slechte staat, aldus de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

23 april '24 ( 8:18)

Toename containeroverslag in haven Rotterdam in eerste kwartaal 2024

In de haven van Rotterdam is de totale overslag in het eerste kwartaal van 2024 gedaald met 1,4% ten opzichte van dezelfde periode in 2023. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 110,1 miljoen ton tegenover 111,7 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:28)

Aanleg CO2-transport en -opslagproject Porthos van start

De aanleg van de infrastructuur van het CO2-transport en -opslagproject Porthos is na een voorbereidingsperiode zichtbaar van start gegaan. Zaterdag 13 april 2024 vond de eerste boring plaats. Daarbij maakte de boor een boorgat onder de zeewering op de Maasvlakte. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:23)

Flevolands project Groot onderhoud bruggen en sluizen officieel afgerond

Afgelopen week is het project 'Groot onderhoud bruggen en sluizen' officieel afgerond. Provincie Flevoland heeft gedurende bijna zes jaar elf sluizen en dertien bruggen in de provincie gemoderniseerd. Daarmee was een bedrag van zeventig miljoen euro gemoeid. Daarover bericht Provincie Flevoland.