Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Boskalis vindt bod van investeerder HAL te laag

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Het bod dat investeerder HAL op baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis heeft uitgebracht is eigenlijk te laag. Dat vindt althans Boskalis zelf. De onderneming heeft nog geprobeerd in overleg met HAL tot een hoger bod te komen. Dat lukte niet. Volgens Boskalis, dat spreekt van een "niet onredelijk bod" moeten aandeelhouders zelf maar beslissen of ze met HAL in zee willen.

HAL is al grootaandeelhouder en zou de onderneming, die vorig jaar onder meer betrokken was bij het bergen van het enorme vastgelopen containerschip Ever Given op het Suezkanaal, graag helemaal inlijven. Op Boskalis wordt in zijn geheel een prijskaartje geplakt van 4,2 miljard euro.

Neutraal advies

Boskalis vindt de hoogte van het voorgenomen bod onvoldoende overtuigend om het aan te bevelen aan de aandeelhouders. Daarom legt de onderneming het met een neutraal advies aan ze voor. Als HAL het bod formeel uitbrengt, zal Boskalis de aandeelhouders bijeenroepen voor een buitengewone aandeelhoudersvergadering. Het formele bod van HAL volgt waarschijnlijk in de tweede helft van juni.

Boskalis telt wereldwijd ruim 10.000 medewerkers. Volgens HAL is het met het oog op de toekomst beter als Boskalis niet meer beursgenoteerd is. Dan zou het bijvoorbeeld makkelijker worden om overnames te doen.

HAL en Boskalis werden het wel eens over de niet-financiële voorwaarden van het bod. Over zaken zoals strategie, beleid, organisatie, financiering en werknemers is overeenstemming bereikt voor een periode van vier jaar na afronding van het bod. Boskalis heeft zich naar eigen zeggen ook niet verplicht mee te werken aan herstructureringsmaatregelen die na het bod door HAL zouden kunnen worden voorgesteld.

Door: ANP

21 oktober '24 (12:00)

Cruiseschip kan doorvaren na protest XR bij sluis IJmuiden

De sluisdeuren van de Zeesluis IJmuiden zijn dicht nadat ze eerder maandagochtend werden geblokkeerd door actievoerders van Extinction Rebellion (XR). De betogers hielden daarmee het cruiseschip MSC Virtuosa tegen. Het schip kan nu, met een vertraging van zo'n 2 uur, doorvaren naar Amsterdam. De cruise-industrie is volgens XR "een grote vervuiler" en cruiseschepen een "drijvende milieuramp".

21 oktober '24 (10:15)

Politie verwijdert klimaatactivisten XR van sluis IJmuiden

De politie is begonnen met het verwijderen van klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) van de Zeesluis in IJmuiden. De actievoerders zitten en staan op een van de sluisdeuren. Meerdere betogers hebben zich vastgeketend. Zij moeten door de politie worden losgemaakt. Bij de sluis staat een touringcar klaar om de actievoerders mee te nemen.

21 oktober '24 ( 9:30)

Actievoerders Extinction Rebellion blokkeren sluizen in IJmuiden

Actievoerders van Extinction Rebellion (XR) zijn aangekomen bij de sluizen in IJmuiden. Ze zitten daar op de Noordersluis en de Zeesluis en hebben zich vastgeketend. De activisten hopen zo het cruiseschip MSC Virtuosa tegen te houden. De klimaatactiegroep voerde de afgelopen tijd vaker actie in de Noord-Hollandse plaats tegen "de schadelijke impact op het klimaat" van cruiseschepen.

17 oktober '24 (10:00)

Gestrand vrachtschip bij Maastricht ligt nog steeds vast

Ook de poging van woensdagavond om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken, is niet gelukt. Laat in de avond is het werk gestaakt. De onderkant van het schip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt er verdere beweging in te krijgen. Donderdagochtend volgt weer een poging, aldus Rijkswaterstaat. Een extra lier zal vanuit een andere hoek ook gaan meetrekken.

16 oktober '24 (19:15)

Woensdagavond nieuwe poging om schip bij Maastricht los te maken

Rijkswaterstaat gaat woensdagavond een nieuwe poging doen om het vrachtschip los te trekken dat zaterdag tegen de stuw bij Borgharen botste, zegt een woordvoerder. De eerste poging om het schip weg te halen mislukte dinsdag. Rijkswaterstaat heeft ondertussen verschillende stappen gezet om de tweede poging wel te laten slagen.

15 oktober '24 ( 9:08)

Baggerproject Lateraalkanaal op tijd afgerond

Het uitdiepen van de bodem van het Lateraalkanaal bij Linne-Buggenum is gereed. Daardoor blijft dit kanaal de komende jaren goed doorgankelijk voor de scheepvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 oktober '24 ( 8:15)

Bedrijven Rotterdamse haven willen snellere verduurzaming

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op "nieuwe onconventionele maatregelen" om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. "Alleen zo kunnen we de klimaatdoelen halen en dreigende de-industrialisatie afwenden", waarschuwt ondernemersvereniging Deltalinqs in een brief aan de Tweede Kamer.

04 oktober '24 ( 9:00)

Workshops, tijdreis en meer bij FutureLand in herfstvakantie

Bij FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2, vinden ook tijdens de naderende herfstvakantie tal van activiteiten plaats. Van knutselworkshops tot een fossielenexpeditie. En van instappresentaties tot een reis door honderd jaar havenontwikkeling met de FutureLand Experience. Dat meldt Port of Rotterdam.

02 oktober '24 (12:15)

MSC Cruises moet reclames schrappen vanwege misleidende klimaatclaims

MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen over de duurzaamheid van cruisereizen doen. Claims dat passagiers op een verantwoorde en groene wijze kunnen cruisen, zijn volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend.

30 september '24 (15:15)

Nederland tekent voor nieuwe onderzeeboten

Nederland heeft het contract met het Franse Naval Group getekend voor de levering van vier nieuwe onderzeeboten. Die worden binnen tien jaar geleverd. Met het hele project is bijna 6 miljard euro gemoeid, waarvan ongeveer 1 miljard euro naar Nederlandse bedrijven gaat, aldus het ministerie van Defensie.