Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Groot onderhoud aan zeiljacht de Groene Draeck

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Groot onderhoud aan zeiljacht de Groene Draeck
Het zeiljacht de Groene Draeck is sinds september 2021 uit de vaart voor groot onderhoud. Het gaat om een grootschalige renovatie en revisie van vrijwel het gehele schip. Het zeiljacht zal naar verwachting aan het eind van de zomer van 2022 vaarklaar zijn. Dit jaar is de Groene Draeck 65 jaar in de vaart. Dat meldt het Koninklijk Huis. 

De Groene Draeck is in 1956 door de Nederlandse bevolking ter gelegenheid van haar achttiende verjaardag aan toenmalig Kroonprinses Beatrix cadeau gegeven. De staat heeft bij deze gelegenheid het onderhoud van de Groene Draeck aan de Prinses geschonken. De kosten voor het onderhoud worden verantwoord bij het ministerie van Defensie. Ten behoeve van het vaststellen van de onderhoudsbehoefte voor de onderhoudsperiode 2021-2025 is in 2020 - in opdracht van het ministerie van Defensie - een extern onderzoek uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf. Hieruit blijkt dat een zogenaamde volledige refit ofwel grootschalige renovatie nodig is. Dit houdt in dat het schip van binnen en buiten wordt gestript, de romp van binnen en buiten wordt geconserveerd en installaties en inrichting waar nodig worden hersteld of vervangen. Voor het onderhoud is kennis en ervaring met deze schepen nodig, die niet meer aanwezig is bij het ministerie van Defensie. De renovatie wordt met tussenkomst van de Dienst Koninklijk Huis (DKH) uitgevoerd door een specialistische werf.

Specialisten 

Bij de bouw van de Groene Draeck in de jaren 50 is gebruikgemaakt van destijds moderne technieken en materialen. Desondanks, en ondanks het grondige onderhoud de afgelopen 65 jaar, is het schip door de jaren heen onderhevig geweest aan o.a. corrosie door reguliere slijtage en weersinvloeden. Daarnaast zijn meerdere systemen aan boord verouderd, zoals het elektrische systeem en de gasinstallatie. Tijdens het onderzoek is gebleken dat het schip op meerdere punten niet langer aan de huidige veiligheidseisen voldoet. De renovatie wordt uitgevoerd door specialisten die bedreven zijn in ambachtelijk (hand)werk. Zo vergt de behandeling van het houtsnijwerk – dat uniek is voor de Groene Draeck -  diepgaande kennis van de eigenschappen van verschillende houtsoorten en de beste manier om deze te bewerken en te conserveren. Ook voor het restaureren van delen van de tuigage is gerichte kennis en ervaring vereist. Verder wordt voor veel werkzaamheden, zoals herstel van de stalen romp, het leggen van een nieuw houten dek en het restaureren van het interieur gebruikgemaakt van experts m.b.t. Lemsteraken.

Kosten 

De kosten voor het onderhoud aan de Groene Draeck worden verantwoord bij het ministerie van Defensie zolang Prinses Beatrix gebruikmaakt van het schip. De kosten voor de grootschalige renovatie overschrijden het vastgestelde vijfjarenbudget (voor de periode 2021 t/m 2025 het totaalbedrag van 435.000 euro) van het ministerie van Defensie. De meerkosten worden gedragen door de eigenaar, Prinses Beatrix.

De Groene Draeck 

De Groene Draeck is een Lemsteraak die van 1956 tot 1957 werd gebouwd in de scheepsbouwhal van De Amsterdamse Scheepswerf G. de Vries Lentsch Jr. te Amsterdam. Prinses Beatrix was nauw betrokken bij het ontwerp en de bouw van het schip. De tewaterlating was op 4 juni 1957, waarna het schip dezelfde maand nog is overgedragen aan Prinses Beatrix. Dit jaar is de Groene Draeck 65 jaar in de vaart. Het schip wordt intensief gebruikt door de Prinses, haar familie en haar gasten. Meestal is het zeiljacht te vinden op het IJsselmeer of andere Hollandse wateren zoals de Waddenzee en de Zeeuwse Delta.  

Door: Nationale Transportgids
Beeld: RVD

22 juli '24 (10:15)

Na hevige regen sluizen dicht en advies om niet te varen op de Vecht

Het Waterschap Vechtstromen heeft het advies gegeven voorlopig niet te varen op de Vecht. Na de hevige regenval van zondag in vooral het oosten van het land voert de rivier zoveel water af, dat de hoge snelheid van de stroming kan leiden tot gevaarlijke situaties.

19 juli '24 (13:00)

Rotterdamse haven weinig hinder van computerstoring

Het afwikkelen van de scheepvaart in de Rotterdamse haven ondervindt geen hinder van de computerstoring die wereldwijd voor problemen zorgt. Dat zegt het Havenbedrijf Rotterdam na een inventarisatie van de impact voor de grootste haven van Europa.

18 juli '24 (13:15)

Topman Havenbedrijf Rotterdam verwacht geen ernstig effect Rode Zee op overslag

Topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam verwacht niet dat de totale overslag in de Rotterdamse haven dit jaar "ernstig geraakt" wordt door de situatie in de Rode Zee. "Je ziet dat de markt zich aanpast aan de omstandigheden", licht Siemons toe. De totale overslag in de Rotterdamse haven is de eerste zes maanden vrijwel gelijk gebleven, maakte het Havenbedrijf donderdagochtend bekend. Wel steeg de overslag van containers met 4,2 procent.

18 juli '24 (12:45)

Reddingsdiensten roepen zwemmers op niet alleen water in te gaan

De KNRM en Reddingsbrigade Nederland roepen met de zomerse temperaturen zwemmers op niet alleen het water in te gaan. "We zien helaas toch nog vaak dat iemand alleen aan het zwemmen is en in de problemen komt", zegt een woordvoerder van de Reddingsbrigade. "Dan heb je een groot probleem, want vaak kan dan niemand hulp voor je halen of je komen redden." De reddingsdiensten adviseren samen met andere volwassenen te zwemmen of ergens verkoeling te zoeken waar toezicht is.

16 juli '24 ( 8:35)

Vanaf half oktober ruim halfjaar werkzaamheden aan Kooybrug

Van 14 oktober 2024 tot eind april 2025 en nog een week in de maand daarna wordt de Kooybrug in de N99 bij Den Helder grondig gerenoveerd. Aannemer VolkerWessels voert de werkzaamheden aan de ruim dertig jaar oude brug uit in opdracht van Rijkswaterstaat. Dat meldt Rijkswaterstaat.

12 juli '24 ( 8:56)

Eerste methanolschip van X-press Feeders gedoopt in Rotterdamse haven

In de haven van Rotterdam is deze week de Eco Maestro gedoopt. Dit is het eerste 'dual fuel' containerschip dat vaart op methanol. Rotterdam wordt de thuishaven van de in totaal veertien schepen van X-press Feeders uit Singapore. Dat meldt Port of Rotterdam.

09 juli '24 ( 7:15)

Veel minder cocaïne onderschept in zeehavens in eerste helft 2023

De douane heeft in de eerste zes maanden van dit jaar minder drugs in beslag genomen dan in dezelfde periode vorig jaar. Er is vooral fors minder cocaïne onderschept in Nederlandse zeehavens. Het gaat om 16.000 kilo, terwijl in het eerste half jaar van 2023 nog ruim 28.000 kilo werd gevonden. Voor de douane is dit een bewijs dat maatregelen om de import van drugs tegen te houden werken. Het zou hierdoor voor criminelen minder aantrekkelijk worden om drugs te smokkelen via Nederlandse havens.

05 juli '24 ( 6:50)

Iconen op het water in Het Scheepvaartmuseum tijdens Spelen

Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam organiseert in samenwerking met het Koninklijk Nederlands Watersportverbond (KNWV) en de Koninklijke Nederlandse Roeibond (KNRB) tijdens de Olympische Spelen ‘Iconen op het water’. Daarover bericht Het Scheepvaartmuseum.

02 juli '24 ( 6:45)

Minder drukte voor Nederlandse zeehavens in 2023

De Nederlandse zeehavens hebben het vorig jaar een stuk rustiger gehad dan het jaar ervoor. Nagenoeg alle soorten goederen kwamen minder vaak via de zee binnen en verlieten ons land ook minder op die manier, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De Verenigde Staten wisten ondanks de stagnerende wereldeconomie wel veel meer goederen via de zee te leveren, waardoor dat land nu voor Nederlandse zeehavens de belangrijkste leverancier is.

01 juli '24 (10:00)

Visdeurbel bij Weerdsluis in Utrecht klinkt vaker dan ooit

De visdeurbel bij de Weerdsluis in Utrecht heeft afgelopen voorjaar fors meer belangstelling gehad en is veel vaker ingedrukt dan in voorgaande jaren. Vooral in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië keken veel mensen naar de beelden van de onderwatercamera op visdeurbel.nl.