Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Hoeveelheid zwerfafval in de Waddenzee neemt toe

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Hoeveelheid zwerfafval in de Waddenzee neemt toe
De hoeveelheid zwerfafval in de Waddenzee neemt toe. Het gaat vooral om plastic, paraffine en keramiek. Er is vooralsnog geen goede verklaring voor de stijging van de hoeveelheid afval, aldus Rijkswaterstaat en de Waddenunit, een onderdeel van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Rijkswaterstaat en de Waddenunit meten sinds 2018 jaarlijks hoeveel afval er in de Waddenzee zwerft.

Beide organisaties onderzoeken daarvoor de hoeveelheid afval bij drie wadplaten: Steenplaat bij de kust van Vlieland, Griend bij Terschelling en Zuiderduintjes bij Rottumeroog. Op Griend bleek de stijging van de hoeveelheid zwerfafval het hoogst. Daar werd veel plastic van snoep- en chipszakken gevonden, en naast pluis van nylon visserstouwen ook opvallend veel resten van heliumballonnen, die kennelijk gebruikt zijn bij feestjes, aldus Rijkswaterstaat.

Langs Griend loopt de vaarroute naar de haven van Harlingen, die ook veel door de recreatievaart wordt gebruikt. Door de coronacrisis bleven veel vakantievierders in eigen land. Het zou kunnen dat de toename van zwerfafval in de Waddenzee te maken heeft met meer toerisme, denkt Rijkswaterstaat. De Waddeneilanden meldden eerder al meer schade door motorcrossers en mountainbikers in de duinen.

Paraffine

Naast plastic afval zijn veel brokken paraffine gevonden. Dat is een restproduct van olieraffinage. De brokken komen vrij als schepen hun ruim schoonspoelen en legen. Er wordt volgens Rijkswaterstaat gewerkt aan afgiftepunten voor paraffine in havens.

Het afvalonderzoek in de Waddenzee wordt de komende jaren herhaald. De onderzoekers willen vooral weten waar het afval vandaan komt, zodat er maatregelen genomen kunnen worden om rommel in de Waddenzee tegen te gaan.

Door: ANP

21 oktober '24 (12:00)

Cruiseschip kan doorvaren na protest XR bij sluis IJmuiden

De sluisdeuren van de Zeesluis IJmuiden zijn dicht nadat ze eerder maandagochtend werden geblokkeerd door actievoerders van Extinction Rebellion (XR). De betogers hielden daarmee het cruiseschip MSC Virtuosa tegen. Het schip kan nu, met een vertraging van zo'n 2 uur, doorvaren naar Amsterdam. De cruise-industrie is volgens XR "een grote vervuiler" en cruiseschepen een "drijvende milieuramp".

21 oktober '24 (10:15)

Politie verwijdert klimaatactivisten XR van sluis IJmuiden

De politie is begonnen met het verwijderen van klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) van de Zeesluis in IJmuiden. De actievoerders zitten en staan op een van de sluisdeuren. Meerdere betogers hebben zich vastgeketend. Zij moeten door de politie worden losgemaakt. Bij de sluis staat een touringcar klaar om de actievoerders mee te nemen.

21 oktober '24 ( 9:30)

Actievoerders Extinction Rebellion blokkeren sluizen in IJmuiden

Actievoerders van Extinction Rebellion (XR) zijn aangekomen bij de sluizen in IJmuiden. Ze zitten daar op de Noordersluis en de Zeesluis en hebben zich vastgeketend. De activisten hopen zo het cruiseschip MSC Virtuosa tegen te houden. De klimaatactiegroep voerde de afgelopen tijd vaker actie in de Noord-Hollandse plaats tegen "de schadelijke impact op het klimaat" van cruiseschepen.

17 oktober '24 (10:00)

Gestrand vrachtschip bij Maastricht ligt nog steeds vast

Ook de poging van woensdagavond om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken, is niet gelukt. Laat in de avond is het werk gestaakt. De onderkant van het schip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt er verdere beweging in te krijgen. Donderdagochtend volgt weer een poging, aldus Rijkswaterstaat. Een extra lier zal vanuit een andere hoek ook gaan meetrekken.

16 oktober '24 (19:15)

Woensdagavond nieuwe poging om schip bij Maastricht los te maken

Rijkswaterstaat gaat woensdagavond een nieuwe poging doen om het vrachtschip los te trekken dat zaterdag tegen de stuw bij Borgharen botste, zegt een woordvoerder. De eerste poging om het schip weg te halen mislukte dinsdag. Rijkswaterstaat heeft ondertussen verschillende stappen gezet om de tweede poging wel te laten slagen.

15 oktober '24 ( 9:08)

Baggerproject Lateraalkanaal op tijd afgerond

Het uitdiepen van de bodem van het Lateraalkanaal bij Linne-Buggenum is gereed. Daardoor blijft dit kanaal de komende jaren goed doorgankelijk voor de scheepvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 oktober '24 ( 8:15)

Bedrijven Rotterdamse haven willen snellere verduurzaming

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op "nieuwe onconventionele maatregelen" om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. "Alleen zo kunnen we de klimaatdoelen halen en dreigende de-industrialisatie afwenden", waarschuwt ondernemersvereniging Deltalinqs in een brief aan de Tweede Kamer.

04 oktober '24 ( 9:00)

Workshops, tijdreis en meer bij FutureLand in herfstvakantie

Bij FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2, vinden ook tijdens de naderende herfstvakantie tal van activiteiten plaats. Van knutselworkshops tot een fossielenexpeditie. En van instappresentaties tot een reis door honderd jaar havenontwikkeling met de FutureLand Experience. Dat meldt Port of Rotterdam.

02 oktober '24 (12:15)

MSC Cruises moet reclames schrappen vanwege misleidende klimaatclaims

MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen over de duurzaamheid van cruisereizen doen. Claims dat passagiers op een verantwoorde en groene wijze kunnen cruisen, zijn volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend.

30 september '24 (15:15)

Nederland tekent voor nieuwe onderzeeboten

Nederland heeft het contract met het Franse Naval Group getekend voor de levering van vier nieuwe onderzeeboten. Die worden binnen tien jaar geleverd. Met het hele project is bijna 6 miljard euro gemoeid, waarvan ongeveer 1 miljard euro naar Nederlandse bedrijven gaat, aldus het ministerie van Defensie.