Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Havenbedrijf Rotterdam weet niet wat sanctiepakket voor gevolgen heeft

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
Havenbedrijf Rotterdam weet niet wat sanctiepakket voor gevolgen heeft
Voor het Havenbedrijf Rotterdam is nog onduidelijk wat de gevolgen zijn van een nieuw sanctiepakket van de Europese Unie. De Europese Commissie wil Russische schepen de toegang verbieden tot havens in de EU, kondigde voorzitter Ursula von der Leyen aan. Maar veel details over de sancties ontbreken nog.

Het Havenbedrijf Rotterdam meldt de mogelijke consequenties van nieuwe sancties tegen Rusland en Belarus wegens de oorlog in Oekraïne nog te bestuderen. Jaarlijks arriveren zo'n 1320 schepen uit Rusland in de Rotterdamse haven. Naar Rusland vertrekken er zo'n 1080 vanuit de grootste haven van de Europese Unie. Lang niet al die schepen zijn officieel Russisch. In 2021 kwamen er maandelijks gemiddeld dertien Russische schepen aan in Rotterdam.

Containerterminals weren containers naar Rusland

Zo'n 8 procent van alle containers die via Rotterdam worden vervoerd hebben Rusland als bestemmings- of herkomstland. Bepaalde containerterminals weren overigens containers die naar Rusland gaan, uit angst voor verstoringen door sancties. Nederland importeert ook veel olie, kolen, staal, nikkel, aluminium en koper uit Rusland, waarvan een deel via de haven binnenkomt.

Ondernemersvereniging evofenedex, die voor duizenden bedrijven in Nederland belangen behartigt op het gebied van logistiek en handel, geeft aan de sancties tegen Rusland hoe dan ook te steunen. "We snappen het", geeft een woordvoerster aan. Over de mogelijke impact durft ze geen uitspraken te doen. Maar ze wijst er wel op dat de transportbanden met Rusland door de situatie de laatste tijd toch al tamelijk marginaal zijn. Het bedrijfsleven wist volgens haar ook al dat er nog nieuwe sancties aan konden komen.

Door: ANP

09 juni '23 (11:07)

Personeel veerdienst Wagenborg bezorgd over inkomen

Het personeel van Wagenborg Passagiersdiensten is bezorgd over hun inkomen, als het plan om veel veerdiensten naar Ameland te schrappen doorgaat. De circa 150 werknemers worden betaald voor het aantal uren dat zij werken. Als er vanaf 20 juni veel minder veren gaan varen, kunnen zij minder uren werken en verdienen ze veel minder. CNV Vakmensen wil garanties van Wagenborg voor de huidige arbeidsvoorwaarden, laat de bond vrijdag weten.

07 juni '23 (12:22)

Nederland wordt onaantrekkelijker voor de scheepvaart

Zeevaart is belangrijk voor de Nederlandse industrie, maar hoe lang ons land nog een grote speler is op zee is nog maar de vraag. Dat stellen onderzoekers in een nog niet gepubliceerd rapport van The Hague Centre for Strategic Studies (HCSS) dat in handen is van het ANP en waar ook De Telegraaf over heeft bericht.

07 juni '23 ( 8:52)

Ruim 900 kilo cocaïne onderschept in havens Zeeland

Op twee locaties in Zeeland hebben de opsporingsdiensten dinsdag in totaal 939 kilo cocaïne onderschept. De drugs hebben een waarde van ruim 70 miljoen euro en zijn vernietigd, meldt de douane.

06 juni '23 (11:34)

Boete van 750.000 euro voor scheepsbrandstof met te hoog chloorgehalte

Een in de Amsterdamse haven werkzame brandstoffenhandelaar (bedrijf) betaalt het Openbaar Ministerie (OM) een boete van 750.000 euro en 1.250.000 euro ter ontneming van wederrechtelijk genoten voordeel voor het overtreden van het Besluit organisch-halogeengehalte van brandstoffen (Bohb). Dit besluit verbiedt het samenstellen van brandstoffen met behulp van stoffen met een chloorgehalte (gehalte aan organische halogeenverbindingen) hoger dan 50 mg/kg. Dit meldt het OM.

02 juni '23 ( 8:22)

Autobrug Holwert kan door nieuwe problemen nog niet worden vrijgegeven

De autobrug in de haven van het Friese Holwert kan nog altijd niet op de normale manier worden gebruikt. Hoewel problemen waar Rijkswaterstaat op stuitte inmiddels zijn verholpen, doken er in de nacht van donderdag op vrijdag weer nieuwe problemen op, meldt een woordvoerder van Rijkswaterstaat vrijdagochtend. Daardoor kan de brug nog steeds niet worden vrijgegeven. De kraan die als noodoplossing was neergezet om de brug te bedienen, blijft daarom nog steeds staan.

01 juni '23 (10:07)

Rederij Wagenborg schrapt diensten naar eilanden

De veerdienst Wagenborg schrapt voor de rest van dit jaar een flink aantal afvaarten naar Ameland en Schiermonnikoog, bevestigt directeur Ger van Langen donderdag berichtgeving door de Leeuwarder Courant. De reden daarvoor is dat de vaargeulen niet meer breed en diep genoeg zijn en schepen elkaar om die reden niet goed meer kunnen passeren.

01 juni '23 ( 8:52)

Europa verscheept 1,1 miljoen ton overtollig steenkool

Europa heeft dit jaar grote hoeveelheden steenkool naar het buitenland verscheept. Vanwege de energiecrisis door de oorlog in Oekraïne werd vorig jaar juist nog veel steenkool geïmporteerd, maar nu zijn grote hoeveelheden van die fossiele brandstof overtollig geworden. Volgens persbureau Bloomberg gaat het dit jaar al om ruim 1,1 miljoen ton steenkool dat onder meer is gegaan naar landen als Marokko, Senegal, Guatemala en India.

01 juni '23 ( 8:07)

Autobrug Holwert werkt nog niet naar behoren; noodoplossing blijft staan

De autobrug in de haven van het Friese Holwert kan ondanks een reparatie nog niet op de normale manier worden gebruikt. In de nacht van woensdag op donderdag is getest of de brug weer veilig werkte, maar volgens Rijkswaterstaat is daarbij gebleken dat de veiligheidssensoren van de autobrug nog niet betrouwbaar genoeg zijn afgesteld. De kraan die als noodoplossing was neergezet om de brug te bedienen, blijft daarom ook donderdag nog staan.

31 mei '23 ( 7:41)

Arnhem gaat tot 380 extra vluchtelingen opvangen op schepen

Arnhem gaat 360 tot 380 extra vluchtelingen opvangen. Dit in reactie op de toenemende asielcrisis in Nederland. Deze mensen, die op de vlucht zijn voor oorlog en geweld, krijgen per direct onderdak op de Rijnkade. Hier worden deze week twee extra opvangschepen geplaatst. Dit meldt de gemeente Arnhem. 

31 mei '23 ( 7:25)

ILT presenteert landelijk beeld staat van primaire waterkeringen in Nederland

Het rapport over de primaire waterkeringen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is vandaag naar de Tweede Kamer verstuurd. Daarin staat welke Nederlandse primaire waterkeringen wel en welke niet voldoen aan de wettelijke veiligheidsnormen. In uiterlijk 2050 moeten alle keringen aan die normen voldoen. Dit meldt ILT.