Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Binnenvaart vervoerde hoogste gewicht ooit in 2021

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
In 2021 heeft de binnenvaart 369 miljoen ton goederen vervoerd. Dat is 5,8 procent meer dan het jaar daarvoor, en tevens het hoogste vervoerde gewicht ooit voor de binnenvaart. De afgevoerde hoeveelheid goederen naar het buitenland was 11,3 procent hoger dan in 2020. Dit meldt het CBS. 

Het door binnenvaartschepen vervoerde gewicht steeg vooral door een toename in het transport van droge bulk zoals steenkool en ijzererts. In 2021 steeg het vervoerde gewicht van droge bulk,  52,0 procent van het totaal vervoerde gewicht, met 7,6 procent naar 191,8 miljoen ton. Ook het vervoerde gewicht van natte bulk en dat van containers steeg in 2021, respectievelijk met 4,4 en 2,2 procent.

De omzet in de binnenvaart was ruim 11 procent hoger dan 2020 en vergelijkbaar met 2019. Naast de toename in de hoeveelheid vervoerde goederen droegen ook de hogere tarieven  daaraan bij.

Afvoer binnenvaart stijgt

Binnenvaartschepen vervoerden in 2021 bijna 129 miljoen ton vanuit Nederland naar buitenlandse bestemmingen. Dit is een stijging van 11,4 procent in vergelijking met een jaar eerder. Vooral naar Duitsland, de belangrijkste bestemming van binnenvaartschepen, werd meer vervoerd. Het grootste aandeel in deze stijging had de toename van de hoeveelheid kolen, die steeg met 43 procent in vergelijking van een jaar eerder. 

Sterke toename kolenvervoer

In 2021 vervoerde de binnenvaart 28,6 miljoen ton kolen,  bijna 35,0 procent meer dan in 2020. Ook het vervoer van primaire metalen, alsmede dat van cokes en geraffineerde aardolieproducten steeg, respectievelijk met 40,0 en 5,1 procent.  Metaalertsen en andere delfstoffen blijven ondanks een kleine daling de meeste vervoerde goederen per binnenvaartschip.  In 2021 werd 90,4 miljoen ton metaalertsen vervoerd, 0,4 procent minder dan in 2020.

Bulkschepen vervoeren steeds meer

Bulkschepen vervoerden in 2021 gemiddeld 1725 ton per beweging . Dat is een stijging van 4,4 procent in vergelijking met een jaar eerder. Het gemiddelde vervoerd gewicht van containerschepen in 2021 was 1245 ton, dit is bijna gelijk aan 2020. Ook het gemiddelde laadvermogen van bulkschepen is de laatste jaren gestegen. In 2021 was het gemiddelde laadvermogen van bulkschepen 2238 ton, 17,9 procent meer dan 10 jaar geleden.

Door: Nationale Transportgids 

22 juli '24 (10:15)

Na hevige regen sluizen dicht en advies om niet te varen op de Vecht

Het Waterschap Vechtstromen heeft het advies gegeven voorlopig niet te varen op de Vecht. Na de hevige regenval van zondag in vooral het oosten van het land voert de rivier zoveel water af, dat de hoge snelheid van de stroming kan leiden tot gevaarlijke situaties.

19 juli '24 (13:00)

Rotterdamse haven weinig hinder van computerstoring

Het afwikkelen van de scheepvaart in de Rotterdamse haven ondervindt geen hinder van de computerstoring die wereldwijd voor problemen zorgt. Dat zegt het Havenbedrijf Rotterdam na een inventarisatie van de impact voor de grootste haven van Europa.

18 juli '24 (13:15)

Topman Havenbedrijf Rotterdam verwacht geen ernstig effect Rode Zee op overslag

Topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam verwacht niet dat de totale overslag in de Rotterdamse haven dit jaar "ernstig geraakt" wordt door de situatie in de Rode Zee. "Je ziet dat de markt zich aanpast aan de omstandigheden", licht Siemons toe. De totale overslag in de Rotterdamse haven is de eerste zes maanden vrijwel gelijk gebleven, maakte het Havenbedrijf donderdagochtend bekend. Wel steeg de overslag van containers met 4,2 procent.

18 juli '24 (12:45)

Reddingsdiensten roepen zwemmers op niet alleen water in te gaan

De KNRM en Reddingsbrigade Nederland roepen met de zomerse temperaturen zwemmers op niet alleen het water in te gaan. "We zien helaas toch nog vaak dat iemand alleen aan het zwemmen is en in de problemen komt", zegt een woordvoerder van de Reddingsbrigade. "Dan heb je een groot probleem, want vaak kan dan niemand hulp voor je halen of je komen redden." De reddingsdiensten adviseren samen met andere volwassenen te zwemmen of ergens verkoeling te zoeken waar toezicht is.

16 juli '24 ( 8:35)

Vanaf half oktober ruim halfjaar werkzaamheden aan Kooybrug

Van 14 oktober 2024 tot eind april 2025 en nog een week in de maand daarna wordt de Kooybrug in de N99 bij Den Helder grondig gerenoveerd. Aannemer VolkerWessels voert de werkzaamheden aan de ruim dertig jaar oude brug uit in opdracht van Rijkswaterstaat. Dat meldt Rijkswaterstaat.

12 juli '24 ( 8:56)

Eerste methanolschip van X-press Feeders gedoopt in Rotterdamse haven

In de haven van Rotterdam is deze week de Eco Maestro gedoopt. Dit is het eerste 'dual fuel' containerschip dat vaart op methanol. Rotterdam wordt de thuishaven van de in totaal veertien schepen van X-press Feeders uit Singapore. Dat meldt Port of Rotterdam.

09 juli '24 ( 7:15)

Veel minder cocaïne onderschept in zeehavens in eerste helft 2023

De douane heeft in de eerste zes maanden van dit jaar minder drugs in beslag genomen dan in dezelfde periode vorig jaar. Er is vooral fors minder cocaïne onderschept in Nederlandse zeehavens. Het gaat om 16.000 kilo, terwijl in het eerste half jaar van 2023 nog ruim 28.000 kilo werd gevonden. Voor de douane is dit een bewijs dat maatregelen om de import van drugs tegen te houden werken. Het zou hierdoor voor criminelen minder aantrekkelijk worden om drugs te smokkelen via Nederlandse havens.

05 juli '24 ( 6:50)

Iconen op het water in Het Scheepvaartmuseum tijdens Spelen

Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam organiseert in samenwerking met het Koninklijk Nederlands Watersportverbond (KNWV) en de Koninklijke Nederlandse Roeibond (KNRB) tijdens de Olympische Spelen ‘Iconen op het water’. Daarover bericht Het Scheepvaartmuseum.

02 juli '24 ( 6:45)

Minder drukte voor Nederlandse zeehavens in 2023

De Nederlandse zeehavens hebben het vorig jaar een stuk rustiger gehad dan het jaar ervoor. Nagenoeg alle soorten goederen kwamen minder vaak via de zee binnen en verlieten ons land ook minder op die manier, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De Verenigde Staten wisten ondanks de stagnerende wereldeconomie wel veel meer goederen via de zee te leveren, waardoor dat land nu voor Nederlandse zeehavens de belangrijkste leverancier is.

01 juli '24 (10:00)

Visdeurbel bij Weerdsluis in Utrecht klinkt vaker dan ooit

De visdeurbel bij de Weerdsluis in Utrecht heeft afgelopen voorjaar fors meer belangstelling gehad en is veel vaker ingedrukt dan in voorgaande jaren. Vooral in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië keken veel mensen naar de beelden van de onderwatercamera op visdeurbel.nl.