Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Havenbedrijf Rotterdam maakt zich grote zorgen over oorlog Oekraïne

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Havenbedrijf Rotterdam maakt zich grote zorgen over oorlog Oekraïne
Het Havenbedrijf Rotterdam maakt zich grote zorgen over de Russische invasie in Oekraïne. De grootste haven van Europa waarschuwt dat de ontwikkelingen rond Oekraïne een grote impact kunnen gaan hebben op de handelsstromen en de energiemarkt. "Ik werd met een zeer ongemakkelijk gevoel wakker", zei topman Allard Castelein van het Havenbedrijf in een toelichting op de jaarcijfers.

De Rotterdamse haven verwerkt jaarlijks ongeveer 62 miljoen ton aan goederen die zijn gerelateerd aan Rusland. Dat komt neer op bijna 15 procent van het totaal en is goed voor een waarde van circa 30 miljard euro. Het gaat hoofdzakelijk om steenkool, ruwe olie en vloeibaar gemaakt aardgas (lng), maar ook om containers die zijn gelinkt aan Rusland. Ook exporteert Rusland via de haven van Rotterdam onder meer staal, koper, nikkel en aluminium naar elders in de wereld. De belangrijkste Russische havens voor Rotterdam zijn Sint-Petersburg en Moermansk.

Gaskraan

Castelein zegt dat er grote gevolgen kunnen zijn als het conflict in Oekraïne nog verder escaleert. Moskou zou bijvoorbeeld de gaskraan naar Europa kunnen dichtdraaien als reactie op zware sancties tegen Rusland. Castelein waarschuwt dat bij een acute crisis Rotterdam als grote energiehaven getroffen zal worden en dat mogelijk zelfs fabrieken in het havengebied stilgelegd kunnen worden omdat er een tekort aan gas is. "In een conflictsituatie is energie altijd buitengewoon belangrijk."

Ook is er volgens Castelein niet voldoende lng elders in de wereld beschikbaar om een stop van Russisch aardgas aan Europa te compenseren. Bovendien is de infrastructuur in de Rotterdamse haven ontoereikend om al die lng te kunnen verwerken. "Acute verstoringen leveren altijd een probleem op. De hele samenleving wordt dan getroffen. Als het echt escaleert gaat het pijn doen. Het is niet iets wat dan aan ons voorbij zal gaan", zegt Castelein. Wat de exacte gevolgen van het conflict zullen zijn is nog wel lastig te voorspellen, aldus de topman.

Door: ANP

26 mei '24 (14:45)

Containervervoer in korte tijd flink duurder geworden

De prijzen voor containervervoer tussen Azië en Noord-Europa zijn de afgelopen week omhooggeschoten. Daarmee komen de tarieven dicht bij een eerdere piek dit jaar, toen aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee de internationale scheepvaart in de problemen brachten.

24 mei '24 ( 8:54)

FutureLand viert vijftienjarig bestaan

Zondag 2 juni 2024 wordt de vijftiende verjaardag van FutureLand gevierd. Vanwege het vijftienjarig bestaan van dit informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2 worden verschillende activiteiten voor jong en oud georganiseerd, zoals een creatieve kinderworkshop. Ook is er livemuziek. Dat meldt Port of Rotterdam.

22 mei '24 ( 9:15)

Allianz: wereldwijd minder schepen vergaan

Wereldwijd zijn er in 2023 26 grote schepen verloren gegaan, meldt verzekeraar Allianz. Dat is een daling van een derde op jaarbasis en het laagste aantal in de scheepvaartsector ooit, ondanks de grotere risico's voor de sector door oorlogen en geopolitieke conflicten. Dertig jaar geleden verloor de wereldwijde scheepsvloot nog ongeveer tweehonderd grote schepen per jaar.

16 mei '24 (10:45)

Vissers 'hoopvol gestemd' over plannen nieuwe kabinet

De Nederlandse vissers zijn "hoopvol gestemd" over de plannen die het nieuwe kabinet heeft met de visserij. Zowel VisNed als de Nederlandse Vissersbond is zeer te spreken over het nieuwe coalitieakkoord.

14 mei '24 (16:00)

Russisch visserschip niet meer welkom in Eemshaven

Een Russisch visserschip is niet meer welkom in de Eemshaven in het noorden van Groningen. Dat gebeurt om het risico op spionage te beperken, zei demissionair minister Kajsa Ollongren (Defensie) tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer.

30 april '24 ( 7:54)

Leading Maritime Cities of the World: Rotterdam koploper in Europa

In het rapport 'Leading Maritime Cities of the World' van DNV en Menon Economics is havenstad Rotterdam uitgeroepen tot Europees koploper. Dat gebeurde ook in 2022. Op de wereldranglijst hoeft Rotterdam alleen Singapore voor zich te dulden. Dat meldt Port of Rotterdam.

23 april '24 (13:45)

Havenbedrijf Rotterdam: Nederland wacht grote onderhoudsopgave

Nederland staat "duidelijk voor een grote onderhoudsopgave" als het gaat om verouderde infrastructuur zoals wegen, bruggen en vaarwegen. Dat heeft topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam gezegd over het bericht dat er grote zorgen zijn over de infrastructuur in de regio Rotterdam door achterstallig onderhoud. Daarbij is met name de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam in slechte staat, aldus de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

23 april '24 ( 8:18)

Toename containeroverslag in haven Rotterdam in eerste kwartaal 2024

In de haven van Rotterdam is de totale overslag in het eerste kwartaal van 2024 gedaald met 1,4% ten opzichte van dezelfde periode in 2023. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 110,1 miljoen ton tegenover 111,7 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:28)

Aanleg CO2-transport en -opslagproject Porthos van start

De aanleg van de infrastructuur van het CO2-transport en -opslagproject Porthos is na een voorbereidingsperiode zichtbaar van start gegaan. Zaterdag 13 april 2024 vond de eerste boring plaats. Daarbij maakte de boor een boorgat onder de zeewering op de Maasvlakte. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:23)

Flevolands project Groot onderhoud bruggen en sluizen officieel afgerond

Afgelopen week is het project 'Groot onderhoud bruggen en sluizen' officieel afgerond. Provincie Flevoland heeft gedurende bijna zes jaar elf sluizen en dertien bruggen in de provincie gemoderniseerd. Daarmee was een bedrag van zeventig miljoen euro gemoeid. Daarover bericht Provincie Flevoland.