Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Europese mededingingsautoriteit wil fusie Daewoo en Hyundai blokkeren

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Europese mededingingsautoriteit wil fusie Daewoo en Hyundai blokkeren
De Europese mededingingsautoriteit is van plan om de fusie tussen de twee grootste scheepsbouwers ter wereld in Zuid-Korea te blokkeren. Dat meldt de Britse zakenkrant Financial Times op basis van ingewijden. De fusie tussen Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering en Hyundai Heavy Industries wordt volgens Brussel als concurrentieverstorend gezien en dient te worden stopgezet. Het definitieve besluit zal waarschijnlijk deze week bekend worden gemaakt.

Het veto zal het eerste zijn van de mededingingsautoriteiten van de EU sinds Brussel meer dan twee jaar geleden een samenwerking tussen het Indiase Tata Steel en het Duitse Thyssenkrupp verhinderde uit vrees dat dit de prijzen voor consumenten zou opdrijven.

Brussel zou vooral bezorgd zijn over dominante positie van de twee Zuid-Koreaanse scheepsbouwers op de markt voor het transport van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) nu de Europese energieprijzen hard stijgen. De vrachtkosten voor lng in Azië zijn gestegen tot recordniveaus van meer dan 300.000 dollar per dag door de stijgende wereldwijde vraag. De twee Zuid-Koreaanse bedrijven domineren de markt voor de bouw van schepen die supergekoeld lng vervoeren.

Meerprijs

Een EU-functionaris zei dat het blokkeren van de fusie Europese consumenten zou helpen beschermen tegen het betalen van hogere prijzen voor gas. Schepen die gas naar Azië vervoeren werden in de afgelopen weken omgeleid naar Europa, waar consumenten bereid zijn een meerprijs te betalen voor de brandstof om elektriciteit op te wekken. De EU is de op twee na grootste importeur van vloeibaar gas ter wereld.

De fusie werd voor het eerst aangekondigd door Hyundai Heavy in 2019. Brussel had van de bedrijven geëist dat ze met oplossingen zouden komen om de concurrentiezorgen weg te nemen. De Zuid-Koreaanse scheepsbouwers zijn belangrijke leveranciers aan de EU en vertegenwoordigen volgens Brussel ongeveer 30 procent van de wereldwijde vraag naar vrachtschepen.

Groen licht

Om de mededingingsbezwaren weg te nemen, had Hyundai Heavy voorgesteld de prijzen voor lng-schepen voorlopig niet te verhogen en een deel van de technologie over te dragen aan kleinere binnenlandse scheepswerven. Maar dat aanbod schoot tekort. Ook zou Hyundai Heavy geen formeel voorstel hebben gedaan om tegemoet te komen aan het verzoek van Brussel om met andere oplossingen te komen.

De fusie is al goedgekeurd door toezichthouders in Singapore, China en Kazachstan, maar heeft nog groen licht nodig van de autoriteiten in de EU, Japan en Zuid-Korea.

Door: ANP

08 mei '25 ( 8:50)

Binnenvaart Prins Willem-Alexandersluis op 26 mei gestremd

Maandag 26 mei 2025 is de Prins Willem-Alexandersluis op Sluizencomplex Schellingwoude van 06.00 tot 18.00 uur gestremd voor de scheepvaart. Via een BAS-bericht is de scheepvaart hierover geïnformeerd. Dat meldt Rijkswaterstaat.

06 mei '25 ( 8:22)

Schinkelbrug A10: hinder voor scheepvaart door storing

Een technisch defect aan het bedieningsmechanisme is er de oorzaak van dat de Schinkelbrug in de A10 Zuid tot nader order niet kan worden bediend. Dat meldt Rijkswaterstaat.

02 mei '25 ( 9:19)

Onderzoek Omrop Fryslân: watertaxi's varen 's nachts vaak te hard

Nog steeds varen watertaxi's op de Waddenzee te hard in het duister. Uit onderzoek van Omrop Fryslân blijkt dat tussen september en december boten 's nachts bijna 230 keer de maximumsnelheid overschreden. Dat meldt Omrop Fryslân.

29 april '25 ( 7:34)

Stremming brug Uitwellingerga: waterstewards leiden vaarverkeer door Sneek

De brug bij het Friese Uitwellingerga kan niet bediend worden. Daarom wordt vaarverkeer omgeleid door het centrum van Sneek. Hiervoor zet de gemeente Súdwest-Fryslân sinds 25 april 2025 waterstewards in die het vaarverkeer door Sneek begeleiden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

25 april '25 ( 9:38)

OM vervolgt Damen Shipyards voor onder meer omkoping en witwassen

Het Openbaar Ministerie gaat scheepsbouwer Damen Shipyards en enkele leden van de directie strafrechtelijk vervolgen. Het bedrijf wordt verdacht van omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen. Ook zou Damen sanctiemaatregelen tegen Rusland hebben overtreden. De directieleden worden vervolgd voor het leidinggeven aan "deze strafbare gedragingen", aldus het OM.

25 april '25 ( 8:43)

Totale overslag Rotterdamse haven in eerste kwartaal gedaald

In het eerste kwartaal van 2025 is de totale overslag in de haven van Rotterdam met 5,8% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 103,7 miljoen ton, tegenover 110,1 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2024. Dat meldt Port of Rotterdam.

24 april '25 (13:24)

Pilot: grotere schepen op deel Máximakanaal

Rijkswaterstaat is deze maand van start gegaan met een pilot op de vaarwegen tussen sluis Empel en de haven van Veghel. Het betreft de toelating van schepen met de afmetingen 110 x 11.45 m x maximaal 2 m diepgang. De vaarwegen zijn het Máximakanaal en een deel van de Zuid-Willemsvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

24 april '25 (10:41)

Havenondernemers vrezen vooral indirecte gevolgen beleid VS

Rotterdamse havenondernemers verwachten dat het handelsbeleid van de Verenigde Staten vooral indirect effect zal hebben. Dat melden ondernemersvereniging Deltalinqs en netwerkclub Rotterdam Port Promotion Council (RPPC) op basis van een peiling. De ondernemers vrezen bijvoorbeeld stijgende inflatie en teruglopende wereldhandel.

22 april '25 (11:55)

Goederenoverslag haven Rotterdam gedaald

De goederenoverslag in de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald vergeleken met een jaar eerder. Volgens Havenbedrijf Rotterdam ging het om een afname van de totale overslag met bijna 6 procent tot 103,7 miljoen ton door minder overslag van ijzererts, steenkool, ruwe olie en olieproducten. De Amerikaanse importheffingen op Europese goederen hebben volgens de haven nog geen effect gehad op de overslag.

18 april '25 (12:18)

Visserij voorrang boven windenergie in nieuwe plannen Noordzee

Het kabinet heeft ruimte gereserveerd voor 21 gigawatt aan windenergie op zee - minder dan eerder mogelijk leek. Dat komt doordat het belang van de visserij nadrukkelijk is meegewogen bij de keuze van nieuwe windenergiegebieden, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in de nieuwe ontwerpwijziging van het Programma Noordzee.