Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Blue Amigo nieuwe vervoerder van de Waterbus in Zuid-Holland

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Blue Amigo nieuwe vervoerder van de Waterbus in Zuid-Holland
De waterbus tussen Rotterdam en de Drechtsteden heeft sinds 1 januari van dit jaar een nieuwe vervoerder: Blue Amigo. De provincie Zuid-Holland is de trotse opdrachtgever van de Waterbus en wenst Blue Amigo een behouden vaart. Dit meldt de provincie Zuid-Holland.

Jeannette Baljeu, gedeputeerde vervoer over water, is erg te spreken over de nieuwe vervoerder: "Met Blue Amigo hebben we een belangrijke nieuwe partner om invulling te geven aan onze doelstelling ‘zero-emissie OV in 2030’. Blue Amigo gaat gebruikmaken van nieuwe zero-emissie schepen en hybride schepen én heeft een heldere visie op wat er nodig is om het personenvervoer over water verder te ontwikkelen. En natuurlijk zijn we erg blij met de directe verbinding Rotterdam Erasmusbrug – Kinderdijk, waar mensen nu het hele jaar gebruik van kunnen maken."

Duurzamer

Blue Amigo gaat reizigers vervoeren met nieuwe, schone schepen tussen Rotterdam en de Drechtsteden. Het gaat hierbij om negen schepen. De Waterbus gaat op de verbinding Zwijndrecht – Dordrecht – Papendrecht met drie nieuwe zero emissie schepen varen. Op de verbinding Rotterdam – Dordrecht en Rotterdam - Kinderdijk gaat Blue Amigo varen met zes nieuwe dieselelektrische, hybride schepen, die eenvoudig kunnen worden omgebouwd naar volledig elektrisch. De nieuwe schepen stromen in de loop van 2022 in.

Betere bereikbaarheid via het water

Met de nieuwe vervoerder kunnen reizigers uit Rotterdam het hele jaar door met de Waterbus naar Kinderdijk. Ook komt er in de loop van 2022 een nieuwe halte bij het Zalmhuis/Rivium, waardoor Capelle aan den IJssel via de Waterbus goed bereikbaar wordt. Daarnaast komt er een directe verbinding tussen Zwijndrecht en Papendrecht via Dordrecht en blijft Sliedrecht het gehele jaar door verbonden met het netwerk. Een wens uit de Drechtsteden wordt hiermee werkelijkheid.

Dienstregeling

Informatie over de haltes en de dienstregeling van de Waterbus staat op de website van de Waterbus. De dienstregeling is ook te vinden in reisplanners zoals OV9292.

Door: Nationale Transportgids

01 december '23 (13:15)

Volledig elektrisch schip in gebruik genomen door Damen Shipyards

Scheepsbouwer Damen Shipyards heeft zijn nieuwste en volledig elektrische schip officieel in gebruik genomen. Volgens het bedrijf zorgt het schip voor een aanzienlijk lagere uitstoot tijdens het onderhoud van windparken op zee.

30 november '23 (11:57)

Grote cokevangst in haven van Rotterdam

De douane heeft woensdag in de haven van Rotterdam 976 kilo cocaïne onderschept. De drugs zaten verstopt in een lading bevroren sinaasappelsap afkomstig uit Brazilië en hebben een straatwaarde van ruim 73 miljoen euro, meldt het Openbaar Ministerie (OM).

28 november '23 (15:45)

Haringvlietbrug nog maanden niet opengesteld voor scheepvaart

De openstelling van de Haringvlietbrug voor schepen die 13 meter hoog of hoger zijn, duurt maanden langer dan Rijkswaterstaat voorzag. De brug zou dit najaar weer functioneren, maar de waterbeheerder denkt dat de openstelling nu pas op 29 maart volgend jaar plaatsheeft, net voordat het recreatieve vaarseizoen weer begint. De brug is al sinds 1 januari van dit jaar buiten gebruik voor de scheepvaart.

23 november '23 (12:27)

Rechtszaak tegen schipper van zeilschip waar giek vanaf brak van start

De 49-jarige schipper die wordt verdacht van dood door schuld, staat vandaag voor de rechter. Op zijn historische zeilschip ‘Risico’ kwam vorig jaar augustus een 12-jarig meisje te overlijden nadat de giek afbrak en op haar viel. Dit meldt RTL Nieuws.

15 november '23 ( 6:00)

Douane verscherpt toezicht op haven Vlissingen na grote cokevondst

De douane heeft dinsdagavond een grote partij cocaïne onderschept in de haven van Vlissingen. Om hoeveel kilo het gaat, kan een woordvoerder van de douane niet zeggen. Maar volgens hem gaat het om "zeker meer dan honderden kilo's". Vanwege de vondst houden douane, politie en de marechaussee in de nacht van dinsdag op woensdag verscherpt toezicht in het havengebied.

02 november '23 (15:00)

Stilleggen Westerschelde wekt woede binnenvaartschippers

Koninklijke Binnenvaart Nederland is woedend dat het scheepvaartverkeer op de Westerschelde al in een vroeg stadium is stilgelegd vanwege de storm Ciarán. Volgens de brancheorganisatie was de maatregel niet nodig en zijn tientallen schippers door de beslissing zwaar gedupeerd.

02 november '23 (11:45)

Grote containerterminals Rotterdam gesloten tijdens storm

De haven van Rotterdam heeft alle grote containerterminals gesloten om storm Ciarán. In de kleinere terminals gaat de overslag van goederen voorlopig gewoon door.

31 oktober '23 (14:00)

Provincie Zuid-Holland trekt lering uit probleemveerdienst Maassluis-Rozenburg

De provincie Zuid-Holland heeft lessen getrokken uit alle perikelen rond de veerdienst tussen Maassluis en Rozenburg. Gedeputeerde Jeannette Baljeu (water) schetst in een rapport van zo'n dertig pagina's hoe een herhaling hiervan voorkomen kan worden. "Laten we met zijn allen lering trekken uit de gebeurtenissen rondom het veer Maassluis-Rozenburg, zodat we situaties als deze in de toekomst zoveel mogelijk voorkomen en we beter gesteld staan mochten ze zich toch voordoen", schrijft Baljeu aan Provinciale Staten.

30 oktober '23 (11:56)

Niels Vaessen vanaf 1 november nieuwe CEO van Heesen Yachts

Heesen Yachts uit het Brabantse Oss heeft per 1 november een nieuwe CEO. Niels Vaessen is sinds 2012 werkzaam bij de jachtbouwer, eerst als Finance Manager en een jaar later als CFO. Nu neemt hij het stokje over van Arthur Brouwer en gaat hij aan de slag als CEO. Dit meldt Heesen Yachts. 

26 oktober '23 (15:45)

Nederland moet veel schepen weer zelf gaan bouwen

Het kabinet moet ingrijpen om te voorkomen dat de scheepsbouwsector in Nederland verdwijnt. Gezant 'sectoragenda maritieme maakindustrie' Marja van Bijsterveldt wil dat Nederland weer een land van scheepsbouwers wordt, en denkt dat veel meer typen schepen weer op Nederlandse bodem kunnen worden ontworpen, gebouwd en onderhouden. Daar is nadrukkelijk wel regie door en steun van de overheid voor nodig, want doordat de overheid de afgelopen decennia scheepswerven amper heeft gesteund, zijn de problemen groot.