Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Transportsector uit kritiek op uitsluiting expediteurs door Hamburg Süd

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Transportsector uit kritiek op uitsluiting expediteurs door Hamburg Süd
De Duitse reder Hamburg Süd heeft verschillende expediteurs laten weten vanaf volgend jaar geen lading van hen meer te accepteren. Dat zegt belangenvereniging van expediteurs Fenex, die waarschuwt dat met die stap de wereldhandel verder onder druk komt te staan. Dat is economisch en maatschappelijk onwenselijk, zo klinkt het. Fenex onderzoekt nu of de beslissing van de rederij juridisch wel gegrond is.

Een expediteur verzorgt naast het daadwerkelijke transport ook de afhandeling van administratieve formaliteiten, zoals bijvoorbeeld bij de douane. Verder houden ze zich ook bezig met het aanvragen van vergunningen en onderhandelen ze over prijzen. Ook regelen ze dat lading is geboekt bij rederijen, organiseren ze bijvoorbeeld het wegtransport en de opslag van goederen.

De afgelopen weken meldde Hamburg Süd verschillende Fenex-leden dat zij vanaf 1 januari alleen nog maar direct van verladers lading accepteren. Expediteurs zijn niet meer welkom, aldus Fenex. Daarmee ontstaat volgens de organisatie een nieuwe situatie omdat het niet eerder is voorgekomen dat reders, die zelf ook als expediteur actief zijn, andere partijen weren.

Concurrentiestrijd

Fenex-voorzitter Roderick de la Houssaye stelt dat Hamburg Süd de concurrentiestrijd schijnbaar niet meer aandurft. "Ik begrijp dat je als commercieel bedrijf zoveel mogelijk marktaandeel wil vergaren. Dat heet gezond ondernemen. Dat doe je door toegevoegde waarde te creëren en daarop te concurreren met anderen. En niet door de markt toe te eigenen en andere partijen te weren."

Fenex benadrukt dat de internationale handel en de logistieke keten door de coronacrisis extreem onder druk staan. De tarieven om containers te vervoeren zijn tot wel 800 procent gestegen. Daartegenover is de dienstverlening van rederijen alleen maar minder geworden. Volgens Fenex kwam slechts een op de drie schepen dit jaar volgens schema aan. De vertraagde leveringen hebben mede gezorgd voor prijsstijgingen in winkels.

Door: ANP

08 mei '25 ( 8:50)

Binnenvaart Prins Willem-Alexandersluis op 26 mei gestremd

Maandag 26 mei 2025 is de Prins Willem-Alexandersluis op Sluizencomplex Schellingwoude van 06.00 tot 18.00 uur gestremd voor de scheepvaart. Via een BAS-bericht is de scheepvaart hierover geïnformeerd. Dat meldt Rijkswaterstaat.

06 mei '25 ( 8:22)

Schinkelbrug A10: hinder voor scheepvaart door storing

Een technisch defect aan het bedieningsmechanisme is er de oorzaak van dat de Schinkelbrug in de A10 Zuid tot nader order niet kan worden bediend. Dat meldt Rijkswaterstaat.

02 mei '25 ( 9:19)

Onderzoek Omrop Fryslân: watertaxi's varen 's nachts vaak te hard

Nog steeds varen watertaxi's op de Waddenzee te hard in het duister. Uit onderzoek van Omrop Fryslân blijkt dat tussen september en december boten 's nachts bijna 230 keer de maximumsnelheid overschreden. Dat meldt Omrop Fryslân.

29 april '25 ( 7:34)

Stremming brug Uitwellingerga: waterstewards leiden vaarverkeer door Sneek

De brug bij het Friese Uitwellingerga kan niet bediend worden. Daarom wordt vaarverkeer omgeleid door het centrum van Sneek. Hiervoor zet de gemeente Súdwest-Fryslân sinds 25 april 2025 waterstewards in die het vaarverkeer door Sneek begeleiden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

25 april '25 ( 9:38)

OM vervolgt Damen Shipyards voor onder meer omkoping en witwassen

Het Openbaar Ministerie gaat scheepsbouwer Damen Shipyards en enkele leden van de directie strafrechtelijk vervolgen. Het bedrijf wordt verdacht van omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen. Ook zou Damen sanctiemaatregelen tegen Rusland hebben overtreden. De directieleden worden vervolgd voor het leidinggeven aan "deze strafbare gedragingen", aldus het OM.

25 april '25 ( 8:43)

Totale overslag Rotterdamse haven in eerste kwartaal gedaald

In het eerste kwartaal van 2025 is de totale overslag in de haven van Rotterdam met 5,8% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 103,7 miljoen ton, tegenover 110,1 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2024. Dat meldt Port of Rotterdam.

24 april '25 (13:24)

Pilot: grotere schepen op deel Máximakanaal

Rijkswaterstaat is deze maand van start gegaan met een pilot op de vaarwegen tussen sluis Empel en de haven van Veghel. Het betreft de toelating van schepen met de afmetingen 110 x 11.45 m x maximaal 2 m diepgang. De vaarwegen zijn het Máximakanaal en een deel van de Zuid-Willemsvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

24 april '25 (10:41)

Havenondernemers vrezen vooral indirecte gevolgen beleid VS

Rotterdamse havenondernemers verwachten dat het handelsbeleid van de Verenigde Staten vooral indirect effect zal hebben. Dat melden ondernemersvereniging Deltalinqs en netwerkclub Rotterdam Port Promotion Council (RPPC) op basis van een peiling. De ondernemers vrezen bijvoorbeeld stijgende inflatie en teruglopende wereldhandel.

22 april '25 (11:55)

Goederenoverslag haven Rotterdam gedaald

De goederenoverslag in de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald vergeleken met een jaar eerder. Volgens Havenbedrijf Rotterdam ging het om een afname van de totale overslag met bijna 6 procent tot 103,7 miljoen ton door minder overslag van ijzererts, steenkool, ruwe olie en olieproducten. De Amerikaanse importheffingen op Europese goederen hebben volgens de haven nog geen effect gehad op de overslag.

18 april '25 (12:18)

Visserij voorrang boven windenergie in nieuwe plannen Noordzee

Het kabinet heeft ruimte gereserveerd voor 21 gigawatt aan windenergie op zee - minder dan eerder mogelijk leek. Dat komt doordat het belang van de visserij nadrukkelijk is meegewogen bij de keuze van nieuwe windenergiegebieden, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in de nieuwe ontwerpwijziging van het Programma Noordzee.