Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Transportsector uit kritiek op uitsluiting expediteurs door Hamburg Süd

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Transportsector uit kritiek op uitsluiting expediteurs door Hamburg Süd
De Duitse reder Hamburg Süd heeft verschillende expediteurs laten weten vanaf volgend jaar geen lading van hen meer te accepteren. Dat zegt belangenvereniging van expediteurs Fenex, die waarschuwt dat met die stap de wereldhandel verder onder druk komt te staan. Dat is economisch en maatschappelijk onwenselijk, zo klinkt het. Fenex onderzoekt nu of de beslissing van de rederij juridisch wel gegrond is.

Een expediteur verzorgt naast het daadwerkelijke transport ook de afhandeling van administratieve formaliteiten, zoals bijvoorbeeld bij de douane. Verder houden ze zich ook bezig met het aanvragen van vergunningen en onderhandelen ze over prijzen. Ook regelen ze dat lading is geboekt bij rederijen, organiseren ze bijvoorbeeld het wegtransport en de opslag van goederen.

De afgelopen weken meldde Hamburg Süd verschillende Fenex-leden dat zij vanaf 1 januari alleen nog maar direct van verladers lading accepteren. Expediteurs zijn niet meer welkom, aldus Fenex. Daarmee ontstaat volgens de organisatie een nieuwe situatie omdat het niet eerder is voorgekomen dat reders, die zelf ook als expediteur actief zijn, andere partijen weren.

Concurrentiestrijd

Fenex-voorzitter Roderick de la Houssaye stelt dat Hamburg Süd de concurrentiestrijd schijnbaar niet meer aandurft. "Ik begrijp dat je als commercieel bedrijf zoveel mogelijk marktaandeel wil vergaren. Dat heet gezond ondernemen. Dat doe je door toegevoegde waarde te creëren en daarop te concurreren met anderen. En niet door de markt toe te eigenen en andere partijen te weren."

Fenex benadrukt dat de internationale handel en de logistieke keten door de coronacrisis extreem onder druk staan. De tarieven om containers te vervoeren zijn tot wel 800 procent gestegen. Daartegenover is de dienstverlening van rederijen alleen maar minder geworden. Volgens Fenex kwam slechts een op de drie schepen dit jaar volgens schema aan. De vertraagde leveringen hebben mede gezorgd voor prijsstijgingen in winkels.

Door: ANP

13 maart '25 (18:45)

Team Boskalis aan boord bij beschadigde tanker Noordzee

Een team van de Nederlandse maritieme dienstverlener Boskalis is donderdag rond het middaguur aan boord gegaan van de Stena Immaculate, de tanker die op de Noordzee voor de Britse kust bij Hull kerosine lekt na een aanvaring. Volgens Boskalis ging het om vijf bergers, onder wie gasexperts. Er werden diverse inspecties gedaan en er werd nog een klein brandje in een opslagruimte aan de voorzijde van het schip geblust.

12 maart '25 ( 9:46)

Nederlands marineschip schiet voor het eerst een kruisraket af

Een Nederlands marineschip heeft voor het eerst een kruisraket afgevuurd. Het luchtverdedigings- en commandofregat Zr. Ms. De Ruyter lanceerde voor de Amerikaanse oostkust nabij Norfolk een Tomahawk-raket.

11 maart '25 (14:08)

Boete en werkstraf na botsing rondvaartboot en watertaxi Rotterdam

De rechtbank in Rotterdam heeft dinsdag een werkstraf en een boete opgelegd aan de schippers van een rondvaartboot en een watertaxi die op de Nieuwe Maas in Rotterdam tegen elkaar aan zijn gevaren. De schipper van de watertaxi kreeg een werkstraf van tachtig uur, waarvan de helft voorwaardelijk. De bestuurder van de rondvaartboot kreeg een boete van 500 euro. Beide straffen vallen lager uit dan de eis van het Openbaar Ministerie.

11 maart '25 ( 9:24)

Boskalis krijgt opdracht voor berging lekkende tanker

Maritiem dienstverlener Boskalis heeft opdracht gekregen voor de berging van de Stena Immaculate, de lekkende tanker met kerosine voor de kust van het Britse Hull, heeft een woordvoerder gezegd. "We zijn volop aan het mobiliseren", aldus de zegsman.

11 maart '25 ( 8:20)

Startschot nieuwbouw Wilhelminakanaal Sluis II

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat bracht afgelopen week een werkbezoek aan Tilburg. Samen met gedeputeerde Smeulders van de provincie Noord-Brabant en wethouder Grashoff van de gemeente Tilburg ondertekende hij de bestuursovereenkomst van het project Wilhelminakanaal Sluis II. Daarover bericht de provincie Noord-Brabant.

07 maart '25 ( 8:59)

Centrumgebied van Amsterdam wordt uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen

Per 1 april 2025 is het centrumgebied van Amsterdam een uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen. Men mag er varen op spierkracht, elektriciteit of waterstof. Er gelden overgangsregelingen voor booteigenaren. De uitstootvrije zone is het centrumgebied van Amsterdam inclusief de Singelgracht. Doorgaande vaarroutes vallen buiten de uitstootvrije zone. Hier mag men ook varen als de boot niet uitstootvrij is. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.

05 maart '25 (12:15)

Ook Rotterdamse terminals ECT naar BlackRock na Panama-deal

Het in Hongkong gevestigde conglomeraat CK Hutchison verkoopt ook de containerterminals in Rotterdam van ECT en andere havenactiviteiten buiten China. Dat maakte het bedrijf gelijktijdig bekend met de aankondiging van een deal rond de havens bij het Panamakanaal.

26 februari '25 (16:00)

Havenondernemers dringen aan op snelle invoering industrieplannen

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op het snel invoeren van de industrieplannen die de Europese Commissie heeft aangekondigd. De havenondernemers, verenigd in ondernemersorganisatie Deltalinqs, zeggen dat de plannen er goed uitzien om de Europese en Nederlandse industrie "weer op voorsprong te zetten".

21 februari '25 (14:45)

Handelsoorlog is sowieso nadeling voor haven Rotterdam, stelt topman Havenbedrijf Rotterdam

Als de dreiging met importheffingen door de Amerikaanse president Donald Trump uitmondt in een handelsoorlog, is dat sowieso nadelig voor de haven van Rotterdam. Handelsbarrières zijn slecht voor de wereldeconomie en benadelen daarmee ook de grootste zeehaven van Europa, zei topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam in een toelichting op de jaarcijfers.

21 februari '25 (13:30)

Havenbedrijf Rotterdam denkt nadrukkelijker aan weerbaarheid

De haven van Rotterdam werkt de komende jaren nadrukkelijker aan weerbaarheid van handelsstromen in Noordwest-Europa. Door handelsspanningen dreigt de wereld uiteen te vallen in verschillende machtsblokken. In zijn strategie voor de komende vier jaar zoekt het Havenbedrijf Rotterdam daarom naar manieren om vervoersstromen minder kwetsbaar te maken, zegt topman Boudewijn Siemons.