Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Transportsector uit kritiek op uitsluiting expediteurs door Hamburg Süd

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Transportsector uit kritiek op uitsluiting expediteurs door Hamburg Süd
De Duitse reder Hamburg Süd heeft verschillende expediteurs laten weten vanaf volgend jaar geen lading van hen meer te accepteren. Dat zegt belangenvereniging van expediteurs Fenex, die waarschuwt dat met die stap de wereldhandel verder onder druk komt te staan. Dat is economisch en maatschappelijk onwenselijk, zo klinkt het. Fenex onderzoekt nu of de beslissing van de rederij juridisch wel gegrond is.

Een expediteur verzorgt naast het daadwerkelijke transport ook de afhandeling van administratieve formaliteiten, zoals bijvoorbeeld bij de douane. Verder houden ze zich ook bezig met het aanvragen van vergunningen en onderhandelen ze over prijzen. Ook regelen ze dat lading is geboekt bij rederijen, organiseren ze bijvoorbeeld het wegtransport en de opslag van goederen.

De afgelopen weken meldde Hamburg Süd verschillende Fenex-leden dat zij vanaf 1 januari alleen nog maar direct van verladers lading accepteren. Expediteurs zijn niet meer welkom, aldus Fenex. Daarmee ontstaat volgens de organisatie een nieuwe situatie omdat het niet eerder is voorgekomen dat reders, die zelf ook als expediteur actief zijn, andere partijen weren.

Concurrentiestrijd

Fenex-voorzitter Roderick de la Houssaye stelt dat Hamburg Süd de concurrentiestrijd schijnbaar niet meer aandurft. "Ik begrijp dat je als commercieel bedrijf zoveel mogelijk marktaandeel wil vergaren. Dat heet gezond ondernemen. Dat doe je door toegevoegde waarde te creëren en daarop te concurreren met anderen. En niet door de markt toe te eigenen en andere partijen te weren."

Fenex benadrukt dat de internationale handel en de logistieke keten door de coronacrisis extreem onder druk staan. De tarieven om containers te vervoeren zijn tot wel 800 procent gestegen. Daartegenover is de dienstverlening van rederijen alleen maar minder geworden. Volgens Fenex kwam slechts een op de drie schepen dit jaar volgens schema aan. De vertraagde leveringen hebben mede gezorgd voor prijsstijgingen in winkels.

Door: ANP

01 juli '25 (11:09)

Radiosystemen van de kustwacht werken niet door storing

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken niet door een storing die dinsdagochtend vroeg ontstond. Hierdoor kan de kustwacht geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. Ook op de uitwijklocatie zijn problemen, aldus de Kustwacht.

01 juli '25 (10:44)

Kustwacht niet te bereiken op noodnummer vanwege een storing

Kustwacht Nederland heeft een probleem met het radiosysteem vanwege een storing. De Kustwacht kan nu geen berichten ontvangen of verzenden. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:11)

Haven Rotterdam luidt dinsdag Nationaal Industrie Alarm

De haven van Rotterdam laat dinsdag het Nationaal Industrie Alarm afgaan om aandacht te vragen voor de problemen waarmee de industrie in de haven kampt. Daarbij wordt op verschillende plekken getoeterd door trucks, gaan alarmsignalen af en worden scheepsbellen geluid.

27 juni '25 (11:19)

Westerscheldetunnel houdt 14 miljoen euro over aan recordjaar

De Westerscheldetunnel heeft 14,2 miljoen euro overgehouden aan het recordjaar 2024, bijna een miljoen meer dan begroot. De winst valt hoger uit, omdat afgelopen jaar meer voertuigen dan verwacht gebruikmaakten van de 6,6 kilometer lange tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. In 2019 was het nettoresultaat nog beter, ruim 15 miljoen euro.

25 juni '25 (14:44)

Schipper vaart onder een te lage brug door en sloopt daarmee de kajuit

Aan het begin van de middag is er een boot tegen de onderkant van de Oosterdoksbrug in Amsterdam gevaren. De schipper dacht dat hij onder de brug bij het Centraal Station kon varen, maar daarbij sloopte hij wel zijn kajuit. Dat meldt NH Nieuws.

24 juni '25 (14:55)

Overeenkomst over baggeren havens Moerdijk

Donderdag 19 juni 2025 hebben havenbedrijf Moerdijk en Van den Herik Sliedrecht een meerjarige overeenkomst ondertekend voor het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerkzaamheden in de havens van Port of Moerdijk. CEO Paul Dirix van het havenbedrijf en directeur Jan Huijbers van Van den Herik markeerden de start van de samenwerking met een tekenmoment. Dat meldt Port of Moerdijk.

20 juni '25 (13:56)

Twee zwaargewonden Waalhaven buiten levensgevaar

De twee mensen die bij het ongeluk in de Rotterdamse Waalhaven donderdag zwaargewond naar het ziekenhuis werden gebracht, zijn vrijdag buiten levensgevaar. Dat meldt hun werkgever, havenbedrijf C. Steinweg Group. Twee andere medewerkers kwamen om bij het ongeval.

20 juni '25 (13:54)

Bijzonder schip Boreas gedoopt in Rotterdam

Woensdag 18 juni 2025 heeft de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten het nieuwe offshorewindinstallatieschip Boreas van maritiem aannemer Van Oord gedoopt. Dat meldt Port of Rotterdam.

19 juni '25 (11:50)

Luxe schepen mochten wel door kapotte sluis varen omdat Rijkswaterstaat bang was voor claim

Rijkswaterstaat heeft eind maart 2025 drie splinternieuwe, luxe jachten door de kapotte sluis bij Lith laten varen. Rijkswaterstaat deed dit vanwege de angst voor een claim van scheepsbouwer Heesen Yachts uit Oss. Al het andere scheepvaartverkeer kan al maanden niet via Lith varen. Voor deze dure jachten werd een speciale constructie gemaakt voor in de kapotte sluis. Dat meldt Omroep Brabant.

19 juni '25 ( 9:33)

Ernstig bedrijfsongeval Waalhaven Rotterdam

In Rotterdam zijn vanochtend vroeg bij een bedrijfsongeval in de Waalhaven twee mensen overleden en twee mensen zwaargewond geraakt. Dat meldt NU.nl na een bericht van de politie op X.