Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Transportsector uit kritiek op uitsluiting expediteurs door Hamburg Süd

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Transportsector uit kritiek op uitsluiting expediteurs door Hamburg Süd
De Duitse reder Hamburg Süd heeft verschillende expediteurs laten weten vanaf volgend jaar geen lading van hen meer te accepteren. Dat zegt belangenvereniging van expediteurs Fenex, die waarschuwt dat met die stap de wereldhandel verder onder druk komt te staan. Dat is economisch en maatschappelijk onwenselijk, zo klinkt het. Fenex onderzoekt nu of de beslissing van de rederij juridisch wel gegrond is.

Een expediteur verzorgt naast het daadwerkelijke transport ook de afhandeling van administratieve formaliteiten, zoals bijvoorbeeld bij de douane. Verder houden ze zich ook bezig met het aanvragen van vergunningen en onderhandelen ze over prijzen. Ook regelen ze dat lading is geboekt bij rederijen, organiseren ze bijvoorbeeld het wegtransport en de opslag van goederen.

De afgelopen weken meldde Hamburg Süd verschillende Fenex-leden dat zij vanaf 1 januari alleen nog maar direct van verladers lading accepteren. Expediteurs zijn niet meer welkom, aldus Fenex. Daarmee ontstaat volgens de organisatie een nieuwe situatie omdat het niet eerder is voorgekomen dat reders, die zelf ook als expediteur actief zijn, andere partijen weren.

Concurrentiestrijd

Fenex-voorzitter Roderick de la Houssaye stelt dat Hamburg Süd de concurrentiestrijd schijnbaar niet meer aandurft. "Ik begrijp dat je als commercieel bedrijf zoveel mogelijk marktaandeel wil vergaren. Dat heet gezond ondernemen. Dat doe je door toegevoegde waarde te creëren en daarop te concurreren met anderen. En niet door de markt toe te eigenen en andere partijen te weren."

Fenex benadrukt dat de internationale handel en de logistieke keten door de coronacrisis extreem onder druk staan. De tarieven om containers te vervoeren zijn tot wel 800 procent gestegen. Daartegenover is de dienstverlening van rederijen alleen maar minder geworden. Volgens Fenex kwam slechts een op de drie schepen dit jaar volgens schema aan. De vertraagde leveringen hebben mede gezorgd voor prijsstijgingen in winkels.

Door: ANP

06 september '24 ( 8:36)

Havenbedrijven en GNB bezegelen verdere samenwerking in overeenkomst

Maandag 2 september 2024 hebben vertegenwoordigers van Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Antwerpen-Brugge en het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (GNB) in het Schelde Coördinatiecentrum in Vlissingen een overeenkomst getekend. Met deze overeenkomst bezegelen zij nog verder hun samenwerking en uitwisseling van kennis en ervaringen. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 september '24 (15:45)

Oorzaak storing gemaal IJmuiden tijdens storm Ciarán onduidelijk

Rijkswaterstaat heeft niet kunnen achterhalen wat de oorzaak was van de storing in het gemaal- en spuicomplex bij IJmuiden in november waarna de waterstand bij Amsterdam gevaarlijk snel steeg. Naar het incident tijdens storm Ciarán zijn vier onderzoeken uitgevoerd.

03 september '24 (15:45)

Havenarbeiders Rotterdam leggen werk neer voor vroegpensioen

Vakbond FNV heeft medewerkers van de haven in Rotterdam opgeroepen vanaf zaterdagavond enkele uren het werk neer te leggen. Zo wil de vakbond de druk opvoeren om tot een structurele vroegpensioenregeling te komen voor mensen met zware beroepen. De bedrijven waarmee FNV Havens cao-afspraken heeft gemaakt over eerder stoppen met werken, ondersteunen de actie, stelt de bond.

03 september '24 (12:30)

Haven Rotterdam: stroomstoring zonder gevolgen voor scheepvaart

De grote stroomstoring in het westelijke deel van het Rijnmondgebied heeft vooralsnog geen impact op de scheepvaart in de haven van Rotterdam. Dat laat het Havenbedrijf Rotterdam weten. Het gaat om een storing in de gebieden Hoek van Holland, Brielle, Oostvoorne en Europoort.

03 september '24 (10:45)

Deel Rijnmondgebied inclusief Europoort getroffen door stroomuitval

In het westelijke deel van het Rijnmondgebied is de stroom uitgevallen. Het gaat om de gebieden Hoek van Holland, Brielle, Oostvoorne en Europoort. "De gevolgen hiervan worden in kaart gebracht", meldt de veiligheidsregio.

31 augustus '24 (13:00)

Brand boten Hoorn onder controle: geen slachtoffers

De brand die zaterdag op drie boten uitbrak in de Grashaven in Hoorn is onder controle, meldt de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Er bestond een vermoeden dat op de boot waar de brand ontstond iemand aan boord was, maar dat blijkt niet het geval. Er zijn geen gewonden gevallen bij het incident.

29 augustus '24 (14:30)

Brand aan boord marinefregat Zr.Ms. Evertsen is uit

De brand aan boord van het marinefregat Zr.Ms. Evertsen in de marinehaven van Den Helder is uit, meldt de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Aan boord van het schip brak aan het einde van de ochtend brand uit. Er raakte niemand gewond: iedereen was op tijd van boord.

29 augustus '24 (13:30)

Fregat Zr. Ms. Evertsen in haven Den Helder heeft brand aan boord

Aan boord van het marinefregat Zr.Ms. Evertsen in de haven van Den Helder woedt een brand, meldt een woordvoerder van de Koninklijke Marine. Over de omvang van de brand en de schade kan de woordvoerder nog niets zeggen.

28 augustus '24 (11:00)

Reddingsbrigades verwachten geen problemen door storing

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en Reddingsbrigade Nederland verwachten vooralsnog geen problemen door de huidige computerstoring bij de Kustwacht en de veiligheidsregio's. De KNRM werkt met een noodscenario, en de Reddingsbrigade merkt geen directe gevolgen.

28 augustus '24 ( 9:15)

Meerdere diensten getroffen door computerstoringen

Een grote computerstoring heeft woensdag ook de Kustwacht en de Koninklijke Marechaussee getroffen. De diensten zijn sinds de nacht van dinsdag op woensdag nauwelijks bereikbaar.