Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Dit weekend: Onderdelen Franse kerncentrale over Nederlands binnenwater

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Dit weekend: Onderdelen Franse kerncentrale over Nederlands binnenwater
Komend weekend vaart er door Nederland over de Rijn, Waal en over Zeeuwse binnenwateren een schip met zes onderdelen van een voormalige kerncentrale van het Frans energiebedrijf EDF. De centrale is in 2020 uit bedrijf gegaan. EDF brengt de onderdelen voor verdere verwerking vanaf Fessenheim Frankrijk naar Studsvik Zweden. De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) houdt toezicht op dit transport waarbij ook enkele onderdelen zitten die licht radioactief zijn. Dit meldt de ANVS.

Het transport is uitzonderlijk, omdat het over binnenwateren gaat. Normaal gaat radioactief materiaal over het spoor of de weg. Door de omvang van deze onderdelen is dit niet mogelijk. Het transport is de eerste in een reeks van drie.

Het transport bevat delen van voormalige stoomgeneratoren. Dit zijn warmtewisselaars die in een kerncentrale worden gebruikt om water om te zetten in stoom, waarmee de elektriciteit wordt opgewekt. De generatordelen die vervoerd worden, bevatten een vaste lichte radioactieve neerslag op de binnenwand. Eigenlijk net als dat bij gebruik van een waterkoker enige aanslag binnenin achterblijft.

Vervoer over water naar Zweden

De onderdelen zijn zo groot en zwaar dat deze niet over de weg, het spoor en niet over de binnenwateren door Frankrijk direct naar een Franse zeehaven vervoerd kunnen worden. Daarom gaat het transport via de Rijn door Frankrijk en Duitsland en dan verder via Nederlandse, Belgische en Franse binnenwateren naar Duinkerke. In de Franse haven van Duinkerke gaat het vervoer dan verder over zee naar Studsvik Zweden. Hier staat een fabriek van een dochteronderneming van EDF die gespecialiseerd is in het verwerken van materialen die radioactiviteit bevatten. De radioactieve stoffen en herbruikbare materialen worden gescheiden. In Frankrijk is hiervoor geen fabriek.

Nucleaire veiligheid

De ANVS is in Nederland verantwoordelijk voor het bewaken van de nucleaire veiligheid en stralingsbescherming. Dit doen we door autorisaties (o.a. kennisgevingen of vergunningen) en het houden van toezicht op grond van de Kernenergiewet. Of het nu gaat om dit soort transporten, nucleaire installaties of stralingstoepassingen, zoals het gebruik van röntgenstraling bij een tandarts.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: ANVS

01 juli '25 (11:09)

Radiosystemen van de kustwacht werken niet door storing

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken niet door een storing die dinsdagochtend vroeg ontstond. Hierdoor kan de kustwacht geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. Ook op de uitwijklocatie zijn problemen, aldus de Kustwacht.

01 juli '25 (10:44)

Kustwacht niet te bereiken op noodnummer vanwege een storing

Kustwacht Nederland heeft een probleem met het radiosysteem vanwege een storing. De Kustwacht kan nu geen berichten ontvangen of verzenden. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:11)

Haven Rotterdam luidt dinsdag Nationaal Industrie Alarm

De haven van Rotterdam laat dinsdag het Nationaal Industrie Alarm afgaan om aandacht te vragen voor de problemen waarmee de industrie in de haven kampt. Daarbij wordt op verschillende plekken getoeterd door trucks, gaan alarmsignalen af en worden scheepsbellen geluid.

27 juni '25 (11:19)

Westerscheldetunnel houdt 14 miljoen euro over aan recordjaar

De Westerscheldetunnel heeft 14,2 miljoen euro overgehouden aan het recordjaar 2024, bijna een miljoen meer dan begroot. De winst valt hoger uit, omdat afgelopen jaar meer voertuigen dan verwacht gebruikmaakten van de 6,6 kilometer lange tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. In 2019 was het nettoresultaat nog beter, ruim 15 miljoen euro.

25 juni '25 (14:44)

Schipper vaart onder een te lage brug door en sloopt daarmee de kajuit

Aan het begin van de middag is er een boot tegen de onderkant van de Oosterdoksbrug in Amsterdam gevaren. De schipper dacht dat hij onder de brug bij het Centraal Station kon varen, maar daarbij sloopte hij wel zijn kajuit. Dat meldt NH Nieuws.

24 juni '25 (14:55)

Overeenkomst over baggeren havens Moerdijk

Donderdag 19 juni 2025 hebben havenbedrijf Moerdijk en Van den Herik Sliedrecht een meerjarige overeenkomst ondertekend voor het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerkzaamheden in de havens van Port of Moerdijk. CEO Paul Dirix van het havenbedrijf en directeur Jan Huijbers van Van den Herik markeerden de start van de samenwerking met een tekenmoment. Dat meldt Port of Moerdijk.

20 juni '25 (13:56)

Twee zwaargewonden Waalhaven buiten levensgevaar

De twee mensen die bij het ongeluk in de Rotterdamse Waalhaven donderdag zwaargewond naar het ziekenhuis werden gebracht, zijn vrijdag buiten levensgevaar. Dat meldt hun werkgever, havenbedrijf C. Steinweg Group. Twee andere medewerkers kwamen om bij het ongeval.

20 juni '25 (13:54)

Bijzonder schip Boreas gedoopt in Rotterdam

Woensdag 18 juni 2025 heeft de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten het nieuwe offshorewindinstallatieschip Boreas van maritiem aannemer Van Oord gedoopt. Dat meldt Port of Rotterdam.

19 juni '25 (11:50)

Luxe schepen mochten wel door kapotte sluis varen omdat Rijkswaterstaat bang was voor claim

Rijkswaterstaat heeft eind maart 2025 drie splinternieuwe, luxe jachten door de kapotte sluis bij Lith laten varen. Rijkswaterstaat deed dit vanwege de angst voor een claim van scheepsbouwer Heesen Yachts uit Oss. Al het andere scheepvaartverkeer kan al maanden niet via Lith varen. Voor deze dure jachten werd een speciale constructie gemaakt voor in de kapotte sluis. Dat meldt Omroep Brabant.

19 juni '25 ( 9:33)

Ernstig bedrijfsongeval Waalhaven Rotterdam

In Rotterdam zijn vanochtend vroeg bij een bedrijfsongeval in de Waalhaven twee mensen overleden en twee mensen zwaargewond geraakt. Dat meldt NU.nl na een bericht van de politie op X.