Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Dit weekend: Onderdelen Franse kerncentrale over Nederlands binnenwater

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Dit weekend: Onderdelen Franse kerncentrale over Nederlands binnenwater
Komend weekend vaart er door Nederland over de Rijn, Waal en over Zeeuwse binnenwateren een schip met zes onderdelen van een voormalige kerncentrale van het Frans energiebedrijf EDF. De centrale is in 2020 uit bedrijf gegaan. EDF brengt de onderdelen voor verdere verwerking vanaf Fessenheim Frankrijk naar Studsvik Zweden. De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) houdt toezicht op dit transport waarbij ook enkele onderdelen zitten die licht radioactief zijn. Dit meldt de ANVS.

Het transport is uitzonderlijk, omdat het over binnenwateren gaat. Normaal gaat radioactief materiaal over het spoor of de weg. Door de omvang van deze onderdelen is dit niet mogelijk. Het transport is de eerste in een reeks van drie.

Het transport bevat delen van voormalige stoomgeneratoren. Dit zijn warmtewisselaars die in een kerncentrale worden gebruikt om water om te zetten in stoom, waarmee de elektriciteit wordt opgewekt. De generatordelen die vervoerd worden, bevatten een vaste lichte radioactieve neerslag op de binnenwand. Eigenlijk net als dat bij gebruik van een waterkoker enige aanslag binnenin achterblijft.

Vervoer over water naar Zweden

De onderdelen zijn zo groot en zwaar dat deze niet over de weg, het spoor en niet over de binnenwateren door Frankrijk direct naar een Franse zeehaven vervoerd kunnen worden. Daarom gaat het transport via de Rijn door Frankrijk en Duitsland en dan verder via Nederlandse, Belgische en Franse binnenwateren naar Duinkerke. In de Franse haven van Duinkerke gaat het vervoer dan verder over zee naar Studsvik Zweden. Hier staat een fabriek van een dochteronderneming van EDF die gespecialiseerd is in het verwerken van materialen die radioactiviteit bevatten. De radioactieve stoffen en herbruikbare materialen worden gescheiden. In Frankrijk is hiervoor geen fabriek.

Nucleaire veiligheid

De ANVS is in Nederland verantwoordelijk voor het bewaken van de nucleaire veiligheid en stralingsbescherming. Dit doen we door autorisaties (o.a. kennisgevingen of vergunningen) en het houden van toezicht op grond van de Kernenergiewet. Of het nu gaat om dit soort transporten, nucleaire installaties of stralingstoepassingen, zoals het gebruik van röntgenstraling bij een tandarts.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: ANVS

12 juli '24 ( 8:56)

Eerste methanolschip van X-press Feeders gedoopt in Rotterdamse haven

In de haven van Rotterdam is deze week de Eco Maestro gedoopt. Dit is het eerste 'dual fuel' containerschip dat vaart op methanol. Rotterdam wordt de thuishaven van de in totaal veertien schepen van X-press Feeders uit Singapore. Dat meldt Port of Rotterdam.

09 juli '24 ( 7:15)

Veel minder cocaïne onderschept in zeehavens in eerste helft 2023

De douane heeft in de eerste zes maanden van dit jaar minder drugs in beslag genomen dan in dezelfde periode vorig jaar. Er is vooral fors minder cocaïne onderschept in Nederlandse zeehavens. Het gaat om 16.000 kilo, terwijl in het eerste half jaar van 2023 nog ruim 28.000 kilo werd gevonden. Voor de douane is dit een bewijs dat maatregelen om de import van drugs tegen te houden werken. Het zou hierdoor voor criminelen minder aantrekkelijk worden om drugs te smokkelen via Nederlandse havens.

05 juli '24 ( 6:50)

Iconen op het water in Het Scheepvaartmuseum tijdens Spelen

Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam organiseert in samenwerking met het Koninklijk Nederlands Watersportverbond (KNWV) en de Koninklijke Nederlandse Roeibond (KNRB) tijdens de Olympische Spelen ‘Iconen op het water’. Daarover bericht Het Scheepvaartmuseum.

02 juli '24 ( 6:45)

Minder drukte voor Nederlandse zeehavens in 2023

De Nederlandse zeehavens hebben het vorig jaar een stuk rustiger gehad dan het jaar ervoor. Nagenoeg alle soorten goederen kwamen minder vaak via de zee binnen en verlieten ons land ook minder op die manier, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De Verenigde Staten wisten ondanks de stagnerende wereldeconomie wel veel meer goederen via de zee te leveren, waardoor dat land nu voor Nederlandse zeehavens de belangrijkste leverancier is.

01 juli '24 (10:00)

Visdeurbel bij Weerdsluis in Utrecht klinkt vaker dan ooit

De visdeurbel bij de Weerdsluis in Utrecht heeft afgelopen voorjaar fors meer belangstelling gehad en is veel vaker ingedrukt dan in voorgaande jaren. Vooral in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië keken veel mensen naar de beelden van de onderwatercamera op visdeurbel.nl.

26 juni '24 (19:00)

Dode door bedrijfsongeval bij Shell in havengebied Moerdijk

Door een ongeval op het terrein van Shell in Moerdijk is woensdag een persoon om het leven gekomen. Dat gebeurde rond 12.30 uur, meldt de politie. Volgens de Arbeidsinspectie is het slachtoffer bekneld geraakt onder een zwaar voorwerp. Het ging om een industriële schoorsteen.

25 juni '24 ( 9:04)

Geslaagde test bij noodaanlanding veerhaven Den Helder

Samen met Rijkswaterstaat heeft veerdienst TESO de noodaanlanding op het marineterrein van Den Helder getest en aangepast. Daardoor kunnen in het geval van een calamiteit in de reguliere veerhaven de veerboten van TESO blijven varen. Daarover bericht Rijkswaterstaat.

24 juni '24 (20:00)

Brussel wil Nederlandse vissers helpen met quota voor tong

Er is goede hoop dat Nederlandse vissers binnenkort meer tong mogen vangen dan eerder binnen de Europese visquota was afgesproken.

24 juni '24 ( 8:45)

In Kudelstaart overvaren man overleden

De 20-jarige man uit De Lier die zondag werd overvaren op de Westeinderplassen aan de Kudelstaartseweg in Kudelstaart, is overleden aan zijn verwondingen. Dat meldt de politie maandagochtend. Zondag hield de politie de bestuurder van de boot aan, een 21-jarige man uit Aalsmeer.

21 juni '24 (12:00)

Ondanks nieuwe regels daalt stifstofuitstoot zeevaart niet

De zeevaart stoot meer stikstof uit dan verwacht, ondanks strengere emissie-eisen voor nieuwe zeeschepen. Dat baart de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zorgen, omdat luchtvervuiling gezondheidsproblemen geeft bij mensen en slecht is voor het milieu. Stikstof slaat namelijk neer op water en land.