Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Bewapende beveiliging vanaf 1 januari mogelijk op Nederlandse schepen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Bewapende beveiliging vanaf 1 januari mogelijk op Nederlandse schepen
Vanaf 1 januari is het zeeschepen die onder de Nederlandse vlag varen toegestaan om onder voorwaarden particuliere gewapende beveiliging in te schakelen. Met dat voorstel heeft de Eerste Kamer dinsdag ingestemd. De maritieme sector is blij dat  zeevarenden op Nederlandse zeeschepen nu te allen tijde kunnen worden beschermd in wateren die door piraten worden geteisterd. Dit meldt de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR).

“Ruim tien jaar hebben wij samen met de kapiteinsvereniging NVKK, vakbond Nautilus International en de Vereniging Maritiem Gezinskontakt gestreden voor dergelijke wetgeving,” zegt KVNR-directeur Annet Koster in een bericht op de website. “Eindelijk is het zover en kunnen onze schepen en mensen beveiligd door gevaarlijke wateren varen, óók als de inzet vanuit Defensie niet mogelijk is. Nederland loopt bovendien niet langer uit de pas in vergelijking met andere Europese maritieme landen.”

High Risk Area

Van de Wet ter Bescherming Koopvaardij mag alleen gebruik worden gemaakt in vaargebieden die door de Nederlandse overheid worden aangewezen. Op dit moment betreft dit de zogeheten High Risk Area bij de Golf van Aden. Belangrijk voor de reders en zeevarenden is dat van beveiliging aan boord een preventieve afschrikwekkende werking uit gaat. Nu Nederlandse schepen altijd beveiligd zijn, zullen ze minder snel aantrekkelijk zijn als doelwit. Wordt een schip toch aangevallen, dan is de noodzakelijke professionele en gecertificeerde beveiliging aanwezig om schip en bemanning adequaat te beschermen.

Door: Nationale Transportgids

23 oktober '24 (12:15)

Zorgen in Friesland dat Waddenzee werelderfgoedstatus verliest

De Friese gedeputeerde voor mijnbouw Friso Douwstra (CDA) en meerdere partijen in Provinciale Staten maken zich zorgen over het mogelijk intrekken van de werelderfgoedstatus van de Waddenzee. De VN-organisatie UNESCO heeft daarmee gedreigd als Nederland, Duitsland en Denemarken doorgaan met gas- en zoutwinning onder de zee. Minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei moet dit jaar een besluit nemen over gaswinning bij het dorp Ternaard.

21 oktober '24 (12:00)

Cruiseschip kan doorvaren na protest XR bij sluis IJmuiden

De sluisdeuren van de Zeesluis IJmuiden zijn dicht nadat ze eerder maandagochtend werden geblokkeerd door actievoerders van Extinction Rebellion (XR). De betogers hielden daarmee het cruiseschip MSC Virtuosa tegen. Het schip kan nu, met een vertraging van zo'n 2 uur, doorvaren naar Amsterdam. De cruise-industrie is volgens XR "een grote vervuiler" en cruiseschepen een "drijvende milieuramp".

21 oktober '24 (10:15)

Politie verwijdert klimaatactivisten XR van sluis IJmuiden

De politie is begonnen met het verwijderen van klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) van de Zeesluis in IJmuiden. De actievoerders zitten en staan op een van de sluisdeuren. Meerdere betogers hebben zich vastgeketend. Zij moeten door de politie worden losgemaakt. Bij de sluis staat een touringcar klaar om de actievoerders mee te nemen.

21 oktober '24 ( 9:30)

Actievoerders Extinction Rebellion blokkeren sluizen in IJmuiden

Actievoerders van Extinction Rebellion (XR) zijn aangekomen bij de sluizen in IJmuiden. Ze zitten daar op de Noordersluis en de Zeesluis en hebben zich vastgeketend. De activisten hopen zo het cruiseschip MSC Virtuosa tegen te houden. De klimaatactiegroep voerde de afgelopen tijd vaker actie in de Noord-Hollandse plaats tegen "de schadelijke impact op het klimaat" van cruiseschepen.

17 oktober '24 (10:00)

Gestrand vrachtschip bij Maastricht ligt nog steeds vast

Ook de poging van woensdagavond om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken, is niet gelukt. Laat in de avond is het werk gestaakt. De onderkant van het schip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt er verdere beweging in te krijgen. Donderdagochtend volgt weer een poging, aldus Rijkswaterstaat. Een extra lier zal vanuit een andere hoek ook gaan meetrekken.

16 oktober '24 (19:15)

Woensdagavond nieuwe poging om schip bij Maastricht los te maken

Rijkswaterstaat gaat woensdagavond een nieuwe poging doen om het vrachtschip los te trekken dat zaterdag tegen de stuw bij Borgharen botste, zegt een woordvoerder. De eerste poging om het schip weg te halen mislukte dinsdag. Rijkswaterstaat heeft ondertussen verschillende stappen gezet om de tweede poging wel te laten slagen.

15 oktober '24 ( 9:08)

Baggerproject Lateraalkanaal op tijd afgerond

Het uitdiepen van de bodem van het Lateraalkanaal bij Linne-Buggenum is gereed. Daardoor blijft dit kanaal de komende jaren goed doorgankelijk voor de scheepvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 oktober '24 ( 8:15)

Bedrijven Rotterdamse haven willen snellere verduurzaming

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op "nieuwe onconventionele maatregelen" om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. "Alleen zo kunnen we de klimaatdoelen halen en dreigende de-industrialisatie afwenden", waarschuwt ondernemersvereniging Deltalinqs in een brief aan de Tweede Kamer.

04 oktober '24 ( 9:00)

Workshops, tijdreis en meer bij FutureLand in herfstvakantie

Bij FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2, vinden ook tijdens de naderende herfstvakantie tal van activiteiten plaats. Van knutselworkshops tot een fossielenexpeditie. En van instappresentaties tot een reis door honderd jaar havenontwikkeling met de FutureLand Experience. Dat meldt Port of Rotterdam.

02 oktober '24 (12:15)

MSC Cruises moet reclames schrappen vanwege misleidende klimaatclaims

MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen over de duurzaamheid van cruisereizen doen. Claims dat passagiers op een verantwoorde en groene wijze kunnen cruisen, zijn volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend.