Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Smyril Lines zet tweede dienst op tussen IJsland en Rotterdam

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Smyril Lines zet tweede dienst op tussen IJsland en Rotterdam
Het Deense Smyril Lines Cargo heeft een tweede dienst tussen IJsland, de Faeröer Eilanden en Rotterdam opgezet. De groei van het ladingaanbod maakt de verdubbeling mogelijk en biedt daarnaast nieuwe opties voor zowel im- als exporteurs op de genoemde eilanden en het vasteland van Europa. Dit meldt Port of Rotterdam.

De 138,5 meter lange Mykines voer al langer wekelijks tussen het IJslandse Thorlakshøfn, Tórshavn op de Faeröer en Rotterdam. Die dienst is sinds deze maand uitgebreid met een tweede omloop door de Akranes. Hoewel nogal verschillend van uiterlijk en lay-out, zijn beide schepen exact even lang. Mv Akranes is in 1998 in Noorwegen gebouwd.

Vakantiegangers

Beide schepen kunnen een grote diversiteit aan lading aan, maar worden voornamelijk ingezet voor breakbulk en ro-ro. Ook Nederlandse vakantiegangers kunnen van deze dienst gebruik maken om hun eigen auto, motorfiets of camper naar IJsland of de Faeröer Eilanden te laten verschepen.

Verduurzaming

Dankzij de verdubbeling van de dienst is er naast een afvaart op maandag, nu ook eentje op zaterdag bij de Broekman Logistics Distriport-terminal in de Rotterdamse Botlek. Op 20 november was de eerste afvaart van de Akranes. "We willen graag verder groeien en ontwikkelen, om daarmee de ambities van onze klanten te kunnen verwezenlijken", licht Rob van Dijk, Director Operations Breakbulk Terminals van Broekman Logistics toe. "De extra call van Smyril Lines Cargo is daar een mooie bevestiging van. Die ontwikkeling zit ‘m overigens ook in groei op andere terreinen. Samen met, onder andere, deze rederij nemen we bijvoorbeeld deel aan het walstroom project van het Havenbedrijf. Een goede ‘next step’ in de verduurzamingsopgave, nadat we vorig jaar al ons eigen materieel geëlektrificeerd hebben."

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Port of Rotterdam

23 oktober '24 (12:15)

Zorgen in Friesland dat Waddenzee werelderfgoedstatus verliest

De Friese gedeputeerde voor mijnbouw Friso Douwstra (CDA) en meerdere partijen in Provinciale Staten maken zich zorgen over het mogelijk intrekken van de werelderfgoedstatus van de Waddenzee. De VN-organisatie UNESCO heeft daarmee gedreigd als Nederland, Duitsland en Denemarken doorgaan met gas- en zoutwinning onder de zee. Minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei moet dit jaar een besluit nemen over gaswinning bij het dorp Ternaard.

21 oktober '24 (12:00)

Cruiseschip kan doorvaren na protest XR bij sluis IJmuiden

De sluisdeuren van de Zeesluis IJmuiden zijn dicht nadat ze eerder maandagochtend werden geblokkeerd door actievoerders van Extinction Rebellion (XR). De betogers hielden daarmee het cruiseschip MSC Virtuosa tegen. Het schip kan nu, met een vertraging van zo'n 2 uur, doorvaren naar Amsterdam. De cruise-industrie is volgens XR "een grote vervuiler" en cruiseschepen een "drijvende milieuramp".

21 oktober '24 (10:15)

Politie verwijdert klimaatactivisten XR van sluis IJmuiden

De politie is begonnen met het verwijderen van klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) van de Zeesluis in IJmuiden. De actievoerders zitten en staan op een van de sluisdeuren. Meerdere betogers hebben zich vastgeketend. Zij moeten door de politie worden losgemaakt. Bij de sluis staat een touringcar klaar om de actievoerders mee te nemen.

21 oktober '24 ( 9:30)

Actievoerders Extinction Rebellion blokkeren sluizen in IJmuiden

Actievoerders van Extinction Rebellion (XR) zijn aangekomen bij de sluizen in IJmuiden. Ze zitten daar op de Noordersluis en de Zeesluis en hebben zich vastgeketend. De activisten hopen zo het cruiseschip MSC Virtuosa tegen te houden. De klimaatactiegroep voerde de afgelopen tijd vaker actie in de Noord-Hollandse plaats tegen "de schadelijke impact op het klimaat" van cruiseschepen.

17 oktober '24 (10:00)

Gestrand vrachtschip bij Maastricht ligt nog steeds vast

Ook de poging van woensdagavond om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken, is niet gelukt. Laat in de avond is het werk gestaakt. De onderkant van het schip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt er verdere beweging in te krijgen. Donderdagochtend volgt weer een poging, aldus Rijkswaterstaat. Een extra lier zal vanuit een andere hoek ook gaan meetrekken.

16 oktober '24 (19:15)

Woensdagavond nieuwe poging om schip bij Maastricht los te maken

Rijkswaterstaat gaat woensdagavond een nieuwe poging doen om het vrachtschip los te trekken dat zaterdag tegen de stuw bij Borgharen botste, zegt een woordvoerder. De eerste poging om het schip weg te halen mislukte dinsdag. Rijkswaterstaat heeft ondertussen verschillende stappen gezet om de tweede poging wel te laten slagen.

15 oktober '24 ( 9:08)

Baggerproject Lateraalkanaal op tijd afgerond

Het uitdiepen van de bodem van het Lateraalkanaal bij Linne-Buggenum is gereed. Daardoor blijft dit kanaal de komende jaren goed doorgankelijk voor de scheepvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 oktober '24 ( 8:15)

Bedrijven Rotterdamse haven willen snellere verduurzaming

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op "nieuwe onconventionele maatregelen" om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. "Alleen zo kunnen we de klimaatdoelen halen en dreigende de-industrialisatie afwenden", waarschuwt ondernemersvereniging Deltalinqs in een brief aan de Tweede Kamer.

04 oktober '24 ( 9:00)

Workshops, tijdreis en meer bij FutureLand in herfstvakantie

Bij FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2, vinden ook tijdens de naderende herfstvakantie tal van activiteiten plaats. Van knutselworkshops tot een fossielenexpeditie. En van instappresentaties tot een reis door honderd jaar havenontwikkeling met de FutureLand Experience. Dat meldt Port of Rotterdam.

02 oktober '24 (12:15)

MSC Cruises moet reclames schrappen vanwege misleidende klimaatclaims

MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen over de duurzaamheid van cruisereizen doen. Claims dat passagiers op een verantwoorde en groene wijze kunnen cruisen, zijn volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend.