Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

En de Dutch Powerboat of the Year 2021 is...

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Vier krachtpatsers zijn er genomineerd voor de titel Dutch Powerboat of the Year 2021: de Saxdor 320 GTO, de Boarncruiser 37 Lounge, Venegy 37 en de Flynt 956 Nova. Maar er kan er maar een de beste zijn, en dit is 'm. Dit meldt Boot van het Jaar.

Een vakjury onderwierp de vier genomineerde boten de afgelopen weken aan een kritische inspectie en voerde bovendien proefvaarten uit. Op basis daarvan is de jury tot het oordeel gekomen dat de Saxdor 320 GTO de állerbeste powerboat op dit moment is. 

Saxdor 320 GTO

 
In de Saxdor 320 GTO ziet de vakjury van de Dutch Powerboat of the Year 2021 een zeer veelzijdige en daardoor een voor een breed publiek toegankelijke boot met ook nog eens een verfrissend, innovatief ontwerp. De boot spreekt met zijn moderne vormgeving een jong publiek aan en biedt bovendien een keur aan vindingrijke oplossingen waardoor de ruimte aan boord optimaal wordt benut. Zo kunnen de banken in de open kuip op verschillende manieren worden omgeklapt waardoor je naar wens met meerdere personen in de vaarrichting mee kunt kijken, rond de eettafel achterin kunt zitten, of een groot zonnebed kunt creëren. Een uitklapbaar deel aan weerszijden van de romp maakt de open kuip in een handomdraai een meter breder.
 

Vaareigenschappen

 
De vaareigenschappen van de Saxdor 320 GTO zijn, geheel in lijn met het uiterlijk van de boot, zeer sportief. Met de maximale motorisering van 2 x 300 pk Mercury Verado noteerden wij een snelheid van 100 km/u. Hiermee is de boot echter wel zeer krachtig gemotoriseerd. Een optimale motorisering lijkt ons de optie van 2 x 225 pk. De boot is verder zeer wendbaar, laat zich gemakkelijk besturen, komt vlot in glijvaart waarbij de boeg nauwelijks omhoog komt en vaart – zelfs bij windkracht 4/5 op het IJmeer verrassend droog.
 
Door: Nationale Transportgids
 
 
21 oktober '24 (12:00)

Cruiseschip kan doorvaren na protest XR bij sluis IJmuiden

De sluisdeuren van de Zeesluis IJmuiden zijn dicht nadat ze eerder maandagochtend werden geblokkeerd door actievoerders van Extinction Rebellion (XR). De betogers hielden daarmee het cruiseschip MSC Virtuosa tegen. Het schip kan nu, met een vertraging van zo'n 2 uur, doorvaren naar Amsterdam. De cruise-industrie is volgens XR "een grote vervuiler" en cruiseschepen een "drijvende milieuramp".

21 oktober '24 (10:15)

Politie verwijdert klimaatactivisten XR van sluis IJmuiden

De politie is begonnen met het verwijderen van klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) van de Zeesluis in IJmuiden. De actievoerders zitten en staan op een van de sluisdeuren. Meerdere betogers hebben zich vastgeketend. Zij moeten door de politie worden losgemaakt. Bij de sluis staat een touringcar klaar om de actievoerders mee te nemen.

21 oktober '24 ( 9:30)

Actievoerders Extinction Rebellion blokkeren sluizen in IJmuiden

Actievoerders van Extinction Rebellion (XR) zijn aangekomen bij de sluizen in IJmuiden. Ze zitten daar op de Noordersluis en de Zeesluis en hebben zich vastgeketend. De activisten hopen zo het cruiseschip MSC Virtuosa tegen te houden. De klimaatactiegroep voerde de afgelopen tijd vaker actie in de Noord-Hollandse plaats tegen "de schadelijke impact op het klimaat" van cruiseschepen.

17 oktober '24 (10:00)

Gestrand vrachtschip bij Maastricht ligt nog steeds vast

Ook de poging van woensdagavond om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken, is niet gelukt. Laat in de avond is het werk gestaakt. De onderkant van het schip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt er verdere beweging in te krijgen. Donderdagochtend volgt weer een poging, aldus Rijkswaterstaat. Een extra lier zal vanuit een andere hoek ook gaan meetrekken.

16 oktober '24 (19:15)

Woensdagavond nieuwe poging om schip bij Maastricht los te maken

Rijkswaterstaat gaat woensdagavond een nieuwe poging doen om het vrachtschip los te trekken dat zaterdag tegen de stuw bij Borgharen botste, zegt een woordvoerder. De eerste poging om het schip weg te halen mislukte dinsdag. Rijkswaterstaat heeft ondertussen verschillende stappen gezet om de tweede poging wel te laten slagen.

15 oktober '24 ( 9:08)

Baggerproject Lateraalkanaal op tijd afgerond

Het uitdiepen van de bodem van het Lateraalkanaal bij Linne-Buggenum is gereed. Daardoor blijft dit kanaal de komende jaren goed doorgankelijk voor de scheepvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 oktober '24 ( 8:15)

Bedrijven Rotterdamse haven willen snellere verduurzaming

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op "nieuwe onconventionele maatregelen" om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. "Alleen zo kunnen we de klimaatdoelen halen en dreigende de-industrialisatie afwenden", waarschuwt ondernemersvereniging Deltalinqs in een brief aan de Tweede Kamer.

04 oktober '24 ( 9:00)

Workshops, tijdreis en meer bij FutureLand in herfstvakantie

Bij FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2, vinden ook tijdens de naderende herfstvakantie tal van activiteiten plaats. Van knutselworkshops tot een fossielenexpeditie. En van instappresentaties tot een reis door honderd jaar havenontwikkeling met de FutureLand Experience. Dat meldt Port of Rotterdam.

02 oktober '24 (12:15)

MSC Cruises moet reclames schrappen vanwege misleidende klimaatclaims

MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen over de duurzaamheid van cruisereizen doen. Claims dat passagiers op een verantwoorde en groene wijze kunnen cruisen, zijn volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend.

30 september '24 (15:15)

Nederland tekent voor nieuwe onderzeeboten

Nederland heeft het contract met het Franse Naval Group getekend voor de levering van vier nieuwe onderzeeboten. Die worden binnen tien jaar geleverd. Met het hele project is bijna 6 miljard euro gemoeid, waarvan ongeveer 1 miljard euro naar Nederlandse bedrijven gaat, aldus het ministerie van Defensie.