Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

En de Dutch Powerboat of the Year 2021 is...

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Vier krachtpatsers zijn er genomineerd voor de titel Dutch Powerboat of the Year 2021: de Saxdor 320 GTO, de Boarncruiser 37 Lounge, Venegy 37 en de Flynt 956 Nova. Maar er kan er maar een de beste zijn, en dit is 'm. Dit meldt Boot van het Jaar.

Een vakjury onderwierp de vier genomineerde boten de afgelopen weken aan een kritische inspectie en voerde bovendien proefvaarten uit. Op basis daarvan is de jury tot het oordeel gekomen dat de Saxdor 320 GTO de állerbeste powerboat op dit moment is. 

Saxdor 320 GTO

 
In de Saxdor 320 GTO ziet de vakjury van de Dutch Powerboat of the Year 2021 een zeer veelzijdige en daardoor een voor een breed publiek toegankelijke boot met ook nog eens een verfrissend, innovatief ontwerp. De boot spreekt met zijn moderne vormgeving een jong publiek aan en biedt bovendien een keur aan vindingrijke oplossingen waardoor de ruimte aan boord optimaal wordt benut. Zo kunnen de banken in de open kuip op verschillende manieren worden omgeklapt waardoor je naar wens met meerdere personen in de vaarrichting mee kunt kijken, rond de eettafel achterin kunt zitten, of een groot zonnebed kunt creëren. Een uitklapbaar deel aan weerszijden van de romp maakt de open kuip in een handomdraai een meter breder.
 

Vaareigenschappen

 
De vaareigenschappen van de Saxdor 320 GTO zijn, geheel in lijn met het uiterlijk van de boot, zeer sportief. Met de maximale motorisering van 2 x 300 pk Mercury Verado noteerden wij een snelheid van 100 km/u. Hiermee is de boot echter wel zeer krachtig gemotoriseerd. Een optimale motorisering lijkt ons de optie van 2 x 225 pk. De boot is verder zeer wendbaar, laat zich gemakkelijk besturen, komt vlot in glijvaart waarbij de boeg nauwelijks omhoog komt en vaart – zelfs bij windkracht 4/5 op het IJmeer verrassend droog.
 
Door: Nationale Transportgids
 
 
08 mei '25 ( 8:50)

Binnenvaart Prins Willem-Alexandersluis op 26 mei gestremd

Maandag 26 mei 2025 is de Prins Willem-Alexandersluis op Sluizencomplex Schellingwoude van 06.00 tot 18.00 uur gestremd voor de scheepvaart. Via een BAS-bericht is de scheepvaart hierover geïnformeerd. Dat meldt Rijkswaterstaat.

06 mei '25 ( 8:22)

Schinkelbrug A10: hinder voor scheepvaart door storing

Een technisch defect aan het bedieningsmechanisme is er de oorzaak van dat de Schinkelbrug in de A10 Zuid tot nader order niet kan worden bediend. Dat meldt Rijkswaterstaat.

02 mei '25 ( 9:19)

Onderzoek Omrop Fryslân: watertaxi's varen 's nachts vaak te hard

Nog steeds varen watertaxi's op de Waddenzee te hard in het duister. Uit onderzoek van Omrop Fryslân blijkt dat tussen september en december boten 's nachts bijna 230 keer de maximumsnelheid overschreden. Dat meldt Omrop Fryslân.

29 april '25 ( 7:34)

Stremming brug Uitwellingerga: waterstewards leiden vaarverkeer door Sneek

De brug bij het Friese Uitwellingerga kan niet bediend worden. Daarom wordt vaarverkeer omgeleid door het centrum van Sneek. Hiervoor zet de gemeente Súdwest-Fryslân sinds 25 april 2025 waterstewards in die het vaarverkeer door Sneek begeleiden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

25 april '25 ( 9:38)

OM vervolgt Damen Shipyards voor onder meer omkoping en witwassen

Het Openbaar Ministerie gaat scheepsbouwer Damen Shipyards en enkele leden van de directie strafrechtelijk vervolgen. Het bedrijf wordt verdacht van omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen. Ook zou Damen sanctiemaatregelen tegen Rusland hebben overtreden. De directieleden worden vervolgd voor het leidinggeven aan "deze strafbare gedragingen", aldus het OM.

25 april '25 ( 8:43)

Totale overslag Rotterdamse haven in eerste kwartaal gedaald

In het eerste kwartaal van 2025 is de totale overslag in de haven van Rotterdam met 5,8% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 103,7 miljoen ton, tegenover 110,1 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2024. Dat meldt Port of Rotterdam.

24 april '25 (13:24)

Pilot: grotere schepen op deel Máximakanaal

Rijkswaterstaat is deze maand van start gegaan met een pilot op de vaarwegen tussen sluis Empel en de haven van Veghel. Het betreft de toelating van schepen met de afmetingen 110 x 11.45 m x maximaal 2 m diepgang. De vaarwegen zijn het Máximakanaal en een deel van de Zuid-Willemsvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

24 april '25 (10:41)

Havenondernemers vrezen vooral indirecte gevolgen beleid VS

Rotterdamse havenondernemers verwachten dat het handelsbeleid van de Verenigde Staten vooral indirect effect zal hebben. Dat melden ondernemersvereniging Deltalinqs en netwerkclub Rotterdam Port Promotion Council (RPPC) op basis van een peiling. De ondernemers vrezen bijvoorbeeld stijgende inflatie en teruglopende wereldhandel.

22 april '25 (11:55)

Goederenoverslag haven Rotterdam gedaald

De goederenoverslag in de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald vergeleken met een jaar eerder. Volgens Havenbedrijf Rotterdam ging het om een afname van de totale overslag met bijna 6 procent tot 103,7 miljoen ton door minder overslag van ijzererts, steenkool, ruwe olie en olieproducten. De Amerikaanse importheffingen op Europese goederen hebben volgens de haven nog geen effect gehad op de overslag.

18 april '25 (12:18)

Visserij voorrang boven windenergie in nieuwe plannen Noordzee

Het kabinet heeft ruimte gereserveerd voor 21 gigawatt aan windenergie op zee - minder dan eerder mogelijk leek. Dat komt doordat het belang van de visserij nadrukkelijk is meegewogen bij de keuze van nieuwe windenergiegebieden, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in de nieuwe ontwerpwijziging van het Programma Noordzee.