Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nederland moet veel schepen weer zelf gaan bouwen

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Nederland moet veel schepen weer zelf gaan bouwen
Het kabinet moet ingrijpen om te voorkomen dat de scheepsbouwsector in Nederland verdwijnt. Gezant 'sectoragenda maritieme maakindustrie' Marja van Bijsterveldt wil dat Nederland weer een land van scheepsbouwers wordt, en denkt dat veel meer typen schepen weer op Nederlandse bodem kunnen worden ontworpen, gebouwd en onderhouden. Daar is nadrukkelijk wel regie door en steun van de overheid voor nodig, want doordat de overheid de afgelopen decennia scheepswerven amper heeft gesteund, zijn de problemen groot.

Het kabinet wil dan ook ingrijpen, en steekt de komende twee jaar 60 miljoen euro in innovatieve scheepsbouw. Dit moet helpen droge voeten te behouden, de energietransitie te versnellen, en de economische en militaire veiligheid te borgen, zegt het kabinet in reactie op het rapport van CDA'er Van Bijsterveldt, genaamd No Guts No Hollands Glorie. Ze denkt dat "alleen al in de categorie commerciële zeeschepen" in tien jaar tijd een verdubbeling mogelijk is van het aantal schepen dat in Nederland wordt gemaakt. Nu gaat het nog om 44 schepen gemiddeld per jaar, in 2033 moeten dit 90 schepen worden. "Ook zullen in Nederland meer marineschepen en schepen voor de Rijksrederij gebouwd gaan worden in de komende jaren."

Geen sinecure

De gezant erkent dat dit "geen sinecure" is. Europa heeft een flink deel van haar marktaandeel verloren, vooral aan Aziatische landen. Veertig jaar geleden had Europa nog 45 procent van de markt in handen, inmiddels gaat het nog maar om 4 procent. De "kritieke ondergrens is niet ver weg". Het beleid is de afgelopen decennia verwaarloosd, constateert het team van Van Bijsterveldt, dat maar liefst 25 grote problemen ziet die het moeilijk maken om de scheepsbouw terug te doen keren naar de hoogtijdagen.

Bedreigd door woningbouw

De maritieme maaksector krijgt in andere landen veel meer overheidssteun, en in Nederland zelf worden scheepswerven bedreigd door woningbouw, het tekort aan (gekwalificeerd) personeel en beperkte financieringsopties. Volgens het team is het innovatiebudget de afgelopen jaren enorm uitgekleed en bij de inkoop van schepen door het Rijk worden Nederlandse belangen niet genoeg meegewogen.

30 april '24 ( 7:54)

Leading Maritime Cities of the World: Rotterdam koploper in Europa

In het rapport 'Leading Maritime Cities of the World' van DNV en Menon Economics is havenstad Rotterdam uitgeroepen tot Europees koploper. Dat gebeurde ook in 2022. Op de wereldranglijst hoeft Rotterdam alleen Singapore voor zich te dulden. Dat meldt Port of Rotterdam.

23 april '24 (13:45)

Havenbedrijf Rotterdam: Nederland wacht grote onderhoudsopgave

Nederland staat "duidelijk voor een grote onderhoudsopgave" als het gaat om verouderde infrastructuur zoals wegen, bruggen en vaarwegen. Dat heeft topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam gezegd over het bericht dat er grote zorgen zijn over de infrastructuur in de regio Rotterdam door achterstallig onderhoud. Daarbij is met name de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam in slechte staat, aldus de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

23 april '24 ( 8:18)

Toename containeroverslag in haven Rotterdam in eerste kwartaal 2024

In de haven van Rotterdam is de totale overslag in het eerste kwartaal van 2024 gedaald met 1,4% ten opzichte van dezelfde periode in 2023. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 110,1 miljoen ton tegenover 111,7 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:28)

Aanleg CO2-transport en -opslagproject Porthos van start

De aanleg van de infrastructuur van het CO2-transport en -opslagproject Porthos is na een voorbereidingsperiode zichtbaar van start gegaan. Zaterdag 13 april 2024 vond de eerste boring plaats. Daarbij maakte de boor een boorgat onder de zeewering op de Maasvlakte. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:23)

Flevolands project Groot onderhoud bruggen en sluizen officieel afgerond

Afgelopen week is het project 'Groot onderhoud bruggen en sluizen' officieel afgerond. Provincie Flevoland heeft gedurende bijna zes jaar elf sluizen en dertien bruggen in de provincie gemoderniseerd. Daarmee was een bedrag van zeventig miljoen euro gemoeid. Daarover bericht Provincie Flevoland.

08 april '24 (19:30)

Bloomberg: scheepsbouwer Damen mag Duitse marineschepen bouwen

De Nederlandse scheepsbouwer Damen heeft een Duitse miljardenorder voor de levering van in ieder geval twee grote marineschepen binnengesleept, zogeheten fregatten. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Leden van het Duitse parlement moeten nog instemmen met het investeringsplan voor de strijdkrachten, met een totale waarde van ongeveer 7 miljard euro.

05 april '24 ( 7:27)

Grootscheepse controle in Rotterdams havengebied

Dinsdag 2 april 2024 zijn 's ochtends tijdens een grote integrale verkeers- en transportcontrole in het Rotterdamse havengebied 54 voertuigen uitgebreid gecontroleerd. Daarbij werden bekeuringen uitgedeeld. Dat meldt Politie.nl.

04 april '24 (22:15)

Havenbedrijf Rotterdam vindt grote kerncentrale op Maasvlakte niet logisch

De Rotterdamse haven is geen voor de hand liggende locatie voor een grote kerncentrale. Dat betoogt Havenbedrijf Rotterdam in een brief over de plannen voor twee nieuwe kerncentrales van de regering. Naast het Zeeuwse dorp Borssele is de Eerste Maasvlakte bij het Rijk in beeld als plaats voor een nieuwe centrale.

02 april '24 ( 6:48)

Twee enorme pijlers geplaatst in Zoutdam IJmuiden

Zondag 31 maart 2024 is de grote hijsoperatie om de twee pijlers van Zoutdam IJmuiden in het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex IJmuiden te plaatsen met succes afgerond. Dat meldt Rijkswaterstaat.

29 maart '24 ( 7:36)

Eerste Paasdag eerste afvaart veerdienst Hoeksveer

Zondag 31 maart 2024 (Eerste Paasdag) opent Glupo om 09.45 uur het nieuwe vaarseizoen van het Hoeksveer. De eerste retourreis van deze veerdienst tussen Berghaven, Hoek van Holland en FutureLand/Rotterdam Maasvlakte wordt door een blaasorkest voorzien van een muzikale noot. Daarover bericht Port of Rotterdam.