Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nederland moet veel schepen weer zelf gaan bouwen

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Nederland moet veel schepen weer zelf gaan bouwen
Het kabinet moet ingrijpen om te voorkomen dat de scheepsbouwsector in Nederland verdwijnt. Gezant 'sectoragenda maritieme maakindustrie' Marja van Bijsterveldt wil dat Nederland weer een land van scheepsbouwers wordt, en denkt dat veel meer typen schepen weer op Nederlandse bodem kunnen worden ontworpen, gebouwd en onderhouden. Daar is nadrukkelijk wel regie door en steun van de overheid voor nodig, want doordat de overheid de afgelopen decennia scheepswerven amper heeft gesteund, zijn de problemen groot.

Het kabinet wil dan ook ingrijpen, en steekt de komende twee jaar 60 miljoen euro in innovatieve scheepsbouw. Dit moet helpen droge voeten te behouden, de energietransitie te versnellen, en de economische en militaire veiligheid te borgen, zegt het kabinet in reactie op het rapport van CDA'er Van Bijsterveldt, genaamd No Guts No Hollands Glorie. Ze denkt dat "alleen al in de categorie commerciële zeeschepen" in tien jaar tijd een verdubbeling mogelijk is van het aantal schepen dat in Nederland wordt gemaakt. Nu gaat het nog om 44 schepen gemiddeld per jaar, in 2033 moeten dit 90 schepen worden. "Ook zullen in Nederland meer marineschepen en schepen voor de Rijksrederij gebouwd gaan worden in de komende jaren."

Geen sinecure

De gezant erkent dat dit "geen sinecure" is. Europa heeft een flink deel van haar marktaandeel verloren, vooral aan Aziatische landen. Veertig jaar geleden had Europa nog 45 procent van de markt in handen, inmiddels gaat het nog maar om 4 procent. De "kritieke ondergrens is niet ver weg". Het beleid is de afgelopen decennia verwaarloosd, constateert het team van Van Bijsterveldt, dat maar liefst 25 grote problemen ziet die het moeilijk maken om de scheepsbouw terug te doen keren naar de hoogtijdagen.

Bedreigd door woningbouw

De maritieme maaksector krijgt in andere landen veel meer overheidssteun, en in Nederland zelf worden scheepswerven bedreigd door woningbouw, het tekort aan (gekwalificeerd) personeel en beperkte financieringsopties. Volgens het team is het innovatiebudget de afgelopen jaren enorm uitgekleed en bij de inkoop van schepen door het Rijk worden Nederlandse belangen niet genoeg meegewogen.

13 september '24 ( 9:11)

Dam2Dam Shuttle verbindt havens van Rotterdam en Amsterdam via duurzame spoorverbinding

De havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam verstevigen hun samenwerking. Dit doen ze door de Dam2Dam Shuttle officieel toe te voegen aan het landelijke netwerk van Joint Corridors Off-Road. Deze nieuwe treinservice biedt een efficiënte, duurzame oplossing voor containertransport tussen beide havenregio’s. Dat meldt Port of Rotterdam.

11 september '24 (15:15)

Douane ziet voorlopig af van aankoop containerscanners

De douane ziet voorlopig af van de aankoop van vijf mobiele scanners waarmee drugs kunnen worden opgespoord in containers. De aanbesteding die daarvoor al liep, is ingetrokken. Dat meldt verantwoordelijk staatssecretaris Nora Achahbar aan de Tweede Kamer.

08 september '24 (17:30)

Organisatie Wereldhavendagen tevreden na drukbezochte editie

De Wereldhavendagen in Rotterdam hebben dit weekend ongeveer 400.000 bezoekers getrokken, zo schat de organisatie van het evenement. Daarmee was het ongeveer even druk als vorig jaar. De organisatie kijkt tevreden terug op de 47e editie van "het grootste jaarlijkse maritieme evenement" van het land.

06 september '24 ( 8:36)

Havenbedrijven en GNB bezegelen verdere samenwerking in overeenkomst

Maandag 2 september 2024 hebben vertegenwoordigers van Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Antwerpen-Brugge en het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (GNB) in het Schelde Coördinatiecentrum in Vlissingen een overeenkomst getekend. Met deze overeenkomst bezegelen zij nog verder hun samenwerking en uitwisseling van kennis en ervaringen. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 september '24 (15:45)

Oorzaak storing gemaal IJmuiden tijdens storm Ciarán onduidelijk

Rijkswaterstaat heeft niet kunnen achterhalen wat de oorzaak was van de storing in het gemaal- en spuicomplex bij IJmuiden in november waarna de waterstand bij Amsterdam gevaarlijk snel steeg. Naar het incident tijdens storm Ciarán zijn vier onderzoeken uitgevoerd.

03 september '24 (15:45)

Havenarbeiders Rotterdam leggen werk neer voor vroegpensioen

Vakbond FNV heeft medewerkers van de haven in Rotterdam opgeroepen vanaf zaterdagavond enkele uren het werk neer te leggen. Zo wil de vakbond de druk opvoeren om tot een structurele vroegpensioenregeling te komen voor mensen met zware beroepen. De bedrijven waarmee FNV Havens cao-afspraken heeft gemaakt over eerder stoppen met werken, ondersteunen de actie, stelt de bond.

03 september '24 (12:30)

Haven Rotterdam: stroomstoring zonder gevolgen voor scheepvaart

De grote stroomstoring in het westelijke deel van het Rijnmondgebied heeft vooralsnog geen impact op de scheepvaart in de haven van Rotterdam. Dat laat het Havenbedrijf Rotterdam weten. Het gaat om een storing in de gebieden Hoek van Holland, Brielle, Oostvoorne en Europoort.

03 september '24 (10:45)

Deel Rijnmondgebied inclusief Europoort getroffen door stroomuitval

In het westelijke deel van het Rijnmondgebied is de stroom uitgevallen. Het gaat om de gebieden Hoek van Holland, Brielle, Oostvoorne en Europoort. "De gevolgen hiervan worden in kaart gebracht", meldt de veiligheidsregio.

31 augustus '24 (13:00)

Brand boten Hoorn onder controle: geen slachtoffers

De brand die zaterdag op drie boten uitbrak in de Grashaven in Hoorn is onder controle, meldt de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Er bestond een vermoeden dat op de boot waar de brand ontstond iemand aan boord was, maar dat blijkt niet het geval. Er zijn geen gewonden gevallen bij het incident.

29 augustus '24 (14:30)

Brand aan boord marinefregat Zr.Ms. Evertsen is uit

De brand aan boord van het marinefregat Zr.Ms. Evertsen in de marinehaven van Den Helder is uit, meldt de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Aan boord van het schip brak aan het einde van de ochtend brand uit. Er raakte niemand gewond: iedereen was op tijd van boord.