Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nederland moet veel schepen weer zelf gaan bouwen

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Nederland moet veel schepen weer zelf gaan bouwen
Het kabinet moet ingrijpen om te voorkomen dat de scheepsbouwsector in Nederland verdwijnt. Gezant 'sectoragenda maritieme maakindustrie' Marja van Bijsterveldt wil dat Nederland weer een land van scheepsbouwers wordt, en denkt dat veel meer typen schepen weer op Nederlandse bodem kunnen worden ontworpen, gebouwd en onderhouden. Daar is nadrukkelijk wel regie door en steun van de overheid voor nodig, want doordat de overheid de afgelopen decennia scheepswerven amper heeft gesteund, zijn de problemen groot.

Het kabinet wil dan ook ingrijpen, en steekt de komende twee jaar 60 miljoen euro in innovatieve scheepsbouw. Dit moet helpen droge voeten te behouden, de energietransitie te versnellen, en de economische en militaire veiligheid te borgen, zegt het kabinet in reactie op het rapport van CDA'er Van Bijsterveldt, genaamd No Guts No Hollands Glorie. Ze denkt dat "alleen al in de categorie commerciële zeeschepen" in tien jaar tijd een verdubbeling mogelijk is van het aantal schepen dat in Nederland wordt gemaakt. Nu gaat het nog om 44 schepen gemiddeld per jaar, in 2033 moeten dit 90 schepen worden. "Ook zullen in Nederland meer marineschepen en schepen voor de Rijksrederij gebouwd gaan worden in de komende jaren."

Geen sinecure

De gezant erkent dat dit "geen sinecure" is. Europa heeft een flink deel van haar marktaandeel verloren, vooral aan Aziatische landen. Veertig jaar geleden had Europa nog 45 procent van de markt in handen, inmiddels gaat het nog maar om 4 procent. De "kritieke ondergrens is niet ver weg". Het beleid is de afgelopen decennia verwaarloosd, constateert het team van Van Bijsterveldt, dat maar liefst 25 grote problemen ziet die het moeilijk maken om de scheepsbouw terug te doen keren naar de hoogtijdagen.

Bedreigd door woningbouw

De maritieme maaksector krijgt in andere landen veel meer overheidssteun, en in Nederland zelf worden scheepswerven bedreigd door woningbouw, het tekort aan (gekwalificeerd) personeel en beperkte financieringsopties. Volgens het team is het innovatiebudget de afgelopen jaren enorm uitgekleed en bij de inkoop van schepen door het Rijk worden Nederlandse belangen niet genoeg meegewogen.

18 juli '25 ( 8:37)

Innovatieve chemicaliëntanker Bow Olympus in Rotterdamse haven

Donderdag 17 juli 2025 is de innovatieve chemicaliëntanker Bow Olympus in de haven van Rotterdam aangemeerd. In het oog sprongen de vier 22 meter hoge eSAILs aan boord: geavanceerde windzeilen die het brandstofverbruik verlagen en de CO₂-uitstoot aanzienlijk verminderen. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 juli '25 (14:50)

Storing Calandbrug (A15) voorbij

Sinds donderdag 10 juli 2025 was sprake van een storing aan de Calandbrug (A15). Deze brug kon daardoor niet meer op afstand bediend worden voor de scheepvaart. Hiervan ondervonden de scheepvaart en het wegverkeer hinder. De storing is gistermiddag verholpen. Dat meldt Rijkswaterstaat.

15 juli '25 (11:15)

Burgervlotbrug in Noord-Holland weer in gebruik

Sinds vrijdagavond 11 juli 2025 is de Burgervlotbrug weer in gebruik. De herstelwerkzaamheden en de montage van de vlotbrug op locatie zijn afgerond en de brug is uitgebreid getest. De brugbedieningscentrale in Heerhugowaard kan de brug weer bedienen. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

15 juli '25 ( 9:18)

Leerlingen RGO Beroepscampus helpen circulaire kunststofschepen ontwikkelen

Scheepsbouwbedrijf Padmos heeft RGO Beroepscampus gevraagd mee te werken aan een innovatief demonstratieproject waarin circulaire kunststofschepen worden ontwikkeld. Met onder meer een leverancier van kunststoffen en een mosselvisserijbedrijf werkt de in Middelharnis gevestigde onderwijsinstelling samen aan dit project voor de provincie Zeeland. Dat meldt Eilandennieuws.nl.

14 juli '25 (13:03)

Coenbrug voorlopig nog niet bediend voor hoge scheepvaart

De Coenbrug in de A8 bij Zaanstad zou vrijdag 11 juli 2025 (voor het eerst sinds mei 2021) weer bediend gaan worden voor de hoge scheepvaart. Bij de laatste tests is echter een technisch probleem geconstateerd in het gebruikte materiaal van de veerbuffer. Dat meldt Rijkswaterstaat.

11 juli '25 (15:04)

Tepsa neemt terminal van Global Energy Storage over

Tepsa, een onafhankelijke exploitant van opslagterminals voor vloeibare bulkgoederen, heeft een terminal in de Europoort overgenomen van Global Energy Storage (GES). Deze terminal beschikt over een opslagcapaciteit van 212.000 m³ en circa 18 hectare aan ontwikkelbare grond. De locatie biedt diepzee toegang en is aangesloten op spoor- en pijpleidingnetwerken. Dat meldt Port of Rotterdam.

11 juli '25 (11:59)

Vrouw op boot trekt pistool bij ruzie met voorbijganger

Een vrouw op een boot op de Nieuwe Meer in Amsterdam Nieuw-West heeft donderdagmiddag een pistool getrokken. Ze had ruzie met een passagier van een andere boot en begon diegene te bedreigen. Inmiddels heeft de politie de vrouw aangehouden en meegenomen. Nu blijkt dat het helemaal niet om een echt pistool ging. Dit meldt de Telegraaf.

11 juli '25 ( 8:05)

Provincie Noord-Holland gaat zelf weer sluizen en bruggen bedienen

De provincie Noord-Holland neemt de bediening, planning en sturing van al haar bruggen en sluizen per 1 november 2025 weer in eigen hand. Sinds 2020 is dit al het geval voor de bediening van bruggen en sluizen op afstand. Vanaf 1 november is het provinciepersoneel ook op de bedienhuisjes van bruggen, pontjes en sluizen te vinden. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

10 juli '25 ( 3:25)

Mogelijk goederenoverslag bij Hoek van Holland via water en spoor

De provincie Zuid-Holland onderzoekt of bij Hoek van Holland een terminal kan worden gebouwd voor de overslag van onder meer groente, fruit en bloemen via het water en het spoor. De Provinciale Staten hebben hiervoor 150.000 euro uitgetrokken. Twee keer per dag vaart tussen Hoek van Holland en de Engelse havenstad Harwich een boot met vrachtwagens.

09 juli '25 (15:20)

Tientallen kilo's cocaïne onderschept in Rotterdamse haven

De douane heeft dinsdag 92 kilo cocaïne onderschept in de Rotterdamse haven, met een straatwaarde van ruim 2 miljoen euro. De drugs werden gevonden in twee containers die op hetzelfde schip stonden. De partij is inmiddels vernietigd.