Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

In 2022 veel minder goederen uit Rusland in Nederlandse zeehavens

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
In 2022 veel minder goederen uit Rusland in Nederlandse zeehavens
De aanvoer van goederen uit Rusland in Nederlandse zeehavens daalde vorig jaar hard. Vanuit de Verenigde Staten kwamen juist veel meer goederen Nederlandse havens binnen. Zo verdubbelde de hoeveelheid vloeibaar gemaakt aardgas (lng) uit dat land, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferd.

De totale aanvoer van lng nam in 2022 met 60 procent toe tot 16 miljoen ton. Als gevolg van de oorlog in Oekraïne zijn sancties aan Rusland opgelegd. Hierdoor moesten alternatieven gevonden worden voor de aanvoer van verschillende grondstoffen uit Rusland, zoals aardgas. De gasaanvoer vanuit de VS verdubbelde mede hierdoor in het afgelopen jaar.

Extra sancties

Rusland voerde vorig jaar 32 procent minder goederen aan ten opzichte van 2021. Toch kwamen de meeste goederen die de Nederlandse haven binnenkwamen in 2022 daar wel vandaan. Met name in de eerste helft van het jaar was er nog altijd een grote goederenstroom vanuit Rusland. Na extra sancties van de Europese Unie kwam daar verandering in. In verschillende sanctiepakketten werd de invoer van steenkool en aardolie(-producten) uit Rusland naar de EU verboden.

622 miljoen ton

In het eerste kwartaal van dit jaar kwamen de meeste goederen uit de VS. Rusland stond in die periode op plaats zes van landen die goederen in onze havens lost, na het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, China en Brazilië.

Uit de cijfers van het CBS komt ook naar voren dat de totale aan- en afvoer van goederen in Nederlandse zeehavens vorig jaar met 1,2 procent steeg tot 622 miljoen ton. Er werd vooral meer gelost en juist minder geladen. Met name de aanvoer van zogeheten natte bulkgoederen, zoals gas en aardolie(-producten), nam toe. Veel van de aardolie en aardolieproducten waren afkomstig uit landen in het Midden-Oosten en uit Afrikaanse landen zoals Egypte en Angola.

01 december '23 (13:15)

Volledig elektrisch schip in gebruik genomen door Damen Shipyards

Scheepsbouwer Damen Shipyards heeft zijn nieuwste en volledig elektrische schip officieel in gebruik genomen. Volgens het bedrijf zorgt het schip voor een aanzienlijk lagere uitstoot tijdens het onderhoud van windparken op zee.

30 november '23 (11:57)

Grote cokevangst in haven van Rotterdam

De douane heeft woensdag in de haven van Rotterdam 976 kilo cocaïne onderschept. De drugs zaten verstopt in een lading bevroren sinaasappelsap afkomstig uit Brazilië en hebben een straatwaarde van ruim 73 miljoen euro, meldt het Openbaar Ministerie (OM).

28 november '23 (15:45)

Haringvlietbrug nog maanden niet opengesteld voor scheepvaart

De openstelling van de Haringvlietbrug voor schepen die 13 meter hoog of hoger zijn, duurt maanden langer dan Rijkswaterstaat voorzag. De brug zou dit najaar weer functioneren, maar de waterbeheerder denkt dat de openstelling nu pas op 29 maart volgend jaar plaatsheeft, net voordat het recreatieve vaarseizoen weer begint. De brug is al sinds 1 januari van dit jaar buiten gebruik voor de scheepvaart.

23 november '23 (12:27)

Rechtszaak tegen schipper van zeilschip waar giek vanaf brak van start

De 49-jarige schipper die wordt verdacht van dood door schuld, staat vandaag voor de rechter. Op zijn historische zeilschip ‘Risico’ kwam vorig jaar augustus een 12-jarig meisje te overlijden nadat de giek afbrak en op haar viel. Dit meldt RTL Nieuws.

15 november '23 ( 6:00)

Douane verscherpt toezicht op haven Vlissingen na grote cokevondst

De douane heeft dinsdagavond een grote partij cocaïne onderschept in de haven van Vlissingen. Om hoeveel kilo het gaat, kan een woordvoerder van de douane niet zeggen. Maar volgens hem gaat het om "zeker meer dan honderden kilo's". Vanwege de vondst houden douane, politie en de marechaussee in de nacht van dinsdag op woensdag verscherpt toezicht in het havengebied.

02 november '23 (15:00)

Stilleggen Westerschelde wekt woede binnenvaartschippers

Koninklijke Binnenvaart Nederland is woedend dat het scheepvaartverkeer op de Westerschelde al in een vroeg stadium is stilgelegd vanwege de storm Ciarán. Volgens de brancheorganisatie was de maatregel niet nodig en zijn tientallen schippers door de beslissing zwaar gedupeerd.

02 november '23 (11:45)

Grote containerterminals Rotterdam gesloten tijdens storm

De haven van Rotterdam heeft alle grote containerterminals gesloten om storm Ciarán. In de kleinere terminals gaat de overslag van goederen voorlopig gewoon door.

31 oktober '23 (14:00)

Provincie Zuid-Holland trekt lering uit probleemveerdienst Maassluis-Rozenburg

De provincie Zuid-Holland heeft lessen getrokken uit alle perikelen rond de veerdienst tussen Maassluis en Rozenburg. Gedeputeerde Jeannette Baljeu (water) schetst in een rapport van zo'n dertig pagina's hoe een herhaling hiervan voorkomen kan worden. "Laten we met zijn allen lering trekken uit de gebeurtenissen rondom het veer Maassluis-Rozenburg, zodat we situaties als deze in de toekomst zoveel mogelijk voorkomen en we beter gesteld staan mochten ze zich toch voordoen", schrijft Baljeu aan Provinciale Staten.

30 oktober '23 (11:56)

Niels Vaessen vanaf 1 november nieuwe CEO van Heesen Yachts

Heesen Yachts uit het Brabantse Oss heeft per 1 november een nieuwe CEO. Niels Vaessen is sinds 2012 werkzaam bij de jachtbouwer, eerst als Finance Manager en een jaar later als CFO. Nu neemt hij het stokje over van Arthur Brouwer en gaat hij aan de slag als CEO. Dit meldt Heesen Yachts. 

26 oktober '23 (15:45)

Nederland moet veel schepen weer zelf gaan bouwen

Het kabinet moet ingrijpen om te voorkomen dat de scheepsbouwsector in Nederland verdwijnt. Gezant 'sectoragenda maritieme maakindustrie' Marja van Bijsterveldt wil dat Nederland weer een land van scheepsbouwers wordt, en denkt dat veel meer typen schepen weer op Nederlandse bodem kunnen worden ontworpen, gebouwd en onderhouden. Daar is nadrukkelijk wel regie door en steun van de overheid voor nodig, want doordat de overheid de afgelopen decennia scheepswerven amper heeft gesteund, zijn de problemen groot.