Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

In 2022 veel minder goederen uit Rusland in Nederlandse zeehavens

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
In 2022 veel minder goederen uit Rusland in Nederlandse zeehavens
De aanvoer van goederen uit Rusland in Nederlandse zeehavens daalde vorig jaar hard. Vanuit de Verenigde Staten kwamen juist veel meer goederen Nederlandse havens binnen. Zo verdubbelde de hoeveelheid vloeibaar gemaakt aardgas (lng) uit dat land, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferd.

De totale aanvoer van lng nam in 2022 met 60 procent toe tot 16 miljoen ton. Als gevolg van de oorlog in Oekraïne zijn sancties aan Rusland opgelegd. Hierdoor moesten alternatieven gevonden worden voor de aanvoer van verschillende grondstoffen uit Rusland, zoals aardgas. De gasaanvoer vanuit de VS verdubbelde mede hierdoor in het afgelopen jaar.

Extra sancties

Rusland voerde vorig jaar 32 procent minder goederen aan ten opzichte van 2021. Toch kwamen de meeste goederen die de Nederlandse haven binnenkwamen in 2022 daar wel vandaan. Met name in de eerste helft van het jaar was er nog altijd een grote goederenstroom vanuit Rusland. Na extra sancties van de Europese Unie kwam daar verandering in. In verschillende sanctiepakketten werd de invoer van steenkool en aardolie(-producten) uit Rusland naar de EU verboden.

622 miljoen ton

In het eerste kwartaal van dit jaar kwamen de meeste goederen uit de VS. Rusland stond in die periode op plaats zes van landen die goederen in onze havens lost, na het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, China en Brazilië.

Uit de cijfers van het CBS komt ook naar voren dat de totale aan- en afvoer van goederen in Nederlandse zeehavens vorig jaar met 1,2 procent steeg tot 622 miljoen ton. Er werd vooral meer gelost en juist minder geladen. Met name de aanvoer van zogeheten natte bulkgoederen, zoals gas en aardolie(-producten), nam toe. Veel van de aardolie en aardolieproducten waren afkomstig uit landen in het Midden-Oosten en uit Afrikaanse landen zoals Egypte en Angola.

13 maart '25 (18:45)

Team Boskalis aan boord bij beschadigde tanker Noordzee

Een team van de Nederlandse maritieme dienstverlener Boskalis is donderdag rond het middaguur aan boord gegaan van de Stena Immaculate, de tanker die op de Noordzee voor de Britse kust bij Hull kerosine lekt na een aanvaring. Volgens Boskalis ging het om vijf bergers, onder wie gasexperts. Er werden diverse inspecties gedaan en er werd nog een klein brandje in een opslagruimte aan de voorzijde van het schip geblust.

12 maart '25 ( 9:46)

Nederlands marineschip schiet voor het eerst een kruisraket af

Een Nederlands marineschip heeft voor het eerst een kruisraket afgevuurd. Het luchtverdedigings- en commandofregat Zr. Ms. De Ruyter lanceerde voor de Amerikaanse oostkust nabij Norfolk een Tomahawk-raket.

11 maart '25 (14:08)

Boete en werkstraf na botsing rondvaartboot en watertaxi Rotterdam

De rechtbank in Rotterdam heeft dinsdag een werkstraf en een boete opgelegd aan de schippers van een rondvaartboot en een watertaxi die op de Nieuwe Maas in Rotterdam tegen elkaar aan zijn gevaren. De schipper van de watertaxi kreeg een werkstraf van tachtig uur, waarvan de helft voorwaardelijk. De bestuurder van de rondvaartboot kreeg een boete van 500 euro. Beide straffen vallen lager uit dan de eis van het Openbaar Ministerie.

11 maart '25 ( 9:24)

Boskalis krijgt opdracht voor berging lekkende tanker

Maritiem dienstverlener Boskalis heeft opdracht gekregen voor de berging van de Stena Immaculate, de lekkende tanker met kerosine voor de kust van het Britse Hull, heeft een woordvoerder gezegd. "We zijn volop aan het mobiliseren", aldus de zegsman.

11 maart '25 ( 8:20)

Startschot nieuwbouw Wilhelminakanaal Sluis II

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat bracht afgelopen week een werkbezoek aan Tilburg. Samen met gedeputeerde Smeulders van de provincie Noord-Brabant en wethouder Grashoff van de gemeente Tilburg ondertekende hij de bestuursovereenkomst van het project Wilhelminakanaal Sluis II. Daarover bericht de provincie Noord-Brabant.

07 maart '25 ( 8:59)

Centrumgebied van Amsterdam wordt uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen

Per 1 april 2025 is het centrumgebied van Amsterdam een uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen. Men mag er varen op spierkracht, elektriciteit of waterstof. Er gelden overgangsregelingen voor booteigenaren. De uitstootvrije zone is het centrumgebied van Amsterdam inclusief de Singelgracht. Doorgaande vaarroutes vallen buiten de uitstootvrije zone. Hier mag men ook varen als de boot niet uitstootvrij is. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.

05 maart '25 (12:15)

Ook Rotterdamse terminals ECT naar BlackRock na Panama-deal

Het in Hongkong gevestigde conglomeraat CK Hutchison verkoopt ook de containerterminals in Rotterdam van ECT en andere havenactiviteiten buiten China. Dat maakte het bedrijf gelijktijdig bekend met de aankondiging van een deal rond de havens bij het Panamakanaal.

26 februari '25 (16:00)

Havenondernemers dringen aan op snelle invoering industrieplannen

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op het snel invoeren van de industrieplannen die de Europese Commissie heeft aangekondigd. De havenondernemers, verenigd in ondernemersorganisatie Deltalinqs, zeggen dat de plannen er goed uitzien om de Europese en Nederlandse industrie "weer op voorsprong te zetten".

21 februari '25 (14:45)

Handelsoorlog is sowieso nadeling voor haven Rotterdam, stelt topman Havenbedrijf Rotterdam

Als de dreiging met importheffingen door de Amerikaanse president Donald Trump uitmondt in een handelsoorlog, is dat sowieso nadelig voor de haven van Rotterdam. Handelsbarrières zijn slecht voor de wereldeconomie en benadelen daarmee ook de grootste zeehaven van Europa, zei topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam in een toelichting op de jaarcijfers.

21 februari '25 (13:30)

Havenbedrijf Rotterdam denkt nadrukkelijker aan weerbaarheid

De haven van Rotterdam werkt de komende jaren nadrukkelijker aan weerbaarheid van handelsstromen in Noordwest-Europa. Door handelsspanningen dreigt de wereld uiteen te vallen in verschillende machtsblokken. In zijn strategie voor de komende vier jaar zoekt het Havenbedrijf Rotterdam daarom naar manieren om vervoersstromen minder kwetsbaar te maken, zegt topman Boudewijn Siemons.