Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Opnieuw verlies voor Nederlandse kottervisserij

Door ANP
schedule 6 min
location_on [xx]km
Opnieuw verlies voor Nederlandse kottervisserij
De Nederlandse kottervisserij heeft opnieuw een financieel zeer slecht eerste halfjaar gedraaid. Naar schatting komt het totale verlies uit op 12 miljoen euro, becijferde Wageningen University & Research (WUR). In de eerste helft van vorig jaar bedroeg het verlies 19 miljoen euro.

WAGENINGEN (ANP) - De Nederlandse kottervisserij heeft opnieuw een financieel zeer slecht eerste halfjaar gedraaid. Naar schatting komt het totale verlies uit op 12 miljoen euro, becijferde Wageningen University & Research (WUR). In de eerste helft van vorig jaar bedroeg het verlies 19 miljoen euro.

Garnalenvissers

Vooral garnalenvissers hadden het zwaar, met een verlies van 7 miljoen. De belangrijkste oorzaak van de verliezen zijn, net als vorig jaar, de hoge brandstofprijzen. Vooral de vissers met grotere schepen lijden hieronder. Andere kosten namen ook verder toe zoals voor onderhoud en reparatie van de schepen.

Daarbij haalden de vissers veel minder vis en garnalen uit de Noordzee, terwijl de visprijzen daalden. Volgens de onderzoekers liep de aanvoer in de eerste zes maanden van het jaar met 12 procent terug. De omzet van de kottervisserij daalde, van 95,5 miljoen euro in de eerste helft vorig jaar, tot 82,5 miljoen euro.

Toekomstperspectief

Veel Nederlandse vissers verkeren in grote onzekerheid wegens het uitblijven van toekomstperspectief van de overheid. Dat geldt vooral voor de garnalenvisserij. "Er ontbreekt perspectief om te kunnen investeren in verduurzaming en het weer rendabel maken van de visserij. Garnalenvissers moeten aantoonbaar en binnen afzienbare tijd binnen de bepaalde stikstofnormen blijven om nog een vergunning vanuit de wet natuurbescherming te kunnen krijgen", aldus de universiteit. Deze vergunning is nodig om te mogen vissen in zogeheten Natura-2000 gebieden zoals langs de kust en in de Waddenzee.

Een groot aantal viskotters heeft dit jaar niet meer gevist omdat de visserij niet meer rendabel is. Ook worden de kottervissers steeds meer verdreven door de uitbreiding van het aantal windmolenparken op de Noordzee.

Noordzeevis

Wageningen noemt de teruglopende aanvoer van vis zorgelijk. "Het aandeel van noordzeevis gevangen door Nederlandse vissers die in de keten wordt verwerkt en verhandeld neemt in een hoog tempo af."

Om dit op te vangen halen visafslagen en handels- en verwerkingsbedrijven steeds meer vis uit het buitenland. "Visproducten zoals gekweekte zalm uit Noorwegen, witvis zoals kabeljauw uit IJsland en gekweekte tropische garnalen uit Azië worden in grote volumes geïmporteerd om in Nederland verwerkt en verhandeld te worden", stellen de onderzoekers vast.

16 mei '24 (10:45)

Vissers 'hoopvol gestemd' over plannen nieuwe kabinet

De Nederlandse vissers zijn "hoopvol gestemd" over de plannen die het nieuwe kabinet heeft met de visserij. Zowel VisNed als de Nederlandse Vissersbond is zeer te spreken over het nieuwe coalitieakkoord.

14 mei '24 (16:00)

Russisch visserschip niet meer welkom in Eemshaven

Een Russisch visserschip is niet meer welkom in de Eemshaven in het noorden van Groningen. Dat gebeurt om het risico op spionage te beperken, zei demissionair minister Kajsa Ollongren (Defensie) tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer.

30 april '24 ( 7:54)

Leading Maritime Cities of the World: Rotterdam koploper in Europa

In het rapport 'Leading Maritime Cities of the World' van DNV en Menon Economics is havenstad Rotterdam uitgeroepen tot Europees koploper. Dat gebeurde ook in 2022. Op de wereldranglijst hoeft Rotterdam alleen Singapore voor zich te dulden. Dat meldt Port of Rotterdam.

23 april '24 (13:45)

Havenbedrijf Rotterdam: Nederland wacht grote onderhoudsopgave

Nederland staat "duidelijk voor een grote onderhoudsopgave" als het gaat om verouderde infrastructuur zoals wegen, bruggen en vaarwegen. Dat heeft topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam gezegd over het bericht dat er grote zorgen zijn over de infrastructuur in de regio Rotterdam door achterstallig onderhoud. Daarbij is met name de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam in slechte staat, aldus de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

23 april '24 ( 8:18)

Toename containeroverslag in haven Rotterdam in eerste kwartaal 2024

In de haven van Rotterdam is de totale overslag in het eerste kwartaal van 2024 gedaald met 1,4% ten opzichte van dezelfde periode in 2023. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 110,1 miljoen ton tegenover 111,7 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:28)

Aanleg CO2-transport en -opslagproject Porthos van start

De aanleg van de infrastructuur van het CO2-transport en -opslagproject Porthos is na een voorbereidingsperiode zichtbaar van start gegaan. Zaterdag 13 april 2024 vond de eerste boring plaats. Daarbij maakte de boor een boorgat onder de zeewering op de Maasvlakte. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:23)

Flevolands project Groot onderhoud bruggen en sluizen officieel afgerond

Afgelopen week is het project 'Groot onderhoud bruggen en sluizen' officieel afgerond. Provincie Flevoland heeft gedurende bijna zes jaar elf sluizen en dertien bruggen in de provincie gemoderniseerd. Daarmee was een bedrag van zeventig miljoen euro gemoeid. Daarover bericht Provincie Flevoland.

08 april '24 (19:30)

Bloomberg: scheepsbouwer Damen mag Duitse marineschepen bouwen

De Nederlandse scheepsbouwer Damen heeft een Duitse miljardenorder voor de levering van in ieder geval twee grote marineschepen binnengesleept, zogeheten fregatten. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Leden van het Duitse parlement moeten nog instemmen met het investeringsplan voor de strijdkrachten, met een totale waarde van ongeveer 7 miljard euro.

05 april '24 ( 7:27)

Grootscheepse controle in Rotterdams havengebied

Dinsdag 2 april 2024 zijn 's ochtends tijdens een grote integrale verkeers- en transportcontrole in het Rotterdamse havengebied 54 voertuigen uitgebreid gecontroleerd. Daarbij werden bekeuringen uitgedeeld. Dat meldt Politie.nl.

04 april '24 (22:15)

Havenbedrijf Rotterdam vindt grote kerncentrale op Maasvlakte niet logisch

De Rotterdamse haven is geen voor de hand liggende locatie voor een grote kerncentrale. Dat betoogt Havenbedrijf Rotterdam in een brief over de plannen voor twee nieuwe kerncentrales van de regering. Naast het Zeeuwse dorp Borssele is de Eerste Maasvlakte bij het Rijk in beeld als plaats voor een nieuwe centrale.