Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nog geen definitief plan voor lading voertuigen Fremantle Highway

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Nog geen definitief plan voor lading voertuigen Fremantle Highway
Het is nog niet duidelijk wat er gaat gebeuren met de ruim 3700 auto's die werden vervoerd door het in de problemen geraakte vrachtschip Fremantle Highway. Zo'n duizend voertuigen op de onderste vier dekken lijken nog in goede staat en zijn "prima versleepbaar", zegt topman Peter Berdowski van Boskalis, een van de betrokken bergingsbedrijven. Toch staat niet vast dat deze duizend voertuigen, waarvan de helft elektrisch is, daadwerkelijk van het schip worden gehaald.

Hoewel dat wel de intentie is, ligt er nog geen concreet plan, aldus Berdowski. Er zijn experts van de betrokken autofabrikanten - Volkswagen, BMW en Mercedes - onderweg om te kijken of en op welke manier de voertuigen kunnen worden gelost. "Je wil niet dat de auto's door het verslepen opnieuw vlam vatten en alle ellende opnieuw begint", zegt Berdowski. "Bovendien gaat het om auto's met een geladen accu waar hoogspanning op zit, dat kan zeer gevaarlijk zijn."

Voor de 2700 overige auto's aan boord, die zwaar beschadigd zijn, is het al helemaal de vraag of ze van het schip worden gehaald. Berdowski benadrukt dat ook nooit is gezegd dat dat moet gebeuren in de Eemshaven, waar de Fremantle Highway vorige week naartoe is gesleept. Het gaat om uitgebrande wrakken, die op de bovendekken stonden. "Een deel van die dekken is helemaal versmolten met de auto's. De dekken zijn heel zwaar beschadigd en slecht te betreden."

Onderste dekken

Volgens Berdowski gaan auto's die niet op een verantwoorde manier van het schip kunnen worden gehaald "mee op het schip". De Fremantle Highway mag tot uiterlijk 14 oktober in de Eemshaven blijven liggen, maar zal daarna naar een andere locatie worden gebracht om te worden gerepareerd of gesloopt. "Of je nu gaat repareren of slopen, de bovenste dekken zullen toch verwijderd moeten worden", zegt Berdowski. "En als je dat gaat doen, kun je in dezelfde actie de autowrakken meenemen."

De focus ligt momenteel in ieder geval op de onderste dekken, aldus de Boskalis-topman. Hij voorziet geen problemen in de werkzaamheden daar, ondanks de enorme schade aan de bovenkant van het schip. "Het goede nieuws is dat de scheepsromp en de machinekamer relatief onbeschadigd zijn en we de motoren weer hebben kunnen starten. Die gebruiken we ook voor de elektriciteit op het schip."

Berdowski verwacht dat het nog wel even duurt voordat er een definitief plan ligt voor de lading van de Fremantle Highway. "Dat is geen kwestie van een paar dagen."

22 juli '24 (10:15)

Na hevige regen sluizen dicht en advies om niet te varen op de Vecht

Het Waterschap Vechtstromen heeft het advies gegeven voorlopig niet te varen op de Vecht. Na de hevige regenval van zondag in vooral het oosten van het land voert de rivier zoveel water af, dat de hoge snelheid van de stroming kan leiden tot gevaarlijke situaties.

19 juli '24 (13:00)

Rotterdamse haven weinig hinder van computerstoring

Het afwikkelen van de scheepvaart in de Rotterdamse haven ondervindt geen hinder van de computerstoring die wereldwijd voor problemen zorgt. Dat zegt het Havenbedrijf Rotterdam na een inventarisatie van de impact voor de grootste haven van Europa.

18 juli '24 (13:15)

Topman Havenbedrijf Rotterdam verwacht geen ernstig effect Rode Zee op overslag

Topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam verwacht niet dat de totale overslag in de Rotterdamse haven dit jaar "ernstig geraakt" wordt door de situatie in de Rode Zee. "Je ziet dat de markt zich aanpast aan de omstandigheden", licht Siemons toe. De totale overslag in de Rotterdamse haven is de eerste zes maanden vrijwel gelijk gebleven, maakte het Havenbedrijf donderdagochtend bekend. Wel steeg de overslag van containers met 4,2 procent.

18 juli '24 (12:45)

Reddingsdiensten roepen zwemmers op niet alleen water in te gaan

De KNRM en Reddingsbrigade Nederland roepen met de zomerse temperaturen zwemmers op niet alleen het water in te gaan. "We zien helaas toch nog vaak dat iemand alleen aan het zwemmen is en in de problemen komt", zegt een woordvoerder van de Reddingsbrigade. "Dan heb je een groot probleem, want vaak kan dan niemand hulp voor je halen of je komen redden." De reddingsdiensten adviseren samen met andere volwassenen te zwemmen of ergens verkoeling te zoeken waar toezicht is.

16 juli '24 ( 8:35)

Vanaf half oktober ruim halfjaar werkzaamheden aan Kooybrug

Van 14 oktober 2024 tot eind april 2025 en nog een week in de maand daarna wordt de Kooybrug in de N99 bij Den Helder grondig gerenoveerd. Aannemer VolkerWessels voert de werkzaamheden aan de ruim dertig jaar oude brug uit in opdracht van Rijkswaterstaat. Dat meldt Rijkswaterstaat.

12 juli '24 ( 8:56)

Eerste methanolschip van X-press Feeders gedoopt in Rotterdamse haven

In de haven van Rotterdam is deze week de Eco Maestro gedoopt. Dit is het eerste 'dual fuel' containerschip dat vaart op methanol. Rotterdam wordt de thuishaven van de in totaal veertien schepen van X-press Feeders uit Singapore. Dat meldt Port of Rotterdam.

09 juli '24 ( 7:15)

Veel minder cocaïne onderschept in zeehavens in eerste helft 2023

De douane heeft in de eerste zes maanden van dit jaar minder drugs in beslag genomen dan in dezelfde periode vorig jaar. Er is vooral fors minder cocaïne onderschept in Nederlandse zeehavens. Het gaat om 16.000 kilo, terwijl in het eerste half jaar van 2023 nog ruim 28.000 kilo werd gevonden. Voor de douane is dit een bewijs dat maatregelen om de import van drugs tegen te houden werken. Het zou hierdoor voor criminelen minder aantrekkelijk worden om drugs te smokkelen via Nederlandse havens.

05 juli '24 ( 6:50)

Iconen op het water in Het Scheepvaartmuseum tijdens Spelen

Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam organiseert in samenwerking met het Koninklijk Nederlands Watersportverbond (KNWV) en de Koninklijke Nederlandse Roeibond (KNRB) tijdens de Olympische Spelen ‘Iconen op het water’. Daarover bericht Het Scheepvaartmuseum.

02 juli '24 ( 6:45)

Minder drukte voor Nederlandse zeehavens in 2023

De Nederlandse zeehavens hebben het vorig jaar een stuk rustiger gehad dan het jaar ervoor. Nagenoeg alle soorten goederen kwamen minder vaak via de zee binnen en verlieten ons land ook minder op die manier, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De Verenigde Staten wisten ondanks de stagnerende wereldeconomie wel veel meer goederen via de zee te leveren, waardoor dat land nu voor Nederlandse zeehavens de belangrijkste leverancier is.

01 juli '24 (10:00)

Visdeurbel bij Weerdsluis in Utrecht klinkt vaker dan ooit

De visdeurbel bij de Weerdsluis in Utrecht heeft afgelopen voorjaar fors meer belangstelling gehad en is veel vaker ingedrukt dan in voorgaande jaren. Vooral in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië keken veel mensen naar de beelden van de onderwatercamera op visdeurbel.nl.