Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Aantal aanvragen saneringsregeling visserijkotters valt lager uit

Door Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Aantal aanvragen saneringsregeling visserijkotters valt lager uit
Het aantal vissers dat daadwerkelijk heeft besloten zijn kotter te laten slopen om gebruik te kunnen maken van de saneringsregeling valt een stuk lager uit dan de 72 aanvragen die eerder zijn goedgekeurd. Uit de definitieve cijfers blijkt dat voor 54 kotters gebruik wordt gemaakt van de saneringssubsidie. Hierdoor zal de daling van de aanvoer van Noordzeevis door de Nederlandse visserijvloot vermoedelijk ook minder zijn dan is berekend. Dit meldt Rijksoverheid.

Dat valt af te leiden uit de definitieve aanvragen voor de saneringsregeling en een scenario-analyse van Wageningen Economic Research (WEcR), in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Om voor de saneringssubsidie in aanmerking te komen, hadden ondernemers tot 31 juli de tijd om de procedure te doorlopen. Een van de voorwaarden is dat zij hun schip hebben gesloopt of onklaar gemaakt. RVO controleert de komende weken of de aanvragers aan alle voorwaarden hebben voldaan.

Toekomstperspectief

De sanering van de visserijvloot is een gevolg van het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Daardoor is Nederland een aanzienlijke hoeveelheid visquota kwijtgeraakt. Om de visserijvloot weer in balans te krijgen met de huidige visquota konden vissers die werden geraakt door de Brexit gebruik maken van de saneringsregeling. In totaal kwamen 146 Nederlandse visserijschepen daarvoor in aanmerking. Het overgrote deel bestaat uit kotters die op platvis, zoals tong en schol vissen.

De sector verkeert al langere tijd in economisch zwaar weer en staat bovendien voor een enorme opgave om de omslag te maken ecologisch duurzame en economische rendabele visserij. Minister Piet Adema van LNV heeft al diverse regelingen opengesteld die de sector financieel ondersteunen. Verder komen er verduurzamings- en innovatieregelingen beschikbaar en werkt de minister aan een visie op voedselwinning uit zee en grote wateren die het toekomstperspectief schetst voor de voedselwinning uit zee en grote wateren.

Scenariostudies kottervisserij

Om de sociaal-economische impact van de kottersanering in kaart te brengen, heeft WEcR diverse scenario’s onderzocht voor de visserijsector, de visketen en de visserijregio’s. Hierbij is gekeken naar de historische activiteit (2018-2021) van de 71 geregistreerde vaartuigen die op 1 april 2023 een goedgekeurde aanvraag hadden en gevarieerd met het aantal vissers dat daadwerkelijk van de regeling gebruik zou maken. Overigens is na de start van het onderzoek nog een schip in aanmerking gekomen voor de saneringssubsidie, waardoor het eindtotaal 31 juli op 72 schepen is gekomen.

Het scenario met de meeste effecten, waarbij alle 71 schepen in het onderzoek worden gesaneerd en resterende vissers hun inspanningen niet verhogen, leidt tot een afname van de visaanvoer met 63% voor tong, 62% voor schol en 29% voor kabeljauw.

Het minste effect heeft het scenario waarbij 80% van de 71 vissers wordt gesaneerd en de resterende vissers hun visserij-inspanningen verhogen. Dit leidt tot een afname van de aanvoer van 32% voor tong, 31% voor schol en 15% kabeljauw. Omdat nu blijkt dat minder schepen daadwerkelijk gebruik willen maken van de saneringsregeling dan in de scenario’s is onderzocht, zullen de gevolgen voor de aanvoer vermoedelijk kleiner zijn dan is berekend voor WEcR.

Visserijketen

Uit het onderzoek blijkt dat ook de rest van de visketen en visserijgemeenschappen gevolgen ondervinden van de afname van de aanvoer van Noordzeevis, zowel sociaal, economisch als cultureel. Demissionair minister Adema stelde onlangs al € 30 miljoen beschikbaar om de keten en gemeenschappen perspectief te bieden en zich aan te passen aan de veranderingen in de sector. Het Bestuurlijk Platform Visserij stelt in overleg met de betrokken partijen en het ministerie van LNV een Visserij ontwikkelplan op.

08 januari '25 (10:15)

Werkonderbrekingen bij Hutchinson Ports ECT Rotterdam wegens werk(on)zekerheid

Vakbond FNV kondigt werkonderbrekingen aan bij Hutchison Ports ECT Rotterdam, het grootste containeroverslagbedrijf van Europa. Volgens de vakbond weigert de onderneming akkoord te gaan met een werkzekerheidsgarantie voor het personeel, terwijl er de laatste jaren veel te weinig zou zijn geïnvesteerd in de locatie in het Rotterdamse havengebied.

08 januari '25 (10:14)

Van sabotage verdachte olietanker vertoonde ook verdacht gedrag boven Waddeneilanden

De olietanker Eagle S die eind vorig jaar mogelijk kabels in de Oostzee kapotmaakte, bevond zich eind 2023 ook boven de trans-Atlantische datakabel Atlantic Corssing 1 boven de Waddeneilanden. Deze kabel verbindt Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk met de Verenigde Staten. Volgens NRC was er sprake van verdachte activiteiten in de buurt, omdat de tanker ongeveer 2 uur lang heel langzaam boven de zeekabel bleef dobberen. Dit meldt NOS.

07 januari '25 ( 9:03)

Scheepvaart en wegverkeer moeten rekening houden met werkzaamheden aan Julianasluizencomplex in Gouda

Van maandag 13 januari tot en met vrijdag 17 januari 2025 voert de provincie Zuid-Holland werkzaamheden uit aan de brugdekken van het Julianasluizencomplex in Gouda. De scheepvaart en het wegverkeer ondervinden hiervan hinder. Dat meldt Gouweijsselnieuws.nl.

31 december '24 ( 9:18)

Werkzaamheden Julianasluiscomplex in Gouda veroorzaken hinder voor verkeer en scheepvaart

Van maandag 13 tot vrijdag 17 januari vinden er reparatiewerkzaamheden plaats aan het Julianasluiscomplex in Gouda. Gedurende deze periode zal de westelijke sluiskolk gesloten zijn voor scheepvaart, en wordt één van de twee rijbanen tijdelijk afgesloten. Dit meldt het AD.

27 december '24 ( 9:30)

Boskalis denkt na over splitsing als Europese MVO-regels niet veranderen

Maritiem concern Boskalis denkt na over een splitsing van de onderneming als de voorgenomen EU-regels voor maatschappelijk verantwoord ondernemen niet veranderen. Dit heeft topman Peter Berdowski gezegd in een interview in De Telegraaf.

20 december '24 ( 8:41)

In maart opening van Portlantis op Maasvlakte 2

Zaterdag 22 maart 2025 gaan de deuren van Portlantis open voor bezoekers. In dit interactieve ervaringscentrum op Maasvlakte 2 kunnen zij de Rotterdamse haven ontdekken en beleven. Portlantis biedt nieuwe perspectieven op het haven- en industriegebied van Rotterdam. Dat meldt Port of Rotterdam.

17 december '24 ( 9:39)

Pilot geeft stimulans aan circulariteit in havengebied Rotterdam

Een pilot waarbij bedrijven hun afvalstromen in kaart brachten via het Afvalprofielplatform van geoFluxus heeft de circulaire economie in het Rotterdamse havengebied naar een hoger plan getild. Dit door Havenbedrijf Rotterdam gesponsorde project heeft bedrijven geholpen om hun afvalverwerking te optimaliseren. Dat meldt Havenbedrijf Rotterdam.

16 december '24 ( 6:00)

Havenbedrijf Rotterdam: vergroening moet van bedrijven zelf komen

Het Havenbedrijf Rotterdam doet er naar eigen zeggen alles aan om CO2-reductie bij gebruikers van de haven mogelijk te maken. Maar het zijn de bedrijven zelf die de benodigde investeringen in ombouw van fabrieken en in nieuwe productiefaciliteiten moeten doen om hun uitstoot terug te dringen. Dit stelt het havenbedrijf na het verschijnen van een nieuwe studie van onderzoeksbureau CE Delft.

13 december '24 (12:11)

Kans op brandstoftekorten door gebrek aan ontgassingsinstallaties

Vanaf 2026 kunnen tekorten aan benzine, brandstoffen en chemicaliën ontstaan door een verbod op de uitstoot van gevaarlijke restgassen. Binnenvaarttankers, cruciaal voor de brandstofvoorziening, raken hierdoor deels onbruikbaar. In Nederland is er momenteel slechts één locatie voor het ontgassen van schepen, namelijk in Moerdijk. Brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) waarschuwt dat er tussen de acht en tien installaties nodig zijn, waaronder in Amsterdam en de Rijnmond. Dit meldt het Parool.

10 december '24 (15:30)

Binnenvaartbranche verwacht grote impact van stremming Moezel

De sluiting van de Moezel heeft naar verwachting grote impact op de binnenvaart, stelt Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). "We kunnen geen exact bedrag noemen over de financiële impact van de sluiting, maar met tientallen schippers die in deze periode vastliggen en bedrijven in de regio die nu geen goederen ontvangen, is het duidelijk dat de kosten hoog zullen zijn", stelt een woordvoerder.