Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nederlands bedrijf SMIT helpt bij overpompen olie uit afbrokkelend schip

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Nederlands bedrijf SMT helpt bij overpompen olie uit afbrokkelend schip
Het overpompen van de olie uit het afbrokkelende schip FSO Safer voor de kust van Jemen is begonnen. De operatie onder leiding van het Nederlandse bedrijf SMIT zal naar verwachting negentien dagen duren, melden de Verenigde Naties. Gevreesd wordt dat de tanker zonder ingrijpen uit elkaar zal vallen, of zelfs ontploffen. Aan deze bergingsoperatie is jaren gewerkt.

De Safer is een 362 meter lang en 70 meter breed schip dat in 1976 werd gebouwd. Het werd de laatste jaren gebruikt als opslag. Vanwege de onrust in Jemen is het schip al sinds 2015 niet meer onderhouden, waardoor de situatie steeds gevaarlijker wordt. Daarom heeft de VN een operatie opgezet om de olie over te pompen naar een ander schip, dat hier speciaal voor is gekocht. Het gaat naar schatting om 1,14 miljoen vaten olie, of 181 miljoen liter.

Kritieke volgende stap

Volgens VN-secretaris-generaal António Guterres is het overpompen van de olie "de kritieke volgende stap om een milieu- en humanitaire ramp op kolossale schaal te voorkomen". Achim Steiner van het VN-Ontwikkelingsprogramma (UNDP) zegt blij te zijn dat deze stap nu gezet kan worden. "Met iedere gallon (3,8 liter, red.) olie die nu uit de Safer wordt gepompt, vermindert de dreiging van een mogelijk lek die de mensen in Jemen en eigenlijk alle landen en economieën die afhankelijk zijn van de Rode Zee boven het hoofd hing."

Grootste olielek uit geschiedenis

Als de Safer inderdaad uit elkaar zou vallen, zou volgens de VN het vier na grootste olielek uit de geschiedenis kunnen ontstaan. De VN schatte dat het 20 miljard dollar (18 miljard euro) en 25 jaar zou kosten om dat op te ruimen, nog los van de enorme problemen die het zou opleveren voor het voedsel, de veiligheid en de voorzieningen voor het toch al noodlijdende Jemen. De lopende operatie kost omgerekend zo'n 130 miljoen euro. Dat bedrag is nog niet helemaal binnen. Nederland heeft 15 miljoen euro toegezegd.

Door: ANP

23 oktober '24 (12:15)

Zorgen in Friesland dat Waddenzee werelderfgoedstatus verliest

De Friese gedeputeerde voor mijnbouw Friso Douwstra (CDA) en meerdere partijen in Provinciale Staten maken zich zorgen over het mogelijk intrekken van de werelderfgoedstatus van de Waddenzee. De VN-organisatie UNESCO heeft daarmee gedreigd als Nederland, Duitsland en Denemarken doorgaan met gas- en zoutwinning onder de zee. Minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei moet dit jaar een besluit nemen over gaswinning bij het dorp Ternaard.

21 oktober '24 (12:00)

Cruiseschip kan doorvaren na protest XR bij sluis IJmuiden

De sluisdeuren van de Zeesluis IJmuiden zijn dicht nadat ze eerder maandagochtend werden geblokkeerd door actievoerders van Extinction Rebellion (XR). De betogers hielden daarmee het cruiseschip MSC Virtuosa tegen. Het schip kan nu, met een vertraging van zo'n 2 uur, doorvaren naar Amsterdam. De cruise-industrie is volgens XR "een grote vervuiler" en cruiseschepen een "drijvende milieuramp".

21 oktober '24 (10:15)

Politie verwijdert klimaatactivisten XR van sluis IJmuiden

De politie is begonnen met het verwijderen van klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) van de Zeesluis in IJmuiden. De actievoerders zitten en staan op een van de sluisdeuren. Meerdere betogers hebben zich vastgeketend. Zij moeten door de politie worden losgemaakt. Bij de sluis staat een touringcar klaar om de actievoerders mee te nemen.

21 oktober '24 ( 9:30)

Actievoerders Extinction Rebellion blokkeren sluizen in IJmuiden

Actievoerders van Extinction Rebellion (XR) zijn aangekomen bij de sluizen in IJmuiden. Ze zitten daar op de Noordersluis en de Zeesluis en hebben zich vastgeketend. De activisten hopen zo het cruiseschip MSC Virtuosa tegen te houden. De klimaatactiegroep voerde de afgelopen tijd vaker actie in de Noord-Hollandse plaats tegen "de schadelijke impact op het klimaat" van cruiseschepen.

17 oktober '24 (10:00)

Gestrand vrachtschip bij Maastricht ligt nog steeds vast

Ook de poging van woensdagavond om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken, is niet gelukt. Laat in de avond is het werk gestaakt. De onderkant van het schip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt er verdere beweging in te krijgen. Donderdagochtend volgt weer een poging, aldus Rijkswaterstaat. Een extra lier zal vanuit een andere hoek ook gaan meetrekken.

16 oktober '24 (19:15)

Woensdagavond nieuwe poging om schip bij Maastricht los te maken

Rijkswaterstaat gaat woensdagavond een nieuwe poging doen om het vrachtschip los te trekken dat zaterdag tegen de stuw bij Borgharen botste, zegt een woordvoerder. De eerste poging om het schip weg te halen mislukte dinsdag. Rijkswaterstaat heeft ondertussen verschillende stappen gezet om de tweede poging wel te laten slagen.

15 oktober '24 ( 9:08)

Baggerproject Lateraalkanaal op tijd afgerond

Het uitdiepen van de bodem van het Lateraalkanaal bij Linne-Buggenum is gereed. Daardoor blijft dit kanaal de komende jaren goed doorgankelijk voor de scheepvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 oktober '24 ( 8:15)

Bedrijven Rotterdamse haven willen snellere verduurzaming

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op "nieuwe onconventionele maatregelen" om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. "Alleen zo kunnen we de klimaatdoelen halen en dreigende de-industrialisatie afwenden", waarschuwt ondernemersvereniging Deltalinqs in een brief aan de Tweede Kamer.

04 oktober '24 ( 9:00)

Workshops, tijdreis en meer bij FutureLand in herfstvakantie

Bij FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2, vinden ook tijdens de naderende herfstvakantie tal van activiteiten plaats. Van knutselworkshops tot een fossielenexpeditie. En van instappresentaties tot een reis door honderd jaar havenontwikkeling met de FutureLand Experience. Dat meldt Port of Rotterdam.

02 oktober '24 (12:15)

MSC Cruises moet reclames schrappen vanwege misleidende klimaatclaims

MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen over de duurzaamheid van cruisereizen doen. Claims dat passagiers op een verantwoorde en groene wijze kunnen cruisen, zijn volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend.