Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nederlands bedrijf SMIT helpt bij overpompen olie uit afbrokkelend schip

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Nederlands bedrijf SMT helpt bij overpompen olie uit afbrokkelend schip
Het overpompen van de olie uit het afbrokkelende schip FSO Safer voor de kust van Jemen is begonnen. De operatie onder leiding van het Nederlandse bedrijf SMIT zal naar verwachting negentien dagen duren, melden de Verenigde Naties. Gevreesd wordt dat de tanker zonder ingrijpen uit elkaar zal vallen, of zelfs ontploffen. Aan deze bergingsoperatie is jaren gewerkt.

De Safer is een 362 meter lang en 70 meter breed schip dat in 1976 werd gebouwd. Het werd de laatste jaren gebruikt als opslag. Vanwege de onrust in Jemen is het schip al sinds 2015 niet meer onderhouden, waardoor de situatie steeds gevaarlijker wordt. Daarom heeft de VN een operatie opgezet om de olie over te pompen naar een ander schip, dat hier speciaal voor is gekocht. Het gaat naar schatting om 1,14 miljoen vaten olie, of 181 miljoen liter.

Kritieke volgende stap

Volgens VN-secretaris-generaal António Guterres is het overpompen van de olie "de kritieke volgende stap om een milieu- en humanitaire ramp op kolossale schaal te voorkomen". Achim Steiner van het VN-Ontwikkelingsprogramma (UNDP) zegt blij te zijn dat deze stap nu gezet kan worden. "Met iedere gallon (3,8 liter, red.) olie die nu uit de Safer wordt gepompt, vermindert de dreiging van een mogelijk lek die de mensen in Jemen en eigenlijk alle landen en economieën die afhankelijk zijn van de Rode Zee boven het hoofd hing."

Grootste olielek uit geschiedenis

Als de Safer inderdaad uit elkaar zou vallen, zou volgens de VN het vier na grootste olielek uit de geschiedenis kunnen ontstaan. De VN schatte dat het 20 miljard dollar (18 miljard euro) en 25 jaar zou kosten om dat op te ruimen, nog los van de enorme problemen die het zou opleveren voor het voedsel, de veiligheid en de voorzieningen voor het toch al noodlijdende Jemen. De lopende operatie kost omgerekend zo'n 130 miljoen euro. Dat bedrag is nog niet helemaal binnen. Nederland heeft 15 miljoen euro toegezegd.

Door: ANP

01 juli '25 (11:09)

Radiosystemen van de kustwacht werken niet door storing

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken niet door een storing die dinsdagochtend vroeg ontstond. Hierdoor kan de kustwacht geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. Ook op de uitwijklocatie zijn problemen, aldus de Kustwacht.

01 juli '25 (10:44)

Kustwacht niet te bereiken op noodnummer vanwege een storing

Kustwacht Nederland heeft een probleem met het radiosysteem vanwege een storing. De Kustwacht kan nu geen berichten ontvangen of verzenden. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:11)

Haven Rotterdam luidt dinsdag Nationaal Industrie Alarm

De haven van Rotterdam laat dinsdag het Nationaal Industrie Alarm afgaan om aandacht te vragen voor de problemen waarmee de industrie in de haven kampt. Daarbij wordt op verschillende plekken getoeterd door trucks, gaan alarmsignalen af en worden scheepsbellen geluid.

27 juni '25 (11:19)

Westerscheldetunnel houdt 14 miljoen euro over aan recordjaar

De Westerscheldetunnel heeft 14,2 miljoen euro overgehouden aan het recordjaar 2024, bijna een miljoen meer dan begroot. De winst valt hoger uit, omdat afgelopen jaar meer voertuigen dan verwacht gebruikmaakten van de 6,6 kilometer lange tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. In 2019 was het nettoresultaat nog beter, ruim 15 miljoen euro.

25 juni '25 (14:44)

Schipper vaart onder een te lage brug door en sloopt daarmee de kajuit

Aan het begin van de middag is er een boot tegen de onderkant van de Oosterdoksbrug in Amsterdam gevaren. De schipper dacht dat hij onder de brug bij het Centraal Station kon varen, maar daarbij sloopte hij wel zijn kajuit. Dat meldt NH Nieuws.

24 juni '25 (14:55)

Overeenkomst over baggeren havens Moerdijk

Donderdag 19 juni 2025 hebben havenbedrijf Moerdijk en Van den Herik Sliedrecht een meerjarige overeenkomst ondertekend voor het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerkzaamheden in de havens van Port of Moerdijk. CEO Paul Dirix van het havenbedrijf en directeur Jan Huijbers van Van den Herik markeerden de start van de samenwerking met een tekenmoment. Dat meldt Port of Moerdijk.

20 juni '25 (13:56)

Twee zwaargewonden Waalhaven buiten levensgevaar

De twee mensen die bij het ongeluk in de Rotterdamse Waalhaven donderdag zwaargewond naar het ziekenhuis werden gebracht, zijn vrijdag buiten levensgevaar. Dat meldt hun werkgever, havenbedrijf C. Steinweg Group. Twee andere medewerkers kwamen om bij het ongeval.

20 juni '25 (13:54)

Bijzonder schip Boreas gedoopt in Rotterdam

Woensdag 18 juni 2025 heeft de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten het nieuwe offshorewindinstallatieschip Boreas van maritiem aannemer Van Oord gedoopt. Dat meldt Port of Rotterdam.

19 juni '25 (11:50)

Luxe schepen mochten wel door kapotte sluis varen omdat Rijkswaterstaat bang was voor claim

Rijkswaterstaat heeft eind maart 2025 drie splinternieuwe, luxe jachten door de kapotte sluis bij Lith laten varen. Rijkswaterstaat deed dit vanwege de angst voor een claim van scheepsbouwer Heesen Yachts uit Oss. Al het andere scheepvaartverkeer kan al maanden niet via Lith varen. Voor deze dure jachten werd een speciale constructie gemaakt voor in de kapotte sluis. Dat meldt Omroep Brabant.

19 juni '25 ( 9:33)

Ernstig bedrijfsongeval Waalhaven Rotterdam

In Rotterdam zijn vanochtend vroeg bij een bedrijfsongeval in de Waalhaven twee mensen overleden en twee mensen zwaargewond geraakt. Dat meldt NU.nl na een bericht van de politie op X.