Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Dalende waterstand Rijn heeft aandacht van Nederlandse binnenvaart

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Dalende waterstand Rijn heeft aandacht van Nederlandse binnenvaart
De Nederlandse binnenvaart houdt de waterstand van de Rijn goed in de gaten. De waterstand van de belangrijkste waterweg van Europa voor goederenvervoer is aan het dalen en dat kan problemen veroorzaken voor binnenvaartschepen. Als het waterpeil van de rivier erg sterk daalt, kunnen schepen minder vracht vervoeren en hebben ze ook minder ruimte om te manoeuvreren.

Het waterpeil van de Rijn wordt onder meer gemeten ter hoogte van de Duitse plaats Kaub, tussen Koblenz en Mainz. De Duitse overheidsdienst Wasserstraßen- und Schifffahrtsverwaltung (WSV) denkt dat de waterstand deze week kan dalen tot circa 1 meter boven dit meetpunt, in vaktermen de pegel van Kaub. Er komt deze week een hittegolf aan in grote delen van Duitsland, waaronder in de regio Boven-Rijn.

Zorgelijk

Een woordvoerster van brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) zegt de situatie nauwlettend in de gaten te houden. "Het is wel zorgelijk, maar we zijn nog niet ontzettend zenuwachtig." Schepen kunnen namelijk nog wel varen met een waterpeil tot circa 30 centimeter, maar de grootste schepen zijn dan wel uitgevaren. Volgens KBN kunnen schippers goed anticiperen op dalende waterstanden door te kijken hoeveel lading ze mee kunnen nemen bij welke waterstand.

Weinig bewegingsruimte

Vanwege enorme droogte in augustus vorig jaar zakte de waterstand bij Kaub nog tot 30 centimeter, waardoor de binnenvaart wel ernstig werd ontregeld. Dat is onder de grenswaarde waarbij het voor schippers niet meer mogelijk is om goederen te vervoeren naar locaties ver boven Kaub. Op de Beneden- en de Midden-Rijn is dat dan nog wel mogelijk. Het stuk Rijn rond Kaub, vlakbij de bekende Lorelei-rots, is vlak en smal met dus weinig bewegingsruimte.

KBN stelt wel dat lage en ook hoge waterstanden fenomenen zijn die elk jaar terugkomen en waar schippers prima op kunnen anticiperen.

Door: ANP

23 oktober '24 (12:15)

Zorgen in Friesland dat Waddenzee werelderfgoedstatus verliest

De Friese gedeputeerde voor mijnbouw Friso Douwstra (CDA) en meerdere partijen in Provinciale Staten maken zich zorgen over het mogelijk intrekken van de werelderfgoedstatus van de Waddenzee. De VN-organisatie UNESCO heeft daarmee gedreigd als Nederland, Duitsland en Denemarken doorgaan met gas- en zoutwinning onder de zee. Minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei moet dit jaar een besluit nemen over gaswinning bij het dorp Ternaard.

21 oktober '24 (12:00)

Cruiseschip kan doorvaren na protest XR bij sluis IJmuiden

De sluisdeuren van de Zeesluis IJmuiden zijn dicht nadat ze eerder maandagochtend werden geblokkeerd door actievoerders van Extinction Rebellion (XR). De betogers hielden daarmee het cruiseschip MSC Virtuosa tegen. Het schip kan nu, met een vertraging van zo'n 2 uur, doorvaren naar Amsterdam. De cruise-industrie is volgens XR "een grote vervuiler" en cruiseschepen een "drijvende milieuramp".

21 oktober '24 (10:15)

Politie verwijdert klimaatactivisten XR van sluis IJmuiden

De politie is begonnen met het verwijderen van klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) van de Zeesluis in IJmuiden. De actievoerders zitten en staan op een van de sluisdeuren. Meerdere betogers hebben zich vastgeketend. Zij moeten door de politie worden losgemaakt. Bij de sluis staat een touringcar klaar om de actievoerders mee te nemen.

21 oktober '24 ( 9:30)

Actievoerders Extinction Rebellion blokkeren sluizen in IJmuiden

Actievoerders van Extinction Rebellion (XR) zijn aangekomen bij de sluizen in IJmuiden. Ze zitten daar op de Noordersluis en de Zeesluis en hebben zich vastgeketend. De activisten hopen zo het cruiseschip MSC Virtuosa tegen te houden. De klimaatactiegroep voerde de afgelopen tijd vaker actie in de Noord-Hollandse plaats tegen "de schadelijke impact op het klimaat" van cruiseschepen.

17 oktober '24 (10:00)

Gestrand vrachtschip bij Maastricht ligt nog steeds vast

Ook de poging van woensdagavond om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken, is niet gelukt. Laat in de avond is het werk gestaakt. De onderkant van het schip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt er verdere beweging in te krijgen. Donderdagochtend volgt weer een poging, aldus Rijkswaterstaat. Een extra lier zal vanuit een andere hoek ook gaan meetrekken.

16 oktober '24 (19:15)

Woensdagavond nieuwe poging om schip bij Maastricht los te maken

Rijkswaterstaat gaat woensdagavond een nieuwe poging doen om het vrachtschip los te trekken dat zaterdag tegen de stuw bij Borgharen botste, zegt een woordvoerder. De eerste poging om het schip weg te halen mislukte dinsdag. Rijkswaterstaat heeft ondertussen verschillende stappen gezet om de tweede poging wel te laten slagen.

15 oktober '24 ( 9:08)

Baggerproject Lateraalkanaal op tijd afgerond

Het uitdiepen van de bodem van het Lateraalkanaal bij Linne-Buggenum is gereed. Daardoor blijft dit kanaal de komende jaren goed doorgankelijk voor de scheepvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 oktober '24 ( 8:15)

Bedrijven Rotterdamse haven willen snellere verduurzaming

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op "nieuwe onconventionele maatregelen" om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. "Alleen zo kunnen we de klimaatdoelen halen en dreigende de-industrialisatie afwenden", waarschuwt ondernemersvereniging Deltalinqs in een brief aan de Tweede Kamer.

04 oktober '24 ( 9:00)

Workshops, tijdreis en meer bij FutureLand in herfstvakantie

Bij FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2, vinden ook tijdens de naderende herfstvakantie tal van activiteiten plaats. Van knutselworkshops tot een fossielenexpeditie. En van instappresentaties tot een reis door honderd jaar havenontwikkeling met de FutureLand Experience. Dat meldt Port of Rotterdam.

02 oktober '24 (12:15)

MSC Cruises moet reclames schrappen vanwege misleidende klimaatclaims

MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen over de duurzaamheid van cruisereizen doen. Claims dat passagiers op een verantwoorde en groene wijze kunnen cruisen, zijn volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend.