Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ILT presenteert landelijk beeld staat van primaire waterkeringen in Nederland

Door Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
ILT presenteert landelijk beeld staat van primaire waterkeringen in Nederland
Het rapport over de primaire waterkeringen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is vandaag naar de Tweede Kamer verstuurd. Daarin staat welke Nederlandse primaire waterkeringen wel en welke niet voldoen aan de wettelijke veiligheidsnormen. In uiterlijk 2050 moeten alle keringen aan die normen voldoen. Dit meldt ILT. 

Primaire waterkeringen zijn dijken, duinen, dammen en stormvloedkeringen die ons land beschermen tegen overstromingen vanuit de zee, de grote rivieren zoals de Rijn en de Maas en de grote meren zoals het IJsselmeer.

De ILT ziet er namens de minister van Infrastructuur en Waterstaat op toe dat de beoordelingen door de waterschappen en Rijkswaterstaat volgens afspraak zijn uitgevoerd. Het resultaat is de eerste Landelijke Beoordelingsronde Overstromingskans, een momentopname met peildatum 1 januari 2023. De ILT heeft voor elke beoordeling van een primaire kering een zogeheten conformiteitsverklaring afgegeven.

Opgave tot 2050

Uit de beoordelingen blijkt dat 38% van de 237 keringen (3.500 kilometer) aan de wettelijke norm voor 2050 voldoet. 62% voldoet niet aan die norm. Het gaat dan vaak slechts om een gedeelte of onderdeel van de totale lengte aan kering. Dat een meerderheid van de keringen niet volledig voldoet, betekent niet dat er acute risico’s zijn. Wel vraagt het om grote investeringen in aanloop naar 2050. Dijken moeten worden versterkt of er moeten andere dingen worden gedaan om aan de norm te voldoen, zoals het uitvoeren van extra onderhoud. Beheerders van keringen hebben daarmee nog een grote, maar inzichtelijke opgave de komende 27 jaar.

De Waterwet uit 2009 bepaalt dat de waterschappen en Rijkswaterstaat (RWS) tenminste elke 12 jaar de technische en operationele staat van de primaire waterkeringen in hun beheer beoordelen om vast te stellen of deze aan de wettelijke veiligheidsnorm voldoen.

Grote gevolgen

De gevolgen van het doorbreken of falen van een primaire waterkering kunnen heel groot zijn met gevolgen voor mensen, vitale infrastructuur  en de Nederlandse economie. Vanwege deze grote gevolgen is het belangrijk dat de keringen een hoog niveau van bescherming bieden. Hoe hoog dit niveau moet zijn is voor elke primaire waterkering vastgelegd als veiligheidsnormen in de Waterwet. De Waterwet verzekert een basisveiligheidsniveau voor alle inwoners van Nederland. Het beschermingsniveau is hoger op plekken waar de gevolgen heel groot zijn, bijvoorbeeld als er mogelijk veel slachtoffers vallen, veel economische schade kan ontstaan of schade kan ontstaan aan vitale infrastructuur die van nationaal belang is.

08 september '24 (17:30)

Organisatie Wereldhavendagen tevreden na drukbezochte editie

De Wereldhavendagen in Rotterdam hebben dit weekend ongeveer 400.000 bezoekers getrokken, zo schat de organisatie van het evenement. Daarmee was het ongeveer even druk als vorig jaar. De organisatie kijkt tevreden terug op de 47e editie van "het grootste jaarlijkse maritieme evenement" van het land.

06 september '24 ( 8:36)

Havenbedrijven en GNB bezegelen verdere samenwerking in overeenkomst

Maandag 2 september 2024 hebben vertegenwoordigers van Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Antwerpen-Brugge en het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (GNB) in het Schelde Coördinatiecentrum in Vlissingen een overeenkomst getekend. Met deze overeenkomst bezegelen zij nog verder hun samenwerking en uitwisseling van kennis en ervaringen. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 september '24 (15:45)

Oorzaak storing gemaal IJmuiden tijdens storm Ciarán onduidelijk

Rijkswaterstaat heeft niet kunnen achterhalen wat de oorzaak was van de storing in het gemaal- en spuicomplex bij IJmuiden in november waarna de waterstand bij Amsterdam gevaarlijk snel steeg. Naar het incident tijdens storm Ciarán zijn vier onderzoeken uitgevoerd.

03 september '24 (15:45)

Havenarbeiders Rotterdam leggen werk neer voor vroegpensioen

Vakbond FNV heeft medewerkers van de haven in Rotterdam opgeroepen vanaf zaterdagavond enkele uren het werk neer te leggen. Zo wil de vakbond de druk opvoeren om tot een structurele vroegpensioenregeling te komen voor mensen met zware beroepen. De bedrijven waarmee FNV Havens cao-afspraken heeft gemaakt over eerder stoppen met werken, ondersteunen de actie, stelt de bond.

03 september '24 (12:30)

Haven Rotterdam: stroomstoring zonder gevolgen voor scheepvaart

De grote stroomstoring in het westelijke deel van het Rijnmondgebied heeft vooralsnog geen impact op de scheepvaart in de haven van Rotterdam. Dat laat het Havenbedrijf Rotterdam weten. Het gaat om een storing in de gebieden Hoek van Holland, Brielle, Oostvoorne en Europoort.

03 september '24 (10:45)

Deel Rijnmondgebied inclusief Europoort getroffen door stroomuitval

In het westelijke deel van het Rijnmondgebied is de stroom uitgevallen. Het gaat om de gebieden Hoek van Holland, Brielle, Oostvoorne en Europoort. "De gevolgen hiervan worden in kaart gebracht", meldt de veiligheidsregio.

31 augustus '24 (13:00)

Brand boten Hoorn onder controle: geen slachtoffers

De brand die zaterdag op drie boten uitbrak in de Grashaven in Hoorn is onder controle, meldt de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Er bestond een vermoeden dat op de boot waar de brand ontstond iemand aan boord was, maar dat blijkt niet het geval. Er zijn geen gewonden gevallen bij het incident.

29 augustus '24 (14:30)

Brand aan boord marinefregat Zr.Ms. Evertsen is uit

De brand aan boord van het marinefregat Zr.Ms. Evertsen in de marinehaven van Den Helder is uit, meldt de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Aan boord van het schip brak aan het einde van de ochtend brand uit. Er raakte niemand gewond: iedereen was op tijd van boord.

29 augustus '24 (13:30)

Fregat Zr. Ms. Evertsen in haven Den Helder heeft brand aan boord

Aan boord van het marinefregat Zr.Ms. Evertsen in de haven van Den Helder woedt een brand, meldt een woordvoerder van de Koninklijke Marine. Over de omvang van de brand en de schade kan de woordvoerder nog niets zeggen.

28 augustus '24 (11:00)

Reddingsbrigades verwachten geen problemen door storing

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en Reddingsbrigade Nederland verwachten vooralsnog geen problemen door de huidige computerstoring bij de Kustwacht en de veiligheidsregio's. De KNRM werkt met een noodscenario, en de Reddingsbrigade merkt geen directe gevolgen.