Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Piet S. was volgens OM 'op jacht' naar meer transportlijnen voor drugs

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Piet S. was volgens OM 'op jacht' naar meer transportlijnen voor drugs
00Piet S. was tot zijn arrestatie erg druk met het verkennen en opzetten van nieuwe transportlijnen waarover drugs vervoerd konden worden, denkt het Openbaar Ministerie op basis van ontsleutelde berichten. Hij, en enkele medeverdachten, waren volgens justitie "constant bezig" met alle seinen op groen te krijgen voor de invoer van cocaïne, zo werd duidelijk tijdens dag één van het requisitoir in de rechtbank Den Haag.

Maandagmiddag hield de officier van justitie een stroom van berichten voor die zouden wijzen op de rol van S. als 'spin in het web’ die optrad als "een internationale criminele drugsmakelaar en een belangrijke organisator van transport. En met een vinger in de pap aan zowel de ontvangst- als de verstuurkant is hij bepalend bij de opzet van een transportlijn".

De drugs zouden verstopt moeten worden in containers met diverse zogeheten dekladingen: dit zijn de producten die in de containers zitten die moeten verhullen dat er drugs in worden vervoerd. Zo wordt in de ontsleutelde berichten gepraat over uitgeholde ananassen en blikken tonijn. Van maart 2020 tot mei 2020 zou Piet S. volgens het OM bijvoorbeeld bezig zijn geweest met het opzetten van een transportlijn vanuit Colombia en Peru naar Barcelona.

Edobet

Grootafnemers en investeerders hadden in de ogen van het OM een afhankelijkheidsrelatie ten opzichte van S. Zo werd hij door een contact met wie hij volgens het OM praatte over transport van cocaïne aangesproken met ‘patron’ (baas). Justitie noemt hierbij dat Piet S. leidend is en bepaalt "hoe en wanneer er gecommuniceerd wordt".

Piet S. zelf zei tijdens eerdere zittingen dat hij zelf niet bezig was met drugshandel, maar dat hij een soort scheidsrechter was voor criminele groepen en ook advies gaf. Deze verklaring schuift het OM terzijde. Volgens justitie is er wel degelijk sprake van opzet aan de kant van S. en blijkt dat onder meer uit de hoeveelheid informatie die is uitgewisseld en uit het feit dat hij zich "allesbehalve passief opstelt. Het gaat steeds een stapje verder. Momenten waarop S. zou kunnen uitstappen, grijpt hij niet aan."

De komende dagen focust het requisitoir nog op andere verdenkingen in de zaak-Taxus, namelijk onder meer het witwassen en de vermeende betrokkenheid van S. bij de malafide goksite Edobet. Vrijdagmiddag volgen de strafeisen tegen S. en de andere verdachten.

01 juli '25 (11:09)

Radiosystemen van de kustwacht werken niet door storing

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken niet door een storing die dinsdagochtend vroeg ontstond. Hierdoor kan de kustwacht geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. Ook op de uitwijklocatie zijn problemen, aldus de Kustwacht.

01 juli '25 (10:44)

Kustwacht niet te bereiken op noodnummer vanwege een storing

Kustwacht Nederland heeft een probleem met het radiosysteem vanwege een storing. De Kustwacht kan nu geen berichten ontvangen of verzenden. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:11)

Haven Rotterdam luidt dinsdag Nationaal Industrie Alarm

De haven van Rotterdam laat dinsdag het Nationaal Industrie Alarm afgaan om aandacht te vragen voor de problemen waarmee de industrie in de haven kampt. Daarbij wordt op verschillende plekken getoeterd door trucks, gaan alarmsignalen af en worden scheepsbellen geluid.

27 juni '25 (11:19)

Westerscheldetunnel houdt 14 miljoen euro over aan recordjaar

De Westerscheldetunnel heeft 14,2 miljoen euro overgehouden aan het recordjaar 2024, bijna een miljoen meer dan begroot. De winst valt hoger uit, omdat afgelopen jaar meer voertuigen dan verwacht gebruikmaakten van de 6,6 kilometer lange tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. In 2019 was het nettoresultaat nog beter, ruim 15 miljoen euro.

25 juni '25 (14:44)

Schipper vaart onder een te lage brug door en sloopt daarmee de kajuit

Aan het begin van de middag is er een boot tegen de onderkant van de Oosterdoksbrug in Amsterdam gevaren. De schipper dacht dat hij onder de brug bij het Centraal Station kon varen, maar daarbij sloopte hij wel zijn kajuit. Dat meldt NH Nieuws.

24 juni '25 (14:55)

Overeenkomst over baggeren havens Moerdijk

Donderdag 19 juni 2025 hebben havenbedrijf Moerdijk en Van den Herik Sliedrecht een meerjarige overeenkomst ondertekend voor het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerkzaamheden in de havens van Port of Moerdijk. CEO Paul Dirix van het havenbedrijf en directeur Jan Huijbers van Van den Herik markeerden de start van de samenwerking met een tekenmoment. Dat meldt Port of Moerdijk.

20 juni '25 (13:56)

Twee zwaargewonden Waalhaven buiten levensgevaar

De twee mensen die bij het ongeluk in de Rotterdamse Waalhaven donderdag zwaargewond naar het ziekenhuis werden gebracht, zijn vrijdag buiten levensgevaar. Dat meldt hun werkgever, havenbedrijf C. Steinweg Group. Twee andere medewerkers kwamen om bij het ongeval.

20 juni '25 (13:54)

Bijzonder schip Boreas gedoopt in Rotterdam

Woensdag 18 juni 2025 heeft de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten het nieuwe offshorewindinstallatieschip Boreas van maritiem aannemer Van Oord gedoopt. Dat meldt Port of Rotterdam.

19 juni '25 (11:50)

Luxe schepen mochten wel door kapotte sluis varen omdat Rijkswaterstaat bang was voor claim

Rijkswaterstaat heeft eind maart 2025 drie splinternieuwe, luxe jachten door de kapotte sluis bij Lith laten varen. Rijkswaterstaat deed dit vanwege de angst voor een claim van scheepsbouwer Heesen Yachts uit Oss. Al het andere scheepvaartverkeer kan al maanden niet via Lith varen. Voor deze dure jachten werd een speciale constructie gemaakt voor in de kapotte sluis. Dat meldt Omroep Brabant.

19 juni '25 ( 9:33)

Ernstig bedrijfsongeval Waalhaven Rotterdam

In Rotterdam zijn vanochtend vroeg bij een bedrijfsongeval in de Waalhaven twee mensen overleden en twee mensen zwaargewond geraakt. Dat meldt NU.nl na een bericht van de politie op X.