Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Piet S. was volgens OM 'op jacht' naar meer transportlijnen voor drugs

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Piet S. was volgens OM 'op jacht' naar meer transportlijnen voor drugs
00Piet S. was tot zijn arrestatie erg druk met het verkennen en opzetten van nieuwe transportlijnen waarover drugs vervoerd konden worden, denkt het Openbaar Ministerie op basis van ontsleutelde berichten. Hij, en enkele medeverdachten, waren volgens justitie "constant bezig" met alle seinen op groen te krijgen voor de invoer van cocaïne, zo werd duidelijk tijdens dag één van het requisitoir in de rechtbank Den Haag.

Maandagmiddag hield de officier van justitie een stroom van berichten voor die zouden wijzen op de rol van S. als 'spin in het web’ die optrad als "een internationale criminele drugsmakelaar en een belangrijke organisator van transport. En met een vinger in de pap aan zowel de ontvangst- als de verstuurkant is hij bepalend bij de opzet van een transportlijn".

De drugs zouden verstopt moeten worden in containers met diverse zogeheten dekladingen: dit zijn de producten die in de containers zitten die moeten verhullen dat er drugs in worden vervoerd. Zo wordt in de ontsleutelde berichten gepraat over uitgeholde ananassen en blikken tonijn. Van maart 2020 tot mei 2020 zou Piet S. volgens het OM bijvoorbeeld bezig zijn geweest met het opzetten van een transportlijn vanuit Colombia en Peru naar Barcelona.

Edobet

Grootafnemers en investeerders hadden in de ogen van het OM een afhankelijkheidsrelatie ten opzichte van S. Zo werd hij door een contact met wie hij volgens het OM praatte over transport van cocaïne aangesproken met ‘patron’ (baas). Justitie noemt hierbij dat Piet S. leidend is en bepaalt "hoe en wanneer er gecommuniceerd wordt".

Piet S. zelf zei tijdens eerdere zittingen dat hij zelf niet bezig was met drugshandel, maar dat hij een soort scheidsrechter was voor criminele groepen en ook advies gaf. Deze verklaring schuift het OM terzijde. Volgens justitie is er wel degelijk sprake van opzet aan de kant van S. en blijkt dat onder meer uit de hoeveelheid informatie die is uitgewisseld en uit het feit dat hij zich "allesbehalve passief opstelt. Het gaat steeds een stapje verder. Momenten waarop S. zou kunnen uitstappen, grijpt hij niet aan."

De komende dagen focust het requisitoir nog op andere verdenkingen in de zaak-Taxus, namelijk onder meer het witwassen en de vermeende betrokkenheid van S. bij de malafide goksite Edobet. Vrijdagmiddag volgen de strafeisen tegen S. en de andere verdachten.

21 oktober '24 (12:00)

Cruiseschip kan doorvaren na protest XR bij sluis IJmuiden

De sluisdeuren van de Zeesluis IJmuiden zijn dicht nadat ze eerder maandagochtend werden geblokkeerd door actievoerders van Extinction Rebellion (XR). De betogers hielden daarmee het cruiseschip MSC Virtuosa tegen. Het schip kan nu, met een vertraging van zo'n 2 uur, doorvaren naar Amsterdam. De cruise-industrie is volgens XR "een grote vervuiler" en cruiseschepen een "drijvende milieuramp".

21 oktober '24 (10:15)

Politie verwijdert klimaatactivisten XR van sluis IJmuiden

De politie is begonnen met het verwijderen van klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) van de Zeesluis in IJmuiden. De actievoerders zitten en staan op een van de sluisdeuren. Meerdere betogers hebben zich vastgeketend. Zij moeten door de politie worden losgemaakt. Bij de sluis staat een touringcar klaar om de actievoerders mee te nemen.

21 oktober '24 ( 9:30)

Actievoerders Extinction Rebellion blokkeren sluizen in IJmuiden

Actievoerders van Extinction Rebellion (XR) zijn aangekomen bij de sluizen in IJmuiden. Ze zitten daar op de Noordersluis en de Zeesluis en hebben zich vastgeketend. De activisten hopen zo het cruiseschip MSC Virtuosa tegen te houden. De klimaatactiegroep voerde de afgelopen tijd vaker actie in de Noord-Hollandse plaats tegen "de schadelijke impact op het klimaat" van cruiseschepen.

17 oktober '24 (10:00)

Gestrand vrachtschip bij Maastricht ligt nog steeds vast

Ook de poging van woensdagavond om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken, is niet gelukt. Laat in de avond is het werk gestaakt. De onderkant van het schip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt er verdere beweging in te krijgen. Donderdagochtend volgt weer een poging, aldus Rijkswaterstaat. Een extra lier zal vanuit een andere hoek ook gaan meetrekken.

16 oktober '24 (19:15)

Woensdagavond nieuwe poging om schip bij Maastricht los te maken

Rijkswaterstaat gaat woensdagavond een nieuwe poging doen om het vrachtschip los te trekken dat zaterdag tegen de stuw bij Borgharen botste, zegt een woordvoerder. De eerste poging om het schip weg te halen mislukte dinsdag. Rijkswaterstaat heeft ondertussen verschillende stappen gezet om de tweede poging wel te laten slagen.

15 oktober '24 ( 9:08)

Baggerproject Lateraalkanaal op tijd afgerond

Het uitdiepen van de bodem van het Lateraalkanaal bij Linne-Buggenum is gereed. Daardoor blijft dit kanaal de komende jaren goed doorgankelijk voor de scheepvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 oktober '24 ( 8:15)

Bedrijven Rotterdamse haven willen snellere verduurzaming

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op "nieuwe onconventionele maatregelen" om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. "Alleen zo kunnen we de klimaatdoelen halen en dreigende de-industrialisatie afwenden", waarschuwt ondernemersvereniging Deltalinqs in een brief aan de Tweede Kamer.

04 oktober '24 ( 9:00)

Workshops, tijdreis en meer bij FutureLand in herfstvakantie

Bij FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2, vinden ook tijdens de naderende herfstvakantie tal van activiteiten plaats. Van knutselworkshops tot een fossielenexpeditie. En van instappresentaties tot een reis door honderd jaar havenontwikkeling met de FutureLand Experience. Dat meldt Port of Rotterdam.

02 oktober '24 (12:15)

MSC Cruises moet reclames schrappen vanwege misleidende klimaatclaims

MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen over de duurzaamheid van cruisereizen doen. Claims dat passagiers op een verantwoorde en groene wijze kunnen cruisen, zijn volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend.

30 september '24 (15:15)

Nederland tekent voor nieuwe onderzeeboten

Nederland heeft het contract met het Franse Naval Group getekend voor de levering van vier nieuwe onderzeeboten. Die worden binnen tien jaar geleverd. Met het hele project is bijna 6 miljard euro gemoeid, waarvan ongeveer 1 miljard euro naar Nederlandse bedrijven gaat, aldus het ministerie van Defensie.