Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Recreatievaarders vinden gedrag andere pleziervaarders meest storend

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Recreatievaarders vinden gedrag andere pleziervaarders meest storend
Recreatievaarders ergeren zich op het water het meest aan het gedrag van andere pleziervaarders. Alcoholgebruik aan boord, te hard varen, voorkruipen bij een sluis en gebrek aan kennis van vaarregels worden veel genoemd als reden voor ergernissen op het water. Dat staat in een belevingsonderzoek dat Rijkswaterstaat heeft laten uitvoeren. Rijkswaterstaat gaat de vaarregels deze zomer nog eens extra goed uitleggen, aldus een woordvoerster.

Het weekend na Hemelvaart is traditiegetrouw de start van het pleziervaartseizoen in Nederland. Acht op de tien recreatievaarders in Nederland zijn tevreden over de waterbeheerders. De pleziervaarders noemen de veiligheid van de inrichting van de waterwegen als positief punt (86 procent) en ook de beschikbaarheid van vaarwegen (89 procent). Er is wel behoefte aan meer en betere aanlegplaatsen met schone sanitaire voorzieningen. Ook vinden sommigen de wachttijd bij sluizen te lang, maar dat komt volgens Rijkswaterstaat omdat er soms storingen zijn die voor grote vertraging zorgen.

Rijkswaterstaat gaat deze zomer aandacht aandacht vragen voor de ongeschreven, maar bij ervaren schippers welbekende vaaretiquette. "Samen de sluiskolk passeren, elkaars lijnen vasthouden of vastmaken, netjes op je beurt wachten bij de sluis. Het gaat ook om het gebaar naar elkaar. Als je bijvoorbeeld even naar de ander zwaait zorgt dat niet alleen voor een betere sfeer, het geeft ook een seintje aan de andere schipper dat je elkaar hebt gezien. Die positie en dat overzicht op de vaarweg zijn superbelangrijk, zeker nu het steeds drukker wordt op het water", aldus de zegsvrouw van de dienst.

Etiquetteregels

Kennis van de etiquetteregels is volgens de dienst ook belangrijk voor de veiligheid op het water. "Anderen snijden met een jetski is levensgevaarlijk. Met een sloep voor een vrachtschip gaan dobberen ook. Binnenvaartschepen hebben een grote dode hoek en kunnen een klein vaartuig zomaar niet zien. Zo'n groot schip kan ook niet snel uitwijken of remmen als er ineens een sup opduikt."

De mobiele verkeersleiders van Rijkswaterstaat gaan deze zomer extra letten op met name te hard varen en gaan ook handhaven. Rijkswaterstaat zet ook weer stewards in op drukke sluizen, zoals al enkele jaren de gewoonte is.

08 september '24 (17:30)

Organisatie Wereldhavendagen tevreden na drukbezochte editie

De Wereldhavendagen in Rotterdam hebben dit weekend ongeveer 400.000 bezoekers getrokken, zo schat de organisatie van het evenement. Daarmee was het ongeveer even druk als vorig jaar. De organisatie kijkt tevreden terug op de 47e editie van "het grootste jaarlijkse maritieme evenement" van het land.

06 september '24 ( 8:36)

Havenbedrijven en GNB bezegelen verdere samenwerking in overeenkomst

Maandag 2 september 2024 hebben vertegenwoordigers van Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Antwerpen-Brugge en het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (GNB) in het Schelde Coördinatiecentrum in Vlissingen een overeenkomst getekend. Met deze overeenkomst bezegelen zij nog verder hun samenwerking en uitwisseling van kennis en ervaringen. Dat meldt Port of Rotterdam.

03 september '24 (15:45)

Oorzaak storing gemaal IJmuiden tijdens storm Ciarán onduidelijk

Rijkswaterstaat heeft niet kunnen achterhalen wat de oorzaak was van de storing in het gemaal- en spuicomplex bij IJmuiden in november waarna de waterstand bij Amsterdam gevaarlijk snel steeg. Naar het incident tijdens storm Ciarán zijn vier onderzoeken uitgevoerd.

03 september '24 (15:45)

Havenarbeiders Rotterdam leggen werk neer voor vroegpensioen

Vakbond FNV heeft medewerkers van de haven in Rotterdam opgeroepen vanaf zaterdagavond enkele uren het werk neer te leggen. Zo wil de vakbond de druk opvoeren om tot een structurele vroegpensioenregeling te komen voor mensen met zware beroepen. De bedrijven waarmee FNV Havens cao-afspraken heeft gemaakt over eerder stoppen met werken, ondersteunen de actie, stelt de bond.

03 september '24 (12:30)

Haven Rotterdam: stroomstoring zonder gevolgen voor scheepvaart

De grote stroomstoring in het westelijke deel van het Rijnmondgebied heeft vooralsnog geen impact op de scheepvaart in de haven van Rotterdam. Dat laat het Havenbedrijf Rotterdam weten. Het gaat om een storing in de gebieden Hoek van Holland, Brielle, Oostvoorne en Europoort.

03 september '24 (10:45)

Deel Rijnmondgebied inclusief Europoort getroffen door stroomuitval

In het westelijke deel van het Rijnmondgebied is de stroom uitgevallen. Het gaat om de gebieden Hoek van Holland, Brielle, Oostvoorne en Europoort. "De gevolgen hiervan worden in kaart gebracht", meldt de veiligheidsregio.

31 augustus '24 (13:00)

Brand boten Hoorn onder controle: geen slachtoffers

De brand die zaterdag op drie boten uitbrak in de Grashaven in Hoorn is onder controle, meldt de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Er bestond een vermoeden dat op de boot waar de brand ontstond iemand aan boord was, maar dat blijkt niet het geval. Er zijn geen gewonden gevallen bij het incident.

29 augustus '24 (14:30)

Brand aan boord marinefregat Zr.Ms. Evertsen is uit

De brand aan boord van het marinefregat Zr.Ms. Evertsen in de marinehaven van Den Helder is uit, meldt de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Aan boord van het schip brak aan het einde van de ochtend brand uit. Er raakte niemand gewond: iedereen was op tijd van boord.

29 augustus '24 (13:30)

Fregat Zr. Ms. Evertsen in haven Den Helder heeft brand aan boord

Aan boord van het marinefregat Zr.Ms. Evertsen in de haven van Den Helder woedt een brand, meldt een woordvoerder van de Koninklijke Marine. Over de omvang van de brand en de schade kan de woordvoerder nog niets zeggen.

28 augustus '24 (11:00)

Reddingsbrigades verwachten geen problemen door storing

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en Reddingsbrigade Nederland verwachten vooralsnog geen problemen door de huidige computerstoring bij de Kustwacht en de veiligheidsregio's. De KNRM werkt met een noodscenario, en de Reddingsbrigade merkt geen directe gevolgen.