Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Haven Rotterdam: verduurzaming gebeurt ook zonder extra regels

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Haven Rotterdam: verduurzaming gebeurt ook zonder extra regels
Bedrijven in de haven van Rotterdam hebben voldoende plannen en voornemens om te verduurzamen en willen die vooral uitvoeren. De overheid zou daarom niet met extra regels moeten komen voor de overgang naar schoner energieverbruik, maar deze partijen bijstaan met de uitvoering van alle investeringen in duurzaamheid. Die boodschap hadden topman Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam en Victor van der Chijs van Deltalinqs, het ondernemersnetwerk van het havengebied, op een congres.

Volgens Van der Chijs was er bij bedrijven die hij sprak "behoorlijk wat chagrijn" over een interdepartementaal rapport van ministeries over het klimaatbeleid, tot stand gekomen onder leiding van AFM-baas Laura van Geest. De commissie stelde onder andere dat er meer regels en heffingen nodig zijn om de klimaatdoelen te halen. "Ik zie daarin de reflex dat als klimaatdoelen niet worden gehaald, het wel aan het beleid zal liggen. Maar de uitvoering is nu veel belangrijker dan nieuwe regeltjes verzinnen", zei hij tijdens het Havencongres Rotterdam van Management Producties.

Voorbeelden zijn het sneller verlenen van vergunningen en het snel aanleggen van voldoende aansluitingen op het elektriciteitsnetwerk, waar nu nog grote krapte is. Veel ondernemers hebben last van vertragingen bij het verkrijgen van een elektriciteitsaansluiting, wist Van der Chijs.

Klimaatdoelen 2030

"De plannen zijn er, dus ga dan geen nieuw beleid maken", vulde Allard Castelein aan, die daarbij onder andere wijst op het CO2-opslagproject Porthos en de vele plannen om het gebruik van waterstof in de haven aan te jagen. Volgens hem zijn juist bedrijven er goed in alle verduurzamingsopgaves uit te voeren. "Dus als een bedrijf zegt, we hebben elektriciteit, vergunningen of een pijpleiding nodig, dan moet je daar als overheid op zeggen: dat gaan we doen."

Castelein benadrukte dat het Havenbedrijf Rotterdam en veel ondernemers in het havengebied hebben beloofd te voldoen aan het Klimaatakkoord van Parijs, waarvoor in 2030 de helft minder broeikasgassen de lucht in mogen dan in 1990. De haven van Rotterdam zit nu op zo’n 16 à 20 procent minder.

Vertrouwen in verduurzamingsopdracht

Maar uiteindelijk verwacht hij dat het havengebied, waar veel olie- en chemiebedrijven zitten, een groot deel van de hele verduurzamingsopdracht van Nederland voor zijn rekening kan nemen. "Geen enkel ander industrieel complex is zo goed gepositioneerd om de energietransitie waar te maken. Wij kunnen 40 procent van de klimaatdoelen voor Nederland in Rotterdam afleveren. Als we ons richten op het uitvoeren van die doelen, kunnen we de rest wat ademruimte geven."

21 oktober '24 (12:00)

Cruiseschip kan doorvaren na protest XR bij sluis IJmuiden

De sluisdeuren van de Zeesluis IJmuiden zijn dicht nadat ze eerder maandagochtend werden geblokkeerd door actievoerders van Extinction Rebellion (XR). De betogers hielden daarmee het cruiseschip MSC Virtuosa tegen. Het schip kan nu, met een vertraging van zo'n 2 uur, doorvaren naar Amsterdam. De cruise-industrie is volgens XR "een grote vervuiler" en cruiseschepen een "drijvende milieuramp".

21 oktober '24 (10:15)

Politie verwijdert klimaatactivisten XR van sluis IJmuiden

De politie is begonnen met het verwijderen van klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) van de Zeesluis in IJmuiden. De actievoerders zitten en staan op een van de sluisdeuren. Meerdere betogers hebben zich vastgeketend. Zij moeten door de politie worden losgemaakt. Bij de sluis staat een touringcar klaar om de actievoerders mee te nemen.

21 oktober '24 ( 9:30)

Actievoerders Extinction Rebellion blokkeren sluizen in IJmuiden

Actievoerders van Extinction Rebellion (XR) zijn aangekomen bij de sluizen in IJmuiden. Ze zitten daar op de Noordersluis en de Zeesluis en hebben zich vastgeketend. De activisten hopen zo het cruiseschip MSC Virtuosa tegen te houden. De klimaatactiegroep voerde de afgelopen tijd vaker actie in de Noord-Hollandse plaats tegen "de schadelijke impact op het klimaat" van cruiseschepen.

17 oktober '24 (10:00)

Gestrand vrachtschip bij Maastricht ligt nog steeds vast

Ook de poging van woensdagavond om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken, is niet gelukt. Laat in de avond is het werk gestaakt. De onderkant van het schip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt er verdere beweging in te krijgen. Donderdagochtend volgt weer een poging, aldus Rijkswaterstaat. Een extra lier zal vanuit een andere hoek ook gaan meetrekken.

16 oktober '24 (19:15)

Woensdagavond nieuwe poging om schip bij Maastricht los te maken

Rijkswaterstaat gaat woensdagavond een nieuwe poging doen om het vrachtschip los te trekken dat zaterdag tegen de stuw bij Borgharen botste, zegt een woordvoerder. De eerste poging om het schip weg te halen mislukte dinsdag. Rijkswaterstaat heeft ondertussen verschillende stappen gezet om de tweede poging wel te laten slagen.

15 oktober '24 ( 9:08)

Baggerproject Lateraalkanaal op tijd afgerond

Het uitdiepen van de bodem van het Lateraalkanaal bij Linne-Buggenum is gereed. Daardoor blijft dit kanaal de komende jaren goed doorgankelijk voor de scheepvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 oktober '24 ( 8:15)

Bedrijven Rotterdamse haven willen snellere verduurzaming

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op "nieuwe onconventionele maatregelen" om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. "Alleen zo kunnen we de klimaatdoelen halen en dreigende de-industrialisatie afwenden", waarschuwt ondernemersvereniging Deltalinqs in een brief aan de Tweede Kamer.

04 oktober '24 ( 9:00)

Workshops, tijdreis en meer bij FutureLand in herfstvakantie

Bij FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2, vinden ook tijdens de naderende herfstvakantie tal van activiteiten plaats. Van knutselworkshops tot een fossielenexpeditie. En van instappresentaties tot een reis door honderd jaar havenontwikkeling met de FutureLand Experience. Dat meldt Port of Rotterdam.

02 oktober '24 (12:15)

MSC Cruises moet reclames schrappen vanwege misleidende klimaatclaims

MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen over de duurzaamheid van cruisereizen doen. Claims dat passagiers op een verantwoorde en groene wijze kunnen cruisen, zijn volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend.

30 september '24 (15:15)

Nederland tekent voor nieuwe onderzeeboten

Nederland heeft het contract met het Franse Naval Group getekend voor de levering van vier nieuwe onderzeeboten. Die worden binnen tien jaar geleverd. Met het hele project is bijna 6 miljard euro gemoeid, waarvan ongeveer 1 miljard euro naar Nederlandse bedrijven gaat, aldus het ministerie van Defensie.