Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Rondvaartrederijen verliezen rechtszaak en krijgen geen schadevergoeding van Amsterdam

Door Milan Bos
schedule 3 min
location_on [xx]km
Rondvaartrederijen verliezen rechtzaak en krijgen geen schadevergoeding van Amsterdam
De gemeente Amsterdam hoeft de Amsterdamse rondvaartrederijen Blue Boat en Amsterdam Canal Cruises geen schadevergoeding te betalen voor het voor niets inbouwen van schonere motoren. De twee bedrijven, behorend tot hetzelfde concern, hadden daarover een zaak aangespannen bij de rechtbank in Amsterdam.

De aanleiding van het geschil stamt al uit 2013-2014. Om het grote aanbod aan rondvaartboten te beteugelen kondigde de gemeente toen een wijziging van het vergunningstelsel op de Amsterdamse grachten aan. Om kans te maken ook na 2020 op de grachten te mogen varen, besloten de rederijen enkele grote rondvaartboten (langer dan 14 meter) te voorzien van motoren met een lagere emissie. Deze Fase IIIB-motoren vervingen courante motoren die nog niet waren afgeschreven.

Afgeschaft

Naderhand wijzigde het college het vergunningstelsel zodanig dat het al dan niet varen met een Fase IIIB-motor geen criterium meer vormde voor een vergunning. Blue Boat en Amsterdam Canal Cruises voelden zich behoorlijk bekocht, gezien de forse investering voor regelgeving die naderhand niet werd ingevoerd. Via de rechtbank probeerden zij in augustus 2022 hun schade op de gemeente te verhalen. Ze vorderden een schadevergoeding van 754.424,09 euro.

De rechter had veel woorden nodig en een uitgebreide redenering. Maar het oordeel kwam erop neer dat de rederijen geen recht hebben op schadevergoeding door de gemeente. De rechter vindt dat de belangen van de gemeente in dit geval uitstijgen boven die van de rederijen.

Voor de rederijen heeft de uitspraak niet alleen als gevolg dat ze hun schade niet kunnen verhalen. Ze moeten ook de proceskosten van de gemeente betalen, een bedrag van ruim 12.500 euro. Ze kunnen nog wel tegen de uitspraak in hoger beroep gaan bij het gerechtshof.

06 mei '25 ( 8:22)

Schinkelbrug A10: hinder voor scheepvaart door storing

Een technisch defect aan het bedieningsmechanisme is er de oorzaak van dat de Schinkelbrug in de A10 Zuid tot nader order niet kan worden bediend. Dat meldt Rijkswaterstaat.

02 mei '25 ( 9:19)

Onderzoek Omrop Fryslân: watertaxi's varen 's nachts vaak te hard

Nog steeds varen watertaxi's op de Waddenzee te hard in het duister. Uit onderzoek van Omrop Fryslân blijkt dat tussen september en december boten 's nachts bijna 230 keer de maximumsnelheid overschreden. Dat meldt Omrop Fryslân.

29 april '25 ( 7:34)

Stremming brug Uitwellingerga: waterstewards leiden vaarverkeer door Sneek

De brug bij het Friese Uitwellingerga kan niet bediend worden. Daarom wordt vaarverkeer omgeleid door het centrum van Sneek. Hiervoor zet de gemeente Súdwest-Fryslân sinds 25 april 2025 waterstewards in die het vaarverkeer door Sneek begeleiden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

25 april '25 ( 9:38)

OM vervolgt Damen Shipyards voor onder meer omkoping en witwassen

Het Openbaar Ministerie gaat scheepsbouwer Damen Shipyards en enkele leden van de directie strafrechtelijk vervolgen. Het bedrijf wordt verdacht van omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen. Ook zou Damen sanctiemaatregelen tegen Rusland hebben overtreden. De directieleden worden vervolgd voor het leidinggeven aan "deze strafbare gedragingen", aldus het OM.

25 april '25 ( 8:43)

Totale overslag Rotterdamse haven in eerste kwartaal gedaald

In het eerste kwartaal van 2025 is de totale overslag in de haven van Rotterdam met 5,8% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 103,7 miljoen ton, tegenover 110,1 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2024. Dat meldt Port of Rotterdam.

24 april '25 (13:24)

Pilot: grotere schepen op deel Máximakanaal

Rijkswaterstaat is deze maand van start gegaan met een pilot op de vaarwegen tussen sluis Empel en de haven van Veghel. Het betreft de toelating van schepen met de afmetingen 110 x 11.45 m x maximaal 2 m diepgang. De vaarwegen zijn het Máximakanaal en een deel van de Zuid-Willemsvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

24 april '25 (10:41)

Havenondernemers vrezen vooral indirecte gevolgen beleid VS

Rotterdamse havenondernemers verwachten dat het handelsbeleid van de Verenigde Staten vooral indirect effect zal hebben. Dat melden ondernemersvereniging Deltalinqs en netwerkclub Rotterdam Port Promotion Council (RPPC) op basis van een peiling. De ondernemers vrezen bijvoorbeeld stijgende inflatie en teruglopende wereldhandel.

22 april '25 (11:55)

Goederenoverslag haven Rotterdam gedaald

De goederenoverslag in de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald vergeleken met een jaar eerder. Volgens Havenbedrijf Rotterdam ging het om een afname van de totale overslag met bijna 6 procent tot 103,7 miljoen ton door minder overslag van ijzererts, steenkool, ruwe olie en olieproducten. De Amerikaanse importheffingen op Europese goederen hebben volgens de haven nog geen effect gehad op de overslag.

18 april '25 (12:18)

Visserij voorrang boven windenergie in nieuwe plannen Noordzee

Het kabinet heeft ruimte gereserveerd voor 21 gigawatt aan windenergie op zee - minder dan eerder mogelijk leek. Dat komt doordat het belang van de visserij nadrukkelijk is meegewogen bij de keuze van nieuwe windenergiegebieden, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in de nieuwe ontwerpwijziging van het Programma Noordzee.

18 april '25 ( 8:03)

Vandaag voorjaarsopening Buitenhuizerbrug

Vandaag is de eerder aangekondigde voorjaarsopening van de Buitenhuizerbrug. Aansluitend wordt de Brug in de A9 bij Spaarndam geopend om doorvaart in beide richtingen mogelijk te maken. Verder zorgt de provincie Noord-Holland vandaag tussen 13.30 en 14.30 uur voor extra bediening van de Cruquiusbrug. Dat meldt Rijkswaterstaat.