Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Rondvaartrederijen verliezen rechtszaak en krijgen geen schadevergoeding van Amsterdam

Door Milan Bos
schedule 3 min
location_on [xx]km
Rondvaartrederijen verliezen rechtzaak en krijgen geen schadevergoeding van Amsterdam
De gemeente Amsterdam hoeft de Amsterdamse rondvaartrederijen Blue Boat en Amsterdam Canal Cruises geen schadevergoeding te betalen voor het voor niets inbouwen van schonere motoren. De twee bedrijven, behorend tot hetzelfde concern, hadden daarover een zaak aangespannen bij de rechtbank in Amsterdam.

De aanleiding van het geschil stamt al uit 2013-2014. Om het grote aanbod aan rondvaartboten te beteugelen kondigde de gemeente toen een wijziging van het vergunningstelsel op de Amsterdamse grachten aan. Om kans te maken ook na 2020 op de grachten te mogen varen, besloten de rederijen enkele grote rondvaartboten (langer dan 14 meter) te voorzien van motoren met een lagere emissie. Deze Fase IIIB-motoren vervingen courante motoren die nog niet waren afgeschreven.

Afgeschaft

Naderhand wijzigde het college het vergunningstelsel zodanig dat het al dan niet varen met een Fase IIIB-motor geen criterium meer vormde voor een vergunning. Blue Boat en Amsterdam Canal Cruises voelden zich behoorlijk bekocht, gezien de forse investering voor regelgeving die naderhand niet werd ingevoerd. Via de rechtbank probeerden zij in augustus 2022 hun schade op de gemeente te verhalen. Ze vorderden een schadevergoeding van 754.424,09 euro.

De rechter had veel woorden nodig en een uitgebreide redenering. Maar het oordeel kwam erop neer dat de rederijen geen recht hebben op schadevergoeding door de gemeente. De rechter vindt dat de belangen van de gemeente in dit geval uitstijgen boven die van de rederijen.

Voor de rederijen heeft de uitspraak niet alleen als gevolg dat ze hun schade niet kunnen verhalen. Ze moeten ook de proceskosten van de gemeente betalen, een bedrag van ruim 12.500 euro. Ze kunnen nog wel tegen de uitspraak in hoger beroep gaan bij het gerechtshof.

10 juni '25 ( 9:18)

Nieuwe Marifoonkaart maakt recreatievaart nog veiliger

De veiligheidscampagne 'Varen doe je Samen!' heeft een nieuwe Marifoonkaart gepresenteerd: een praktische, spatwaterdichte vouwkaart die schippers helpt om de marifoon veilig en correct te gebruiken. Dat meldt Rijkswaterstaat.

10 juni '25 ( 8:47)

Invaaroperatie Nettelhorsterbrug in Lochem uitgesteld

Naar verwachting wordt vandaag meer duidelijk over de nieuwe datum waarop de Nettelhorsterbrug in Lochem wordt ingevaren. Dat zou vrijdag 6 juni en zaterdag 7 juni 2025 gebeuren. Maar vanwege de weersverwachting heeft de provincie Gelderland besloten de geplande werkzaamheden uit te stellen. Daarover bericht de gemeente Lochem.

04 juni '25 ( 9:38)

SAIL 2025: vaarregels en miljoenen bezoekers

Van 20 tot en met 24 augustus 2025 vormen het IJ en het Noordzeekanaal het decor van het grootste evenement van Nederland: SAIL 2025. Gedurende deze periode worden schepen, bemanningen en bezoekers vanuit de hele wereld ontvangen in Amsterdam. Dat meldt Rijkswaterstaat.

03 juni '25 ( 8:36)

Havenbedrijf Rotterdam start pilot met elektrisch draagvleugelschip

Sinds kort is in de haven van Rotterdam een bijzonder nieuw schip te zien: het volledig elektrische draagvleugelpatrouillevaartuig van Havenbedrijf Rotterdam. Dit vaartuig is onderdeel van een pilot voor de vlootvernieuwing van de vaartuigen van het Havenbedrijf. Dat meldt Port of Rotterdam.

30 mei '25 ( 7:57)

Renovatie Papendrechtsebrug: in 2026 hinder voor wegverkeer en hoge scheepvaart

De Papendrechtsebrug in de N3 is vanwege grootscheepse renovatiewerkzaamheden vanaf juli 2026 negen maanden dicht voor wegverkeer. De hoge scheepvaart kan vanaf juni 2026 ruim veertien maanden lang ongeveer één keer per maand de brug passeren. Voor fietsers en voetgangers wordt een pont ingezet. Dat meldt Rijkswaterstaat.

29 mei '25 (11:05)

Defensie wil gebruikmaken van Maasvlakte 2

Maasvlakte 2 is een van de tientallen extra locaties in Nederland waarvan het ministerie van Defensie gebruik wil kunnen maken. Dit blijkt uit het Ontwerp Nationaal Programma Ruimte voor Defensie. Concreet gaat het Defensie om terminalcapaciteit voor het laden en lossen van schepen met militaire lading en om een locatie voor amfibische oefeningen. Dat meldt Port of Rotterdam.

26 mei '25 (21:44)

Rotterdamse haven kan in zee met duizend hectare uitgebreid worden

De haven van Rotterdam zou op zee met maximaal 1000 hectare uitgebreid kunnen worden. Dat blijkt uit een technische verkenning die het Rijk, de provincie Zuid-Holland, gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf hebben uitgevoerd. Het rapport wordt over een paar weken gepubliceerd, maar tijdens een conferentie op het provinciehuis in Den Haag over zeewaartse uitbreiding van de haven kwamen de mogelijkheden al ter sprake.

23 mei '25 (12:54)

Vrachtschip veilig in haven Stavoren na lozen van schelpen

Het vrachtschip dat donderdagmiddag 22 mei vast kwam te zitten voor de ingang van de haven van Stavoren, is inmiddels veilig aangekomen in de haven zelf. Het binnenvaartschip was vlak voor de haven vastgelopen. Dat meldt Omroep Friesland.

23 mei '25 ( 8:34)

Invaren Nettelhorsterbrug in Lochem via webcam te zien

Vrijdag 6 juni en zaterdag 7 juni 2025 wordt de Nettelhorsterbrug in Lochem op zijn plek gevaren. Belangstellenden kunnen dit thuis volgen via een webcam. Ook is er een kijkplek voor publiek. Daarover bericht de provincie Gelderland.

22 mei '25 (17:36)

OVV: hulpoperatie Fremantle Highway moeizaam door communicatie

De blus- en reddingsoperatie van het brandende Panamese autoschip Fremantle Highway in 2023 verliep moeizaam door gebrekkige communicatie tussen de verschillende hulpdiensten en trage besluitvorming. Dat constateert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). De verbrokkeling van de verschillende diensten ging "ten koste van de snelheid van handelen".