Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Dochteronderneming van Boskalis wil meer geld voor vlottrekken blokkeerschip

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Dochteronderneming van Boskalis wil meer geld voor vlottrekken blokkeerschip
SMIT Salvage wil meer geld hebben voor het vlottrekken van de Ever Given, het schip dat in het voorjaar van 2021 haast een week het Suezkanaal blokkeerde. De dochter van maritiem dienstverlener Boskalis heeft de Japanse eigenaar van het schip voor de rechter gesleept in Engeland.

SMIT, dat vaak wordt ingehuurd voor moeilijke reddingsklussen, had een contract gesloten voor het vlottrekken van de Ever Given met Higaki Sangyo Kaisha. Dat Japanse bedrijf is de eigenaar van het containerschip dat door de Taiwanese rederij Evergreen wordt beheerd. Maar nu wil SMIT een zogeheten salvage-claim instellen, omdat de situatie gevaarlijk was voor de medewerkers van het bedrijf. De Boskalis-dochter vindt dat het Japanse bedrijf die mogelijkheid blokkeert.

Bedrijven die schepen in nood te hulp schieten kunnen zo'n salvage-claim instellen. Dat kan tientallen miljoenen euro's opleveren afhankelijk van hoe succesvol de reddingsactie was, of de opvarenden gered zijn en of er gevaar was voor de redders. SMIT zegt nu dat de twee sleepboten die het naar Egypte stuurde onder de Ever Given dreigden te worden gezogen toen die loskwam. Alleen door snel handelen van het SMIT-personeel, dat de sleepkabels los wist te maken, kon dat voorkomen worden.

Geen grote rol bij redding

Advocaten van de Japanse eigenaar stellen echter dat SMIT helemaal niet zo'n grote rol speelde bij de redding. De Suezkanaalautoriteit zou die hebben geleid en SMIT voerde alleen maar uit, stellen zij. Ook zou het een gevaarlijk precedent zijn als redders eerst een contract sluiten en dan later alsnog meer geld proberen te claimen.

Als SMIT van de Britse rechter, waar maritieme claims doorgaans worden uitgevochten, toestemming krijgt voor de salvage-claim kan het bedrijf wel 35 miljoen dollar claimen. Omgerekend is dat zo'n 33 miljoen euro.

08 mei '25 ( 8:50)

Binnenvaart Prins Willem-Alexandersluis op 26 mei gestremd

Maandag 26 mei 2025 is de Prins Willem-Alexandersluis op Sluizencomplex Schellingwoude van 06.00 tot 18.00 uur gestremd voor de scheepvaart. Via een BAS-bericht is de scheepvaart hierover geïnformeerd. Dat meldt Rijkswaterstaat.

06 mei '25 ( 8:22)

Schinkelbrug A10: hinder voor scheepvaart door storing

Een technisch defect aan het bedieningsmechanisme is er de oorzaak van dat de Schinkelbrug in de A10 Zuid tot nader order niet kan worden bediend. Dat meldt Rijkswaterstaat.

02 mei '25 ( 9:19)

Onderzoek Omrop Fryslân: watertaxi's varen 's nachts vaak te hard

Nog steeds varen watertaxi's op de Waddenzee te hard in het duister. Uit onderzoek van Omrop Fryslân blijkt dat tussen september en december boten 's nachts bijna 230 keer de maximumsnelheid overschreden. Dat meldt Omrop Fryslân.

29 april '25 ( 7:34)

Stremming brug Uitwellingerga: waterstewards leiden vaarverkeer door Sneek

De brug bij het Friese Uitwellingerga kan niet bediend worden. Daarom wordt vaarverkeer omgeleid door het centrum van Sneek. Hiervoor zet de gemeente Súdwest-Fryslân sinds 25 april 2025 waterstewards in die het vaarverkeer door Sneek begeleiden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

25 april '25 ( 9:38)

OM vervolgt Damen Shipyards voor onder meer omkoping en witwassen

Het Openbaar Ministerie gaat scheepsbouwer Damen Shipyards en enkele leden van de directie strafrechtelijk vervolgen. Het bedrijf wordt verdacht van omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen. Ook zou Damen sanctiemaatregelen tegen Rusland hebben overtreden. De directieleden worden vervolgd voor het leidinggeven aan "deze strafbare gedragingen", aldus het OM.

25 april '25 ( 8:43)

Totale overslag Rotterdamse haven in eerste kwartaal gedaald

In het eerste kwartaal van 2025 is de totale overslag in de haven van Rotterdam met 5,8% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 103,7 miljoen ton, tegenover 110,1 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2024. Dat meldt Port of Rotterdam.

24 april '25 (13:24)

Pilot: grotere schepen op deel Máximakanaal

Rijkswaterstaat is deze maand van start gegaan met een pilot op de vaarwegen tussen sluis Empel en de haven van Veghel. Het betreft de toelating van schepen met de afmetingen 110 x 11.45 m x maximaal 2 m diepgang. De vaarwegen zijn het Máximakanaal en een deel van de Zuid-Willemsvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

24 april '25 (10:41)

Havenondernemers vrezen vooral indirecte gevolgen beleid VS

Rotterdamse havenondernemers verwachten dat het handelsbeleid van de Verenigde Staten vooral indirect effect zal hebben. Dat melden ondernemersvereniging Deltalinqs en netwerkclub Rotterdam Port Promotion Council (RPPC) op basis van een peiling. De ondernemers vrezen bijvoorbeeld stijgende inflatie en teruglopende wereldhandel.

22 april '25 (11:55)

Goederenoverslag haven Rotterdam gedaald

De goederenoverslag in de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald vergeleken met een jaar eerder. Volgens Havenbedrijf Rotterdam ging het om een afname van de totale overslag met bijna 6 procent tot 103,7 miljoen ton door minder overslag van ijzererts, steenkool, ruwe olie en olieproducten. De Amerikaanse importheffingen op Europese goederen hebben volgens de haven nog geen effect gehad op de overslag.

18 april '25 (12:18)

Visserij voorrang boven windenergie in nieuwe plannen Noordzee

Het kabinet heeft ruimte gereserveerd voor 21 gigawatt aan windenergie op zee - minder dan eerder mogelijk leek. Dat komt doordat het belang van de visserij nadrukkelijk is meegewogen bij de keuze van nieuwe windenergiegebieden, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in de nieuwe ontwerpwijziging van het Programma Noordzee.