Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Dochteronderneming van Boskalis wil meer geld voor vlottrekken blokkeerschip

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Dochteronderneming van Boskalis wil meer geld voor vlottrekken blokkeerschip
SMIT Salvage wil meer geld hebben voor het vlottrekken van de Ever Given, het schip dat in het voorjaar van 2021 haast een week het Suezkanaal blokkeerde. De dochter van maritiem dienstverlener Boskalis heeft de Japanse eigenaar van het schip voor de rechter gesleept in Engeland.

SMIT, dat vaak wordt ingehuurd voor moeilijke reddingsklussen, had een contract gesloten voor het vlottrekken van de Ever Given met Higaki Sangyo Kaisha. Dat Japanse bedrijf is de eigenaar van het containerschip dat door de Taiwanese rederij Evergreen wordt beheerd. Maar nu wil SMIT een zogeheten salvage-claim instellen, omdat de situatie gevaarlijk was voor de medewerkers van het bedrijf. De Boskalis-dochter vindt dat het Japanse bedrijf die mogelijkheid blokkeert.

Bedrijven die schepen in nood te hulp schieten kunnen zo'n salvage-claim instellen. Dat kan tientallen miljoenen euro's opleveren afhankelijk van hoe succesvol de reddingsactie was, of de opvarenden gered zijn en of er gevaar was voor de redders. SMIT zegt nu dat de twee sleepboten die het naar Egypte stuurde onder de Ever Given dreigden te worden gezogen toen die loskwam. Alleen door snel handelen van het SMIT-personeel, dat de sleepkabels los wist te maken, kon dat voorkomen worden.

Geen grote rol bij redding

Advocaten van de Japanse eigenaar stellen echter dat SMIT helemaal niet zo'n grote rol speelde bij de redding. De Suezkanaalautoriteit zou die hebben geleid en SMIT voerde alleen maar uit, stellen zij. Ook zou het een gevaarlijk precedent zijn als redders eerst een contract sluiten en dan later alsnog meer geld proberen te claimen.

Als SMIT van de Britse rechter, waar maritieme claims doorgaans worden uitgevochten, toestemming krijgt voor de salvage-claim kan het bedrijf wel 35 miljoen dollar claimen. Omgerekend is dat zo'n 33 miljoen euro.

30 april '24 ( 7:54)

Leading Maritime Cities of the World: Rotterdam koploper in Europa

In het rapport 'Leading Maritime Cities of the World' van DNV en Menon Economics is havenstad Rotterdam uitgeroepen tot Europees koploper. Dat gebeurde ook in 2022. Op de wereldranglijst hoeft Rotterdam alleen Singapore voor zich te dulden. Dat meldt Port of Rotterdam.

23 april '24 (13:45)

Havenbedrijf Rotterdam: Nederland wacht grote onderhoudsopgave

Nederland staat "duidelijk voor een grote onderhoudsopgave" als het gaat om verouderde infrastructuur zoals wegen, bruggen en vaarwegen. Dat heeft topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam gezegd over het bericht dat er grote zorgen zijn over de infrastructuur in de regio Rotterdam door achterstallig onderhoud. Daarbij is met name de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam in slechte staat, aldus de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

23 april '24 ( 8:18)

Toename containeroverslag in haven Rotterdam in eerste kwartaal 2024

In de haven van Rotterdam is de totale overslag in het eerste kwartaal van 2024 gedaald met 1,4% ten opzichte van dezelfde periode in 2023. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 110,1 miljoen ton tegenover 111,7 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:28)

Aanleg CO2-transport en -opslagproject Porthos van start

De aanleg van de infrastructuur van het CO2-transport en -opslagproject Porthos is na een voorbereidingsperiode zichtbaar van start gegaan. Zaterdag 13 april 2024 vond de eerste boring plaats. Daarbij maakte de boor een boorgat onder de zeewering op de Maasvlakte. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:23)

Flevolands project Groot onderhoud bruggen en sluizen officieel afgerond

Afgelopen week is het project 'Groot onderhoud bruggen en sluizen' officieel afgerond. Provincie Flevoland heeft gedurende bijna zes jaar elf sluizen en dertien bruggen in de provincie gemoderniseerd. Daarmee was een bedrag van zeventig miljoen euro gemoeid. Daarover bericht Provincie Flevoland.

08 april '24 (19:30)

Bloomberg: scheepsbouwer Damen mag Duitse marineschepen bouwen

De Nederlandse scheepsbouwer Damen heeft een Duitse miljardenorder voor de levering van in ieder geval twee grote marineschepen binnengesleept, zogeheten fregatten. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Leden van het Duitse parlement moeten nog instemmen met het investeringsplan voor de strijdkrachten, met een totale waarde van ongeveer 7 miljard euro.

05 april '24 ( 7:27)

Grootscheepse controle in Rotterdams havengebied

Dinsdag 2 april 2024 zijn 's ochtends tijdens een grote integrale verkeers- en transportcontrole in het Rotterdamse havengebied 54 voertuigen uitgebreid gecontroleerd. Daarbij werden bekeuringen uitgedeeld. Dat meldt Politie.nl.

04 april '24 (22:15)

Havenbedrijf Rotterdam vindt grote kerncentrale op Maasvlakte niet logisch

De Rotterdamse haven is geen voor de hand liggende locatie voor een grote kerncentrale. Dat betoogt Havenbedrijf Rotterdam in een brief over de plannen voor twee nieuwe kerncentrales van de regering. Naast het Zeeuwse dorp Borssele is de Eerste Maasvlakte bij het Rijk in beeld als plaats voor een nieuwe centrale.

02 april '24 ( 6:48)

Twee enorme pijlers geplaatst in Zoutdam IJmuiden

Zondag 31 maart 2024 is de grote hijsoperatie om de twee pijlers van Zoutdam IJmuiden in het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex IJmuiden te plaatsen met succes afgerond. Dat meldt Rijkswaterstaat.

29 maart '24 ( 7:36)

Eerste Paasdag eerste afvaart veerdienst Hoeksveer

Zondag 31 maart 2024 (Eerste Paasdag) opent Glupo om 09.45 uur het nieuwe vaarseizoen van het Hoeksveer. De eerste retourreis van deze veerdienst tussen Berghaven, Hoek van Holland en FutureLand/Rotterdam Maasvlakte wordt door een blaasorkest voorzien van een muzikale noot. Daarover bericht Port of Rotterdam.