Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Dochteronderneming van Boskalis wil meer geld voor vlottrekken blokkeerschip

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Dochteronderneming van Boskalis wil meer geld voor vlottrekken blokkeerschip
SMIT Salvage wil meer geld hebben voor het vlottrekken van de Ever Given, het schip dat in het voorjaar van 2021 haast een week het Suezkanaal blokkeerde. De dochter van maritiem dienstverlener Boskalis heeft de Japanse eigenaar van het schip voor de rechter gesleept in Engeland.

SMIT, dat vaak wordt ingehuurd voor moeilijke reddingsklussen, had een contract gesloten voor het vlottrekken van de Ever Given met Higaki Sangyo Kaisha. Dat Japanse bedrijf is de eigenaar van het containerschip dat door de Taiwanese rederij Evergreen wordt beheerd. Maar nu wil SMIT een zogeheten salvage-claim instellen, omdat de situatie gevaarlijk was voor de medewerkers van het bedrijf. De Boskalis-dochter vindt dat het Japanse bedrijf die mogelijkheid blokkeert.

Bedrijven die schepen in nood te hulp schieten kunnen zo'n salvage-claim instellen. Dat kan tientallen miljoenen euro's opleveren afhankelijk van hoe succesvol de reddingsactie was, of de opvarenden gered zijn en of er gevaar was voor de redders. SMIT zegt nu dat de twee sleepboten die het naar Egypte stuurde onder de Ever Given dreigden te worden gezogen toen die loskwam. Alleen door snel handelen van het SMIT-personeel, dat de sleepkabels los wist te maken, kon dat voorkomen worden.

Geen grote rol bij redding

Advocaten van de Japanse eigenaar stellen echter dat SMIT helemaal niet zo'n grote rol speelde bij de redding. De Suezkanaalautoriteit zou die hebben geleid en SMIT voerde alleen maar uit, stellen zij. Ook zou het een gevaarlijk precedent zijn als redders eerst een contract sluiten en dan later alsnog meer geld proberen te claimen.

Als SMIT van de Britse rechter, waar maritieme claims doorgaans worden uitgevochten, toestemming krijgt voor de salvage-claim kan het bedrijf wel 35 miljoen dollar claimen. Omgerekend is dat zo'n 33 miljoen euro.

01 juli '25 (11:09)

Radiosystemen van de kustwacht werken niet door storing

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken niet door een storing die dinsdagochtend vroeg ontstond. Hierdoor kan de kustwacht geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. Ook op de uitwijklocatie zijn problemen, aldus de Kustwacht.

01 juli '25 (10:44)

Kustwacht niet te bereiken op noodnummer vanwege een storing

Kustwacht Nederland heeft een probleem met het radiosysteem vanwege een storing. De Kustwacht kan nu geen berichten ontvangen of verzenden. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:11)

Haven Rotterdam luidt dinsdag Nationaal Industrie Alarm

De haven van Rotterdam laat dinsdag het Nationaal Industrie Alarm afgaan om aandacht te vragen voor de problemen waarmee de industrie in de haven kampt. Daarbij wordt op verschillende plekken getoeterd door trucks, gaan alarmsignalen af en worden scheepsbellen geluid.

27 juni '25 (11:19)

Westerscheldetunnel houdt 14 miljoen euro over aan recordjaar

De Westerscheldetunnel heeft 14,2 miljoen euro overgehouden aan het recordjaar 2024, bijna een miljoen meer dan begroot. De winst valt hoger uit, omdat afgelopen jaar meer voertuigen dan verwacht gebruikmaakten van de 6,6 kilometer lange tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. In 2019 was het nettoresultaat nog beter, ruim 15 miljoen euro.

25 juni '25 (14:44)

Schipper vaart onder een te lage brug door en sloopt daarmee de kajuit

Aan het begin van de middag is er een boot tegen de onderkant van de Oosterdoksbrug in Amsterdam gevaren. De schipper dacht dat hij onder de brug bij het Centraal Station kon varen, maar daarbij sloopte hij wel zijn kajuit. Dat meldt NH Nieuws.

24 juni '25 (14:55)

Overeenkomst over baggeren havens Moerdijk

Donderdag 19 juni 2025 hebben havenbedrijf Moerdijk en Van den Herik Sliedrecht een meerjarige overeenkomst ondertekend voor het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerkzaamheden in de havens van Port of Moerdijk. CEO Paul Dirix van het havenbedrijf en directeur Jan Huijbers van Van den Herik markeerden de start van de samenwerking met een tekenmoment. Dat meldt Port of Moerdijk.

20 juni '25 (13:56)

Twee zwaargewonden Waalhaven buiten levensgevaar

De twee mensen die bij het ongeluk in de Rotterdamse Waalhaven donderdag zwaargewond naar het ziekenhuis werden gebracht, zijn vrijdag buiten levensgevaar. Dat meldt hun werkgever, havenbedrijf C. Steinweg Group. Twee andere medewerkers kwamen om bij het ongeval.

20 juni '25 (13:54)

Bijzonder schip Boreas gedoopt in Rotterdam

Woensdag 18 juni 2025 heeft de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten het nieuwe offshorewindinstallatieschip Boreas van maritiem aannemer Van Oord gedoopt. Dat meldt Port of Rotterdam.

19 juni '25 (11:50)

Luxe schepen mochten wel door kapotte sluis varen omdat Rijkswaterstaat bang was voor claim

Rijkswaterstaat heeft eind maart 2025 drie splinternieuwe, luxe jachten door de kapotte sluis bij Lith laten varen. Rijkswaterstaat deed dit vanwege de angst voor een claim van scheepsbouwer Heesen Yachts uit Oss. Al het andere scheepvaartverkeer kan al maanden niet via Lith varen. Voor deze dure jachten werd een speciale constructie gemaakt voor in de kapotte sluis. Dat meldt Omroep Brabant.

19 juni '25 ( 9:33)

Ernstig bedrijfsongeval Waalhaven Rotterdam

In Rotterdam zijn vanochtend vroeg bij een bedrijfsongeval in de Waalhaven twee mensen overleden en twee mensen zwaargewond geraakt. Dat meldt NU.nl na een bericht van de politie op X.