Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Scheepvaart Julianakanaal in Limburg langer verhinderd

Door Milan Bos
schedule 4 min
location_on [xx]km
Scheepvaart Julianakanaal in Limburg langer verhinderd
De stremming van het scheepvaartverkeer op het Julianakanaal tussen de Limburgse dorpen Berg en Obbicht gaat langer duren. Aanvankelijk werd aangekondigd dat die tot en met donderdag 2 maart zou duren. Maar Rijkswaterstaat laat woensdag weten dat de stremming in ieder geval wordt verlengd tot en met maandag 6 maart. Het Julianakanaal is een druk bevaren en belangrijke scheepvaartroute tussen Nederland, België en Frankrijk.

Het scheepvaartverkeer tussen Berg en Obbicht werd vorige week donderdag stilgelegd nadat een deel van een damwand was gebroken. Die damwand scheidde het kanaal van een grote bouwput, die vervolgens onder water liep. Om verdere afbrokkeling van de damwand te voorkomen, werd de scheepvaart stilgelegd.

Rijkswaterstaat begon afgelopen weekend met het weghalen van de oude, ingezakte damwand en de opbouw van een nieuwe dam. Onderzoeksbureau Deltares onderzoekt momenteel onder welke voorwaarden de schepen op het kanaal de bouwkuip veilig kunnen passeren. Pas op vrijdag komt daar een eerste advies uit. Maar ook dan is waarschijnlijk nog onzeker hoelang de stremming gaat duren, zegt Rijkswaterstaat.

Aanknopingspunten

Om de scheepvaart toch zo goed mogelijk te informeren maakte de dienst bekend dat de stremming in ieder geval tot en met 6 maart 12 .00 uur zal duren. "Mócht het eerste advies vrijdag genoeg aanknopingspunten geven om het gestremde gedeelte van het Julianakanaal veilig te kunnen vrijgeven, dan gaan we daar dit weekend mee aan de slag", aldus Rijkswaterstaat.

Er is een omleidingsroute vastgesteld via het Albertkanaal in België, vlakbij Maastricht. In Maastricht wordt in verband hiermee het beweegbare deel van de Sint Servaasbrug over de Maas in de hoogste stand gehouden.

Verruiming

Rijkswaterstaat is bezig met het verruimen van het kanaal tussen Berg en Obbicht over een lengte van zo'n 3 kilometer. Op die manier wordt dit deel van de drukke Maasroute geschikt gemaakt voor tweebaksduwvaart. Deze schepen zijn 190 meter lang en bijna 11,5 meter breed bij een diepgang van 3,5 meter.

Door: ANP

08 mei '25 ( 8:50)

Binnenvaart Prins Willem-Alexandersluis op 26 mei gestremd

Maandag 26 mei 2025 is de Prins Willem-Alexandersluis op Sluizencomplex Schellingwoude van 06.00 tot 18.00 uur gestremd voor de scheepvaart. Via een BAS-bericht is de scheepvaart hierover geïnformeerd. Dat meldt Rijkswaterstaat.

06 mei '25 ( 8:22)

Schinkelbrug A10: hinder voor scheepvaart door storing

Een technisch defect aan het bedieningsmechanisme is er de oorzaak van dat de Schinkelbrug in de A10 Zuid tot nader order niet kan worden bediend. Dat meldt Rijkswaterstaat.

02 mei '25 ( 9:19)

Onderzoek Omrop Fryslân: watertaxi's varen 's nachts vaak te hard

Nog steeds varen watertaxi's op de Waddenzee te hard in het duister. Uit onderzoek van Omrop Fryslân blijkt dat tussen september en december boten 's nachts bijna 230 keer de maximumsnelheid overschreden. Dat meldt Omrop Fryslân.

29 april '25 ( 7:34)

Stremming brug Uitwellingerga: waterstewards leiden vaarverkeer door Sneek

De brug bij het Friese Uitwellingerga kan niet bediend worden. Daarom wordt vaarverkeer omgeleid door het centrum van Sneek. Hiervoor zet de gemeente Súdwest-Fryslân sinds 25 april 2025 waterstewards in die het vaarverkeer door Sneek begeleiden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

25 april '25 ( 9:38)

OM vervolgt Damen Shipyards voor onder meer omkoping en witwassen

Het Openbaar Ministerie gaat scheepsbouwer Damen Shipyards en enkele leden van de directie strafrechtelijk vervolgen. Het bedrijf wordt verdacht van omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen. Ook zou Damen sanctiemaatregelen tegen Rusland hebben overtreden. De directieleden worden vervolgd voor het leidinggeven aan "deze strafbare gedragingen", aldus het OM.

25 april '25 ( 8:43)

Totale overslag Rotterdamse haven in eerste kwartaal gedaald

In het eerste kwartaal van 2025 is de totale overslag in de haven van Rotterdam met 5,8% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 103,7 miljoen ton, tegenover 110,1 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2024. Dat meldt Port of Rotterdam.

24 april '25 (13:24)

Pilot: grotere schepen op deel Máximakanaal

Rijkswaterstaat is deze maand van start gegaan met een pilot op de vaarwegen tussen sluis Empel en de haven van Veghel. Het betreft de toelating van schepen met de afmetingen 110 x 11.45 m x maximaal 2 m diepgang. De vaarwegen zijn het Máximakanaal en een deel van de Zuid-Willemsvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

24 april '25 (10:41)

Havenondernemers vrezen vooral indirecte gevolgen beleid VS

Rotterdamse havenondernemers verwachten dat het handelsbeleid van de Verenigde Staten vooral indirect effect zal hebben. Dat melden ondernemersvereniging Deltalinqs en netwerkclub Rotterdam Port Promotion Council (RPPC) op basis van een peiling. De ondernemers vrezen bijvoorbeeld stijgende inflatie en teruglopende wereldhandel.

22 april '25 (11:55)

Goederenoverslag haven Rotterdam gedaald

De goederenoverslag in de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald vergeleken met een jaar eerder. Volgens Havenbedrijf Rotterdam ging het om een afname van de totale overslag met bijna 6 procent tot 103,7 miljoen ton door minder overslag van ijzererts, steenkool, ruwe olie en olieproducten. De Amerikaanse importheffingen op Europese goederen hebben volgens de haven nog geen effect gehad op de overslag.

18 april '25 (12:18)

Visserij voorrang boven windenergie in nieuwe plannen Noordzee

Het kabinet heeft ruimte gereserveerd voor 21 gigawatt aan windenergie op zee - minder dan eerder mogelijk leek. Dat komt doordat het belang van de visserij nadrukkelijk is meegewogen bij de keuze van nieuwe windenergiegebieden, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in de nieuwe ontwerpwijziging van het Programma Noordzee.