Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Havenbaas: Nederland dreigt achterop te raken in vergroeningsslag

Door ANP
schedule 6 min
Havenbaas: Nederland dreigt achterop te raken in vergroeningsslag
Nederland en Europa dreigen achterop te raken als het gaat om de productie van hernieuwbare energie en het behouden van strategische industrie. Daarvoor waarschuwt topman Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam bij de presentatie van de jaarcijfers van Europa's grootste haven. Hij wijst ook op het nog altijd niet opgeloste stikstofdossier.

De oorlog in Oekraïne heeft volgens de havenbaas de risico’s laten zien van een grote afhankelijkheid van één of enkele landen voor cruciale sectoren. "In die zin moet de oorlog een stimulans zijn om de weerbaarheid van Nederland en Europa op het gebied van energie en industrie te versterken", zegt Castelein in een verklaring.

"Maar zaken als het gebrek aan tempo in het stikstofdossier, de hoge energieprijzen in Europa en de snelheid en schaal waarmee de Amerikaanse overheid nu de verduurzaming van haar industrie aanjaagt, dreigen Nederland en Europa op achterstand te zetten. Hierin moeten we echt naar een hogere versnelling."

Stikstof

Het havenbedrijf vindt het vooral een punt van zorg dat bijna vier jaar na de belangrijke stikstofuitspraak van de Raad van State uit 2019 nog steeds onduidelijk is hoe Nederland uit de stikstofimpasse gaat komen. Vorig jaar kwam daar nog eens bij dat de Raad van State besliste dat bouwprojecten niet meer automatisch toestemming krijgen om tijdelijk stikstof uit te stoten.

Die laatste zaak ging specifiek over het CO2-transport- en opslagproject Porthos in de Rotterdamse haven. Om vertraging zoveel mogelijk te beperken is voor dit project inmiddels een speciale garantieregeling met het Rijk overeengekomen. Maar in Rotterdam staan nog veel meer grote projecten op de rol. Wil de industrie duurzaamheidsprojecten kunnen realiseren dan is er wel enige stikstofruimte nodig, aldus het havenbedrijf.

Financiële positie

Financieel kende het havenbedrijf in 2022 niettemin een goed jaar. De omzet steeg met bijna 7 procent tot zo'n 826 miljoen euro, vooral doordat de verhuur van terreinen dankzij prijsherzieningen meer geld opbracht. De overslag bleef vrijwel gelijk. Onder de streep ging er met dik 247 miljoen euro evenveel winst in de boeken als in 2021.

Die "gezonde financiële positie" is volgens financieel directeur Vivienne de Leeuw ook belangrijk met het oog op de overgang naar hernieuwbare energie. Ze vergelijkt het havenbedrijf met een "investeringsmachine". Zo wordt er veel geld gestoken in kademuren en steigers, maar ook in infrastructuur voor de energietransitie. "Door een haven met infrastructuur van wereldklasse te blijven, zorgen we dat dit een aantrekkelijke locatie blijft voor bedrijven om te investeren in de transitie."

Door: ANP

21 september '23 (12:07)

Opnieuw verlies voor Nederlandse kottervisserij

De Nederlandse kottervisserij heeft opnieuw een financieel zeer slecht eerste halfjaar gedraaid. Naar schatting komt het totale verlies uit op 12 miljoen euro, becijferde Wageningen University & Research (WUR). In de eerste helft van vorig jaar bedroeg het verlies 19 miljoen euro.

19 september '23 ( 9:07)

Tankopslagbedrijf Vopak verkoopt drie terminals in haven van Rotterdam

Tankopslagbedrijf Vopak verkoopt drie terminals voor chemische producten in de haven van Rotterdam. Met die verkoop aan investeringsfonds Infracapital is een bedrag van 407 miljoen euro gemoeid. Vopak had in februari al gezegd te kijken naar de strategische opties voor de terminals.

19 september '23 ( 8:51)

Onderhoud aan brug tussen Halfweg en Zwanenburg: informatiebijeenkomst

Van november 2023 tot maart 2024 krijgt de brug Halfweg een flinke onderhoudsbeurt. Deze brug bevindt zich tussen de Oranje Nassaustraat in Halfweg en de Dennenlaan in Zwanenburg en is de belangrijkste schakel die beide dorpen met elkaar verbindt. Daarover bericht de gemeente Haarlemmermeer.

18 september '23 (11:07)

Cruiseschepen kunnen volgend jaar niet aan- en afmeren in Arnhem

Cruiseschepen kunnen volgend jaar niet aan- en afmeren in Arnhem. De Gelderse hoofdstad is gewoonlijk een vaste opstapplaats voor cruises over de Rijn naar Duitsland en Zwitserland. Maar omdat er nu zes schepen aan de kade zijn afgemeerd voor de opvang van asielzoekers en vluchtelingen, en omdat de Rijnkade versterkt moet worden, is er in 2024 geen plaats over voor cruiseschepen. De gemeente verwacht dat het probleem in 2025 voorbij is, schrijft burgemeester Ahmed Marcouch in een brief aan de raad.

15 september '23 (13:22)

Minderheid gedupeerde reizigers veerdienst Holland Norway Lines valt onder garantiefonds

Slechts een minderheid van de gedupeerde passagiers van Holland Norway Lines kan de kosten voor hun geboekte reis vergoed krijgen vanuit het garantiefonds SGR. Dat verwacht de curator van de failliete veerdienst, Hans Silvius. Hij is nog bezig met de volledige analyse van alle gegevens rond het bankroet van de aanbieder van ferrycruises naar Noorwegen, maar verwacht dat "slechts een beperkte groep onder SGR kan claimen".

08 september '23 (13:07)

Vrachtschip Fremantle Highway moet half oktober Eemshaven verlaten

De laatste van de ruim 3700 auto's die zich aan boord bevonden van het vrachtschip Fremantle Highway zijn deze week van boord gehaald. "We hebben het schip weer overgedragen aan de eigenaar", zegt een woordvoerder van bergingsbedrijf Boskalis, dat mede belast was met het verwijderen van de lading van het schip.

07 september '23 (16:37)

Justitie eist in hoger beroep drie tot vijf jaar cel voor havenbrand in Limburg

Voor het hof in Den Bosch zijn donderdag celstraffen van drie tot vijf jaar geëist tegen drie mannen die verdacht worden van het veroorzaken van een grote havenbrand in het Limburgse Ohé en Laak op 10 december 2014. De drie zouden volgens de advocaat-generaal betrokken zijn bij branden in drie woonboten. Het Openbaar Ministerie (OM) was onder meer in hoger beroep gegaan omdat een van de verdachten, Henk V., in 2018 door de rechtbank was vrijgesproken van betrokkenheid.

05 september '23 (14:07)

Faillissement Holland Norway Lines: tienduizenden reizigers de dupe

Zo'n 75.000 mensen die een overtocht naar Noorwegen hadden geboekt bij Holland Norway Lines zijn de dupe van het faillissement. Dit zegt curator Hans Silvius van de rederij, die maandag failliet ging. Silvius kan niet zeggen of en hoe klanten gecompenseerd worden.

05 september '23 (13:52)

Groot offshorewindproject voor Boskalis in Polen

Boskalis gaat aan de slag met een groot windmolenproject voor de kust van Polen in de Oostzee. De Nederlandse baggeraar en maritiem dienstverlener gaat daarbij kabels aanleggen. Boskalis spreekt van een "groot contract" wat volgens het bedrijf betekent dat er meer dan 300 miljoen euro mee is gemoeid.

04 september '23 (12:07)

Aanbieder scheepsreizen naar Noorwegen definitief failliet; schip vaart niet meer

Holland Norway Lines, dat sinds vorig jaar met een ferry overtochten naar Noorwegen aanbood, is failliet verklaard. Dat bevestigt advocatenkantoor DeHaan, dat de curator leverde, na berichtgeving van RTV Noord. Volgens de regionale omroep betekent dit dat mensen die al een kaartje hadden gekocht voor de boot hoogstwaarschijnlijk hun geld kwijt zijn. Het schip vaart niet meer.