Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Havenbaas: Nederland dreigt achterop te raken in vergroeningsslag

Door ANP
schedule 6 min
location_on [xx]km
Havenbaas: Nederland dreigt achterop te raken in vergroeningsslag
Nederland en Europa dreigen achterop te raken als het gaat om de productie van hernieuwbare energie en het behouden van strategische industrie. Daarvoor waarschuwt topman Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam bij de presentatie van de jaarcijfers van Europa's grootste haven. Hij wijst ook op het nog altijd niet opgeloste stikstofdossier.

De oorlog in Oekraïne heeft volgens de havenbaas de risico’s laten zien van een grote afhankelijkheid van één of enkele landen voor cruciale sectoren. "In die zin moet de oorlog een stimulans zijn om de weerbaarheid van Nederland en Europa op het gebied van energie en industrie te versterken", zegt Castelein in een verklaring.

"Maar zaken als het gebrek aan tempo in het stikstofdossier, de hoge energieprijzen in Europa en de snelheid en schaal waarmee de Amerikaanse overheid nu de verduurzaming van haar industrie aanjaagt, dreigen Nederland en Europa op achterstand te zetten. Hierin moeten we echt naar een hogere versnelling."

Stikstof

Het havenbedrijf vindt het vooral een punt van zorg dat bijna vier jaar na de belangrijke stikstofuitspraak van de Raad van State uit 2019 nog steeds onduidelijk is hoe Nederland uit de stikstofimpasse gaat komen. Vorig jaar kwam daar nog eens bij dat de Raad van State besliste dat bouwprojecten niet meer automatisch toestemming krijgen om tijdelijk stikstof uit te stoten.

Die laatste zaak ging specifiek over het CO2-transport- en opslagproject Porthos in de Rotterdamse haven. Om vertraging zoveel mogelijk te beperken is voor dit project inmiddels een speciale garantieregeling met het Rijk overeengekomen. Maar in Rotterdam staan nog veel meer grote projecten op de rol. Wil de industrie duurzaamheidsprojecten kunnen realiseren dan is er wel enige stikstofruimte nodig, aldus het havenbedrijf.

Financiële positie

Financieel kende het havenbedrijf in 2022 niettemin een goed jaar. De omzet steeg met bijna 7 procent tot zo'n 826 miljoen euro, vooral doordat de verhuur van terreinen dankzij prijsherzieningen meer geld opbracht. De overslag bleef vrijwel gelijk. Onder de streep ging er met dik 247 miljoen euro evenveel winst in de boeken als in 2021.

Die "gezonde financiële positie" is volgens financieel directeur Vivienne de Leeuw ook belangrijk met het oog op de overgang naar hernieuwbare energie. Ze vergelijkt het havenbedrijf met een "investeringsmachine". Zo wordt er veel geld gestoken in kademuren en steigers, maar ook in infrastructuur voor de energietransitie. "Door een haven met infrastructuur van wereldklasse te blijven, zorgen we dat dit een aantrekkelijke locatie blijft voor bedrijven om te investeren in de transitie."

Door: ANP

03 juni '24 (13:15)

Hoge waterstanden: Rijkswaterstaat verwacht geen problemen voor scheepvaart

Rijkswaterstaat verwacht de komende dagen geen problemen voor de scheepvaart door de hoge waterstanden in het land, meldt een woordvoerster. Op dit moment kampt het zuiden van Duitsland met wateroverlast door hevige regenval. "Een deel van de regen is in het stroomgebied van de Rijn gevallen. Dat is doorslaggevend voor hoeveel water er bij Lobith in Nederland binnenkomt. Maar er is heel veel regen gevallen in de Donau, dat is niet direct op ons van toepassing", legt de woordvoerster uit.

03 juni '24 (10:15)

Zoektocht drenkelingen in Maas vanmiddag met sonarboot hervat

De politie hervat maandagmiddag de zoektocht naar twee drenkelingen in de Maas bij Venlo. Eerder gaat volgens een woordvoerster van de politie niet, omdat het zoekteam dat gebruikmaakt van een sonarboot uit Urk moet komen. De rijtijd naar Venlo is relatief lang. De mannen naar wie gezocht wordt, waren zondagochtend vroeg de Maas in gesprongen nadat het mobieltje van een van hen in het water gevallen was.

31 mei '24 (12:15)

Nederlandse zeevissers hadden in 2023 een zorgelijk jaar

Nederlandse zeevissers hebben "een zorgelijk jaar" achter de rug. De kottervisserij leed verlies en met name garnalenvissers hadden het moeilijk, meldt Wageningen University & Research (WUR). Zo werd de vloot kleiner, waardoor er minder gevist werd en in het algemeen vielen de opbrengsten ook tegen. De prijs heeft dat niet kunnen compenseren en de kosten liepen door, legt onderzoeker Kees Taal uit.

26 mei '24 (14:45)

Containervervoer in korte tijd flink duurder geworden

De prijzen voor containervervoer tussen Azië en Noord-Europa zijn de afgelopen week omhooggeschoten. Daarmee komen de tarieven dicht bij een eerdere piek dit jaar, toen aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee de internationale scheepvaart in de problemen brachten.

24 mei '24 ( 8:54)

FutureLand viert vijftienjarig bestaan

Zondag 2 juni 2024 wordt de vijftiende verjaardag van FutureLand gevierd. Vanwege het vijftienjarig bestaan van dit informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2 worden verschillende activiteiten voor jong en oud georganiseerd, zoals een creatieve kinderworkshop. Ook is er livemuziek. Dat meldt Port of Rotterdam.

22 mei '24 ( 9:15)

Allianz: wereldwijd minder schepen vergaan

Wereldwijd zijn er in 2023 26 grote schepen verloren gegaan, meldt verzekeraar Allianz. Dat is een daling van een derde op jaarbasis en het laagste aantal in de scheepvaartsector ooit, ondanks de grotere risico's voor de sector door oorlogen en geopolitieke conflicten. Dertig jaar geleden verloor de wereldwijde scheepsvloot nog ongeveer tweehonderd grote schepen per jaar.

16 mei '24 (10:45)

Vissers 'hoopvol gestemd' over plannen nieuwe kabinet

De Nederlandse vissers zijn "hoopvol gestemd" over de plannen die het nieuwe kabinet heeft met de visserij. Zowel VisNed als de Nederlandse Vissersbond is zeer te spreken over het nieuwe coalitieakkoord.

14 mei '24 (16:00)

Russisch visserschip niet meer welkom in Eemshaven

Een Russisch visserschip is niet meer welkom in de Eemshaven in het noorden van Groningen. Dat gebeurt om het risico op spionage te beperken, zei demissionair minister Kajsa Ollongren (Defensie) tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer.

30 april '24 ( 7:54)

Leading Maritime Cities of the World: Rotterdam koploper in Europa

In het rapport 'Leading Maritime Cities of the World' van DNV en Menon Economics is havenstad Rotterdam uitgeroepen tot Europees koploper. Dat gebeurde ook in 2022. Op de wereldranglijst hoeft Rotterdam alleen Singapore voor zich te dulden. Dat meldt Port of Rotterdam.

23 april '24 (13:45)

Havenbedrijf Rotterdam: Nederland wacht grote onderhoudsopgave

Nederland staat "duidelijk voor een grote onderhoudsopgave" als het gaat om verouderde infrastructuur zoals wegen, bruggen en vaarwegen. Dat heeft topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam gezegd over het bericht dat er grote zorgen zijn over de infrastructuur in de regio Rotterdam door achterstallig onderhoud. Daarbij is met name de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam in slechte staat, aldus de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).