Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Walstroomsubsidie zet in de rug voor verduurzaming scheepvaart en havens

Door Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Walstroomsubsidie zet in de rug voor verduurzaming scheepvaart en havens
Op negen locaties in Nederland komt de komende jaren walstroom beschikbaar voor aangemeerde schepen. Via de Tijdelijke subsidieregeling walstroom zeeschepen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is tot dusver 15 miljoen euro beschikbaar gesteld aan de maritieme sector voor de realisatie van deze installaties. Eind dit jaar kunnen de eerste schepen al aan de stekker. Dit meldt Rijksoverheid.

Walstroom wordt op steeds meer plekken in Nederland beschikbaar en daardoor kunnen steeds meer schepen ‘aan de stekker’. Als de aangemeerde schepen hun generatoren kunnen uitzetten levert dat veel voordelen op.

“Een schip dat is aangesloten op walstroom stoot vrijwel geen CO2, stikstof en fijnstof uit, en produceert ook nog eens veel minder geluid. Dat is winst voor de omgeving, en de mensen die daar wonen of werken”, aldus minister Mark Harbers.

Wat is walstroom en wat levert het op?

Een schip dat aan de kade ligt, verbruikt energie. Denk bijvoorbeeld aan eventuele kranen op het dek, de verwarming of koeling van het schip en haar lading en apparatuur ten behoeve van de bemanning. Voor de opwekking van deze energie gebruiken schepen vaak generatoren die op fossiele brandstof draaien. Een duurzaam alternatief voor deze generatoren is walstroom. Het schip wordt dan aangesloten op een walstroominstallatie op de kade en kan zo de activiteiten aan boord voortzetten, maar dan schoner én stiller.

Het Rijk heeft tot dusver in twee tenders 15 miljoen euro aan subsidies toegekend. De maritieme sector zelf investeert nog eens 55 miljoen euro, waardoor er voor een totale investering van ongeveer 70 miljoen euro op negen verschillende plekken in ons land walstroominstallaties voor zeeschepen worden gerealiseerd. Daardoor kunnen roll-on-roll-off-schepen (schepen met een ‘rollende’ lading, zoals auto’s en vrachtauto’s) in Vlaardingen en offshore- en baggerschepen bij Vlissingen vanaf eind 2023 aan de walstroom en gaan cruiseschepen in Rotterdam vanaf half 2024 aan de stekker.

De geschatte CO2-reductie in Vlaardingen is circa 2.100 ton op jaarbasis. In Vlissingen verwacht Deme Group een CO2-uitstootreductie van 3.400 ton per jaar. Dat is vergelijkbaar met circa 960 huishoudens of 1.000 auto’s. De verwachte uitstootreductie van NOx (stikstofoxiden) in Vlissingen is 50 ton per jaar en dat is te vergelijken met de uitstoot van 42.000 auto’s.

Meer subsidiemogelijkheden voor realisatie walstroominstallaties

Walstroom speelt een belangrijke rol in de verduurzaming van de maritieme sector, maar vergt forse investeringen in de havens. Het Rijk blijft daarom ook in de komende jaren de realisatie van walstroominstallaties ondersteunen. Door middel van subsidies kunnen investeringsbeslissingen ten aanzien van walstroomaanbod worden vergemakkelijkt en versneld. Na de succesvolle eerste twee tenders, is op maandag 16 januari de derde tender geopend.

Door: Nationale Transportgids

11 juli '25 (15:04)

Tepsa neemt terminal van Global Energy Storage over

Tepsa, een onafhankelijke exploitant van opslagterminals voor vloeibare bulkgoederen, heeft een terminal in de Europoort overgenomen van Global Energy Storage (GES). Deze terminal beschikt over een opslagcapaciteit van 212.000 m³ en circa 18 hectare aan ontwikkelbare grond. De locatie biedt diepzee toegang en is aangesloten op spoor- en pijpleidingnetwerken. Dat meldt Port of Rotterdam.

11 juli '25 (11:59)

Vrouw op boot trekt pistool bij ruzie met voorbijganger

Een vrouw op een boot op de Nieuwe Meer in Amsterdam Nieuw-West heeft donderdagmiddag een pistool getrokken. Ze had ruzie met een passagier van een andere boot en begon diegene te bedreigen. Inmiddels heeft de politie de vrouw aangehouden en meegenomen. Nu blijkt dat het helemaal niet om een echt pistool ging. Dit meldt de Telegraaf.

11 juli '25 ( 8:05)

Provincie Noord-Holland gaat zelf weer sluizen en bruggen bedienen

De provincie Noord-Holland neemt de bediening, planning en sturing van al haar bruggen en sluizen per 1 november 2025 weer in eigen hand. Sinds 2020 is dit al het geval voor de bediening van bruggen en sluizen op afstand. Vanaf 1 november is het provinciepersoneel ook op de bedienhuisjes van bruggen, pontjes en sluizen te vinden. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

10 juli '25 ( 3:25)

Mogelijk goederenoverslag bij Hoek van Holland via water en spoor

De provincie Zuid-Holland onderzoekt of bij Hoek van Holland een terminal kan worden gebouwd voor de overslag van onder meer groente, fruit en bloemen via het water en het spoor. De Provinciale Staten hebben hiervoor 150.000 euro uitgetrokken. Twee keer per dag vaart tussen Hoek van Holland en de Engelse havenstad Harwich een boot met vrachtwagens.

09 juli '25 (15:20)

Tientallen kilo's cocaïne onderschept in Rotterdamse haven

De douane heeft dinsdag 92 kilo cocaïne onderschept in de Rotterdamse haven, met een straatwaarde van ruim 2 miljoen euro. De drugs werden gevonden in twee containers die op hetzelfde schip stonden. De partij is inmiddels vernietigd.

09 juli '25 (14:04)

Honderden miljoenen overheidssteun voor scheepsbouwer Damen

Scheepsbouwer Damen Naval krijgt 270 miljoen euro aan overheidsgelden om ernstige financiële problemen te voorkomen. Het bedrijf kampt met vertraging bij de bouw van zes Duitse fregatten in opdracht van de Duitse marine. Bij het niet halen van de gestelde deadlines, betaalt de opdrachtgever niet. Het project moet zo’n 7 miljard euro opleveren. Damen Naval heeft ook een Nederlandse Defensie-opdrachten lopen en daarom is het belangrijk dat het bedrijf niet omvalt. Dit meldt NOS.

08 juli '25 (14:01)

Schipper watertaxi kan zich ongeluk niet herinneren

De schipper van watertaxi Stormloper kan zich de aanvaring met de snelboot Tiger op de Waddenzee niet herinneren. Hij lijdt aan een vorm van geheugenverlies. Dit bleek dinsdag bij de start van de strafzaak over de dodelijke aanvaring op de Waddenzee op 21 oktober 2022, die vier opvarenden het leven kostte.

08 juli '25 ( 8:46)

Sluizen Lith en St. Andries gestremd door lekkage

Vanwege lekkage in het bediengebouw zijn de zuidkolk van de Prinses Máximasluizen in Lith en de sluis van St. Andries gestremd. De alternatieve vaarroutes lopen via de Bergsche Maas of via sluis Weurt. Dat leidt voor de scheepvaart tot veel extra reistijd. Daarover bericht Rijkswaterstaat.

08 juli '25 ( 8:01)

Zaak aanvaring Waddenzee van start

Twee families maken gebruik van hun spreekrecht tijdens de strafzaak over de dodelijke aanvaring op de Waddenzee. De zaak tegen de twee schippers van de snelboot en de watertaxi begint dinsdag in de rechtbank in Leeuwarden.

07 juli '25 (12:16)

Dienstregeling Middenkolk Oranjesluizen volledig hervat

Sinds vrijdag 4 juli 2025 is de Middenkolk van de Oranjesluizen weer normaal in gebruik. Deze wordt weer bediend volgens de dienstregeling. Dat meldt Rijkswaterstaat.