Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Grote terminal in aanbouw in Rotterdamse haven failliet verklaard

Door Johanne Levinsky
schedule 4 min
location_on [xx]km
Grote terminal in aanbouw in Rotterdamse haven failliet verklaard
De nog in aanbouw zijnde HES Hartel Tank Terminal in de Rotterdamse haven is failliet verklaard door de rechter in Rotterdam. Het project van havendienstverlener HES International kampte afgelopen jaren al met een opeenstapeling van tegenslagen. Er is nu een curator aangesteld om het bankroet af te wikkelen en te kijken of er nog mogelijkheden zijn voor een doorstart.

Afgelopen jaren zorgden onder meer de coronapandemie en een brand op het complex voor vertraging van de bouwwerkzaamheden en extra kosten. "Helaas is het voor HES International financieel niet langer haalbaar om de verdere aanzienlijke bedragen te investeren die nodig zijn om de HES Hartel Tank Terminal te voltooien", bevestigt HES International in een verklaring na berichtgeving door Het Financieele Dagblad.

Olieproducten en biobrandstoffen

Het bedrijf kondigde de aanleg van de nieuwe terminal op de Maasvlakte in 2017 aan. Op het terrein van 27 hectare hadden 52 tanks moeten verrijzen voor de overslag van olieproducten en biobrandstoffen. Daarmee zou een investering gemoeid zijn van enkele honderden miljoenen euro's, maakten de onderneming en het Havenbedrijf Rotterdam destijds bekend. Eigenlijk had de terminal eind 2019 al klaar moeten zijn. Olie- en gasconcern BP, eigenaar van een nabijgelegen raffinaderij, had al een langjarig contract gesloten voor het gebruik van de terminal.

Zestig mensen verliezen baan

Volgens HES is afgelopen maanden nog gesproken met onder meer banken. De insteek van die gesprekken was om nog een oplossing te vinden waardoor de bouw kon worden voltooid, maar dat is niet gelukt. Het FD meldde dat door het bankroet ruim zestig mensen hun baan verliezen. Daarover laat HES zich in de verklaring niet uit. Wel benadrukt het bedrijf dat het terminalproject los stond van andere activiteiten van HES. Daardoor heeft het bankroet volgens de onderneming geen gevolgen voor medewerkers die elders bij HES aan de slag zijn.

Door: ANP

14 juni '24 ( 9:38)

Proef met hoogtedetectie schepen bij sluis Gaarkeuken

Bij de sluis Gaarkeuken op de Hoofdvaarweg Lemmer Delfzijl (HLD) voert Rijkswaterstaat de komende periode een proef uit met hoogtedetectie van (beroepsvaart)schepen. Dat meldt Rijkswaterstaat.

13 juni '24 (14:15)

Wereldhavendagen kunnen ook doorgaan zonder bijdrage Rotterdam

Mocht de gemeente Rotterdam definitief besluiten geen financiële bijdrage meer te leveren aan de Wereldhavendagen, dan komt het voortbestaan niet in gevaar. Dat zegt een woordvoerder van het jaarlijkse evenement. "De Port of Rotterdam is bereid gevonden het ontbrekende bedrag bij te passen, zodat we door kunnen blijven gaan", aldus de zegsman. Om welk bedrag het gaat, wil hij niet zeggen.

03 juni '24 (13:15)

Hoge waterstanden: Rijkswaterstaat verwacht geen problemen voor scheepvaart

Rijkswaterstaat verwacht de komende dagen geen problemen voor de scheepvaart door de hoge waterstanden in het land, meldt een woordvoerster. Op dit moment kampt het zuiden van Duitsland met wateroverlast door hevige regenval. "Een deel van de regen is in het stroomgebied van de Rijn gevallen. Dat is doorslaggevend voor hoeveel water er bij Lobith in Nederland binnenkomt. Maar er is heel veel regen gevallen in de Donau, dat is niet direct op ons van toepassing", legt de woordvoerster uit.

03 juni '24 (10:15)

Zoektocht drenkelingen in Maas vanmiddag met sonarboot hervat

De politie hervat maandagmiddag de zoektocht naar twee drenkelingen in de Maas bij Venlo. Eerder gaat volgens een woordvoerster van de politie niet, omdat het zoekteam dat gebruikmaakt van een sonarboot uit Urk moet komen. De rijtijd naar Venlo is relatief lang. De mannen naar wie gezocht wordt, waren zondagochtend vroeg de Maas in gesprongen nadat het mobieltje van een van hen in het water gevallen was.

31 mei '24 (12:15)

Nederlandse zeevissers hadden in 2023 een zorgelijk jaar

Nederlandse zeevissers hebben "een zorgelijk jaar" achter de rug. De kottervisserij leed verlies en met name garnalenvissers hadden het moeilijk, meldt Wageningen University & Research (WUR). Zo werd de vloot kleiner, waardoor er minder gevist werd en in het algemeen vielen de opbrengsten ook tegen. De prijs heeft dat niet kunnen compenseren en de kosten liepen door, legt onderzoeker Kees Taal uit.

26 mei '24 (14:45)

Containervervoer in korte tijd flink duurder geworden

De prijzen voor containervervoer tussen Azië en Noord-Europa zijn de afgelopen week omhooggeschoten. Daarmee komen de tarieven dicht bij een eerdere piek dit jaar, toen aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee de internationale scheepvaart in de problemen brachten.

24 mei '24 ( 8:54)

FutureLand viert vijftienjarig bestaan

Zondag 2 juni 2024 wordt de vijftiende verjaardag van FutureLand gevierd. Vanwege het vijftienjarig bestaan van dit informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2 worden verschillende activiteiten voor jong en oud georganiseerd, zoals een creatieve kinderworkshop. Ook is er livemuziek. Dat meldt Port of Rotterdam.

22 mei '24 ( 9:15)

Allianz: wereldwijd minder schepen vergaan

Wereldwijd zijn er in 2023 26 grote schepen verloren gegaan, meldt verzekeraar Allianz. Dat is een daling van een derde op jaarbasis en het laagste aantal in de scheepvaartsector ooit, ondanks de grotere risico's voor de sector door oorlogen en geopolitieke conflicten. Dertig jaar geleden verloor de wereldwijde scheepsvloot nog ongeveer tweehonderd grote schepen per jaar.

16 mei '24 (10:45)

Vissers 'hoopvol gestemd' over plannen nieuwe kabinet

De Nederlandse vissers zijn "hoopvol gestemd" over de plannen die het nieuwe kabinet heeft met de visserij. Zowel VisNed als de Nederlandse Vissersbond is zeer te spreken over het nieuwe coalitieakkoord.

14 mei '24 (16:00)

Russisch visserschip niet meer welkom in Eemshaven

Een Russisch visserschip is niet meer welkom in de Eemshaven in het noorden van Groningen. Dat gebeurt om het risico op spionage te beperken, zei demissionair minister Kajsa Ollongren (Defensie) tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer.