Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

LNG-veerboot Rederij Doeksen wint internationale prijs

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Rederij Doeksen heeft met LNG-veerboot ms Willem Barentsz de internationale ‘Shippax Technology and Design Award 2021’ gewonnen. De prijs wordt sinds 1996 uitgereikt als onderscheiding voor bijzondere innovaties en exceptioneel design in de ferry-wereld. Dit meldt Rederij Doeksen. 

Doeksen geeft aan 'super trots en vereerd te zijn', dat de ms Willem Barentsz, de allereerste veerboot op LNG in Nederland, de internationale ‘Shippax Technology and Design Award 2021’ heeft gewonnen.

De jury van de award is onder andere te spreken over de ecologische duurzaamheid die centraal staat in het ontwerp van de 70,65 meter lange en 17 meter brede catamaran. Het schip wordt aangedreven door twee 1.492 kW MTU high-speed LNG-motoren die Veth azimuthing-thrusters aandrijven. In elke romp bevindt zich in een LNG-tank van 46 m³.

Warmteterugwinning

Ook het warmteterugwinningssysteem aan boord van het schip spreekt de jury aan. Dit systeem zorgt ervoor dat restwarmte wordt omgezet in mechanische kracht die wordt gebruikt om twee batterijpakketten aan boord op te laden die de boegschroeven aandrijven. Zonnepanelen leveren een deel van de hotelbelasting en andere energiebesparende maatregelen zijn onder meer thermopane ramen en het gebruik van restwarmte voor de verwarming van passagierssalons.

Verder schrijft de jury in het rapport: 'De compacte Willem Barentsz is niet alleen de beste en zuinigste ro-pax-veerboot in haar klasse die ooit is ontworpen voor de Waddenzee, maar is ook een echte boutique-veerboot met aantrekkelijke ontwerpelementen die typerend zijn voor het gebied waarin het schip actief is. Dankzij grote ramen die rond het salondek zijn gewikkeld, versmelt het hoofdpassagiersdek met het unieke zeelandschap'.

Eerder in de prijzen

Rederij Doeksen werd eenmaal eerder vereerd met een award. In 2006 kreeg het ms Vlieland de ‘Shippax Award for Ferry Lounges’ toegekend. De nu bekroonde schepen werden allen opgeleverd tussen 1 januari en 31 december 2020.

We zijn super trots en vereerd, dat onze ms Willem Barentsz, de allereerste veerboot op LNG in Nederland, de internationale ‘#Shippax Technology and Design #Award 2021’ heeft gewonnen! Lees meer op https://t.co/2Wv07x1eQq#cleanshipping #wadden #Terschelling #Vlieland #Harlingen pic.twitter.com/rAuBJKyb72

— Rederij Doeksen (@rederijdoeksen) September 28, 2021

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Rederij Doeksen

08 januari '25 (10:15)

Werkonderbrekingen bij Hutchinson Ports ECT Rotterdam wegens werk(on)zekerheid

Vakbond FNV kondigt werkonderbrekingen aan bij Hutchison Ports ECT Rotterdam, het grootste containeroverslagbedrijf van Europa. Volgens de vakbond weigert de onderneming akkoord te gaan met een werkzekerheidsgarantie voor het personeel, terwijl er de laatste jaren veel te weinig zou zijn geïnvesteerd in de locatie in het Rotterdamse havengebied.

08 januari '25 (10:14)

Van sabotage verdachte olietanker vertoonde ook verdacht gedrag boven Waddeneilanden

De olietanker Eagle S die eind vorig jaar mogelijk kabels in de Oostzee kapotmaakte, bevond zich eind 2023 ook boven de trans-Atlantische datakabel Atlantic Corssing 1 boven de Waddeneilanden. Deze kabel verbindt Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk met de Verenigde Staten. Volgens NRC was er sprake van verdachte activiteiten in de buurt, omdat de tanker ongeveer 2 uur lang heel langzaam boven de zeekabel bleef dobberen. Dit meldt NOS.

07 januari '25 ( 9:03)

Scheepvaart en wegverkeer moeten rekening houden met werkzaamheden aan Julianasluizencomplex in Gouda

Van maandag 13 januari tot en met vrijdag 17 januari 2025 voert de provincie Zuid-Holland werkzaamheden uit aan de brugdekken van het Julianasluizencomplex in Gouda. De scheepvaart en het wegverkeer ondervinden hiervan hinder. Dat meldt Gouweijsselnieuws.nl.

31 december '24 ( 9:18)

Werkzaamheden Julianasluiscomplex in Gouda veroorzaken hinder voor verkeer en scheepvaart

Van maandag 13 tot vrijdag 17 januari vinden er reparatiewerkzaamheden plaats aan het Julianasluiscomplex in Gouda. Gedurende deze periode zal de westelijke sluiskolk gesloten zijn voor scheepvaart, en wordt één van de twee rijbanen tijdelijk afgesloten. Dit meldt het AD.

27 december '24 ( 9:30)

Boskalis denkt na over splitsing als Europese MVO-regels niet veranderen

Maritiem concern Boskalis denkt na over een splitsing van de onderneming als de voorgenomen EU-regels voor maatschappelijk verantwoord ondernemen niet veranderen. Dit heeft topman Peter Berdowski gezegd in een interview in De Telegraaf.

20 december '24 ( 8:41)

In maart opening van Portlantis op Maasvlakte 2

Zaterdag 22 maart 2025 gaan de deuren van Portlantis open voor bezoekers. In dit interactieve ervaringscentrum op Maasvlakte 2 kunnen zij de Rotterdamse haven ontdekken en beleven. Portlantis biedt nieuwe perspectieven op het haven- en industriegebied van Rotterdam. Dat meldt Port of Rotterdam.

17 december '24 ( 9:39)

Pilot geeft stimulans aan circulariteit in havengebied Rotterdam

Een pilot waarbij bedrijven hun afvalstromen in kaart brachten via het Afvalprofielplatform van geoFluxus heeft de circulaire economie in het Rotterdamse havengebied naar een hoger plan getild. Dit door Havenbedrijf Rotterdam gesponsorde project heeft bedrijven geholpen om hun afvalverwerking te optimaliseren. Dat meldt Havenbedrijf Rotterdam.

16 december '24 ( 6:00)

Havenbedrijf Rotterdam: vergroening moet van bedrijven zelf komen

Het Havenbedrijf Rotterdam doet er naar eigen zeggen alles aan om CO2-reductie bij gebruikers van de haven mogelijk te maken. Maar het zijn de bedrijven zelf die de benodigde investeringen in ombouw van fabrieken en in nieuwe productiefaciliteiten moeten doen om hun uitstoot terug te dringen. Dit stelt het havenbedrijf na het verschijnen van een nieuwe studie van onderzoeksbureau CE Delft.

13 december '24 (12:11)

Kans op brandstoftekorten door gebrek aan ontgassingsinstallaties

Vanaf 2026 kunnen tekorten aan benzine, brandstoffen en chemicaliën ontstaan door een verbod op de uitstoot van gevaarlijke restgassen. Binnenvaarttankers, cruciaal voor de brandstofvoorziening, raken hierdoor deels onbruikbaar. In Nederland is er momenteel slechts één locatie voor het ontgassen van schepen, namelijk in Moerdijk. Brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) waarschuwt dat er tussen de acht en tien installaties nodig zijn, waaronder in Amsterdam en de Rijnmond. Dit meldt het Parool.

10 december '24 (15:30)

Binnenvaartbranche verwacht grote impact van stremming Moezel

De sluiting van de Moezel heeft naar verwachting grote impact op de binnenvaart, stelt Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). "We kunnen geen exact bedrag noemen over de financiële impact van de sluiting, maar met tientallen schippers die in deze periode vastliggen en bedrijven in de regio die nu geen goederen ontvangen, is het duidelijk dat de kosten hoog zullen zijn", stelt een woordvoerder.