Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Mobiliteitsinstituut: Nederlandse zeevaart kan last krijgen van brexit

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
De Nederlandse zeevaart kan in de knel komen als de Britse overheid beleidswijzigingen doorvoert vanwege de brexit, signaleert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Britse zeehavens kunnen bijvoorbeeld gaan concurreren op minder strenge milieuregels en aantrekkelijke fiscale regelingen waardoor zeeschepen niet meer voor Nederlandse zeehavens zouden kiezen.

Sinds 1 januari 2021 is het Verenigd Koninkrijk door de brexit niet meer gebonden aan wet- en regelgeving van de Europese Unie. In plaats daarvan geldt nu een handels- en samenwerkingsovereenkomst met de EU. Dat betekent wel dat de Britse overheid beleid kan aanpassen, onder meer op maritiem vlak, schrijft het KiM in het rapport.

CO2-uitstootregeling

Zeehavens in de EU kunnen bijvoorbeeld problemen krijgen als er wordt geconcurreerd op milieuregels. Als Britse zeehavens daarin minder streng zijn, kunnen Nederlandse zeehavens omzet verliezen. Dit zal wel alleen het geval zijn als duidelijk is waar het Verenigd Koninkrijk precies voor kiest. Het is onder meer nog onduidelijk of het Verenigd Koninkrijk meedoet met een Europese CO2-uitstootregeling voor de zeevaart.

Werkgelegenheid

Ook andere fiscale regelingen kennen een potentieel negatief effect op de Nederlandse zeevaart, schrijf het instituut. Een reder kiest altijd voor een bepaald land en dus vlag om onder te varen. Als de Britse overheid varen onder Britse vlag aantrekkelijker maakt, kan dat ten koste gaan van werkgelegenheid in de Nederlandse maritieme sector, aldus het rapport.

Het KiM voerde de studie uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Door: ANP

23 april '24 (13:45)

Havenbedrijf Rotterdam: Nederland wacht grote onderhoudsopgave

Nederland staat "duidelijk voor een grote onderhoudsopgave" als het gaat om verouderde infrastructuur zoals wegen, bruggen en vaarwegen. Dat heeft topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam gezegd over het bericht dat er grote zorgen zijn over de infrastructuur in de regio Rotterdam door achterstallig onderhoud. Daarbij is met name de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam in slechte staat, aldus de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

23 april '24 ( 8:18)

Toename containeroverslag in haven Rotterdam in eerste kwartaal 2024

In de haven van Rotterdam is de totale overslag in het eerste kwartaal van 2024 gedaald met 1,4% ten opzichte van dezelfde periode in 2023. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 110,1 miljoen ton tegenover 111,7 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2023. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:28)

Aanleg CO2-transport en -opslagproject Porthos van start

De aanleg van de infrastructuur van het CO2-transport en -opslagproject Porthos is na een voorbereidingsperiode zichtbaar van start gegaan. Zaterdag 13 april 2024 vond de eerste boring plaats. Daarbij maakte de boor een boorgat onder de zeewering op de Maasvlakte. Dat meldt Port of Rotterdam.

16 april '24 ( 7:23)

Flevolands project Groot onderhoud bruggen en sluizen officieel afgerond

Afgelopen week is het project 'Groot onderhoud bruggen en sluizen' officieel afgerond. Provincie Flevoland heeft gedurende bijna zes jaar elf sluizen en dertien bruggen in de provincie gemoderniseerd. Daarmee was een bedrag van zeventig miljoen euro gemoeid. Daarover bericht Provincie Flevoland.

08 april '24 (19:30)

Bloomberg: scheepsbouwer Damen mag Duitse marineschepen bouwen

De Nederlandse scheepsbouwer Damen heeft een Duitse miljardenorder voor de levering van in ieder geval twee grote marineschepen binnengesleept, zogeheten fregatten. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Leden van het Duitse parlement moeten nog instemmen met het investeringsplan voor de strijdkrachten, met een totale waarde van ongeveer 7 miljard euro.

05 april '24 ( 7:27)

Grootscheepse controle in Rotterdams havengebied

Dinsdag 2 april 2024 zijn 's ochtends tijdens een grote integrale verkeers- en transportcontrole in het Rotterdamse havengebied 54 voertuigen uitgebreid gecontroleerd. Daarbij werden bekeuringen uitgedeeld. Dat meldt Politie.nl.

04 april '24 (22:15)

Havenbedrijf Rotterdam vindt grote kerncentrale op Maasvlakte niet logisch

De Rotterdamse haven is geen voor de hand liggende locatie voor een grote kerncentrale. Dat betoogt Havenbedrijf Rotterdam in een brief over de plannen voor twee nieuwe kerncentrales van de regering. Naast het Zeeuwse dorp Borssele is de Eerste Maasvlakte bij het Rijk in beeld als plaats voor een nieuwe centrale.

02 april '24 ( 6:48)

Twee enorme pijlers geplaatst in Zoutdam IJmuiden

Zondag 31 maart 2024 is de grote hijsoperatie om de twee pijlers van Zoutdam IJmuiden in het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex IJmuiden te plaatsen met succes afgerond. Dat meldt Rijkswaterstaat.

29 maart '24 ( 7:36)

Eerste Paasdag eerste afvaart veerdienst Hoeksveer

Zondag 31 maart 2024 (Eerste Paasdag) opent Glupo om 09.45 uur het nieuwe vaarseizoen van het Hoeksveer. De eerste retourreis van deze veerdienst tussen Berghaven, Hoek van Holland en FutureLand/Rotterdam Maasvlakte wordt door een blaasorkest voorzien van een muzikale noot. Daarover bericht Port of Rotterdam.

26 maart '24 ( 8:44)

Zeehavenpolitie houdt vier verdachten aan in Heerhugowaard

In samenwerking met de politie in Noord-Holland heeft de Zeehavenpolitie Zeeland-West-Brabant vrijdag 22 maart 2024 vier personen aangehouden in Heerhugowaard. Dat meldt Politie.nl.