Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Mobiliteitsinstituut: Nederlandse zeevaart kan last krijgen van brexit

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
De Nederlandse zeevaart kan in de knel komen als de Britse overheid beleidswijzigingen doorvoert vanwege de brexit, signaleert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Britse zeehavens kunnen bijvoorbeeld gaan concurreren op minder strenge milieuregels en aantrekkelijke fiscale regelingen waardoor zeeschepen niet meer voor Nederlandse zeehavens zouden kiezen.

Sinds 1 januari 2021 is het Verenigd Koninkrijk door de brexit niet meer gebonden aan wet- en regelgeving van de Europese Unie. In plaats daarvan geldt nu een handels- en samenwerkingsovereenkomst met de EU. Dat betekent wel dat de Britse overheid beleid kan aanpassen, onder meer op maritiem vlak, schrijft het KiM in het rapport.

CO2-uitstootregeling

Zeehavens in de EU kunnen bijvoorbeeld problemen krijgen als er wordt geconcurreerd op milieuregels. Als Britse zeehavens daarin minder streng zijn, kunnen Nederlandse zeehavens omzet verliezen. Dit zal wel alleen het geval zijn als duidelijk is waar het Verenigd Koninkrijk precies voor kiest. Het is onder meer nog onduidelijk of het Verenigd Koninkrijk meedoet met een Europese CO2-uitstootregeling voor de zeevaart.

Werkgelegenheid

Ook andere fiscale regelingen kennen een potentieel negatief effect op de Nederlandse zeevaart, schrijf het instituut. Een reder kiest altijd voor een bepaald land en dus vlag om onder te varen. Als de Britse overheid varen onder Britse vlag aantrekkelijker maakt, kan dat ten koste gaan van werkgelegenheid in de Nederlandse maritieme sector, aldus het rapport.

Het KiM voerde de studie uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Door: ANP

30 juni '25 (13:11)

Haven Rotterdam luidt dinsdag Nationaal Industrie Alarm

De haven van Rotterdam laat dinsdag het Nationaal Industrie Alarm afgaan om aandacht te vragen voor de problemen waarmee de industrie in de haven kampt. Daarbij wordt op verschillende plekken getoeterd door trucks, gaan alarmsignalen af en worden scheepsbellen geluid.

27 juni '25 (11:19)

Westerscheldetunnel houdt 14 miljoen euro over aan recordjaar

De Westerscheldetunnel heeft 14,2 miljoen euro overgehouden aan het recordjaar 2024, bijna een miljoen meer dan begroot. De winst valt hoger uit, omdat afgelopen jaar meer voertuigen dan verwacht gebruikmaakten van de 6,6 kilometer lange tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. In 2019 was het nettoresultaat nog beter, ruim 15 miljoen euro.

25 juni '25 (14:44)

Schipper vaart onder een te lage brug door en sloopt daarmee de kajuit

Aan het begin van de middag is er een boot tegen de onderkant van de Oosterdoksbrug in Amsterdam gevaren. De schipper dacht dat hij onder de brug bij het Centraal Station kon varen, maar daarbij sloopte hij wel zijn kajuit. Dat meldt NH Nieuws.

24 juni '25 (14:55)

Overeenkomst over baggeren havens Moerdijk

Donderdag 19 juni 2025 hebben havenbedrijf Moerdijk en Van den Herik Sliedrecht een meerjarige overeenkomst ondertekend voor het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerkzaamheden in de havens van Port of Moerdijk. CEO Paul Dirix van het havenbedrijf en directeur Jan Huijbers van Van den Herik markeerden de start van de samenwerking met een tekenmoment. Dat meldt Port of Moerdijk.

20 juni '25 (13:56)

Twee zwaargewonden Waalhaven buiten levensgevaar

De twee mensen die bij het ongeluk in de Rotterdamse Waalhaven donderdag zwaargewond naar het ziekenhuis werden gebracht, zijn vrijdag buiten levensgevaar. Dat meldt hun werkgever, havenbedrijf C. Steinweg Group. Twee andere medewerkers kwamen om bij het ongeval.

20 juni '25 (13:54)

Bijzonder schip Boreas gedoopt in Rotterdam

Woensdag 18 juni 2025 heeft de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten het nieuwe offshorewindinstallatieschip Boreas van maritiem aannemer Van Oord gedoopt. Dat meldt Port of Rotterdam.

19 juni '25 (11:50)

Luxe schepen mochten wel door kapotte sluis varen omdat Rijkswaterstaat bang was voor claim

Rijkswaterstaat heeft eind maart 2025 drie splinternieuwe, luxe jachten door de kapotte sluis bij Lith laten varen. Rijkswaterstaat deed dit vanwege de angst voor een claim van scheepsbouwer Heesen Yachts uit Oss. Al het andere scheepvaartverkeer kan al maanden niet via Lith varen. Voor deze dure jachten werd een speciale constructie gemaakt voor in de kapotte sluis. Dat meldt Omroep Brabant.

19 juni '25 ( 9:33)

Ernstig bedrijfsongeval Waalhaven Rotterdam

In Rotterdam zijn vanochtend vroeg bij een bedrijfsongeval in de Waalhaven twee mensen overleden en twee mensen zwaargewond geraakt. Dat meldt NU.nl na een bericht van de politie op X.

18 juni '25 ( 8:45)

Meer aanlegplaatsen voor kleine pleziervaart in Laag-Holland

De komende maanden krijgt de regio Laag-Holland, ten noorden van Amsterdam, meer openbare aanlegsteigers. Deze landvasten zijn geschikt voor de kleine recreatievaart, zoals kano’s en SUP’s. Waterrecreanten herkennen de nieuwe landvasten aan de blauw-witte bebording. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

17 juni '25 ( 9:01)

Bewoners kijken mee bij renovatie Spooldersluis in Zwolle

Rijkswaterstaat maakt in een tijdspanne van veertien weken de Spooldersluis en de Spooldersluisbrug in Zwolle weer klaar voor de toekomst. Dat meldt Rijkswaterstaat.