Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

CBS: Goederenoverslag zeehavens daalt met 8 procent in coronajaar

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De aan- en afvoer van goederen in Nederlandse zeehavens is in coronajaar 2020 gedaald tot bijna 558 miljoen ton. Dat is ruim 8 procent minder dan in 2019, en daarmee de grootste daling sinds de economische crisis van 2009. Dit volgt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vooral de aanvoer van droge en natte bulkgoederen is flink gekrompen. Het gaat bijvoorbeeld om kolen uit de Verenigde Staten en ertsen uit Brazilië. Die werden beduidend minder aangevoerd, omdat de staalproductie in Duitsland vanwege de crisis sterk was teruggelopen. Ook werden er minder ruwe olie en olieproducten als stookolie, gasolie en diesel overgeslagen. Dit komt onder meer doordat er in de luchtvaart vorig jaar veel minder werd gevlogen. Ook ander verkeer vond vanwege de crisis minder plaats.

Containeroverslag wél gestegen

De overslag van goederen in containers is, als wordt gekeken naar het gewicht, juist met 0,4 procent gestegen. De export hiervan steeg met 1,5 procent, terwijl de import licht daalde. Uitgedrukt in aantallen containers zag het beeld er volgens het CBS anders uit. Bijna 98 procent van de containers in Nederland wordt gelost en geladen in de haven van Rotterdam. Het aantal containers in Rotterdam daalde in 2020 met ruim 3 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Stap richting herstel

Inmiddels is de overslag in Rotterdam weer wat aangetrokken, meldde het Havenbedrijf Rotterdam in april al. In het eerste kwartaal zette de haven volgens de organisatie een stap richting herstel, maar het niveau van voor de coronacrisis werd nog niet bereikt. Er was bijvoorbeeld meer vraag naar energie vanwege de koude winter. Er werden ook meer containers afgehandeld. Het volume groeide volgens het Havenbedrijf door de sterke vraag naar consumentengoederen. Toch daalde de containeroverslag in tonnen doordat er sprake was van een gemiddeld lager gewicht per container en een stijging van het aantal lege containers.

Door: ANP

13 maart '25 (18:45)

Team Boskalis aan boord bij beschadigde tanker Noordzee

Een team van de Nederlandse maritieme dienstverlener Boskalis is donderdag rond het middaguur aan boord gegaan van de Stena Immaculate, de tanker die op de Noordzee voor de Britse kust bij Hull kerosine lekt na een aanvaring. Volgens Boskalis ging het om vijf bergers, onder wie gasexperts. Er werden diverse inspecties gedaan en er werd nog een klein brandje in een opslagruimte aan de voorzijde van het schip geblust.

12 maart '25 ( 9:46)

Nederlands marineschip schiet voor het eerst een kruisraket af

Een Nederlands marineschip heeft voor het eerst een kruisraket afgevuurd. Het luchtverdedigings- en commandofregat Zr. Ms. De Ruyter lanceerde voor de Amerikaanse oostkust nabij Norfolk een Tomahawk-raket.

11 maart '25 (14:08)

Boete en werkstraf na botsing rondvaartboot en watertaxi Rotterdam

De rechtbank in Rotterdam heeft dinsdag een werkstraf en een boete opgelegd aan de schippers van een rondvaartboot en een watertaxi die op de Nieuwe Maas in Rotterdam tegen elkaar aan zijn gevaren. De schipper van de watertaxi kreeg een werkstraf van tachtig uur, waarvan de helft voorwaardelijk. De bestuurder van de rondvaartboot kreeg een boete van 500 euro. Beide straffen vallen lager uit dan de eis van het Openbaar Ministerie.

11 maart '25 ( 9:24)

Boskalis krijgt opdracht voor berging lekkende tanker

Maritiem dienstverlener Boskalis heeft opdracht gekregen voor de berging van de Stena Immaculate, de lekkende tanker met kerosine voor de kust van het Britse Hull, heeft een woordvoerder gezegd. "We zijn volop aan het mobiliseren", aldus de zegsman.

11 maart '25 ( 8:20)

Startschot nieuwbouw Wilhelminakanaal Sluis II

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat bracht afgelopen week een werkbezoek aan Tilburg. Samen met gedeputeerde Smeulders van de provincie Noord-Brabant en wethouder Grashoff van de gemeente Tilburg ondertekende hij de bestuursovereenkomst van het project Wilhelminakanaal Sluis II. Daarover bericht de provincie Noord-Brabant.

07 maart '25 ( 8:59)

Centrumgebied van Amsterdam wordt uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen

Per 1 april 2025 is het centrumgebied van Amsterdam een uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen. Men mag er varen op spierkracht, elektriciteit of waterstof. Er gelden overgangsregelingen voor booteigenaren. De uitstootvrije zone is het centrumgebied van Amsterdam inclusief de Singelgracht. Doorgaande vaarroutes vallen buiten de uitstootvrije zone. Hier mag men ook varen als de boot niet uitstootvrij is. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.

05 maart '25 (12:15)

Ook Rotterdamse terminals ECT naar BlackRock na Panama-deal

Het in Hongkong gevestigde conglomeraat CK Hutchison verkoopt ook de containerterminals in Rotterdam van ECT en andere havenactiviteiten buiten China. Dat maakte het bedrijf gelijktijdig bekend met de aankondiging van een deal rond de havens bij het Panamakanaal.

26 februari '25 (16:00)

Havenondernemers dringen aan op snelle invoering industrieplannen

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op het snel invoeren van de industrieplannen die de Europese Commissie heeft aangekondigd. De havenondernemers, verenigd in ondernemersorganisatie Deltalinqs, zeggen dat de plannen er goed uitzien om de Europese en Nederlandse industrie "weer op voorsprong te zetten".

21 februari '25 (14:45)

Handelsoorlog is sowieso nadeling voor haven Rotterdam, stelt topman Havenbedrijf Rotterdam

Als de dreiging met importheffingen door de Amerikaanse president Donald Trump uitmondt in een handelsoorlog, is dat sowieso nadelig voor de haven van Rotterdam. Handelsbarrières zijn slecht voor de wereldeconomie en benadelen daarmee ook de grootste zeehaven van Europa, zei topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam in een toelichting op de jaarcijfers.

21 februari '25 (13:30)

Havenbedrijf Rotterdam denkt nadrukkelijker aan weerbaarheid

De haven van Rotterdam werkt de komende jaren nadrukkelijker aan weerbaarheid van handelsstromen in Noordwest-Europa. Door handelsspanningen dreigt de wereld uiteen te vallen in verschillende machtsblokken. In zijn strategie voor de komende vier jaar zoekt het Havenbedrijf Rotterdam daarom naar manieren om vervoersstromen minder kwetsbaar te maken, zegt topman Boudewijn Siemons.