Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Gevolgen Nederland door verstoring scheepvaart China nog onduidelijk

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Strenge coronamaatregelen in Zuid-Chinese containerhavens zorgen voor ernstige verstoringen van de scheepvaart. Lokale autoriteiten hebben de werkzaamheden in de haven flink beperkt en daardoor is de grootste achterstand ontstaan sinds ten minste 2019. In de transportwereld wordt al gezegd dat de problemen een grotere strop betekenen dan de dagenlange blokkade van het Suezkanaal afgelopen maart. In hoeverre Nederland hier ook last van krijgt, is nog de vraag.

Het gaat om de havens in de buurt van het belangrijke industriële centrum Shenzhen, waaronder Yantian. In de omgeving is namelijk sprake van een besmettingsuitbraak. Dit deed lokale overheden meer dan twee weken terug besluiten de preventie en controle op te voeren, en dat raakt sindsdien de hoeveelheid schepen en containers die de havens kunnen afhandelen.

Vertragingen van schepen en wijzigingen in de dienstregelingen

Schepen zonder bepaalde reserveringen is al de toegang tot de havens ontzegd en de hoeveelheid boekingen voor containers die wordt geaccepteerd, is beperkt. Grote rederijen, bijvoorbeeld Maersk, hebben hun klanten ook al gewaarschuwd voor vertragingen van schepen, wijzigingen in de dienstregelingen en de mogelijkheid dat sommige havens op bestaande voerroutes overgeslagen zullen worden.

De Deense analist Lars Jensen van consultancybedrijf Vespucci Maritime becijferde onlangs dat de congestie per dag zo'n 25.500 containers zou raken, terwijl het vastlopen van de Ever Given in het Suezkanaal volgens hem in totaal zo'n 330.000 containers tijdelijk blokkeerde. Het betoog van Jensen is overgenomen in diverse vakmedia, waaronder het Nieuwsblad Transport in Nederland.

Veel hinder Nederlandse bedrijven

Volgens René van Mil, die vanuit Hongkong al jaren Nederlandse ondernemers bijstaat met het inkopen van producten in China, zijn de prijzen voor het containertransport vanuit de Chinese havens flink opgelopen. Hij benadrukt daarbij dat de transportkosten door de coronapandemie al erg hoog waren. De containervaart heeft al meer dan een jaar last van verstoringen. Deze toename komt daar dus nog eens bovenop. Van Mil vreest dat sommige Nederlandse bedrijven hiervan veel hinder zullen ondervinden.

Ondernemersvereniging voor logistiek en handel evofenedex vindt het nog moeilijk aan te geven wat de gevolgen van de problemen rond Yantian zullen zijn. Rogier Spoel, beleidsadviseur zeevaart en luchtvaart bij evofenedex, denkt niet dat de situatie tot grote prijsstijgingen in de Nederlandse winkelschappen zal leiden. Veel winkelketens hebben volgens hem namelijk langlopende contracten afgesloten voor de bevoorrading met containers uit Azië. Dat betekent dat ze dus niet meteen met flink hogere transportkosten te maken krijgen.

Voorraden

Ook hebben de meeste bedrijven volgens hem al voorraden aangelegd en producten worden vaak gespreid ingekocht, wat lege schappen in geval van logistieke problemen voorkomt. Wel zou het kunnen dat bepaalde artikelen straks tijdelijk niet voorradig zijn omdat de betreffende container nog onderweg is, aldus Spoel.

Door: ANP

11 juli '25 (15:04)

Tepsa neemt terminal van Global Energy Storage over

Tepsa, een onafhankelijke exploitant van opslagterminals voor vloeibare bulkgoederen, heeft een terminal in de Europoort overgenomen van Global Energy Storage (GES). Deze terminal beschikt over een opslagcapaciteit van 212.000 m³ en circa 18 hectare aan ontwikkelbare grond. De locatie biedt diepzee toegang en is aangesloten op spoor- en pijpleidingnetwerken. Dat meldt Port of Rotterdam.

11 juli '25 (11:59)

Vrouw op boot trekt pistool bij ruzie met voorbijganger

Een vrouw op een boot op de Nieuwe Meer in Amsterdam Nieuw-West heeft donderdagmiddag een pistool getrokken. Ze had ruzie met een passagier van een andere boot en begon diegene te bedreigen. Inmiddels heeft de politie de vrouw aangehouden en meegenomen. Nu blijkt dat het helemaal niet om een echt pistool ging. Dit meldt de Telegraaf.

11 juli '25 ( 8:05)

Provincie Noord-Holland gaat zelf weer sluizen en bruggen bedienen

De provincie Noord-Holland neemt de bediening, planning en sturing van al haar bruggen en sluizen per 1 november 2025 weer in eigen hand. Sinds 2020 is dit al het geval voor de bediening van bruggen en sluizen op afstand. Vanaf 1 november is het provinciepersoneel ook op de bedienhuisjes van bruggen, pontjes en sluizen te vinden. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

10 juli '25 ( 3:25)

Mogelijk goederenoverslag bij Hoek van Holland via water en spoor

De provincie Zuid-Holland onderzoekt of bij Hoek van Holland een terminal kan worden gebouwd voor de overslag van onder meer groente, fruit en bloemen via het water en het spoor. De Provinciale Staten hebben hiervoor 150.000 euro uitgetrokken. Twee keer per dag vaart tussen Hoek van Holland en de Engelse havenstad Harwich een boot met vrachtwagens.

09 juli '25 (15:20)

Tientallen kilo's cocaïne onderschept in Rotterdamse haven

De douane heeft dinsdag 92 kilo cocaïne onderschept in de Rotterdamse haven, met een straatwaarde van ruim 2 miljoen euro. De drugs werden gevonden in twee containers die op hetzelfde schip stonden. De partij is inmiddels vernietigd.

09 juli '25 (14:04)

Honderden miljoenen overheidssteun voor scheepsbouwer Damen

Scheepsbouwer Damen Naval krijgt 270 miljoen euro aan overheidsgelden om ernstige financiële problemen te voorkomen. Het bedrijf kampt met vertraging bij de bouw van zes Duitse fregatten in opdracht van de Duitse marine. Bij het niet halen van de gestelde deadlines, betaalt de opdrachtgever niet. Het project moet zo’n 7 miljard euro opleveren. Damen Naval heeft ook een Nederlandse Defensie-opdrachten lopen en daarom is het belangrijk dat het bedrijf niet omvalt. Dit meldt NOS.

08 juli '25 (14:01)

Schipper watertaxi kan zich ongeluk niet herinneren

De schipper van watertaxi Stormloper kan zich de aanvaring met de snelboot Tiger op de Waddenzee niet herinneren. Hij lijdt aan een vorm van geheugenverlies. Dit bleek dinsdag bij de start van de strafzaak over de dodelijke aanvaring op de Waddenzee op 21 oktober 2022, die vier opvarenden het leven kostte.

08 juli '25 ( 8:46)

Sluizen Lith en St. Andries gestremd door lekkage

Vanwege lekkage in het bediengebouw zijn de zuidkolk van de Prinses Máximasluizen in Lith en de sluis van St. Andries gestremd. De alternatieve vaarroutes lopen via de Bergsche Maas of via sluis Weurt. Dat leidt voor de scheepvaart tot veel extra reistijd. Daarover bericht Rijkswaterstaat.

08 juli '25 ( 8:01)

Zaak aanvaring Waddenzee van start

Twee families maken gebruik van hun spreekrecht tijdens de strafzaak over de dodelijke aanvaring op de Waddenzee. De zaak tegen de twee schippers van de snelboot en de watertaxi begint dinsdag in de rechtbank in Leeuwarden.

07 juli '25 (12:16)

Dienstregeling Middenkolk Oranjesluizen volledig hervat

Sinds vrijdag 4 juli 2025 is de Middenkolk van de Oranjesluizen weer normaal in gebruik. Deze wordt weer bediend volgens de dienstregeling. Dat meldt Rijkswaterstaat.